De partiklar som däcken släpper ifrån sig under körning får flera forskare vid Imperial College i London att reagera. Utsläppen gäller även för elbilar.
De partiklar som däcken släpper ifrån sig under körning får flera forskare vid Imperial College i London att reagera. Utsläppen gäller även för elbilar.
Kommentarer
Elbilar är generellt tyngre och har mer vridmoment så de ger rimligtvis ifrån sig mer partiklar från däck och vägbana.
Och det är väl förmodligen också därför de bara betalar 360:- i skatt?
En lag borde tvinga elbilar att begränsa vridmomentet till en nivå där däcken inte slits onormalt, dvs mer än bensindrivna vardagsbilar.
Vanliga vardagsbilar med 400 - 800 Nm vridmoment redan från stillastående...! är rent groteskt och komplett vansinne.
Fordonsskatt baserat på tjänstevikt och energiförbrukning
Typiskt Sverige, lösningen som folk vill ha är alltid ett förbud eller höga skatter.
Fritt att vädra andra förslag som har potential att funka.
Elbilar är självklart mycket bättre än fossilbilar för klimatet på de ställen där bilar behövs.
I stadstrafik är de nästan lika dåliga, där är inte bilar lösningen på städernas transportbehov.
Tveksamt
Något bättre förslag? Allt ska vara fritt och någon annan ska stå för notan ?
"De partiklar som däcken släpper ifrån sig under körning får flera forskare vid Imperial College i London att reagera. Utsläppen gäller även för elbilar."
Vad är detta för en rubrik? Hur/varför skulle elbilar vara undantagna? De som är tyngre och har högre vridmoment redan från start. Det måtte väl för fasen vara självklart att elbilar släpper ifrån mer gummipartiklar än andra bilar?!
Förbud i lilla Sverige funkar inte. Det måste börja i produktionskedjan, med modeller som väger mindre osv. Det blir lite parodi över allt ihop, då vi vet om problemet och ändå som kunder efterfrågar de sämsta produkterna med de högsta utsläppen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.