Vi Bilägares forum

Kärvande bromsar stoppar elbilar på besiktningen

Kärvande bromsar stoppar elbilar på besiktningen

Var tionde Tesla som besiktigades av tyska TÜV blev underkänd förra året, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-02 12:57

Kommentarer

mso 1000 skrev:

Så skodas bromsar funkar i alla väder 😊
9000 mil utan vare sig demontering, service eller smörjning av ok pinnar och på samma backar.

Jag med Fabia är felfria bromsar nära 8200 mil.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
mso 1000 skrev:
För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.
Vaaa? Mina sista bilar lägger i handbromsen själv när jag öppnar dörren och därmed fungerar den alltid. Som jag sagt tidigare så kommer det som används fungera även i framtiden. Har aldrig haft problem med handbroms som inte fungerat (även trummor) sedan min Opel Rekord 1984.
Du glömmer ju att MSO kört Skoda i minst 100 år 🤣
Tydligen har de inte pålitlig parkeringsbroms.

😂😂. Jodå dagliga handbromsvändningar när dottern skjutsats till stallet.
Så skodas bromsar funkar i alla väder 😊
9000 mil utan vare sig demontering, service eller smörjning av ok pinnar och på samma backar.

Jag har bara tagit isär bromsarna bak och s-märkt upp dom på frugans Yaris som kördes ca 500 mil/år.
Men så klart kör man mycket så behövs ingen uppsmörjning, tvärs emot vad du tidigare ondgjorde sig över. Kör och använd bilen så funkar bromsarna, använder du dom inte så blir dom så klart fastrostade.
Jag brukar sätta upp en rejäl fart och tvärnita så ABS får jobba rejält. Bromsarna tar som tusan och däcken får fram nytt friskt gummi.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:14

Mr Snoid skrev: Men så klart kör man mycket så behövs ingen uppsmörjning, tvärs emot vad du tidigare ondgjorde sig över. Kör och använd bilen så funkar bromsarna, använder du dom inte så blir dom så klart fastrostade.
Jag brukar sätta upp en rejäl fart och tvärnita så ABS får jobba rejält. Bromsarna tar som tusan och däcken får fram nytt friskt gummi.

+100

Uppdaterat: 2023-03-03 20:20
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
mso 1000 skrev:
För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.
Vaaa? Mina sista bilar lägger i handbromsen själv när jag öppnar dörren och därmed fungerar den alltid. Som jag sagt tidigare så kommer det som används fungera även i framtiden. Har aldrig haft problem med handbroms som inte fungerat (även trummor) sedan min Opel Rekord 1984.
Du glömmer ju att MSO kört Skoda i minst 100 år 🤣
Tydligen har de inte pålitlig parkeringsbroms.
😂😂. Jodå dagliga handbromsvändningar när dottern skjutsats till stallet.
Så skodas bromsar funkar i alla väder 😊
9000 mil utan vare sig demontering, service eller smörjning av ok pinnar och på samma backar.

Jag har bara tagit isär bromsarna bak och s-märkt upp dom på frugans Yaris som kördes ca 500 mil/år.
Men så klart kör man mycket så behövs ingen uppsmörjning, tvärs emot vad du tidigare ondgjorde sig över. Kör och använd bilen så funkar bromsarna, använder du dom inte så blir dom så klart fastrostade.
Jag brukar sätta upp en rejäl fart och tvärnita så ABS får jobba rejält. Bromsarna tar som tusan och däcken får fram nytt friskt gummi.

Jo jag praktiserar också tvärbromsningar ett par ggr per månad i hög fart fast utan ABS assistans.

Det var därför Skodans skivor såg som nya ut.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ärligt talat.
Jag har skruvat bilar och bromsar i över 40 år och det är skillnad på skivbromsar och skivbromsar fast principen är samma.

Det är inte för inte Toyota rekomenderar uppsmörjning (och tar en slant) på deras gratis förbesiktning innan ordinarie besiktningen är.
Och får så klart bra statestik på bilprovningen.

Och det är väl samma på Korea bilarna fast där är det årliga servicen på elbilen 😢🥺😊

Uppdaterat: 2023-03-03 22:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har aldrig fått detta erbjudande om gratis förbesiktning på min Toyota. Verkar vara en vandringssägen, som toyota-hatarna älskar att upprepa år efter år...

Uppdaterat: 2023-03-03 22:16
40-talisten skrev:

Jag har aldrig fått detta erbjudande om gratis förbesiktning på min Toyota. Verkar vara en vandringssägen, som toyota-hatarna älskar att upprepa år efter år...

Du kanske måste bo i samma stad som Toyota handlaren för att få erbjudandet.

Jag brukar utnyttja det bara för att få en timme och provköra dom nya vagnarna.
Den enda bil jag blir lite sugen på hos Toyota är corolla kombin.
Men den fans ju inte med sladd.🥺.

Uppdaterat: 2023-03-03 22:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jodå, nog har både Toyota och andra märken erbjudit gratis "förbesiktningar" även om det är många år sedan jag fick dessa så de har säkert slutat. Numera är ju inte Bilprovningen ensamma om besiktning så nu kommer ingen heltäckande statistik längre och då kanske tillverkarna inte längre är så intresserade av besiktnings-resultaten - vad vet jag...

Uppdaterat: 2023-03-04 09:08

"Gratis förbesiktning" var ju en utmärkt inkomstkälla för vissa bilverkstäder där man då hittade en mängd fel som krävde omedelbar åtgärd.
De blev ofta avslöjade av bilägare som fick sina bilar godkända vid kontrollbesiktningen utan att ha brytt dig om dessa omedelbara åtgärder.

När det gäller motionerandet av bakbromsarna genom häftiga inbromsningar ska man komma ihåg att bilen trycker ner fronten och lyfter bakdelen så nästan all bromsverkan sker på framhjulen.
Genom att bakdelen lyfter stryper lastavkänningsventilen bromsverkan till bakhjulen.
En lösning är att göra bromsningen med så tung last bak som möjligt.

En intressant sak är att för hundra år sedan var det väldigt sällsynt med behov av motion av bakbromsar, men det kan förstås bero på att de flesta bilar bara hade bromsutrustning på bakhjulen, trummor med backar eller trummor med band.

Uppdaterat: 2023-03-04 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse skrev : "När det gäller motionerandet av bakbromsarna genom häftiga inbromsningar ska man komma ihåg att bilen trycker ner fronten och lyfter bakdelen så nästan all bromsverkan sker på framhjulen".

Det låter på dig som att bakhjulsbromsar är lite onödigt för "nästan all bromsverkan sker på framhjulen".

Uppdaterat: 2023-03-04 10:51

Vanligt sunt förnuft och ta ner hastigheten från 100 till 50 med lite kraftigare broms än vanligt ett antal ggr i månaden året om.
Efter 9000 mil så såg mina bakbromsskivor nästan nya ut på octavian.

Med sunt förnuft kommer man långt 🥺😊

Uppdaterat: 2023-03-04 11:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Christer, så är det faktiskt vid normal ekonomisk körning, det är först vid lite mer aggressiv körning och vid körning med tung last som någon större bromseffekt sker av bakhjulen.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det är helt klart de främre bromsarna som får ta det allra mesta av "broms-behovet" i våra bilar så saabnisse har nog helt rätt. Och därför som det förekommer problem med de bakre bromsarna på främst bilar försedda med skivbromsar bak. Som vi konstaterat - det som används frekvent fungerar oftast bäst och det gäller nog också bromsarna.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:07
Pi skrev:

Ja, det är helt klart de främre bromsarna som får ta det allra mesta av "broms-behovet" i våra bilar så saabnisse har nog helt rätt. Och därför som det förekommer problem med de bakre bromsarna på främst bilar försedda med skivbromsar bak. Som vi konstaterat - det som används frekvent fungerar oftast bäst och det gäller nog också bromsarna.

Och det genererar rostiga bromsskivor bak.

Kärvande bakbromsar som inte används eller används är dåliga konstruktioner hävdar jag ändå.

Kolvar, glidfunktioner är smorda från fabrik och är tätade med täta bälgar och kärvar inte om det inte används och är bra gjort.

Att hävda att en elbil måste in på tät service 1500 mil för att bromsar inte används är ren bullshit.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inbilla inte mig, att bakbromsarna inte fyller sin funktion och hjälper till vid en panikbromsning och kortar bromssträckan, som kan vara skillnad mellan liv och död. Förutsättningen är givetvis att bakbromsarna fungerar som de skall. Men det är fortfarande frambromsarna som gör det mesta av jobbet, av naturliga skäl.

Uppdaterat: 2023-03-04 15:51

..coh därför fungerar det säkert lika bra i en panikbromsnings-situation med trumbromsar bak V s b...:)

Uppdaterat: 2023-03-04 16:25

Precis. Kolla bromssträcka på elbil med trumbroms. Och som sagt, däcken är nog viktigare vad gäller bromssträcka än vilken typ av bakbroms.

Uppdaterat: 2023-03-04 16:37

😂😂😂😂.
Tror vi kan lägga ner detta nu. 😂😂

Uppdaterat: 2023-03-04 17:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo en sak först.
Jag brukar backa fort och slå på en tvärnit som får klossarna bak att ändra läge i oken som till viss del hindrar att de kärvar.

Uppdaterat: 2023-03-04 17:39