Vi Bilägares forum

Gäller nybilsgarantin om jag servar bilen själv?

Gäller nybilsgarantin om jag servar bilen själv?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-07 05:00

Kommentarer

Har man råd att lägga flera hundratusen på en ny bil så har man råd att göra ordentlig service under garantitiden.

Uppdaterat: 2023-03-07 18:44

Ja, speciellt som man brukar kunna få hyfsade serviceavtal vid nybilsköp.

Uppdaterat: 2023-03-07 18:51

Varför skulle det vara mer ordentligt? Tvärt om tror jag faktiskt att det görs betydligt mer ordentligt av de ägare som vill göra det själv, tex jag. Sedan är det såklart besvärligt att bevisa i efterhand, då blir det uppförsbacke vid en tvist. Men personligen litar jag mer på vad JAG har gjort, en vad en verkstad påstås ha gjort.

Uppdaterat: 2023-03-08 17:38

Fast ev reklamationer sitter nog tyvärr väldigt löst om man gör servicen själv misstänker jag. Sen finns ju också emissionsgarantin att ta hänsyn till - och försäkringsbolagens maskinskadeförsäkringar. Eftersom fel idag kan vara väldigt dyrbara att åtgärda så får det nog ändå bli märkesverkstan de första åren. Känns som ett enklare/säkrare om än lite dyrbarare vägval.

Uppdaterat: 2023-03-08 19:52

Under garantitiden tror jag att det är dumsnålt att göra service själv.Då den tiden gått ut är det en annan sak, då kan man börja brottas med spettet om man känner för det och tror sig klara av reparationer.

Jag har en granne som både reparerat själv och lämnat till olika verkstäder.
För ett par veckor sedan fick jag hjälpa honom att beställa nya ok och skivor till andrabilen som rostat fast på sin plats, den har gått under 100 mil på ett år!
”Du måste väl släpa upp den på en kärra och få iväg den till en verkstad* sa jag.
”Inte alls, jag gör jobbet själv, jag litar inte på spolingarna på verkstäderna” svarade han.
Han fyller 87 i år!

Uppdaterat: 2023-03-08 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Fast ev reklamationer sitter nog tyvärr väldigt löst om man gör servicen själv misstänker jag. Sen finns ju också emissionsgarantin att ta hänsyn till - och försäkringsbolagens maskinskadeförsäkringar. Eftersom fel idag kan vara väldigt dyrbara att åtgärda så får det nog ändå bli märkesverkstan de första åren. Känns som ett enklare/säkrare om än lite dyrbarare vägval.

Absoluta majoriteten kan göra service på sin bil idag, om dom så önskar. Tittar man på serviceschemat från tillverkaren, så är det bara byte av olja, oljefilter luftfilter. Resten är bara kontroller, som tex titta på bromsarna, titta så tutan fungerar bilbälten fungerar osv. Alltså inga svåra kontroller. Sedan har du även intervall tillägg, som bränslefilter och kamrem. Men bränslefiltret är lika lätt att byta som oljefiltret. Och kamremmen ligger ju långt bort...

Uppdaterat: 2023-03-14 17:36

Lobocut - så gör man allt själv under garantitiden så är det bara att vända sig till dig om man får problem med reklamationer så löser du dessa. Bra att veta.

Uppdaterat: 2023-03-14 17:46
Pi skrev:

Lobocut - så gör man allt själv under garantitiden så är det bara att vända sig till dig om man får problem med reklamationer så löser du dessa. Bra att veta.

Spara kvitton på olja, oljefilter osv, så kan dom inte säga något. På samma sätt som du kan lämna bilen till vilken verkstad som helst, så kan inte volvo neka garanti när en icke auktoriserad verkstad har gjort service. Vem som helst kan kalla sig mekaniker och starta en verkstad .

Uppdaterat: 2023-03-14 19:25

Jag föredrar nog att ha dig som löser detta i så fall, Lobocut. Är nämligen inte alls lika säker som du på detta. Har du relativt nyligen köpt en ny bil eller är det främst beg bilar du har erfarenhet av ?

Uppdaterat: 2023-03-14 20:00

Nybilsgarantin förstår jag inte varför man inta ska utnyttja, men ända tills för ca 20 år sedan gjorde jag all service och alla reparationer själv, men nu har jag varken tid, lust, kunskaper eller ork att jobba med en bruksbil så den hamnar på verkstad.
Men jag har förstås aldrig behövt nyttja någon good-will eller återkallelse.
Men det finns de som inte ger sig, min 87-åriga granne gör reparationer själv och kryper under bilen och bökar, inte för att han inte har råd att lämna in bilarna utan för att han är övertygad om att de inte blir reparerade på rätt sätt.

Uppdaterat: 2023-03-15 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det finns de som inte ger sig, min 87-åriga granne gör reparationer själv och kryper under bilen och bökar, inte för att han inte har råd att lämna in bilarna utan för att han är övertygad om att de inte blir reparerade på rätt sätt.

Jag litar inte på att verkstan drar åt mina hjulskruvar med föreskrivna 103 Nm. Därför skiftar alltid hjulen själv...

Uppdaterat: 2023-03-15 10:13

40-talisten, det är säkert en god tanke, jag har haft samma funderingar men tyvärr har det stannat vid det.

Uppdaterat: 2023-03-15 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Fast ev reklamationer sitter nog tyvärr väldigt löst om man gör servicen själv misstänker jag. Sen finns ju också emissionsgarantin att ta hänsyn till - och försäkringsbolagens maskinskadeförsäkringar. Eftersom fel idag kan vara väldigt dyrbara att åtgärda så får det nog ändå bli märkesverkstan de första åren. Känns som ett enklare/säkrare om än lite dyrbarare vägval.

Ja, att serva sin egen bil som privatperson och sedan försöka "hävda sin rätt" om något går snett, lär vara minst sagt besvärligt.

Uppdaterat: 2023-03-16 01:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.