Vi Bilägares forum

VW om kritiken: ”Vi har lyssnat på ägarna”

VW om kritiken: ”Vi har lyssnat på ägarna”

En uppdaterad version av Volkswagen ID.3 ska få bättre kvalitetskänsla och delvis ny design.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-02 13:01

Kommentarer

Takbågar och dragkroksmöjlighet?

Uppdaterat: 2022-12-02 15:08
Togga

Togga,

Det är bara i Sverige som vi kräver dragkrok.

Uppdaterat: 2022-12-02 16:30

40-talisten - där tror jag du har fel även om vi säkert har en större andel bilar med dragkrok. Annars borde det knappast finnas som fabriks-tillval till så många bilar.

Uppdaterat: 2022-12-02 16:36

Visst är det fler länder som har dragkrok, men den nästan perversa fixeringen vid dragkrok som vi har här är ovanlig i andra länder.
Och särskilt på mindre bilar.
Så detta med att varje modell måste ha dragkrok blir lite löjligt, har man behovet så välj en annan bil helt enkelt.
Men minns när jag importerade lite bilar från Tyskland förr, då var det otroligt ovanligt ens på de större kombivagnarna som E-klass och 5-serie m.fl. att de hade dragkrok men oftast med betydligt mer utrustning i övrigt än vad som var på snittbilen här hemma.
Själv har jag helt slutat med släp mer eller mindre. är inte fakiriskt lagd så husvagn står jag över och idag är det så smidigt och billigt med hemkörning så finns ingen mening bemöda sig med att ordna med släp.
Det lilla jag kör iväg i form av trädgårdsavfall etc. ryms i sopsäck i vanliga bilen eller lånar jag hem en skåpbil från jobbet.

Uppdaterat: 2022-12-02 16:46

Själv har jag krok.

Men det är för att kunna lägga i ribbåten om jag får för mig att åka ut med den. Dessutom är det praktiskt eftersom man slänga skräp etc enklare.

Men husvagn skulle jag aldrig skaffa mig. Finns ju hotell ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-02 17:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi är många som behöver dragkrok för husvagn, båtsläp, släpvagn & sist men inte minst cykelhållare. För mig är dragkrok obligatoriskt. Om det nu är unikt för Sverige- hur löser andra länder sina transportbehov?

Uppdaterat: 2022-12-02 17:49

De låter någon annan utföra dem.

Uppdaterat: 2022-12-02 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dragkrok Unikt för Sverige ?
Ja tjena, Norska bilar byggs från grunden och startar alltid med Hengerfestet.
Lika obligatoriskt som takbox .

Uppdaterat: 2022-12-02 18:57

"De låter någon annan utföra dem."

Hos oss ska en riktig karl fixa allt på egen hand, "själv är bäste dräng." I andra länder kanske det är lika självklart att låta bud- och transportfirmor lösa transportbehoven?

Uppdaterat: 2022-12-02 19:11

Ingen husvagn här heller men väl båtsläp, vanlig släpvagn och cykelhållare - modell större. Så dragkrok är obligatorisk utrustning även här.

Uppdaterat: 2022-12-02 19:26

Jaha, "familjen" har bott på (herr)gård sedan 1950-talet och aldrig haft behov av drag på en bil, hyrt en lastbil två gånger under denna tid.

När man avskyr husvagn, inte har båt eller som i fallet bor 300 meter från närmaste brygga och bagageutrymmet sväljer en cykel om en måste flyttas och inte har skräp som behöver flyttas.
Så fungera det ju fint att inte förstöra bilen med ökat slitage.

Uppdaterat: 2022-12-02 19:46

N-iklas, bor man på herrgård så låter man väl tjänstehjonen ordna med allt så man kan ägna tiden åt att äta scones och dricka te eller kanske röka en god cigar och sippa på en cognac i rökrummet iförd sin rökrock

Uppdaterat: 2022-12-02 19:55

Detta med dragkrok har varit trådar om tidigare, men något svar gives ännu icke varför svenska (och norska...) bilister behöver denna attiralj för att bogsera saker bakom bilen, medan övriga världen tycks klara sig utan. Ingen vet varför...

Tråden brukar då istället fyllas av inlägg varför dragkroken är obligatorisk och absolut nödvändig...

Uppdaterat: 2022-12-02 20:30

Nu har jag likt Gaston en bil utan släpkrok.
Ser ingen anledning att betala 1000kr/gång jag använder den under dom år jag har en bil.

Uppdaterat: 2022-12-02 20:48

Förra bilen använde jag inte dragkrok en enda gång. Den här gången blev jag ”övertalad” av säljaren att det kommer göra bilen mer attraktivt och lättsåld när det är dags för avyttring.
Nu har jag iofs haft nytta av den då dragkroken använts för cykelhållare. Så helt onödigt var det inte.

Uppdaterat: 2022-12-03 02:06

"VW-chefen Thomas Schäfer har också sagt att märket på sikt ska återgå till fysiska knappar på ratten. Men förmodligen hinner den ändringen inte införas i ID.3."

Trögheten hos gamla tillverkare är ju otrolig.
Om Tesla hittar något att förbättra så gör dom det inom några dagar. Säg att en Teslaanställd kommer med en idé som i detta fall hade handlat om bättre knappar och de har materialen redo, så införs detredan inom några dagar.
De gamla tillverkarna vill först och främst vänta till ett nytt modellår, sånt skit finns inte hos Tesla, utan de inför det direkt, när som helst på året istället för att vänta.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Så då finns det en massa Teslor med olika uppsättningar fysiska knappar, olika material osv?

Uppdaterat: 2022-12-03 09:11

L West, om något kan förbättras så görs det när som helst på året, så ja det kan finnas skillnader på olika Teslor under ett och samma år.

Men oftast handlar det mer om saker som man inte ser.

Uppdaterat: 2022-12-03 09:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Gå inte på propagandan. Fortfarande är det ju tesla-ägare som har liknande problem med hårdvaran som tidigare årsmodeller. Dvs att Tesla inte alls gör förbättringar eller att det inte blir bättre med ändringarna.

Uppdaterat: 2022-12-03 10:31

Apropå dragkrokar så gissar jag att de sitter på väldigt många "truckar" i det stora landet i väst - där dras det nog mycket båtsläp och olika former av mobilt boende. Och t ex "småbåtar" behöver nog transporteras på andra platser i Europa än i Sverige och Norge misstänker jag. Nåja - ni som inte behöver detta tillval behöver ju inte oroa er över om möjligheten inte finns på nya elbilar. Överlåt istället den oron till oss som har behovet.

Uppdaterat: 2022-12-03 11:16

Man skall nog inte dra paralleller mellan Norge och Sverige när det gäller dragkrok. Jag har erfarenheten att när jag väl haft en dragkrok på bilen har den inre använts, för att på nästa bil inte ha dragkrok och saknat den vid ett par tillfällen. Slutsatsen är väl att man knappt har ett behov av dragkrok.

Uppdaterat: 2022-12-03 12:00

hx30, håller helt med dig. Så brukar det vara med mig också.
Hade dragkrok på förra bilen som jag hade i 3 år, men använde den bara 2 gånger under dom åren.
Nu har jag en bil utan drag och hittar hela tiden flera orsaker till varför jag skulle behöva släpa saker.

Uppdaterat: 2022-12-03 12:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Kanske beror dragkroksoviljan på att så många är så usla på att backa med släp etc?

Uppdaterat: 2022-12-03 12:20
Togga

Pi skrev "Apropå dragkrokar så gissar jag att de sitter på väldigt många "truckar" i det stora landet i väst - där dras det nog mycket båtsläp och olika former av mobilt boende. Och t ex "småbåtar" behöver nog transporteras på andra platser i Europa än i Sverige och Norge misstänker jag. Nåja - ni som inte behöver detta tillval behöver ju inte oroa er över om möjligheten inte finns på nya elbilar. Överlåt istället den oron till oss som har behovet."

+100

Uppdaterat: 2022-12-03 12:24

Ganska skitnödigt kring dragkroksbehovet, kan jag tycka. I det här fallet med ID3 så går det faktiskt att välja annan elbil som klarar av att tillgodose dragbehovet.

Uppdaterat: 2022-12-03 13:15

Bara för att man själv inte har nåt behov av en krok så innebär inte detta per automatik att andra inte heller har behov - svårt att förstå ?

Uppdaterat: 2022-12-03 14:19

Pi
Jo, jag förstår vad du menar. Men som sagt, om man har behovet så ser man ju till att skaffa en bil som har dragkrok och dragförmåga för det man tänkt.
Det är ju ingen som tvingar en att köpa just ID3 om det inte passar en utifrån dragbehov.

Uppdaterat: 2022-12-03 14:26

Axa - ingen som påstått detta heller men flera som formulerar sig som att eftersom dom själva inte har behovet så har säkert inte heller andra behovet. Det är detta jag har svårt att förstå - inte att man måste välja den bil som passar ens egna behov. Sen kan jag ändå tycka att det är synd en f ö "lagom" bil som Id3 inte har dragmöjlighet. Nåja - Id3 verkar ju dra iväg ännu mera prismässigt efter kommande facelift och då är den ännu mera ointressant.

Uppdaterat: 2022-12-03 14:40

Själva fixeringen är nog inte beroende på dragkrokens vara eller icke vara. Det stora problemet är ju att bilen är så konstigt byggd att man inte ens kan fästa en krok i den. Endera sitter batterier fel, det är enbart plast och komposit (tänk bmw i3) eller att bilen helt enkelt inte fixar tillkommande vikt på bakvagnen.
En modern låt oss kalla den vanlig bil, är det inga större problem att fästa en krok i, om än att dragvikten på många bilar är pinsamt låg (Typ XC60 på b-kort), men det går ändå att hänga dit en krok och kroken klarar i många fall av att dra ett obromsat släp vara om max 750kg. På många elbilar går det inte alls. Troligen för att konstruktionen ej tillåter detta. Att bilens drivlina inte skulle palla med köper jag inte alls, då är toleranserna för låga. Problemet sitter i korkens utformning som vid lättare kollision bakifrån kommer punktera litiumbatterierna och bilskrället börjar brinna och/eller skroten nästa.

Uppdaterat: 2022-12-04 16:27

https://elbil.no/sporty-nok/

Gäspning: Volkswagen har städat interiören så mycket att inredningen är lite tråkig och oinspirerande.

Plus
Sportig men diskret framtoning
Härlig balans, kul med bakhjulsdrift
Kompakt och lätt att köra

Minus
Underredet är för mjukt
För lite kraft för att vara riktigt sportig
Lite tråkig och opersonlig inredning

Uppdaterat: 2023-02-19 16:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html