Vi Bilägares forum

Mäkinen kör elsuv

Mäkinen kör elsuv

Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt. 

Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...

Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...

Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?

Det triggades av att jag behövde nya bromsskivor på tjänstepulkan. Jag tyckte att det kändes som ett besvär att få ytterligare en stor faktura till företaget när jag inte har kört speciellt mycket för jobbet. Jag bad chefen om info om läget för att bli av med bilen. 

När vi hade kommit överens började jag leta bil och för knappt två veckor sen bokade jag bilen jag hämtade idag. 

Uppdaterat: 2022-09-08 20:20

Kommentarer

Det ger en ändring av rullomkretsen på -4,2%, lagligt men lite väl mycket...

Uppdaterat: 2022-10-25 09:23
L West skrev:

Det ger en ändring av rullomkretsen på -4,2%, lagligt men lite väl mycket...

Skulle ha gått åt andra hållet för att inte öka milen i onödan.

Uppdaterat: 2022-10-25 11:04

Den toppmoderna elbilen ändrar inte klockan automatiskt när det blir normaltid. Jag insåg det igår kväll när jag råkade gå förbi bilen strax efter 22 och den hade börjat ladda redan. I morse hade den hunnit svalna när jag skulle åka iväg. Efter ett onödigtvis stort antal skärmtryckningar lyckades jag få den att inse vad klockan var slagen.

Uppdaterat: 2022-11-01 08:45

Mäkinen - det är inte så att den styrs av RDS-signalen och kräver att bilen varit igång med en radiokanal som hanterar detta ? Vet inte om moderna bilars tidsangivelse styrs så enkelt men förr var det inte ovanligt. Borde ju styras via uppkopplingen till nätet men vad vet man...

Uppdaterat: 2022-11-01 10:15

Har man navigator borde väl klockan justeras via GPS-signalerna?

Uppdaterat: 2022-11-01 10:23

Absolut L West - men det kan ju säkert implementeras på olika sätt. Likaså om bilen har Internet-uppkoppling.

Uppdaterat: 2022-11-01 10:32

Tiden går att "koppla mot GPS". Det var ibockat precis som att tidszonen är centralafrikansk och det var även ikryssat att sommartid är +1h.
Mitt oerhörda problem är att jag måste gå in i en meny för inställningar, in i nästa meny för att nå klockan och sen försöka förstå vad som ska ändras (och inte) och när man har tryckt på knappen får man inte vara ivrig för det dröjer "en stund" innan klockslaget ändras. Risken är annars att man hinner tänka att det inte hjälpte och så trycker man nån annanstans.

Återigen får jag förståelse för folks irritation på grund av sega infotainmentsystem. Jag höll ju på att komma en minut för sent till jobbet, gubevars.

Uppdaterat: 2022-11-01 14:24

Har samma aber i min gamla Hyundai, men där är inställningen bara ett knapptryck bort att växla mellan normal- och sommartid.

Uppdaterat: 2022-11-01 18:13
Power to the people

När jag kom till bilen idag hade den inte värmt kupén och den hade bara laddats till 70%. Laddningen började igen när bilen låstes upp så boxen verkade ha åtminstone någon fas inkopplad. Det brukar dra ungefär 50% av kapaciteten att åka till jobbet och tillbaka så 70% ska nog räcka hem igen om det inte blir snöväder.

Jag får nog kolla säkringarna i garaget, men inget ska vara igång där förutom laddningen och övervakningskameran.

Uppdaterat: 2022-12-02 09:01

Spännande, i dubbel bemärkelse.

Uppdaterat: 2022-12-02 12:37

Hittar inget galet i anläggningen så imorgon får jag se om bilen är användbar.

Uppdaterat: 2022-12-02 18:54

Jag har inte haft nån mer avstängd laddning och tur är väl det. Igår hade jag laddat till 100%, förvärmt bilen och sen körde jag 50 km. Sen stod bilen utan laddning i 9 timmar och värme på i 20 minuter innan jag vände hemåt igen. Väl hemma hade jag 54 km räckvidd kvar. Det är väl inte de bäst använda 30 kWh jag kan tänka mig. Det var -12 som kallast så inget extremt.

På den positiva sidan kan jag säga att jag inte hade några som helst problem med den adaptiva farthållaren trots snöväder idag.

Uppdaterat: 2022-12-09 10:24
L. Mäkinen skrev:

Igår hade jag laddat till 100%, förvärmt bilen och sen körde jag 50 km. Sen stod bilen utan laddning i 9 timmar och värme på i 20 minuter innan jag vände hemåt igen. Väl hemma hade jag 54 km räckvidd kvar.

Dvs 15mils räckvidd? Var det verkligen så kass?

Uppdaterat: 2022-12-09 19:36
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Dvs 15mils räckvidd? Var det verkligen så kass?

Ja och nej. Hade jag kört i ett sträck hade jag säkert kommit över 20 mil, men det kostar energi att värma kupén. Kör man en mil och låter bilen kylas ut och sen kör en mil och upprepar det misstänker jag att det blir 10-12 mil totalt.

Uppdaterat: 2022-12-09 21:11

Segt infotainmentsystem verkar vara standard på elbilar.
Ibland hinner jag ett kvarter med Kian innan skärmbilden kommer upp om det nu är rätt bild vilket det ofta inte är. .

infotainmentsystemJag antar att du måste kladda på din skärm varenda uppstart för att godkänna att du förstått att det är farligt att köra bil.

Och visst är det så att många starter med uppvärmning mellan laddningarna slukar mil.

Uppdaterat: 2022-12-12 00:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag behöver egentligen inte röra något när jag ska köra iväg, men brukar lyssna på podcasts och radion hoppar igång som standard så det måste jag vänta på att peta på. Såvitt jag vet finns inte PodMe i Android Auto och två poddar jag lyssnar på finns bara där.

Uppdaterat: 2022-12-12 11:24

Två gånger den här veckan har jag planerat att åka vid en annan tid än vanligt och båda gångerna har appen till bilen strejkat. Det är obekvämt att inte kunna förvärma när det är - 16°.

Uppdaterat: 2022-12-15 15:27

Idag var bilen täckt av snö och det var - 11°C ute. Då sitter snön fast över givarna till parkeringshjälpen och bilen tjuter och signalerar att systemet är ur funktion.
Det som förvånade mig var att navigatorn omedelbart slog upp vilka verkstäder som fanns i närheten och ville guida mig dit. Jag valde att strunta i det.

Uppdaterat: 2022-12-24 14:38

Fundering. Hur är strålkastarna ??
Få bilar bländar lika mycket på kvällarna som Peugeots senaste modeller, är strålkastarna lika bra som de bländar ??

Uppdaterat: 2022-12-24 23:13

Nä, inte är ljuset speciellt bra. Det är ok, men inte mer än så.

Uppdaterat: 2022-12-25 08:05
L. Mäkinen skrev:

Nä, inte är ljuset speciellt bra. Det är ok, men inte mer än så.

Överhuvudtaget är det få detaljer i Peugeot som är mer - funktionellt - tekniskt avancerat, före Opels bidrag i nya 308, kan sådant räknas på ena handens fingrar, och dit hör inte ljussystemet.

Uppdaterat: 2022-12-26 00:38

Jippieeeee! Ett stenskott precis mitt i synfältet. Det lär inte gå att laga så det blir en ny ruta så småningom.

Uppdaterat: 2022-12-29 15:41

Grattis !!

Uppdaterat: 2022-12-29 17:40

Grattis !!

Uppdaterat: 2022-12-29 17:40

Synd att det inte satt en Opelruta där, då hade den lagat sig själv.

Uppdaterat: 2022-12-29 17:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja hade det varit en äldre Opel modell hade det kanske... endast blivit ett knappt märkbart märke.
Moderna glasrutor är tunna och bräckliga för att hålla vikten nere, tjockt glas var en av många orsaker till varför Opels bilar var tyngre än alla konkurrenter - ett livligt kritiserat förhållande i alla biltester, tills olyckan är framme...

VILKET dock inte säger något specifikt om det aktuella fallet, då även Peugeot numera finns med extra tjocka ljudisolerande rutor och man inget vet om kraften i smällen.

Uppdaterat: 2022-12-30 14:28

Idag sprack rutan på passagerarsidan. Det var ju tur att det inte hände på onsdag när jag fått en ny.

Uppdaterat: 2022-12-30 18:33
L. Mäkinen skrev:

Idag sprack rutan på passagerarsidan. Det var ju tur att det inte hände på onsdag när jag fått en ny.

Det måste ha varit en Saabruta eller hur saabnisse?

Uppdaterat: 2022-12-30 18:54

Nix, de har nog Opelrutor.

Uppdaterat: 2022-12-30 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag fått ny ruta på bilen, men när de hade bilen inomhus rann det uppenbarligen in vatten runt knappen vid elintaget som jag trycker på för att aktivera senareläggning av laddningen. Den gick inte att använda när jag kom hem.
Även om jag har 25A huvudsäkring så vill jag inte ladda båda bilarna samtidigt så jag får koppla in min när jag gör dagens sista sväng med hunden.

Uppdaterat: 2023-01-03 19:30

När jag hämtade bilen var den "nyservad" och skulle inte behöva service förrän jag lämnade tillbaka bilen efter 2000 mil. Häromdagen dök det upp en liten skiftnyckel och meddelade att service ska senast vid 1250 mil eller om sju månader. Det blir inte mycket kört om jag ska få det att sammanfalla med båda kriterierna.
Enligt appen ska den servas efter två år eller 2500 mil. Nånstans räknas det galet.

Uppdaterat: 2023-02-17 11:54

Verkstan kanske glömde nolla "servicemätaren" i bilen? Eller så har du kört som en galning efter servicen? ;)

Uppdaterat: 2023-02-17 12:24

Vilken "service" gjordes på elbilen?

Uppdaterat: 2023-02-17 12:53
40-talisten skrev:

Vilken "service" gjordes på elbilen?

Uppdatering av elektroniska enheter och nollställning av serviceindikator om jag minns rätt.
Den hade varit "lagrad" nästan ett år innan de hittade nån som ville ha den.

Uppdaterat: 2023-02-17 13:26

Nu är bilen servad igen. Skiftnyckeln i mätarhuset är borta och jag fick en lapp med ibockade rutor.

Uppdaterat: 2023-02-27 18:58

Bra, fick du ny mjukvara med?

Uppdaterat: 2023-02-28 18:03
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Bra, fick du ny mjukvara med?

Nä, det skulle ta uppemot tre timmar att göra och jag hade inte bokat tid. Det får vara ogjort tills jag lämnar tillbaka bilen.

Uppdaterat: 2023-02-28 18:36

Mjukvaruuppdateringar är ju det man lever för, nu när man har elbil. Nästan löjligt hur noga jag följer dessa jäkla uppdateringar. Är nog bara nyhetens behag.

Uppdaterat: 2023-03-03 18:04

Det skulle vara något med laddningen som ändrades och eftersom det funkar vill jag inte ändra på det. Jag är trött på bilen. Den är bara för tråkig och får mig att vilja ha något annat.

Uppdaterat: 2023-03-03 18:28

Påminner om när t ex Android var nytt - då jagade alla intresserade den absolut senaste versionen (gärna beta)...:) Men nu är man rätt ointresserad av sånt - allt fungerar ju på ett tillfredsställande sätt.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:31

Jag fick min snudd på nya ruta lagad idag efter gårdagens stenskott. Vi får se om den klarar resten av våren.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:17

Fakturan för leasingavgiften för juni kom idag. 5330:- är väl 800:- mer än i början. Det var inklusive retroaktiv höjning för maj.
Om någon dag har den gått 1700 av de avtalade 2000 så det lär bli övermil innan september.

Uppdaterat: 2023-05-06 09:31

Idag kom det ett brev med information om att bilen är fantastiskt välbyggd, men att jag måste boka tid för att få motorstyrningen uppdaterad eftersom ACn riskerar att gå sönder.
Ska det vara så svårt att göra saker ordentligt från början?

Uppdaterat: 2023-05-30 19:30

Då blir man lite nyfiken.
AC pumpen borde väl ha en egen elmotor på en elbil.

Uppdaterat: 2023-05-30 22:34
Rikard skrev:

Då blir man lite nyfiken.
AC pumpen borde väl ha en egen elmotor på en elbil.

Jepp.

Uppdaterat: 2023-05-31 08:01

Jag antar att jag aldrig kommer få veta vad de gör. När de lämnar ut bilen vet inte den personen ett skvatt mer än hur man öppnar nyckelskåpet.

Uppdaterat: 2023-05-31 17:04

Det där har jag lite olika erfarenhet från, som säkert andra också har. Kundmottagare kan vara väldigt olika stöpta och engagerade. Du som har en Opel som exempel, där hade jag tur att finna ett serviceställe med ett par engagerade kundmottagare som alltid försökte svara på min eventuella frågor om vad de har gjort och varför. kunde de inte svara tog de reda på svaret. De har ett klart plus i kanten hos mig. Å andra sidan hos Bilia där de har skippat kundmottagare, där varje kund har en s.k personlig servicetekniker är i mitt fall absolut inte bättre. Helt hopplöst att prata om vad som han/hon har gjort och varför, tar det snarare som kritik när man börjar fråga. De har inte tid att snacka med kunden, jag ska skruva på nästa bil nu så kan du ta ditt servicepapper och åka hem.
Men den allra allra bästa serviceverkstad som jag någonsin har stött på var när jag ägde en AlfaRomeo. Där tog kundmottagaren med kunden in till serviceteknikern som där gick igenom, om än översiktligt, vad som hade gjorts. Så bara för att "man" är ett stort bilmärke i landet hänger oftast inte ihop med om servicen är bra. Snarare tvärtom, de har alldeles för mycket att göra på verkstaden för att ha tid med kunden, ett något mindre bilmärke kan mycket väl ha en fantastisk bra serviceverkstad vilken har tid med kunden. Säger min erfarenhet ;-)

Uppdaterat: 2023-06-01 10:18

Bäste upplevelsen av kundmottagningen har för mig varit hos VW och en specifik individ - han kunde verkligen det tekniska och dessutom var han socialt duktig. Det sämsta mottagande var också hos VW med en helt oengagerad kundmottagare som tyckte att det var onödigt att ha öppet under semestertiden - och jag hade haft inbrott i bilen och behövde hjälp att hjälpligt återställa bilen för att kunna fortsätta min semester. Men en mycket mera förstående verkstadschef räddade situationen.

Uppdaterat: 2023-06-01 12:20

Numera ser man mera sällan den traditionella sura verkmästaren i grå lagerrock. Han som såg kunderna som ett ovälkommet avbrott i arbetet...

Uppdaterat: 2023-06-01 14:59

Kundmotagningen på de verkstäder jag anlitat genom åren har varit bra och har bara råkat ut för en totalt oengagerad verkmästare, men då gick jag till bilsäljaren och fick då bra service i alla fall. Har just nu valt en ny ung personlig servicetekniker med föräldrar ifrån mellersta östern, på Rejmes i Linköping. Han är perfekt i sin roll och jag är helnöjd.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:56