Vi Bilägares forum

”Elbilarna blir inte billigare – det är avgasbilarna som blir dyrare”

”Elbilarna blir inte billigare – det är avgasbilarna som blir dyrare”

Den som går och väntar på betydligt billigare elbilar kan bli besviken, tror Erik Söderholm. I stället kan det vara avgasbilarna som blir dyrare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-28 06:40

Kommentarer

Ja, detta har vi ju redan konstaterat i dessa spalter tidigare. Alla nya bilar har genomgått en ordentlig prisökning typ de 3 senaste åren och då inte minst s k ICE-bilar. Så "billiga" nya bilar är nog tyvärr historia idag. Så frågan är vem som skall köpa nya bilar framöver för utan nya bilar blir det som bekant inga begagnade bilar på bilmarknaden. Visst kommer det att säljas nya bilar men förmodligen i klart lägre volymer än tidigare. I alla fall som den allmänna ekonomin ser ut just nu.

Uppdaterat: 2023-02-28 09:31

Kanske vi får se fler budgetmärken, typ Dacia. Då utan en del nutida yviga säkerhets- och komfortdetaljer. Bilar som blir vad bilar var förr dvs transportredskap, inte egoboostade sportfordon för rolighet och statushöjning.

Uppdaterat: 2023-02-28 09:46

40-talisten - känns nog snarare som att även Dacia kommer att ta några steg uppåt både utrustningsmässigt och inte minst prismässigt. Jag har gärna fel i den utsagan men misstänker att jag tyvärr får rätt...

Uppdaterat: 2023-02-28 09:50

Ja, något är sjukt när exempelvis VW väljer att inte sälja sin Polo i Sverige, den billigaste VW idag är en T-Cross som börjar på 247000kr(i sitt billigaste utförande). Eller om man kollar på Opel, så tar de 254900kr för sin billigaste Corsa. Det är höga priser, utan tvekan.

Uppdaterat: 2023-02-28 11:25

En ny bil för mig är en beggad lågmilare, äldre än tre år för att slippa den sanslösa malus-skatten. Begagnat har också gått upp, men det ännu en rejäl skillnad i pris till nybil.

Uppdaterat: 2023-02-28 11:50

Inte undra på att nya bilar blir dyrare för varje år när konsumenten vill ha mer teknik, sensorer, kameror, automatiska system tex autobroms, döda-vinkeln-kamera, GPS mm mm och mer utrustning tex awd drivning, läderklädsel etc. Tillika lever bilmodellerna allt kortare tid vilket driver på utvecklingskostnaderna än mer då de måste fördelas på färre sålda vagnar.

Inte undra på pristrenden på bilarna ökar.

Tacka vet jag Saab 99 / 900, Volvo Amazon / 240 / 740 / 940 etc som hade livscykler på 10 år eller mer som höll inköpskostnaden i schack.

Uppdaterat: 2023-02-28 12:03

Vill man leva i det förgångna, ja då drömmer man.

Uppdaterat: 2023-02-28 12:15

Det ligger något i vad Swensson skriver, det är svårt att bygga "billiga" bilar med dagens konsument- och miljökrav. För frågan är om det överhuvudtaget finns en reell efterfrågan på nya, billiga bilar?

Uppdaterat: 2023-02-28 12:56
Power to the people

Ja det är en omöjlig ekvation att lösa.
Eu ställer krav, kunderna ställer krav på minst 5 stjärnor i EuroNcap som ställer krav på massa elektroniska hjälpmedel.
Men om kunderna slutar att köpa dessa bilar så löser det sig själv.
Själv tycker jag att denna ständiga spiral är något överdriven och till stor del onödigt.
Läser på många forum km hur folk vill försöka stänga av vissa av dessa pålagda funktioner permanent.

Uppdaterat: 2023-02-28 13:07

Sen vill ju uppenbarligen vi svenskar ha betydligt större bilar än vad de som bor längre söderut i Europa nöjer sig med och då följer priserna med. Exemplet med VW Polo är rätt belysande - den bilen skulle ur utrymmes-synpunkt fylla behovet för väldigt många bilköpare men dels är den uppenbarligen "för liten" (subjektivt) för att passa oss svenskar och sen slutar VW att sälja bilen - trots att den inte är speciellt sällsynt hos oss. Vi får väl förlita oss på främst Toyota som fortfarande ser ett behov av mindre bilar.

Uppdaterat: 2023-02-28 15:28

Underbart hur @swenssons fabulerar kring hur det var "förr".
Exempel, min far köpte en ny Opel Rekord Caravan 1980 års modell, 1980 för 40 000 kr.
1986 köpte han en ny, likadan faceliftad med lite mer utrustning, en Opel Rekord Caravan, GLS 2.2, för 108 000 kr.
En ökning på 270% på 6 år på samma modell!

Dit har vi en bit kvar som tur är!

Uppdaterat: 2023-02-28 16:29

Gmogmo.
Nu får du nog ta en snabbkurs i matte.
Höjningen blir 170% vilket är fullt tillräckligt.
Hög inflation då. Får se om vi slår de inflationssiffrorna denna gången.

Uppdaterat: 2023-02-28 18:33

Vanliga Polo slutade säljas här pga kraftigt minskad efterfrågan. Och om det fanns ett sug efter billiga och enkla nybilar skulle Dacia vara Sveriges mest sålda bil. Det är den inte.
Istället för att köpa de mindre och enklare nya bilarna väljer man att köpa en begagnad större bil med mer utrustning.
Det fanns en rusch med privatleasing och bonus på elbilar, sen bonusen försvann har privatleasingen fördubblats.
Sen minskar även intresset hos den urbana befolkningen att ha egen bil så tillverkarna får vänja sig vid lägre volymer och då behöver de ha högre vinstmarginal för att gå runt ekonomiskt.
Jag håller med artikelns analys om att bilarna inte kommer bli billigare.

Uppdaterat: 2023-03-01 08:33

Raphael - har du nåt som verifierar detta som du skrivit ovan - "...sen bonusen försvann har privatleasingen fördubblats."
Sen bygger ju intresset av större, begagnade bilar på att det finns/fanns ett stort utbud av sådana bilar. Om det kommer att finnas färre sådana p g a lägre nybilsförsäljning (dyra bilar) i det segmentet så misstänker jag att många börjar titta på lite mindre alternativ - typ C-segmentet som rent logiskt borde fungera för många familjer.

Uppdaterat: 2023-03-01 09:10

Jag tror nog snarare att sedan bonusen försvann har försäljningen dalat och privatleasing blivit för dyrt. Det vimlar av leasade bilar på blocket som önskar få en ny hyrestagare.

Uppdaterat: 2023-03-01 09:29

Tror som du, Guran. Sen har det dykt upp flera erbjudanden om privatleasing av ICE-bilar men frågan är hur dessa kampanjer lyckats. Det gäller ju främst lite mindre bilar och lyckas dessa kampanjer så innebär ju detta att vi trots allt är mogna att ta till oss lite mindre bilar än tidigare.

Uppdaterat: 2023-03-01 10:37

Pi
Hönan eller ägget?
En nackdel med den svenska marknaden är vi bor i ett vinterland. Många importörer saluför inte modeller som saknar det vi anser är nödvändig vinterutrustning. Då paketeras bilarna på ett sätt så att priserna blir därefter.
Tror knappast bilköparna i nedre Europa efterfrågar sätesvärme, rattvärme, rutvärme, etc.

Uppdaterat: 2023-03-01 10:40

Nåja Axa, man har tidigare kunnat köpa en av marknadens billigaste bilar, Kia Picanto, för typ 130.000--140.000 kr inkl bl a rattvärme och sätesvärme. Så nog kan dom - om dom vill.

Uppdaterat: 2023-03-01 16:48

Pi
Vet inte vad du menar med förut men går jag in idag så är priset ca 180 000 kr för en Picanto. Så nog hänger priset med.

Vad jag menade främst är att småbilar i övriga Europa kan ha lägre priser pga att de har mindre utrustning. Och de prispressas på annat sätt än i Norden.

Uppdaterat: 2023-03-01 17:15

Axa, du kan köpa en betydligt rymligare I20 för samma pris som Picanton.
En av få B segmentsbilar för under 200kkr.

Uppdaterat: 2023-03-01 17:53

Snoid
Oj. Ja det var väl bra pris? Tycker jag. :-)

Uppdaterat: 2023-03-01 18:19
Axa skrev:

Snoid
Oj. Ja det var väl bra pris? Tycker jag. :-)

En riktigt trevlig mindre bil, sonen har haft två, till ett överkomligt pris. Saknar så klart massa finesser och har halogenstrålkastare för det priset. Men det basala man kan kräva av en bil finns och fem års garanti och på köpet får man i mina ögon en riktigt snygg bil.

Uppdaterat: 2023-03-01 18:50

Axa - samma utförande på Picanton kostade runt 140.000 kr ny för ett par ås sedan - det var detta jag syftade på. Sen är nog Hyundai i10 idag klart billigare och tydligen också i20 i sitt enklaste utförande.

Uppdaterat: 2023-03-01 20:02
Pi skrev:

Axa - samma utförande på Picanton kostade runt 140.000 kr ny för ett par ås sedan - det var detta jag syftade på. Sen är nog Hyundai i10 idag klart billigare och tydligen också i20 i sitt enklaste utförande.

Exakt, skulle tro att de kommer med en enklare utrustningsnivå.
Men en gyllene femväxlad låda, som du också påtalat Pi så är den verkligen trevlig. Även den 4-cylindriga 1,25l motorn är trevlig, tystgående är vi snål på soppa men så klart befriad från vridmoment så man får använda växellådan flitigt. Jag tycker det är lite kul att komma tillbaka till när man körde bil och inte bara gasade.

Uppdaterat: 2023-03-01 20:20

Ja, kommer man undan med en ny bil under 200 kkr får det väl räknas som billigt idag.
Men har man vant sig med vissa ”lyx-tillval” så är det svårt att gå tillbaka. Skulle inte orka med manuell låda i vardagskörningen.

Uppdaterat: 2023-03-01 21:41
Axa skrev:

Ja, kommer man undan med en ny bil under 200 kkr får det väl räknas som billigt idag.
Men har man vant sig med vissa ”lyx-tillval” så är det svårt att gå tillbaka. Skulle inte orka med manuell låda i vardagskörningen.

Då har du inte testat Hyundai/Kias 5 växlade låda. Satans så lättväxlad den är.
Men jag håller med, skulle nog inte kunna tänka mig annat än en elbil. Blir lika begeistrad varje gång jag trycker till på gaspedalen. Bra sprutt i sydkoreanska familjebilen. Den bara sätter fart utan att göra väsen av sig.

Uppdaterat: 2023-03-01 21:48

Ja, den 5-växlade i Rio/i20 är en liten pärla till manuell växellåda - dock inte den i Picanto/i10 även om den är fullt acceptabel. I alla fall i de bilar jag kört. I en "andrabil" är det väl OK med en manuell låda men nog vill jag ha automatväxlat i nån form i den mer använda bilen. Trots allt är automater ovanligare i bilar i A- och B-segmenten så handlar man begagnat är urvalet inte speciellt stort.

Uppdaterat: 2023-03-02 08:49

Att dra i en spak och trampa en pedal för att driva fram bilen, känns numera efter senaste 15 åren med automat som gammalt och förlegat. Kan inte tänka mig återgå till manuell låda. Skulle kännas som att behöva gå ut och veva igång motorn...

Uppdaterat: 2023-03-02 09:30

Men i vardagskörning vill man inte behöva sitta och vispa hela tiden. Körde nya Fabia för en tid sedan men manuell. Trevlig och fin låda men köra genom stan innebar en hel del vispande.

Uppdaterat: 2023-03-02 10:08

Axa - finns nya Fabia utan automatlåda ? Vill minnas att den bara säljs med automat numera.

Uppdaterat: 2023-03-02 10:36

Pi
Nej, för fan det var en Leon nu när jag tänker efter. Lånebil vid service. Men likväl manuell låda.

Uppdaterat: 2023-03-02 13:18