Vi Bilägares forum

Sverigedemokraterna ändrar löftet om bränslepriserna

Sverigedemokraterna ändrar löftet om bränslepriserna

Sverigedemokraterna halverar sitt löfte om att sänka bränslepriserna med tio kronor litern. Anledningen är att partiet vill ha en ”mer långsiktig politik”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-27 10:14

Kommentarer

Så går det när valfläsket bränner vid. Även för SD.

Uppdaterat: 2023-02-27 13:05

Men EU har ingen minimum-nivå, så då förutsätter jag att SD fortfarande vill ha 0% inblanding.

Uppdaterat: 2023-02-27 13:29

Som Johan Pehrson sa, "Man säger en sak före valet och gör en annan efter" eller Oscar Sjöstedt "Ibland är verkligheten och spökar".
Detta kläckte Oscar redan 6 veckor efter valet...

Labolina är verkligen skrämmande...

Uppdaterat: 2023-02-27 19:53

Minskad andel bioandel i bensin och diesel leder till ännu högre drivmedelspriser eftersom efterfrågan på fossil olja ökar än mer. I Europa är det redan brist på bl.a diesel så ja, hur SD ska få till denna sänkning av bränslepriserna ska bli mycket intressant att följa.

Uppdaterat: 2023-02-27 21:07
Swenssons skrev:

Minskad andel bioandel i bensin och diesel leder till ännu högre drivmedelspriser eftersom efterfrågan på fossil olja ökar än mer. I Europa är det redan brist på bl.a diesel så ja, hur SD ska få till denna sänkning av bränslepriserna ska bli mycket intressant att följa.

Öhh, hur kommer det sig då att dieseln är tex 10% dyrare i Sverige än i Danmark? Om Sverige skulle öka andelen fossil diesel så kommer det knappt märkas på marknaden. Låt folk själva bestämma om de vill tanka riktig diesel eller utspädd diesel på macken.

Uppdaterat: 2023-02-27 21:14

raks, låt folk bestämma själv om vi ska köra denna planet åt skogen eller inte!
Tror inte det är ett klokt beslut.

Uppdaterat: 2023-02-27 21:51

Vad ska man förvänta sig av bakåtsträvande pajaser?

Uppdaterat: 2023-02-27 21:54
raks skrev:

Swenssons skrev:
Minskad andel bioandel i bensin och diesel leder till ännu högre drivmedelspriser eftersom efterfrågan på fossil olja ökar än mer. I Europa är det redan brist på bl.a diesel så ja, hur SD ska få till denna sänkning av bränslepriserna ska bli mycket intressant att följa.

Öhh, hur kommer det sig då att dieseln är tex 10% dyrare i Sverige än i Danmark? Om Sverige skulle öka andelen fossil diesel så kommer det knappt märkas på marknaden. Låt folk själva bestämma om de vill tanka riktig diesel eller utspädd diesel på macken.

Du kommer oavsett inblandning inte kunna tanka samma ”riktiga” diesel som i Danmark om det nu är din önskan.
I Sverige har vi sedan 1991 en unik MK1 diesel medans Danmark har Europadiesel.

Uppdaterat: 2023-02-27 22:22
J.L skrev:

Vad ska man förvänta sig av bakåtsträvande pajaser?

👍

Uppdaterat: 2023-02-28 02:53
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Spännande med de som inte känner till att Sverige sedan 90-talet har en egen dieselkvalitet som kräver särskilda raffinaderier, det är alltså inte Europadiesel som i övriga Europa. Sverige får ha denna diesel genom ett undantag i EU. Den minskar svavlet och partiklar framförallt hos lastbilar och äldre fordon. Modernare dieselbilar har bättre avgasrening så med en ny dieselbil är det minimal skillnad i praktiken på utsläppen men med äldre ger svensk diesel lägre utsläpp.

Uppdaterat: 2023-02-28 07:26

Detta är lite komplicerat. 
EU - Renewable Energy Directive (RED II) - har ett krav på att förnyelsebara drivmedels marknadsandel ska vara minst 14% år 2030, varav ”avancerade biodrivmedel” ska vara minst 3,5%. Och för medlemsländerna är det obligatoriskt att ha ett regelverk - en plikt - för bränsletillverkarna om att uppnå detta. 

Nu finns det inget specifikt regelverk om exakt nivå på inblandning hur man uppnår detta. 
De flesta länder har valt att uppnå det genom inblandning i fossila bränslen. Om man väljer att inte blanda in biodrivmedel i fossila bränslen, då måste man istället se till så att mängden fossila bränslen minskas på marknaden och att fler köpare istället väljer 100% biodrivmedel. Det finns alltså ingen EU-lag som säger exakt hur mycket inblandning man ska ha, däremot måste man uppfylla målet om att biodrivmedel ska vara 14% år 2030 av den totala bränslemängden för transportsektorn som finns ute på marknaden. 

Vi måste ha ett regelverk för bränsletillverkarna om biodrivmedel, det är ett krav. Men exakt vilken nivå vi måste hamna på för uppnå målet om 14% biodrivmedel år 2030 av den totala bränslemängden för transportsektorn och för att minska utsläppen inom transportsektorn med 13% senast 2030, det är en bedömningsfråga.



Uppdaterat: 2023-02-28 07:28

Biodiesel är kemiskt ”riktig diesel”, det är därför de går att köra på. Inte ”utspädd”.

Uppdaterat: 2023-02-28 07:30
Swenssons skrev:

Minskad andel bioandel i bensin och diesel leder till ännu högre drivmedelspriser eftersom efterfrågan på fossil olja ökar än mer. I Europa är det redan brist på bl.a diesel så ja, hur SD ska få till denna sänkning av bränslepriserna ska bli mycket intressant att följa.

Finns inga som helst belägg för det, bortsett från Mp och Preem (som lurades av Mp) tycker det.

Blankdiesel är ca 3 kr billigare än mackdieseln i Sverige. Färgad diesel dryga 7kr billigare. Alla övriga nationer i närområdet har billigare drivmedel än Sverige. Det stora skillanden mellan övriga nationsers diesel och Svensk är just inblandningen av fossilfritt bränsle från Kina, Ryssland och skövlad regnskog i Amazonas.

Uppdaterat: 2023-02-28 10:22

Halverar sitt löfte. Ja, vilka pajaser. Det blir som med tummetotten, det bidde ingenting!
De 41 örena är snart borta de med.

Uppdaterat: 2023-02-28 11:28
Villevalle

Isoderlund, Sverige har diesel miljöklass 1 som infördes 1991. Det är diesel med låg halt svavel och utan polyamoratiska kolväten. Även om Europa-dieseln har sänkt sin svavelhalt så tillåts fortfarande cancerframkallande polyaromatiska kolväten i Europadiesel.

Miljöklass 1 diesel kan bara tillverkas i raffinaderier anpassade för det som filtrerar bort kolvätena. Dessa raffinaderier finns i Sverige, men även Finland har raffinaderier för att producera för den svenska marknaden, och även Norge.

Eftersom det bara är Sverige som har denna diesel så innebär det lägre volymer jämfört med Europadiesel, och de extra stegen i produktionsprocessen innebär en högre produktionskostnad. Sammantaget betyder detta att dieseln i Sverige inte kan kosta lika lite som Europadieseln, även om det var 0% inblandning av biodrivmedel.

Nu är Sverige inte ensamma om att blanda in biodiesel, det gör andra länder i Europa också. Biodieseln i Sverige kommer huvudsakligen från svenskt slaktavfall och restprodukter vid skogsavverkning.

Nu har vi dessutom faktumet att bränslebolagen som säljer svensk diesel har minskat kapaciteten för att producera ”vanlig” klass 1 diesel och ökat kapaciteten för biodiesel, för att efter raffinering blanda ihop dem. Det är inte enkelt att ställa om så att kapaciteten av ”vanlig” diesel ökar. Man kommer alltså få ett underskott av fossil diesel om reduktionsplikten sänks. Och det kommer även det höja priserna. Hög efterfrågan + mindre utbud = högre priser. Det är så marknadsekonomin fungerar.

Hr Soderlund har hakat upp sig på Mp och Preem, men Energimyndigheten gör samma bedömning att dieselpriset inte kommer sjunka.

Så bespara mig konspirationsteorier om att Mp har infiltrerat och styr över Energimyndigheten.

Uppdaterat: 2023-02-28 17:26

Isoderlund, Sverige har diesel miljöklass 1 som infördes 1991. Det är diesel med låg halt svavel och utan polyamoratiska kolväten. Även om Europa-dieseln har sänkt sin svavelhalt så tillåts fortfarande cancerframkallande polyaromatiska kolväten i Europadiesel.

Miljöklass 1 diesel kan bara tillverkas i raffinaderier anpassade för det som filtrerar bort kolvätena. Dessa raffinaderier finns i Sverige, men även Finland har raffinaderier för att producera för den svenska marknaden, och även Norge.

Eftersom det bara är Sverige som har denna diesel så innebär det lägre volymer jämfört med Europadiesel, och de extra stegen i produktionsprocessen innebär en högre produktionskostnad. Sammantaget betyder detta att dieseln i Sverige inte kan kosta lika lite som Europadieseln, även om det var 0% inblandning av biodrivmedel.

Nu är Sverige inte ensamma om att blanda in biodiesel, det gör andra länder i Europa också. Biodieseln i Sverige kommer huvudsakligen från svenskt slaktavfall och restprodukter vid skogsavverkning.

Nu har vi dessutom faktumet att bränslebolagen som säljer svensk diesel har minskat kapaciteten för att producera ”vanlig” klass 1 diesel och ökat kapaciteten för biodiesel, för att efter raffinering blanda ihop dem. Det är inte enkelt att ställa om så att kapaciteten av ”vanlig” diesel ökar. Man kommer alltså få ett underskott av fossil diesel om reduktionsplikten sänks. Och det kommer även det höja priserna. Hög efterfrågan + mindre utbud = högre priser. Det är så marknadsekonomin fungerar.

Hr Soderlund har hakat upp sig på Mp och Preem, men Energimyndigheten gör samma bedömning att dieselpriset inte kommer sjunka.

Så bespara mig konspirationsteorier om att Mp har infiltrerat och styr över Energimyndigheten.

Uppdaterat: 2023-02-28 17:26

om tre år kommer nya löften.. och har dom, sd lite flyt så har folk glömt

Uppdaterat: 2023-02-28 19:40
thenor skrev:

om tre år kommer nya löften.. och har dom, sd lite flyt så har folk glömt

Tja som alla andra partier som strör valfläsk likt tärnat bacon runt sig vart fjärde år. Ungefär samma bacon men lite olika smaksättning bara.

Uppdaterat: 2023-02-28 21:47