Vi Bilägares forum

Efter höjningen – nu sänker Mer priset på elbilsladdning

Efter höjningen – nu sänker Mer priset på elbilsladdning

Mer sänker priserna för elbilsägare som laddar sin bil, och gör samtidigt om abonnemangen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-03 08:44

Kommentarer

Ja ingen laddade till det rövarpriset.
Sjukt när det blir dyrare att köra elbil än dieselbil.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja ingen laddade till det rövarpriset.
Sjukt när det blir dyrare att köra elbil än dieselbil.

Sjukt vet jag inte, men du kanske bara snabbladdar din bil?
Min laddar jag för ca 3kr/mil hemma. Fortfarande gratis på jobbet. Så de få gånger jag behöver snabbladda så pluggar jag i kontakten och fyller på ström. Blir oavsett så mycket billigare än att fylla diesel i tanken för varenda kilometer bilen körs.
Ca 5000 kWh visar mätaren i laddaren hemma efter 3500 mil. Så jag betalar gärna dom där kronorna det kostar extra för att få tillgängligheten av snabbladdare då jag behöver dom, viket är ytterst sällan.
Har blivit en snedvriden debatt om hur dyrt det är att snabbladda kontra att fylla diesel/bensin.
Köper man en elbil så bör man kunna ladda hemma eller på publik AC laddning.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:41

Mr.s.
Jag snabbladdar sällan.
Men 8-9:- är åt helvette för dyrt för snabbladdning.

Jag har ingen möjlighet hemma men av laddar oftast för 1,70-2,50 vilket är bra och billigt och dessutom ofta gratis.

Åkte neröver söderort i onsdags och tack vare försovning missade vi lastbilskrocken och blev dirigerad Uppsala mot Enköping och slapp stopp och köer.

Däremot elbilsnoja.
Startade med 100% och nollan ute, farthållaren på 102 och vågade inte köra till Max i Huddik utan toppade upp 10 minuter i Sundsvall.
Hade tagit hem teslas app och tänkte testa den i huddik.
Framme och alla 100kw virta laddare upptagna❓🥺 och inga bilar på tesla.
Hmm alla trasiga.
Kö men fick en platts på Max 50kw laddare.
45 minuter senare och typ max 38-40 kw.
Kort stopp i tönnebro.
Fick inte igång 150kw utan fick ta den ensamma 50kw laddaren.
Suck.
Jag blir vansinnig av sånt och samtidigt snåla på hastigheten.
Från Gävle blev det 110-120 fram till strax norr om Uppsala. Fullered och tesla.
Men jävlar e-Niron har aldrig laddat 81kw ens på sommaren och kändes snabbt.
Hög fart ger laddhastighet 😂😊
Strax under 20kwh i snitt är ok om man inte räknar med träsmaken.
Jag saknar octavian varje långkörning vi gör.
Och även rent allmänt.

Uppdaterat: 2023-03-03 21:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tja du MSO
Du har ju leasat en gammal elbil.
Funkar inte snabbladdningen så är tricket att starta laddaren, koppla in kontakten och hålla upp/in den då startar laddningen. Kabeln till snabbladdaren är så tung att kontraktstiften som kommunicerar med bilen tappar kontakten.
Så jag vill påstå att det är handhavandefel. Men så klart inget som står på laddaren om hur man måste göra.
Jag har aldrig haft problem att få snabbladdare att börja ladda då jag gör så.
Däremot AC laddare, men det berodde på att appen inte funkade, löstes via att ta bort appen och ladda ner en ny.

Uppdaterat: 2023-03-03 21:16
Mr Snoid skrev:

Tja du MSO
Du har ju leasat en gammal elbil.
Funkar inte snabbladdningen så är tricket att starta laddaren, koppla in kontakten och hålla upp/in den då startar laddningen. Kabeln till snabbladdaren är så tung att kontraktstiften som kommunicerar med bilen tappar kontakten.
Så jag vill påstå att det är handhavandefel. Men så klart inget som står på laddaren om hur man måste göra.
Jag har aldrig haft problem att få snabbladdare att börja ladda då jag gör så.
Däremot AC laddare, men det berodde på att appen inte funkade, löstes via att ta bort appen och ladda ner en ny.

Jo jag vet att Niro var en dålig bullrig snikbil när den kom 2016 och även nu som elbil är det gammal teknik och även om facelift höjt den något så är det en stadsbil som man inte vill åka långt med.

Men flera bilar misslyckades att få någon respons på dessa tio tesla laddare så något var fel.
Normalt är det alltid platts på Virta i huddik.

I tönnebro laddade en polstar och en Audi.
Två Kia ägare fick inte igång laddningen på dom två lediga bredvid.
Och jo jag vet att man måste stå och jucka för att få låsningen att låsa handsken ibland.

Uppdaterat: 2023-03-03 21:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nej MSO, du skall inte jucka. Det får du göra nån annan stans än på laddstationen 😜
Ett fast norrländskt handslag är vad som behövs. Bilen måste få kommunicera i lugn och ro med laddaren och det gör den inte om du juckar med laddkontakten. Teslas laddare är opålitliga för andra än Tesla. Verkar som Tesla lagt in en begränsning.
Edit
Du kan få ett tips som alltid funkar på IONITY starta laddaren så att betalningen är godkänd, stoppa i kontakten, håll fast/upp den, den börjar vibrera då vattenkylningen av kabeln startar, håll fast i samma norrländska grepp tills du ser att laddningen startar. Det tar ca en minut. Sen så kan du släppa taget. Att jucka med kabeln lär inte funka och resultatet blir exakt det du upplevt. Laddaren och bilen måste få kommunicera klart innan laddningen startar men en tung kabel och slitna kontaktdon gör att det inte funkar och laddningen startar inte.

Uppdaterat: 2023-03-03 21:45
Mr Snoid skrev:

Nej MSO, du skall inte jucka. Det får du göra nån annan stans än på laddstationen 😜
Ett fast norrländskt handslag är vad som behövs. Bilen måste få kommunicera i lugn och ro med laddaren och det gör den inte om du juckar med laddkontakten. Teslas laddare är opålitliga för andra än Tesla. Verkar som Tesla lagt in en begränsning.
Edit
Du kan få ett tips som alltid funkar på IONITY starta laddaren så att betalningen är godkänd, stoppa i kontakten, håll fast/upp den, den börjar vibrera då vattenkylningen av kabeln startar, håll fast i samma norrländska grepp tills du ser att laddningen startar. Det tar ca en minut. Sen så kan du släppa taget. Att jucka med kabeln lär inte funka och resultatet blir exakt det du upplevt. Laddaren och bilen måste få kommunicera klart innan laddningen startar men en tung kabel och slitna kontaktdon gör att det inte funkar och laddningen startar inte.

😊

Uppdaterat: 2023-03-03 21:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har någon någonstans upplevt problem att tanka drivmedel till sin ICE-bil? :)

Uppdaterat: 2023-03-03 22:19
40-talisten skrev:

Har någon någonstans upplevt problem att tanka drivmedel till sin ICE-bil? :)

Nix😂😊

Uppdaterat: 2023-03-03 22:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
40-talisten skrev:

Har någon någonstans upplevt problem att tanka drivmedel till sin ICE-bil? :)

Nix😂😊

Uppdaterat: 2023-03-03 22:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
40-talisten skrev:

Har någon någonstans upplevt problem att tanka drivmedel till sin ICE-bil? :)

Nu är detta en persons upplevelser, med andra ord ingen fakta för hur det är med elbil.
Jag har kört över 25 000 mil med elbil nu och stött på en enda trasig laddare...men då fanns det 17 till på samma plats så det var bara flytta bilen 5 meter eller så.....
Men visst är det roligare att fokusera på det som stöder ens egen tes om det nya man tycker är lite otäckt än att anamma och ta till sig det positiva....

Uppdaterat: 2023-03-03 23:22

Gaston, din upplevelse är ju också ”en persons upplevelse” och ingen fakta för hur det är med elbil.

För mig har det varit en befrielse att återgå till en fossilbil.

Uppdaterat: 2023-03-04 00:28
Apex skrev:

Gaston, din upplevelse är ju också ”en persons upplevelse” och ingen fakta för hur det är med elbil.
För mig har det varit en befrielse att återgå till en fossilbil.

Ja jag kan hålla med dig även om jag är mer positiv till elbil i sig.

Jag har flera gånger fått ringa suport och dom har fått starta om stolpen.
Tydligen inget ovanligt alls.

Och elbil kräver planering och backup planer så fort man skall längre än batteriet räcker tur och retur.

Att bege dig ut på en Stockholmsresa på 65 mil i dåligt vinter väder i kyla och snörök eller snöglopp med en Kia e-Niro skulle jag aldrig göra då risken för att det inte går att ladda för fastfrusen laddlucka är mer regel än undantag.
Och man kan få kalkylera med dubbla körtiden på grund av dubbla laddtider mot sommar körning även om det inte strular nämnvärt.

Men i bästa världen runt hemmets omgivningar funkar det ändå bra riktigt med elbil och låga elkostnader.
Men hade jag haft en andrabil hade valet varit den på långfärden vintern

Uppdaterat: 2023-03-04 08:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För övrigt sitter jag just nu och gruvar mig för hemfärden från 08 och uppåt Norrland eftersom 08 har sportlov och skall väl hemöver från fjällen.
Man undrar om det blir laddkaos och köer vid laddarna 🥺

Uppdaterat: 2023-03-04 07:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det mesta av det du skriver är ju bilrelaterat. Laddluckan fronten och ingen förvärmning inför snabbladdning. Är ju enkom kopplat till den bil du valde att leasa. Däremot så är ju laddkaoset svårt att väja för.

Uppdaterat: 2023-03-04 08:34

Fast 40-talistens inlägg ovan är ju trots allt relevant - och varför skall man kunna diverse tricks för att säkert alltid kunna ladda sin bil och varför kan man inte generellt betala på samma sätt som på de flesta andra ställen nämligen via sitt betalkort ? Och varför kostar det inte ungefär lika per kWh på alla laddplatser - som det gör när man tankar bensin/diesel ? Nä - det är fortfarande en omogen marknad, tyvärr. Oavsett vad Guran och Henrik påstår. Fast det får man väl inte säga för då är man bakåtsträvare...

Uppdaterat: 2023-03-04 09:33

MER av sänkningar av laddningspriset :-) . Eller "MER för god för att kolsyras"

Uppdaterat: 2023-03-04 09:42

Trots mitt lite provocerande inlägg ovan, så vore elbil bra även för mig. Har laddmöjlighet hemma, och kör bara i stan plus 5 mil till landet, inga mera långfärder. Perfekt alltså, men att betala uppåt en halv miljon för en elbil finns varken på kartan eller bankboken, tyvärr. Min sista bil lär bli en hybrid, med eldrift i åtminstone stadstrafiken.

Uppdaterat: 2023-03-04 10:00
mso 1000 skrev:

Apex skrev:
Gaston, din upplevelse är ju också ”en persons upplevelse” och ingen fakta för hur det är med elbil.
För mig har det varit en befrielse att återgå till en fossilbil.

Ja jag kan hålla med dig även om jag är mer positiv till elbil i sig.
Jag har flera gånger fått ringa suport och dom har fått starta om stolpen.
Tydligen inget ovanligt alls.
Och elbil kräver planering och backup planer så fort man skall längre än batteriet räcker tur och retur.
Att bege dig ut på en Stockholmsresa på 65 mil i dåligt vinter väder i kyla och snörök eller snöglopp med en Kia e-Niro skulle jag aldrig göra då risken för att det inte går att ladda för fastfrusen laddlucka är mer regel än undantag.
Och man kan få kalkylera med dubbla körtiden på grund av dubbla laddtider mot sommar körning även om det inte strular nämnvärt.
Men i bästa världen runt hemmets omgivningar funkar det ändå bra riktigt med elbil och låga elkostnader.
Men hade jag haft en andrabil hade valet varit den på långfärden vintern

Jag är också positiv till elbilar men blev en frustrerande upplevelse. Mycket på grund av att jag köpte fel bil. Nu är alla elbilar jag vill ha för dyra.

Uppdaterat: 2023-03-04 10:42

Precis. Hur mycket räckviddsnoja och strul handlar mer om vilken elbil man väljer. Tyvärr kostar det ganska mycket om man vill ha räckvidd och så lite strul som möjligt.

Uppdaterat: 2023-03-04 10:50

Jag har ännu inte stött på några problem med Ionity eller att man måste hålla fast handtaget som ni beskriver. Det funkar bara helt enkelt, varje gång. Men självklart har jag stött på trasiga laddare, men de som inte är trasiga funkar utan problem, behöver inte hålla handtaget på ett visst sätt för att det ska funka.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:19
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Precis. Hur mycket räckviddsnoja och strul handlar mer om vilken elbil man väljer. Tyvärr kostar det ganska mycket om man vill ha räckvidd och så lite strul som möjligt.

Så är det.

Uppdaterat: 2023-03-04 12:13

Axa och Apex,det är inte så enkelt som att bara välja den elbil som har bra räckvidd.

Det kostar ju hela armen och halva benet att köpa en bil med bra räckvidd, t.ex. Tesla.
Priserna måste komma ner rejält.

Det är INTE ok att det idag kostar över en halv miljon för en liten småbil som Peugeot e-208.

Priserna måste ner 200 000 ungefär.

Uppdaterat: 2023-03-04 12:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jag ser gärna lägre priser. Men även om det kostar så finns det idag elbilar som har räckvidd och strular minimalt. Det var min poäng.

För övrigt förstår jag inte varför man köper en 208 om man kan få en tesla 3 för nästan samma peng.

Uppdaterat: 2023-03-04 13:26
Axa skrev:

Bejje
Jag ser gärna lägre priser. Men även om det kostar så finns det idag elbilar som har räckvidd och strular minimalt. Det var min poäng.
För övrigt förstår jag inte varför man köper en 208 om man kan få en tesla 3 för nästan samma peng.

För när jag skaffade min 208 så skilde det ganska mycket pengarna mellan 208 och en long range model 3. Så pass mycket att jag ansåg att det blev ohållbart med den senare.

Nu har ju tesla bilarna sänkts i pris ganska rejält och andra bilar har gått upp i pris, så idag skiljer det nog inte mycket dock.

Uppdaterat: 2023-03-05 05:56
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Bejje
Jag ser gärna lägre priser. Men även om det kostar så finns det idag elbilar som har räckvidd och strular minimalt. Det var min poäng.
För övrigt förstår jag inte varför man köper en 208 om man kan få en tesla 3 för nästan samma peng.

Jag funderade på 208 och i synnerhet opeln men den verkliga räckvidden visade sig vara katastrofalt dålig på vintern.

Tur att jag insåg det.
Skulle blivit tokig.

Niron är ändå för mig helt okey med räckvidden trotts alla andra brister.

Uppdaterat: 2023-03-05 08:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Såg häromdagen en nästan ny e-Corsa för 295.000 kr hos vår lokala Opel-handlare. Hade gått 400 mil så ingen lång körsträcka. Men det är ju en småbil trots allt.

Uppdaterat: 2023-03-05 09:39
Pi skrev:

Såg häromdagen en nästan ny e-Corsa för 295.000 kr hos vår lokala Opel-handlare. Hade gått 400 mil så ingen lång körsträcka. Men det är ju en småbil trots allt.

Det är en jättetrevlig elbil som jag kört 2 x 10/17 mil.
Kan man nöja sig med räckvidden skulle jag tagit den alla dagar före 208 som elbil.
208 gick inte ens få med rattvärme vilket är ett krav i en elbil anser jag.

Uppdaterat: 2023-03-05 09:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bejje
Sorry. Jag menade inte att ditt val var fel. Tänkte mer allmänt utifrån dagens priser.

Uppdaterat: 2023-03-05 11:17

Mso
Men du är ju en av de som kräver viss standard på utrustning och därmed höjer priserna. Rattvärme är ett måste? ;-)

Uppdaterat: 2023-03-05 11:18

Pi
Vettigt pris för en praktiskt taget ny elbil.

Uppdaterat: 2023-03-05 11:19
Axa skrev:

Mso
Men du är ju en av de som kräver viss standard på utrustning och därmed höjer priserna. Rattvärme är ett måste? ;-)

Haha, det tycker jag också efter att ha kört Minin utan rattvärme. Ganska korkat beslut att inte ha det som standard i en elbil, ofta räcker sätes och rattvärme vid kortare körningar.

Uppdaterat: 2023-03-05 15:49
Axa skrev:

Bejje
Sorry. Jag menade inte att ditt val var fel. Tänkte mer allmänt utifrån dagens priser.

Håller helt med dig.
Med dagens priser skulle jag aldrig välja en e-208. Det är fantasipriser på gång. Gäller inte bara min e-208 utna ta lilla renault Zoe också. Kollababaravad den kostar. Det är ju rent av pinsamt hur mycket de trissat upp priserna för en liten stadsbil.

Uppdaterat: 2023-03-05 19:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Apex
Ja, man klarar sig ganska bra enbart med ratt och sätesvärme. Håller med om att det borde vara standard men då passar väl tillverkarna på att lägga det på priset.

Uppdaterat: 2023-03-05 22:20

Apex
Ja, man klarar sig ganska bra enbart med ratt och sätesvärme. Håller med om att det borde vara standard för elbilar på nordiska marknaden men då passar väl tillverkarna på att lägga det på priset.

Uppdaterat: 2023-03-05 22:21
Axa skrev:

Apex
Ja, man klarar sig ganska bra enbart med ratt och sätesvärme. Håller med om att det borde vara standard för elbilar på nordiska marknaden men då passar väl tillverkarna på att lägga det på priset.

På peugot e208 finns det inte ens att köpa till rattvärme vilket var std i mellanpaketet på opeln.

Uppdaterat: 2023-03-06 00:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

...och rattvärme var standard på den billigaste Kia Picanto redan 2012... Riktigt Premium m a o...:)

Uppdaterat: 2023-03-06 08:32

Vad har bilpriser och vilken som har rattvärme eller behöver rattmuff med priset på snabbladdning hos MER att göra? Vad har jag missat?

Uppdaterat: 2023-03-06 08:39
*Robban

Robban - du måste ha missat att mer eller mindre alla trådar här kan hamna precis var som helst när det gäller vad som diskuteras...:)

Uppdaterat: 2023-03-06 08:45

Pi, finns inte en chans i välden att missa det…

Uppdaterat: 2023-03-06 11:39
*Robban