Vi Bilägares forum

Kärvande bromsar stoppar elbilar på besiktningen

Kärvande bromsar stoppar elbilar på besiktningen

Var tionde Tesla som besiktigades av tyska TÜV blev underkänd förra året, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-02 12:57

Kommentarer

Utan att veta alls, så killgissar jag att en del av problemet INTE handlar om att bromsarna har fått gått för hårt, utan att de använts så sparsamt att den ytliga rosten fått fäste på bromsskivorna. Den mesta bromsningen sker väl med regenerering, där drivmotorerna jobbar omvänt som generatorer och laddar batteriet, medan de mekaniska bromsarna får vila.
Om det nu är så, borde Tesla kunna aktivera de mekaniska bromsarna med viss periodicitet. Och kanske när bilens GPS märker att man närmar sig slutdestinationen, så skulle de mekaniska bromsarna kunna aktiveras för att ”torka upp” bromsskivorna.

Uppdaterat: 2023-03-02 16:31

Jag gissar på att det är att Tesla inte har krav på service som leder till detta.
På fabrikat som har krav på periodisk service så kollas bla bromsarna och särtagning och smörjning erbjuds som extra serviceåtgärd

Uppdaterat: 2023-03-02 16:49

Konstigt att det som inte används kärvar ihop.
Och lite ytrost på skivorna blir ju alltid.

Och att betala extra på täta servicar för att få bromsarna uppsmorda på elbilar för 5-600 tusen låter helt sjukt i min värld.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tesla borde ha trumbromsar runt om, då skulle problemet med de nästan oanvända rostiga bromsskivorna vara löst.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:05
mso 1000 skrev:

Konstigt att det som inte används kärvar ihop.
Och lite ytrost på skivorna blir ju alltid.
Och att betala extra på täta servicar för att få bromsarna uppsmorda på elbilar för 5-600 tusen låter helt sjukt i min värld.

Det är så klart bromsbackarna som kärvar fast. Och nej det kostar inte 5-6000 kr att smörja upp bromsoken och ta ur bromsbackarna och göra rent, det ingår nye ens i service på min bil, dom sparkade väl på däcken och tog 1500kr betalt för det vid 3000 mils servicen. men smörja upp bromsbackar och ok kan så klart du som är mekkunning göra gratis i samband med däckbyte.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:07
mso 1000 skrev:

Konstigt att det som inte används kärvar ihop.

Det som inte används kommer alltid att sluta fungera så småningom. Det gäller all mekanik och även människokroppen.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:33
40-talisten skrev:

Tesla borde ha trumbromsar runt om, då skulle problemet med de nästan oanvända rostiga bromsskivorna vara löst.

Har aldrig förstått förkärleken för trumbromsar. På mina bilar har trumbromsar inneburit taskig bromsverkan och ombesiktning. Skivbromsar finns av en anledning p.g.a. mycket bättre bromsverkan, även om de inte är underhållsfria och definitivt inte underhållsfria om de inte används ibland.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:37

Trumbromsar bak på Enyaq. Lämpligt med tanke på att bakbroms sällan får jobba.

Uppdaterat: 2023-03-02 17:51
Axa skrev:

Trumbromsar bak på Enyaq. Lämpligt med tanke på att bakbroms sällan får jobba.

Jaså är det sant trumbromsar bak på Enyaq? Det är ju stor bil Enyaq för det måste vara skivbromsar bak.

Uppdaterat: 2023-03-02 19:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är ju trummor bak även på ID3 och 4 och det är överlägset med skivor bak på alla bilar vid normal körning, det är bara vid prestandakörningar eller körning i väldiga nedförslut som skivor är bättre.
På en elbil är det absolut onödigt med skivor bak.

Uppdaterat: 2023-03-02 20:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla in videos på Youtube där de kör Modell 3 på Nürburgring, det låter inte alls bra om bromsarna.. och killen som kör bilen är inte så imponerad över hur de funkar.

Uppdaterat: 2023-03-02 21:13

Japp det handlar väldigt mkt om hur ofta bilen servas. Belysningen och bromsar är typiska ägarrelaterade fel.
Nissan har väl påtvingad service varje år för garantin. Tesla har inte det men rekommenderar att bromsarna servas dvs. rengörs och smörjs upp var 2000 mil i salt klimat. Det är dock frivilligt och inget krav för garantin. Så dom som får nerslag på bes får skylla själva. Det är inte bilens fel. Model S har förövrigt ett mkt bra system från Brembo med pulverlackrade OK som inte börjar rosta direkt tillskilnad från den vanliga tuna ytbehandlingen som blir brun av rost efter 2 vintrar.

Uppdaterat: 2023-03-03 00:15

Jag kollat Teknikens Värld, 2 st bilar Honda e och MG 4 endast el bakhjulsdrift med skivbromsar bak.
Jäv**r skit VAG bilar med trumbromsar.
Hann inte tid kolla fler men när jag har tid sen.

Uppdaterat: 2023-03-03 07:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, varför behövs skivbromsar bak på en bil, när de i princip aldrig behövs?
Det är rejält stora trummor bak på MEB-bilarna, större än jag någonsin sett på andra personbilar så det finns bromseffekt så det räcker och blir över! Men som sagt, de används inte innan man har maxat regenereringen.

Uppdaterat: 2023-03-03 07:11
*Robban
GF skrev:

Jag kollat Teknikens Värld, 2 st bilar Honda e och MG 4 endast el bakhjulsdrift med skivbromsar bak.
Jäv**r skit VAG bilar med trumbromsar.
Hann inte tid kolla fler men när jag har tid sen.

Vi har inget facit på trumbromsar på en elbil men det kan vara en bra lösning.

Kia Korea och japanska bilar verkar ju kräva årlig service på bromsar och bromsklossar som krackelerar till krossat pulver med utebliven bromsverkan.
Jag är nog av den åsikten att dålig kvalité och dåliga konstruktioner är orsaken.

En elbil som använder bromsarna 90-98% mindre än en fosil bil ska inte kräva mer service och underhåll.

Uppdaterat: 2023-03-03 08:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, trumbromsar bak skulle nog fungera på flera bilar än bara på VWs elbilar. I varet fall på de allra flesta mindre bilar.

Uppdaterat: 2023-03-03 08:43

Men trumbromsar har väl aldrig varit underhållsfria heller. Så vad vinner man på det mot skivbromsar.

Uppdaterat: 2023-03-03 09:26

Trumbromsar behöver sin första åtgärd efter 15000 mil, skivor efter 1500 om de sitter bak på en bil med regenerering.

Uppdaterat: 2023-03-03 09:45

Vi har faktiskt haft trumbromsarbak på en hyggligt modern bil (en Corsa) och just bakbromsarna var en av få saker som vi inte hade problem med - lätt överdrivet.

Uppdaterat: 2023-03-03 09:55
Christer skrev:

Men trumbromsar har väl aldrig varit underhållsfria heller. Så vad vinner man på det mot skivbromsar.

Det finns inget underhållsfritt över lång tid.

Men trumbromsarnas mekanism sitter nästan helt skyddade för regn och vägsalt av trumman.

Skivbromsarnas mekanism spolas med regn och vägsalt hela tiden.

Därför kan man tro att trummor kan vara av fördel över tid.

Uppdaterat: 2023-03-03 10:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

GF
Kan du förklara av vilken anledning man ska ha skivbromsar bak på en elbil?

Uppdaterat: 2023-03-03 10:27

För mig är trumbromsar lika med stora problem, medans skivor bak efter 2009 är nästan problemfria.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:31
Axa skrev:

GF
Kan du förklara av vilken anledning man ska ha skivbromsar bak på en elbil?

Mycket bättre bromsverkan när du väl behöver det Axa.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:32

Och ingen nämner de problem med fastfrusna bakbromsar som många ID3 ägare rapporterade om.
Fungerar ypperligt med skivor bak även på en elbil.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:47

Christer
När man backar?
På vilket sätt skulle annars bromsverkan i bakhjul kunna visa sig?

Uppdaterat: 2023-03-03 12:47

Snoid
Jag skulle säga att det fungerar lika bra oavsett ifall det är trumma eller skiva bak.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:48

På bilar som inte går så långt och inte är så tunga så är fortfarande skivbromsar bak ingen bra lösning. Det har vi erfarenheter av på bilar klart nyare än 2009. Och bromsverkan som behövs på bakhjulen kan nog väldimensionerade trumbromsar klara av när det gäller standardbilar.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:50

På vår fristående verkstad så är uppfattningen att Kia/Hyundai allmänt har problem med skivbromsarna bak på många modeller. Rätt eller fel ? Vår Kia har i alla fall bekräftat detta men den är ju inget bevis i sig. Däremot fungerade föregående andra-bils trumbromsar bak utan problem.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:55

Ett allmänt råd från besiktningsmän är att bromsa hårt för att undvika problem med skivbromsarna. Jag har aldrig hört motsvarande rekommendationer för trumbromsar...

Uppdaterat: 2023-03-03 14:18
Axa skrev:

Christer
När man backar?
På vilket sätt skulle annars bromsverkan i bakhjul kunna visa sig?

Om du verkligen bromsar hårt, så ser bromskraftsförstärkningen till att även bakre skivbromsar får jobba. Det är därför man skall bromsa hårt ibland, som dom gör på bilprovningen, för det är då som först du får godkända bromsvärden, även bak. De som åker omkring och "fisbromsar" får däremot problem så småningom, även med trumbromsar. Så bromsa hårt ibland så du får full bromsverkan på alla fyra hjulen, även om det är framhjulsbromsarna som ger mest bromsverkan.

Uppdaterat: 2023-03-03 15:17

Om trumbromsarna bak på VAGs elbilar är otillräckliga så borde det visa sig klart när biltestarna gör sina bromsprov. Är det så eller är detta bara illasinnade spekulationer ?

Uppdaterat: 2023-03-03 15:47
Pi skrev:

Om trumbromsarna bak på VAGs elbilar är otillräckliga så borde det visa sig klart när biltestarna gör sina bromsprov. Är det så eller är detta bara illasinnade spekulationer ?

Jag påstod inte att trumbromsar är otillräckliga, däremot att skivbromsar är bättre. Vore de otillräckliga så skulle väl inte bilen bli typgodkänd. Min erfarenhet av trumbromsar är att de är jävligare att serva än skivbromsar och bromsverkan är klart sämre. För att inte tala om handbromsen på trummor, där man varje besiktning fick skruva och mickla för att få godkänt besiktningsresultat.

Uppdaterat: 2023-03-03 16:09

Tja, våra erfarenheter är olika Christer - utan att påstå att nån är mera fel eller mera rätt.

Uppdaterat: 2023-03-03 16:17

Kollade en nybilstest i ViB av elbilar - VW Id.3, Renault Megane E-Tech och Mercedes EQA. Bäst bromsprestanda hade Id3... Så att skivbromsar med automatik skulle vara bättre på bakaxeln är nog inte så självklart.

Uppdaterat: 2023-03-03 16:29

Vad har lastbilar för bromsar. Jo nästan uteslutande trumbromsar.
Synpunkter på det?

Uppdaterat: 2023-03-03 16:31

Jag håller med Pi. Tittar man på tester med uppmätt bromssträcka så verkar inte elbilar med trummor lida av det. Å andra sidan är andra faktorer viktigare för kort bromssträcka såsom vilka däck man har.

Uppdaterat: 2023-03-03 17:01

Så är det Axa men det var främst påståendet att skivor skulle vara så mycket effektivare (på bakaxeln) som jag var klart tveksam till.

Uppdaterat: 2023-03-03 17:03
Mr Snoid skrev:

Vad har lastbilar för bromsar. Jo nästan uteslutande trumbromsar.
Synpunkter på det?

Och så blir ju också var tredje lastbil underkänd för sina bromsar! Häpp!

Uppdaterat: 2023-03-03 18:24
Pi skrev:

Så är det Axa men det var främst påståendet att skivor skulle vara så mycket effektivare (på bakaxeln) som jag var klart tveksam till.

Så då är utvecklingen mot skivbromsar även på bakaxeln helt onödig? Stämmer inte alls med min erfarenhet av konstruktionen av trumbromsar där bromscylindern bara verkar i överkant av bromstrumman medans den i nederkant inte rör sig alls. Bromsoken på skivbromsar trycker däremot på hela bromsbelägget och det är bromsbeläggens yta och kylningen av skivan som bestämmer kraften, alltså en dimensioneringsfråga. Båda teknikerna lider av utsattheten av väder och vind, men dagens bromsok har blivit bättre och bättre och därmed överlägsen bromstrummor om man vill ha maximal bromskraft även bak, anser jag.

Uppdaterat: 2023-03-03 18:38
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Vad har lastbilar för bromsar. Jo nästan uteslutande trumbromsar.
Synpunkter på det?

Och så blir ju också var tredje lastbil underkänd för sina bromsar! Häpp!

Men det beror nog på något annat 🤣 viktigast är att VAG har valt trumbromsar på sina dryga två ton tunga elbilar och då är det bra och rätt val 😜

Uppdaterat: 2023-03-03 18:39
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Vad har lastbilar för bromsar. Jo nästan uteslutande trumbromsar.
Synpunkter på det?
Och så blir ju också var tredje lastbil underkänd för sina bromsar! Häpp!

Men det beror nog på något annat 🤣 viktigast är att VAG har valt trumbromsar på sina dryga två ton tunga elbilar och då är det bra och rätt val 😜

Tur att inte Volvo och Hyundai har valt trumbromsar bak :)

Uppdaterat: 2023-03-03 18:46
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Vad har lastbilar för bromsar. Jo nästan uteslutande trumbromsar.
Synpunkter på det?
Och så blir ju också var tredje lastbil underkänd för sina bromsar! Häpp!
Men det beror nog på något annat 🤣 viktigast är att VAG har valt trumbromsar på sina dryga två ton tunga elbilar och då är det bra och rätt val 😜

Tur att inte Volvo och Hyundai har valt trumbromsar bak :)

Och en hel hoper med andra biltillverkare…..

Uppdaterat: 2023-03-03 18:48

Jag är säker på att det finns inget facit på vad som är bättre eller sämre vad det gäller trummor / skivor på en elbil.

Men som någon sa så har det förekommit fastfrusna trummor när handbroms används på vag.

För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag är säker på att det finns inget facit på vad som är bättre eller sämre vad det gäller trummor / skivor på en elbil.
Men som någon sa så har det förekommit fastfrusna trummor när handbroms används på vag.
För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.

Nej det är inte pga handbromsen, det blir vatten inne i trummorna vid snöigt väglag. När bilen parkeras över natten så fryser vattnet till is mellan trumma och bromsbackar.
Själv så har jag ställt in så parkeringsbromsen alltid anbringas då jag stänger av bilen.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:15

Endast elbilen modellår 2020 - 2023 med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och finns skivbromsar bak från Teknikens Värld test.
Audi e-tron 55 quattro.
Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron Sportback 55 quattro.
BMW i3s Charged 120 ah.
BMW i4 eDrive40.
BMW iX xDrive40.
BMW iX3 Charged.
Ford Mustang Mach-E AWD Long Range.
Honda e.
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD Essential.
Mercedes EQC 400 4Matic.
Mercedes EQE 350+.
MG4 Electric Luxury.
Polestar 2 Long Range Dual Motor Plus Performance Pilot lite.
Porsche Taycan 4S Nordic.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo.
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor.
Volvo C40 Recharge Twin Motor Core.
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Använder alltid parkerings-bromsen och har inte haft några problem med detta under de senaste decennierna. Och det gäller både vanlig mekanisk P-broms likväl som elektrisk P-broms.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:37
mso 1000 skrev:

För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.

Vaaa? Mina sista bilar lägger i handbromsen själv när jag öppnar dörren och därmed fungerar den alltid. Som jag sagt tidigare så kommer det som används fungera även i framtiden. Har aldrig haft problem med handbroms som inte fungerat (även trummor) sedan min Opel Rekord 1984.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:41

Liten elbil 5 dörrar bilmärken är Smart #1 kommer nya till Sverige och har bakhjulsdrift, skivbromsar bak, får dragkrok 1600 kg, 0-100 km/h 4 sek och 180 km/h.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Christer skrev:

mso 1000 skrev:
För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.

Vaaa? Mina sista bilar lägger i handbromsen själv när jag öppnar dörren och därmed fungerar den alltid. Som jag sagt tidigare så kommer det som används fungera även i framtiden. Har aldrig haft problem med handbroms som inte fungerat (även trummor) sedan min Opel Rekord 1984.

Du glömmer ju att MSO kört Skoda i minst 100 år 🤣
Tydligen har de inte pålitlig parkeringsbroms.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:00
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
mso 1000 skrev:
För egen del har jag nog inte använt handbromsen mer än en handfull gånger på 10 år i mina sista bilar.
Vaaa? Mina sista bilar lägger i handbromsen själv när jag öppnar dörren och därmed fungerar den alltid. Som jag sagt tidigare så kommer det som används fungera även i framtiden. Har aldrig haft problem med handbroms som inte fungerat (även trummor) sedan min Opel Rekord 1984.

Du glömmer ju att MSO kört Skoda i minst 100 år 🤣
Tydligen har de inte pålitlig parkeringsbroms.

😂😂. Jodå dagliga handbromsvändningar när dottern skjutsats till stallet.

Så skodas bromsar funkar i alla väder 😊

9000 mil utan vare sig demontering, service eller smörjning av ok pinnar och på samma backar.

Till skillnad från fruns Toyota som kräver tillsyn varje år på bakbromsarna.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html