Vi Bilägares forum

Varför går vindrutetorkaren inte att lyfta?

Varför går vindrutetorkaren inte att lyfta?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-24 05:00

Kommentarer

Någon som skämtar med redaktionen?
Så har ju bilar varit konstruerade i 20år...

Uppdaterat: 2023-02-24 08:17

Helt sjukt korkad konstruktion som tyvärr även letar sig in i nya bilar såsom Kia EV6 m.fl.
En vanlig vinterdag med snö och is gjorde att jag inte kunde köra vindrutetorkarna, eller lossa dem och göra rent från snö o is. Lösningen fick bli att hälla hett vatten över framrutans nedre kant tills torkarna gick att ställa i "service-läge".
Idiotiskt och i övrigt väldigt mycket som är dåligt vintertid med en annars ok bil. Sedan undrar man ju hur mycket de sparar på att ta bort torkaren på bakrutan på massor av nya bilar? Också idioti.

Uppdaterat: 2023-02-24 08:28

Jag har alltid undrat hur det kan vara svårare att läsa instruktionsboken än att skriva och fråga?
Men har man köpt beg. kanske det inte fanns någon bok med i köpet.

Uppdaterat: 2023-02-24 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...eller så hade tillverkaren sett till att torkarna går upp i "serviceläge" automatiskt när man slår av tändningen... Men praktiska lösningar är ju inte jämt prioriterade.

Uppdaterat: 2023-02-24 10:07

Men då har ju inte P-vakterna något att sätta p-boten under.
Jag tycker nog lösningen är bra som det är att man själv väljer när man vill ha torkarna i serviceläge. Men då på måste man ju skriva brev till ViB och fråga hur man gör först 😂

Uppdaterat: 2023-02-24 11:22

Går väl utmärkt att sätta P-boten under torkararmen även om den står i annat läge på rutan.
Sen vore det ju ingen nackdel om torkaren alltid stod i "serviceläge" för de som parkerar utomhus och under vintertid. Skulle ju som för så mycket annat kunna styras med en inställning i "fordons-inställningarna" så kan alla få som dom vill.
Sen håller jag med om att det första man bör kolla är bilens bruksanvisning.

Uppdaterat: 2023-02-24 11:50

Som Teknikens Värld lite skämtsamt skrev 1970 när nya Opel Admiral generation 2 provkördes:
Den är lättparkerad, vindrutetorkarna gömmer sig under motorhuven efter fullbordat värv och lapplisorna måste köpa en rulle tejp för att kunna fullgöra sin plikt.
Detta alltså för 53 år sedan!!!!!!

Uppdaterat: 2023-02-24 13:49

Bra att man kommit på det onödiga med bakrutetorkare, har de senaste 25 åren aldrig använt den.

Uppdaterat: 2023-02-24 19:07
FAB

FAB, nu hamnade du väl ändå i fel tråd?

Uppdaterat: 2023-02-24 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Instruktionsboken måtte vara något rysligt för många.

Uppdaterat: 2023-02-25 02:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Torkarna på den bil som avhandlas är inte gömda under huven utan ligger på rutan och en P-bot kan enkelt lämnas under en torkare. Det är delar av torkararmen som är gömd och därför går det inte att ställa upp armen ut från bilen. Men att lyfta torkaren ett par centimeter innan armen tar i är inget problem.
Är det vinter och risk för is och att torkarna fryser fast, då ställer man torkarna i serviceläge när man parkerar innan man lämnar fordonet. Jag förstår inte problemet. Så här har ju de flesta bilar varit i 20-30 års tid.

Uppdaterat: 2023-02-27 07:09

Raphael - m a o borde det vara som jag redan föreslagit att bilen själv kan parkera torkar-armarna i "serviceläget" när man stänger av motorn. Det finns så mycket annat som sker automatiskt så varför inte också denna funktion speciellt för oss som lever i det klimat vi gör. Tror inte att speciellt många tänker på att manuellt ställa torkarna i detta läge under vinterhalvåret.

Uppdaterat: 2023-02-27 09:31

Så länge jag kan minnas (möjligtvis inte på nån 70-80-talsbil) har jag kunnat för hand föra upp torkarna med avslagen tändning om jag inte velat/kommit ihåg att aktivera serviceläget.

Uppdaterat: 2023-02-27 09:56

L West - kan det vara möjligt ? Sitter det inte längre nån form av snäckväxel i torkarmotorn ? Ja - jag vet inte men förr var det väl så för att få ner hastigheten och öka styrkan.

Uppdaterat: 2023-02-27 10:56

Åtminstone på dom 5 senaste bilarna jag har/har haft är det möjligt att dra upp torkarna för hand med tändningen avslagen. Och utan att större kraft behövs.

Edit: Minns som sagt inte hur det var på dom äldre bilarna jag haft.

Uppdaterat: 2023-02-27 11:35

Med undantag för de gammelbilar jag haft som hade vacuumdrivna torkare så har jag aldrig lyckats vrida upp torkarna, det är ju som Pi skriver vanligtvis en snäckväxelmotor till driften.
Men det finns tydligen undantag, vad är det för bil du har L West?

Uppdaterat: 2023-02-27 11:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har liksom snöat in på Skoda...

Uppdaterat: 2023-02-27 12:11

Gissar på en friktionskoppling nånstans i mekaniken som gör detta möjligt.

Uppdaterat: 2023-02-27 14:03

Var förbi vår lokala Skoda-nasare idag och gjorde ett försiktigt försöka att vrida upp torkar-armen men jag avbröt rätt snabbt för det kändes inte som att det var tanken.

Uppdaterat: 2023-02-27 16:26

Jag har ju ingen nyare bil än 2016 men jag testade på den när jag slutade jobbet idag. Lätt som en plätt!

Uppdaterat: 2023-02-27 16:57

Jag ska testa på Superben, bilarna står under tak så det har aldrig varit aktuellt.

Uppdaterat: 2023-02-27 17:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre