Vi Bilägares forum

Peugeot 208 återkallas – kan accelerera av sig själv

Peugeot 208 återkallas – kan accelerera av sig själv

En obehaglig farthållarbugg i småbilen Peugeot 208 ska nu åtgärdas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-24 09:01

Kommentarer

Gäller det alla motoralternativ?

Uppdaterat: 2023-02-24 10:40

Nödstopp? Kommer dagens bilar med en stor & lättillgänglig knapp att använda för de tillfällen bilen löper amok på egen hand?

Uppdaterat: 2023-02-24 12:49

Finns en stor pedal till vänster om gasen. Tryck på den och bilen stannar.

Uppdaterat: 2023-02-24 16:59

Min 208 är e-208 och nyare än detta, så jag är väl inte drabbad, men även om jag hade varit det, så användet jag aldrig eco. Har gjort lite tester på det där att köra med olika lägen och i alla fall mellan standard och sport verkar det vara noll skillnad i förbrukning. Det enda som händer är att man inte får samma kraft på standard som sport, men sitter man och åker på landsväg eller motorväg med farthållaren på så blir det ingen skillnad i förbrukning.

Jag har hört att vissa märken drar ner på kylning/värme på eco och det vill jag inte så det är väl mest därför jag aldrig använder eco, men är man OK med att frysa lite eller svettas lite så kanske man kan spara lite el på eco.

Uppdaterat: 2023-02-24 19:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Är det inte så att Stellantis el-bilar drar ner rätt ordentligt på effekten i Eco-läget - ifrån en redan relativt låg maxeffekt.

Uppdaterat: 2023-02-24 19:47

Pi, det vet jag inte eftersom jag inte testat det mer än en liten stund för att känna skillnaden i kraft, men det är säkert så, är många andra som gör samma sak.

Just därför jag undviker det för att jag tror att det är så.

Uppdaterat: 2023-02-24 20:07
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Är det inte så att Stellantis el-bilar drar ner rätt ordentligt på effekten i Eco-läget - ifrån en redan relativt låg maxeffekt.

Jepp, tre nivåer på maxeffekten där du får ut dom ystra 100kW:en endast i sportläge. Har för mig det inte är mer än 60 kW på Eco och 80kW på ”normal”

Uppdaterat: 2023-02-24 21:14

Mycket möjligt.
Jag kör mest inom staden och föredrar sportläge.
Inte för att jag gasar omkring som en tok för det gör jag inte utan mer för att man måste röra mindre på pedalen för att den ska röra på sig än om man har andra lägen på.

Lite som med en mus till en PC, det går att ställa in olika känslighet. Vissa lägen behöver du knappt röra påmusen för att den ska dra iväg pekaren, men andra lägen måste du veva runt rejält för att få den att röra på sig. Jag föredra det första, men folk är olika och föredrar olika lägen. Gäller både dator och bil.

Uppdaterat: 2023-02-24 22:06
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mycket möjligt.
Jag kör mest inom staden och föredrar sportläge.
Inte för att jag gasar omkring som en tok för det gör jag inte utan mer för att man måste röra mindre på pedalen för att den ska röra på sig än om man har andra lägen på.
Lite som med en mus till en PC, det går att ställa in olika känslighet. Vissa lägen behöver du knappt röra påmusen för att den ska dra iväg pekaren, men andra lägen måste du veva runt rejält för att få den att röra på sig. Jag föredra det första, men folk är olika och föredrar olika lägen. Gäller både dator och bil.

Ja e-208 skall man helt klart köra i sportläget. Först då det börjar bli lite sprutt i den.

Uppdaterat: 2023-02-24 23:01

Körde en e-2008 en gång och tyckte den var väldigt seg . Stod säkert i Eco eller Normal. Normal tycker jag faktiskt bör ha tillgång till hela effekten när man trycker pedalen i botten.

Uppdaterat: 2023-02-24 23:38

Tacka vet jag en vanlig hederlig gasvajer. Funderar seriöst på att köpa en välhållen Volvo 740/940. Då vet man vad man har.

Uppdaterat: 2023-02-25 02:32
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.