Vi Bilägares forum

Renault: Fel av Tesla att kapa bilpriserna

Renault: Fel av Tesla att kapa bilpriserna

Renault ska inte sänka priserna på elbilarna som Tesla. ”Det här förstör värdet för kunderna”, säger koncernchefen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-17 10:20

Kommentarer

Åh så omtänksamt och ädelt av Renault att hålla uppe priserna för att skydda ägarna för en normal värdeminskning på sina bilar.
…. eller det kanske finns nån annan tanke bakom att inte sänka priset på de nya bilarna?

Uppdaterat: 2023-02-17 10:24

Humor när en Zoe kostar i princip lika mycket som en Tesla Model 3 (det skiljer 30 000 kr).

Skydda köparna - yeah, right! XD

Uppdaterat: 2023-02-17 10:26
gmogmo skrev:

Humor när en Zoe kostar i princip lika mycket som en Tesla Model 3 (det skiljer 30 000 kr).
Skydda köparna - yeah, right! XD

Ja, kommunikationsavdelningen måste jobbat högvarv för att
hitta på nån vinkel annan än "vi har inte musklerna att följa med i priskriget"

Uppdaterat: 2023-02-17 11:12

Man skall nog vara en Renault-entusiast för att välja en elbil ifrån denne tillverkare istället för t ex en Tesla M3 eller MY. Renault har nog inte tillräckligt stort förtroendekapital hos oss bilköpare för att ligga i de prisklasser deras elbilar gör idag.

Uppdaterat: 2023-02-17 11:17

Ja Renault med deras Zoe eller kommande Renault 5, måste nog ner minst 100 000 kr från hur Zoe är prissatt idag, vem tusan annars skulle välja en Zoe före M3?

Uppdaterat: 2023-02-17 11:25
- Peugeot e-208 GT 2022

Ännu en bildirektör som kvider och som det bränner under fötterna på. Det kommer bli tufft för gammelbiltillverkarna att vakna upp i teknikskiftet. Tesla gör helt rätt som marknadsledare sätta press och sänka bilpriserna, vilket också är positivt ur inflationshänseende.

Uppdaterat: 2023-02-17 13:48

Zoë är en modell som snart är utgången, den kommer ersättas av 5 och 4. Sen har ju Renault en mycket fin och modern elbil i Mégane E-Tech som är hyllad i Europa. Det är en premium elbil med hög kvalitet, känsla och moderna finesser. Det är bara i det här kommentarsfältet som Renault-skeptikerna florerar.

Registreringarna av Mégane E-Tech har under hösten legat på ca 5 000 exemplar i månaden, om det håller i sig så blir det 60 000 exemplar på 12 månader. Det är absolut inga dåliga siffror för en elbil.

Renault Zoë har ett gott rykte på elbilsmarknaden och det finns säkert många kunder som vill fortsätta med någon av de nyare modellerna. År 2022 första halvåret såldes den i över 20 000 exemplar, vilket var mer än många fossilbilar i småbilsklassen (t ex Suzuki Swift som såldes i 15 000 exemplar). Nya 5 och 4 kommer säkert bli storsäljare, de presenteras under 2023.

Många här har tydligen glömt att Tesla faktiskt höjt sina priser i omgångar. Det är lätt att rea ut modeller efter att man höjt priset, så gör ju elektronikbranschen inför varje jul.

Tesla har uppenbart problem på den stora kinesiska elbilsmarknaden där deras försäljning har dykt. Teslas chef som anklagar Ukraina för att de blivit invaderade av Ryssland och hans tro på konspirationsteorier om vaccin och hans stöd till abortmotståndare samt återkommande bråk med fackföreningar och han sparkar anställda som uttrycker sig kritiskt mot honom - är inte heller något som ökar Teslas varumärke - det snarare sänker det.

Uppdaterat: 2023-02-17 13:49

Betyder det Raphael att man ska betala mer för Renaultbilar på grund av dyra konstruktionslösningar och dålig produktionsteknik ?

Uppdaterat: 2023-02-17 14:03

Ja, Raphael, Zoe är en modell som hängt med länge, vilket gör det fullständigt löjligt att Renault vill ha 499 000 kr för en hyfsat utrustad Zoe.

Om man vill ha en Megane E-tech med lika stort batteri (men sämre räckvidd) som Tesla Model 3 så får kostar de lika mycket, alltså ca 540 000 kr. Men på det stora hela så är det nog mest en fråga om tycke och smak.

Uppdaterat: 2023-02-17 14:52

Summa summarum. Man behöver inte köpa elbil från vare sig Renault eller Tesla.

Uppdaterat: 2023-02-17 14:53

Sen är det ju inte bara Tesla som höjt priserna under de senaste åren - det gäller alla biltillverkare och oavsett drivlina. Men Tesla är en av få (nog den enda) som nu backat tillbaka prisnivån typ 3 år eller nåt sånt.

Uppdaterat: 2023-02-17 16:19

J.L jag förstår att du anser att bilarbetare inte ska ha betalt och att de ska ha dåliga och farliga arbetsförhållanden, det är ju därför du köpt en Tesla istället för Renault för du stödjer Teslas kamp mot fackföreningar och att de anställda som kritiserar arbetsmiljön på fabrikerna får sparken personligen av Elon Musk.

Att köpa en Tesla är även att stödja att kvinnor inte har rätt till sina kroppar och inte ska få göra abort, samt att man stödjer konspirationsteorier och desinformation om vaccin.

För det är vad Elon Musk använder pengarna från Tesla för att stödja. Elon Musk ger kampanjbidrag till högerextrema republikaner som är motståndare till kvinnors frigörelse och motståndare till vaccin.

Att köpa en Tesla är att stödja religiöst konservativ extremism.

Uppdaterat: 2023-02-17 19:58

Gmogmo, Mégane är en utmärkt och praktiskt bil med skön komfort, utmärkt infotainmentsystem, som fungerar utmärkt i nordiskt klimat med utmärkt och snabb värme. Och dessutom tillverkas i ett land med starka fackföreningar, bra arbetsmiljö, ett land som kan bli först i världen med att grundlagskydda kvinnans aborträtt. Förslaget är lagt och stöds av både Macron och vänstern. Det som väntar är en omröstning i senaten.
Det är vad man stödjer när man köper en Renault.

Uppdaterat: 2023-02-17 20:05

Axa, man behöver väl ingen bil egentligen men om man nu vill köpa en så är Renault ett utmärkt val, det är elbilar från en ansvarsfull tillverkare som respekterar mänskliga rättigheter och goda arbetsförhållanden samt goda pensionsvillkor.

Uppdaterat: 2023-02-17 20:07

Förstör värdet för kunderna? Är han full på jobbet?.. priserna måste vara rimliga, och det har de inte varit på länge.

Uppdaterat: 2023-02-17 20:07

Tesla rear ut sina bilar för de har osålda bilar i lager och en hög outnyttjad produktionskapacitet, men Renault har fortfarande god efterfrågan. Och därför har Renault ingen anledning att köra med realisation.

Uppdaterat: 2023-02-17 20:15

E ju inte alltid man håller med Raphael...men ibland så...

Uppdaterat: 2023-02-17 20:48

Tesla har enbart återställt priset till normala nivåer, de har varit billigare.
Tesla och BYD gör vinst på sina elbilar till skillnad från alla andra. Tesla tom groteskt stor vinst pga den effektiva tillverkningen som ingen är i närheten av.
Sanningen svider för andra tillverkare.

Uppdaterat: 2023-02-17 20:53

Renault Mégane E-Tech 60 kWh kostar från 529 900 kr enligt prislistan. Zoë kostar från 469 900 kr. Detta är ordinarie priser enligt prislistan.

Genom att Tesla nu rear ut sina bilar så sänker det värdet för de som har köpt en Tesla därför att lägre priser på nybilar leder till lägre priser på begagnatmarknaden. I ett slag har alltså alla Tesla ägare fått dramatiskt sänkt andrahandsvärde och sänkt andrahandsvärde innebär en större förlust när de säljer sina bilar än de skulle gjort om Tesla behållit sina priser. Det är kapitalförstöring.

Uppdaterat: 2023-02-17 21:38

De rear inte utan återställer priset till vad det var förut. De tjänar ändå pengar på bilarna.

Självklart finns ingen marknad för miljontals bilar för 650000:- och uppåt så priserna måste sättas efter efterfrågan.

Uppdaterat: 2023-02-17 21:48

Nej Raphael
Andrahandsvärdet på elbilar är sjukt uppskruvat långt bortom alla sans.
T.ex kan jag i dag sälja min elbil med en nätt förtjänst på kanske 50.000kr efter 3300 körda mil. Helt sjukt.
Men som du tidigare skrivit så är så klart Teslas prissänkning enkom pga både lagerbilar och produktionskapacitet som är högre än försäljningen.
Troligen kortsiktigt för att sälja ut planerad produktion innan uppdatering.
Vi lär säkert få svar på detta under innevarande år.

Uppdaterat: 2023-02-17 21:48

2019 kostade en Model 3 530000:- och efter den bonus som fanns då blev det 480000:-
Idag är priset återställt vilket är rimligt med tanke på den snabbare och billigare produktionen samt lägre batteripriser.

BYD Atto är groteskt dyr i Sverige exempelvis, 100000:- mer än MG ZS-EV som är den dyrare bilen i Kina.

Uppdaterat: 2023-02-17 21:55

Raphael
Vad spelar det egentligen för roll hur Teslas prissänkning påverkar andrahandsvärdet om man står inför valet att köpa elbil och Tesla sänkt priset på sina modeller?

Uppdaterat: 2023-02-17 22:52
Raphael skrev:

Tesla rear ut sina bilar för de har osålda bilar i lager och en hög outnyttjad produktionskapacitet, men Renault har fortfarande god efterfrågan. Och därför har Renault ingen anledning att köra med realisation.

Knappast något lager hos Tesla, Har väntat sedan september 2022 på leverans av en modern TM3 longrange. För övrigt har väl Renault tillverkning i tex Turkiet ? Förenings- och rätten att organisera sig fackligt är viktiga värden att stå upp för.

Uppdaterat: 2023-02-17 23:03
Raphael skrev:

Gmogmo, Mégane är en utmärkt och praktiskt bil med skön komfort, utmärkt infotainmentsystem, som fungerar utmärkt i nordiskt klimat med utmärkt och snabb värme. Och dessutom tillverkas i ett land med starka fackföreningar, bra arbetsmiljö, ett land som kan bli först i världen med att grundlagskydda kvinnans aborträtt. Förslaget är lagt och stöds av både Macron och vänstern. Det som väntar är en omröstning i senaten.
Det är vad man stödjer när man köper en Renault.

Skitsnack!
Jag har jobbat 10 år i ett franskt hightech företag och levt 5 år i landet.
Förlegad syn på ledarskap, extrema rasister, oförmåga till effekt samarbete.
Förvånande långt efter på område efter område!
Samtidigt som de själva anser sig stå långt över alla andra.
Noll självinsikt!
Firar alla krig…som de förlorat. WW1, WW2 tex.

Och ja, jag har jobbat i 20+ länder.

På det sätt koncernchefen uttalar sig visar med önskvärd tydlighet - på en typisk fransk arrogans och okunskap.

Deras bilar är rätt kassa. Det ser alla med objektiv förmåga

Uppdaterat: 2023-02-18 08:29
Gillar kurvor och rondeller

Att Tesla tjänar pengar på sina bilar råder ingen tvekan, och att vinstmarginalen hos andra tillverkare är lägre är också fastlagt. Men, andra tillverkare säljer stora mängder bilar med rabatter. På fossila bilar är det inte ovanligt med 15-20% och på elbilar 10-12%.
Jämförelsen med listpris haltar därmed.

Uppdaterat: 2023-02-18 09:51

CATL gick precis ut med att de halverar vissa produktionspriser för de tillverkare som skriver avtal på tre år med dem för leverans av batterier.

CATL för er som inte är insatta är världens i särklass största batteriproducent..

Ford avser att bygga en LFP-fabrik i USA med deras hjälp, det kom ut i veckan och både kinesiska och amerikanska regeringarna slog bakut…

Uppdaterat: 2023-02-18 10:00

Intressanta uppgifter om prut-nivåerna men eftersom allt flera tillverkare gått ut med fasta priser så ställer jag mig en aning avvaktande till McTar's påståenden. Kampanj-priser är en sak men har svårt att tro att man allmänt kan räkna med dessa prut-nivåer idag.

Uppdaterat: 2023-02-18 10:01

Det går utmärkt att pruta.
Bilar är svårsålda för tillfället och vi lär få se prisdumpningar från många.
Stellantisbilarnas prisnivå just nu kommet ju leda till att de försvinner från marknaden i Sverige.

Uppdaterat: 2023-02-18 10:09

OK, jag tänkte nog på läget för några få månader sedan när det var årslånga leveranstider på många bilar. Men de tillverkare som påstått att de har fasta priser - gäller inte detta längre ?

Uppdaterat: 2023-02-18 10:16

Prutningsakrobaterna pratar vitt och brett om minus 20% på nybilar. Kanske nån av dem köpt en dammig svårsåld modell längst in i bilhallen med den rabatten, och tror att det gäller generellt vid all nybilsköp. Några siffror eller statistik som styrker deras påståenden redovisas aldrig. Äh, jag är skeptisk...

Uppdaterat: 2023-02-18 10:37

40-talisten - jag är nog inne på samma linje som du. Och jag räknar inte in kampanjerbjudanden - det är ju trots allt priser som man inte behöver pruta på för att få.

Uppdaterat: 2023-02-18 10:50

Jag har bara ägt en Renault, en Megane II kombi som jag köpte ny. Det var tyvärr den värsta skit i bilväg jag nånsin ägt, allt gick sönder om och om igen. Började när jag körde hem bilen från handlaren, man hade glömt skruva fast stötfångaren fram så den lossnade på vägen. Skulle aldrig våga köpa en Renault igen efter den katastrofala upplevelsen det var. Bilen började även rosta och fick lagas flera gånger pga rost på trösklarna unde de knappa tre år jag tvingades leva med den.

För övrigt tjänar ju Teslaanställda i Californien mer än dubbelt så mycket som Renaults anställda, trots eller snarare pga av fackföreningarna, som inte gjort nåt annat än bromsat löneutvecklingen. Vi i Sverige med starka fackföreningar har bland de sämsta lönerna inom EU. Vi har ju nu dessutom den sämsta ekonomiska utvecklingen inom hela EU…

Uppdaterat: 2023-02-18 11:24
Raywave

Jag vet att det går utmärkt att pruta, men jag kan hålla med om att nivåerna kanske inte är så höga för alla som McTar anger, men jag vet inte ,han kanske är väldigt duktig och energisk.
Man ska alltid pruta, det kostar inget att fråga efter det pris man ska betala och med lite energi kan man förhandla fram ett pris som båda parter är nöjda med.
Och skulle jag köpa en fransk bil till måste det bli efter en rejäl prissänkning, men jag tror inte det skulle räcka, för tillfället finns inget franskt som lockar mig,

Uppdaterat: 2023-02-18 11:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis som det skryts om låg bränsleförbrukning så gäller nog samma sak med med hur mycket man lyckas pruta - man är väl en riktig karl som kan prutandets konst...:)
Men som sagt - det skulle vara intressant att veta hur enkelt (!?) det är för de märken som bara har "agenter" och säger sig ha fasta priser... Och åter - kampanjpriser räknas inte som prutande.

Uppdaterat: 2023-02-18 11:41

Pi, helt riktigt, det är inte alltid det går att pruta, men som jag skrev tidigare, det kostar inget att fråga om priset som man själv ska betala och en smart säljare vill ha en nöjd kund.

Uppdaterat: 2023-02-18 11:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att pruta 20% på en nybil skulle jag säga är mer eller mindre omöjligt om det inte är fjolårets modell som ska reas ut för att ge plats för nya visningsbilar eller att man köper en demo eller liknande.
Sen finns det ju rejäla ramavtal på mellan 12-16% som en del företag har men det är ju en annan sak.
På de nya bilar jag köpt eller offererats som privatperson har det legat på mellan 6 och 12% vad man kunnat prata ner. Däremot har jag vid två tillfällen köpt demo/visningsbil som gått i ena fallet 110 mil och i andra fallet 450 mil, då pratar vi helt andra nivåer. Den som gått 110 mil var en fullsmetad Passat jag fick runt 20% på, och den som gått 450 mil var en E-klass som jag fick för nästan 30% av nypriset.

Uppdaterat: 2023-02-18 12:42

15-20% är det som är "normalt" för ramavtal. Några av våra största märken i Sverige säljer mest bilar så, därav kommer deras vinst att vara lägre än om den sålts till listpris.

Jag har en offert liggandes på en elbil som det är 8% rabatt på samt att det skickas med annan utrustning som jag inte vet priset på.
Den är jag inte klar med, får se vad de kan göra mer och hur andra säljare "möter upp".

Uppdaterat: 2023-02-18 14:18

Nåja - jag trodde vi talade om privatköp och inte företagsköp med stora volymer.

Uppdaterat: 2023-02-18 14:32

Privatköpare min erfarenhet 4-12%

Uppdaterat: 2023-02-18 15:13

M a o - kampanjpriser kan nog ofta vara mera förmånligt än att försöka pruta på cirkapris-listan. Sen tror jag att väldigt få här faktiskt har aktuella erfarenheter av privatköp av olika märken och vilka rabatter man kan räkna med.
Var ut en sväng på några bilaffärer idag och det som var mest förvånande var försäljarnas ointresse. Med ett undantag - en kvinnlig försäljare på Toyota. Lite konstigt eftersom det inte var nån rusch direkt... Och ovanligt många nya bilar i utställningshallarna - det var det inte för typ 1 år sedan. Så visst borde det vara möjligt att göra en hygglig affär de närmaste månaderna.

Uppdaterat: 2023-02-18 15:34

Bilförsäljarna borde vara mer rädda om sina arbeten och vara på tå när kunder kommer in. Yrkeskåren bilförsäljare kommer att vara fridlyst om en inte allt för avlägsen framtid. I dag är de överbetalda ordermottagare med tveksamma färdigheter i försäljning.

Uppdaterat: 2023-02-19 12:50

Jo, lite förvånad var jag av det uppenbara ointresset ifrån de flesta försäljarna. Det bör rimligen inte drälla av kunder under dessa dagar. Men som sagt - Toyota var det lysande undantaget.

Uppdaterat: 2023-02-19 16:38

Har inte säljarna fortfarande en del av lönen i försäljningsprovision? Då borde de anstränga sig mera... Eller har alla månadslön numera?

Uppdaterat: 2023-02-19 17:49
40-talisten skrev:

Har inte säljarna fortfarande en del av lönen i försäljningsprovision? Då borde de anstränga sig mera... Eller har alla månadslön numera?

Det är nog nästan uteslutande provisionsbaserad lön med en liten fast del.

Uppdaterat: 2023-02-19 18:15

Det är nog mer kineserna som Renault-chefen behöver vara orolig för. Än så länge ligger de på höga introduktionspriser (nära skrattretande höga), men det är ingen högoddsare att prisnivåerna lär börja vandra nedåt "på riktigt".

Kan gå fortare än vi anar då kineserna visat att en "förnuftig" bil som BYD Atto 3 kan tillverkas & säljas till pris runt Usd 20.000. Den som vill ha en lite mindre bil kan ju välja Ora Cat eller BYD Dolphin vilka ligger runt Usd 15.000. Nya "hemtjänstbilen" (fd. Toyota Aygo) kan ju motsvaras av BYD Seagull som sägs hamna under Usd 9.000...

Att företag i ett introduktionsläge tar ut så höga vinster som möjligt är ju rimligt, platt-TV kostade en gång 50k för en 40-tummare. När digitalkameror & mobiltelefoner var nytt handlade det inte om lågpris direkt, men det rätade ut sig rätt snabbt. Tesla sänkte sin prisbild med ca 150k nyss -en full logisk utveckling på alla vis.

Renault ser lite väl motstridigt ut att vilja vända sig till den mindre kundkategorin premium-köpare. Gott så, då får väl kineserna ta hand om mainstream-marknaden.

Uppdaterat: 2023-02-19 22:54
LeifX skrev:

Det är nog mer kineserna som Renault-chefen behöver vara orolig för. Än så länge ligger de på höga introduktionspriser (nära skrattretande höga), men det är ingen högoddsare att prisnivåerna lär börja vandra nedåt "på riktigt".
Kan gå fortare än vi anar då kineserna visat att en "förnuftig" bil som BYD Atto 3 kan tillverkas & säljas till pris runt Usd 20.000. Den som vill ha en lite mindre bil kan ju välja Ora Cat eller BYD Dolphin vilka ligger runt Usd 15.000. Nya "hemtjänstbilen" (fd. Toyota Aygo) kan ju motsvaras av BYD Seagull som sägs hamna under Usd 9.000...
Att företag i ett introduktionsläge tar ut så höga vinster som möjligt är ju rimligt, platt-TV kostade en gång 50k för en 40-tummare. När digitalkameror & mobiltelefoner var nytt handlade det inte om lågpris direkt, men det rätade ut sig rätt snabbt. Tesla sänkte sin prisbild med ca 150k nyss -en full logisk utveckling på alla vis.
Renault ser lite väl motstridigt ut att vilja vända sig till den mindre kundkategorin premium-köpare. Gott så, då får väl kineserna ta hand om mainstream-marknaden.

Ja när väl kineserna väl sänker priserna i EU kommer det hända grejer.
De som KAN tillverka elbilar med marginal, kommer sänka priset - de andra kommer försöka sälja premiumbilar för att kunna ta ut överpriser för att överleva.
Renault...säger bara LYCKA TILL!!! Tippar att det kommer bli mycket svårt. Extremt svårt. Vem köper en dyr rätt medioker Renault?

Uppdaterat: 2023-02-20 19:58
Gillar kurvor och rondeller

Fast det måste ju vara oerhört korkat att försöka etablera sig på ny marknad med för höga priser? Det är väl bara MG som har gjort tvärtom?
Man köper inte en kinesbil om en Tesla kostar lika mycket eller mindre.

Uppdaterat: 2023-02-20 22:44

Axa - håller med dig till 100 % !

Uppdaterat: 2023-02-21 09:24