Vi Bilägares forum

Nya säkerhetskrav ger dyrare bilar

Nya säkerhetskrav ger dyrare bilar

Hårdare säkerhetskrav kan betyda slutet för små bilmodeller, menar bilbranschen. Dyrare bilar uppfyller redan kravlistan – men räkna med att småbilarna blir ännu dyrare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-08 12:50

Kommentarer

Klart att bilbranschen vill sälja större dyrare bilmodeller, snart är väl alla bilmärken premium.

Uppdaterat: 2023-02-08 13:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Illustrationen i slutet av artikeln innehåller en felaktig text - alltså att VW Up med sina syskon blev eldriven först 2019. Såvitt jag minns så kom den redan i slutet av 2013 - troligen som årsmodell 2014.
F ö håller jag med Hacken om detta med "premium-inflationen" och tillverkarnas omåttliga intressen när det gäller vinsten per försåld enhet snarare än att tillhandahålla bilar i olika storleksklasser - vilket ju minskar vinstmöjligheterna per försåld enhet. Men till slut lär det slå tillbaka.

Uppdaterat: 2023-02-08 13:44

Nybilsförsäljningen minskar stadigt. Tror inte att allt beror på halvledarbrist och leveransproblem. Det kan lika gärna vara konsumentprotest mot de mycket höjda nybilspriserna. Tillverkarnas satsning på premium och dyrbilar kan slå tillbaka mot dem själva.

Uppdaterat: 2023-02-08 13:52

Allt det där låter så himla vackert i mina öron, MEN.. utvecklingen går mot att alla åker runt i tyngre och större bilmodeller för att öka sin egen säkerhet trots att man nu snackar om en massa system som skall förhindra olyckor. Det är låter så himla ologiskt i mina öron, eftersom man då skall tvinga in en massa teknik i bilarna. Så länge folk inte kan köra en bil på rätt sätt kommer olyckorna att ske, för det jag ser varje gång jag kör bil är att nästan alla kör aggressivt och farligt. Folk har börjat blinka med helljuset om man kör ut i vänsterfilen för att göra en omkörning på motorvägen, antagligen för att de skall fram först och kan inte vänta lite tills man fått lov att göra sin omkörning. Varje gång jag kör bil hänger någon i bakluckan med ca 1 sekunds marginal, varför?

Uppdaterat: 2023-02-08 14:10

Det är bedrövligt. Har en Hyundai i30 i dagsläget och är redo att kliva ner i bilstorlek sett till hur mitt bilkörande ser ut, men bilbranschen och dessvärre även konsumenterna tycks ha fått rena rana dåndimpen på stora bilar och priser över halvmiljonen. Kommer inte på fråga.

Var inte hela poängen med att göra "plattformsbilar" att hålla nere kostnaderna - av det ser man då inte skymten av.

Uppdaterat: 2023-02-08 16:24

När det gäller premiumifieringen så är det nog konsumenterna man får skylla på. I takt med att förbättrade reallöner, och villighet att skuldsätta sig, väljer man något bättre bil än föregående. Man blir bekväm med det bättre bilar erbjuder i form av ljudisolering, material, utrustning, etc. Då tar det emot att inhandla en bil som är ”sämre”. Mig inkluderat.

Uppdaterat: 2023-02-08 16:57

Det handlar inte om premium eller inte premium, utan det handlar om säkra bilar eller farliga små "skitbilar" som t.ex VW Polo eller Toyota Yaris. Du kan aldrig uppnå samma säkerhet i dessa småbilar som i mellan eller stora bilar. Säkerhet kostar vikt och pengar. Det är väl inte så svårt att förstå?

Uppdaterat: 2023-02-08 17:57

Om man s a s kolliderar med sig själv (viktmässigt) så kan ju även mindre bilar prestera bra - det är ju i princip detta som Euro NCAP testar. Men en mindre bil mot en 2,5--3 tons är ju ingen lyckad kombination. Precis som en 2,5--3 tons mot en 30 tons lastbil. Så hur man än vänder sig...
Allt kan ju inte gå ut på att alla skall köra 3 ton tunga kolosser för då sitter man nog ändå pyrt till vid en frontalkollision i hyfsat hög fart med en likadan bil - oavsett om det står Volvo i nosen.

Uppdaterat: 2023-02-08 18:32
Pi skrev:

Om man s a s kolliderar med sig själv (viktmässigt) så kan ju även mindre bilar prestera bra - det är ju i princip detta som Euro NCAP testar. Men en mindre bil mot en 2,5--3 tons är ju ingen lyckad kombination. Precis som en 2,5--3 tons mot en 30 tons lastbil. Så hur man än vänder sig...
Allt kan ju inte gå ut på att alla skall köra 3 ton tunga kolosser för då sitter man nog ändå pyrt till vid en frontalkollision i hyfsat hög fart med en likadan bil - oavsett om det står Volvo i nosen.

Men chansen att du överlever ökar om du kör en modern bil med aktiva säkerhetssystem och i en mellanklassbil eller en bil i storbilsklassen, till skillnad mot en småbil. Det är väl givet? Eller skall vi tvinga alla att köpa en Polo eller Yaris, där den aktiva säkerheten inte får plats ordentligt?

Uppdaterat: 2023-02-08 18:38

En ny Yaris är nog inte så dålig som du vill påskina, Christer. Jag talar inte om gamla småbilar kontra nya 3-tons klumpar utan om moderna småbilar och mellanklass-bilar.

Uppdaterat: 2023-02-08 18:52

https://www.dagensps.se/motor/dacia-spring-slar-tesla-pa-fingrarna-i-nytt-test/

Uppdaterat: 2023-02-08 19:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Christer skrev:

Pi skrev:
Om man s a s kolliderar med sig själv (viktmässigt) så kan ju även mindre bilar prestera bra - det är ju i princip detta som Euro NCAP testar. Men en mindre bil mot en 2,5--3 tons är ju ingen lyckad kombination. Precis som en 2,5--3 tons mot en 30 tons lastbil. Så hur man än vänder sig...
Allt kan ju inte gå ut på att alla skall köra 3 ton tunga kolosser för då sitter man nog ändå pyrt till vid en frontalkollision i hyfsat hög fart med en likadan bil - oavsett om det står Volvo i nosen.

Men chansen att du överlever ökar om du kör en modern bil med aktiva säkerhetssystem och i en mellanklassbil eller en bil i storbilsklassen, till skillnad mot en småbil. Det är väl givet? Eller skall vi tvinga alla att köpa en Polo eller Yaris, där den aktiva säkerheten inte får plats ordentligt?

Chansen ökar mest om du låter bli att kollidera. Det är väl det som de där systemen skall hjälpa till med. Skulle tro att de flesta moderna mindre bilar är många gånger säkrare än de bilar du färdats i stora delar av din tid som bilförare. Ta mig tusan är det som i dag klassas som småbilar lika rymliga som en Volvo 140.

Uppdaterat: 2023-02-08 19:20

Christer,
Du avfärdar Polo och Yaris som farliga små "skitbilar." De har moderna säkerhetssystem, och blir väl godkända vid Euro NCAP tester. Tro att bara ju tyngre bil desto säkrare, är att göra det enkelt för sig.

Uppdaterat: 2023-02-08 19:37
40-talisten skrev:

Christer,
Du avfärdar Polo och Yaris som farliga små "skitbilar." De har moderna säkerhetssystem, och blir väl godkända vid Euro NCAP tester. Tro att bara ju tyngre bil desto säkrare, är att göra det enkelt för sig.

Jag säger som saabnisse brukar säga, har ni läst artikeln och funderat på vad som skrivs där?

Uppdaterat: 2023-02-08 19:53

Ja, för läser man artikeln så handlar det framför allt om aktiva säkerhetssystem. Inte krockzoner och höghållfast stål. Så med andra ord kan en mindre bil mycket väl vara lika säker ur den aspekten.

Uppdaterat: 2023-02-08 20:06
Axa skrev:

Ja, för läser man artikeln så handlar det framför allt om aktiva säkerhetssystem. Inte krockzoner och höghållfast stål. Så med andra ord kan en mindre bil mycket väl vara lika säker ur den aspekten.

Helt riktigt Axa. Troligen så att många som åker runt i svulstiga mellansuvar typ XC60 tror tydligen inte att det finns aktiva säkerhetssystem i de mindre bilarna. De har nog aldrig kollat spec/utrustning för dessa bilar.

Uppdaterat: 2023-02-08 20:12
Corgie skrev:

Axa skrev:
Ja, för läser man artikeln så handlar det framför allt om aktiva säkerhetssystem. Inte krockzoner och höghållfast stål. Så med andra ord kan en mindre bil mycket väl vara lika säker ur den aspekten.

Helt riktigt Axa. Troligen så att många som åker runt i svulstiga mellansuvar typ XC60 tror tydligen inte att det finns aktiva säkerhetssystem i de mindre bilarna. De har nog aldrig kollat spec/utrustning för dessa bilar.

Och om ni har rätt så undrar jag varför dessa aktiva säkerhetssystem är så billiga att småbilen kan säljas till lägre pris. Blir de billigare att sätta in i småbilar menar ni? Då kan man ju undra varför vissa bilfabrikanter har slutat att sälja sina minsta bilar som det står i artikeln. Tror inte ett skit på att dessa småbilar har lika bra aktiva säkerhetssystem som de större och dyrare bilarna.

Uppdaterat: 2023-02-08 22:32
Christer skrev:

Corgie skrev:
Axa skrev:
Ja, för läser man artikeln så handlar det framför allt om aktiva säkerhetssystem. Inte krockzoner och höghållfast stål. Så med andra ord kan en mindre bil mycket väl vara lika säker ur den aspekten.
Helt riktigt Axa. Troligen så att många som åker runt i svulstiga mellansuvar typ XC60 tror tydligen inte att det finns aktiva säkerhetssystem i de mindre bilarna. De har nog aldrig kollat spec/utrustning för dessa bilar.

Och om ni har rätt så undrar jag varför dessa aktiva säkerhetssystem är så billiga att småbilen kan säljas till lägre pris. Blir de billigare att sätta in i småbilar menar ni? Då kan man ju undra varför vissa bilfabrikanter har slutat att sälja sina minsta bilar som det står i artikeln. Tror inte ett skit på att dessa småbilar har lika bra aktiva säkerhetssystem som de större och dyrare bilarna.

Jag tror faktiskt att systemen är helt ok. Men när det, oavsett systemet, smäller så är Volvon säkrare. Därom råder troligen ingen tvekan. Eller för den skull andra större bilar i samma storlek som t.ex din XC60.
För det är väl säkerhetssystemen det handlar om, inte krockburens prestanda.
Är väl som vanligt skillnad mellan mjukvara och hårdvara.

Uppdaterat: 2023-02-08 22:39

Rent tekniskt finns det inga hinder att sätta in lika avancerade säkerhetssystem som i större premiumbilar. Men som det anges i artikeln blir resultatet dyrare småbil.
Sedan tror jag att en del småbilsmodeller fasas ut snarare pga vikande försäljning mht SUV-trenden.

Uppdaterat: 2023-02-08 22:47

Jag kan fortsatt sakna en mindre bil som har alla funktioner och val som oftast bara finns i större och med ”premium” bilar.
Även om det skulle innebära att den skulle kosta liknande en större bil.

Uppdaterat: 2023-02-09 07:14
*Robban

Tror inte alls att det blir något slut för småbilar. Dessa s.k småbilar har en stor marknad i andra länder.

Uppdaterat: 2023-02-09 07:42
Lås inga trådar.
Leif Kavander skrev:

Tror inte alls att det blir något slut för småbilar. Dessa s.k småbilar har en stor marknad i andra länder.

Men frågan är om de uppnår säkerhetskraven inom EU, som behövs för att minska dödligheten i trafiken. Jag tvivlar mycket starkt. För som vanligt är det att man får den säkerhet man betalar för och då går nog billiga småbilar bort.

Uppdaterat: 2023-02-09 09:14

Billiga småbilar ska inte bort och klarar hög krocksäkerhet. Vi, ni herrar och damer har låg och genomsnitt lön för har inte råd dyra mellan och stor bil. Det är många har småbilar i Sverige som är förbränningsmotor just nu men får vänta produkter fler el för småbilar framöver när bensinmack läggs ned om år 2035.

Uppdaterat: 2023-02-09 09:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

I begynnelsen räckte det med tre-fyrahjul och ett par kraftiga armar som kunde sätta snurr på det tunga svänghjulet för att kunna köra en riktig bil.
Och givetvis en del trixande och skruvandes förstås.
De som inte var tillräckligt kraftiga fick nöja sig med elbilar.
Så kom då startmotorn och det var början till dekadensen, nu kunde helt plötsligt även kvinnor och veklingar framföra riktiga bilar och de tysta ombonade sävliga elbilarna försvann.
Och så fortsätter det, allt större, tyngre, starkare och snabbare bilar utvecklas och för att de ska bli allt enklare att köra med allt mindre behov av tankeverksamhet blir de ner lusade med allt mer avancerade hittepågrejer för att förbättra ett säkerhetssystem som var otänkbart i begynnelsen.

Och vad blir då den direkta följden i en snar framtid?
Jo, Bilprovningen kommer att öka sina priser till det dubbla!

Uppdaterat: 2023-02-09 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Artikeln handlar som sagt främst om diverse elektroniska hjälpmedel och man nämner bl a att ViBs långtest-Fabia saknar ett par funktioner för att bli godkänd enligt dessa kommande regler. Dessa är dock i dagens läge inte speciellt dyra och jag skulle inte vara förvånad om det redan finns utföranden av Fabia med dessa tillägg eftersom de troligen finns i Skodas sortiment sen tidigare.

Uppdaterat: 2023-02-09 10:41

Att småbilar skyddar sämre än stora är ett fysikaliskt faktum som är applicerbart på den absolut överväldigande majoriteten av händelser i trafiksystemet.

Den stora bilen klarar kollisioner mellan fordon bättre (oavsett massa hos den man möter) avåkningar, vilt samt också oskyddade trafikanter.

Storleken har alltså betydelse. Svårare är det inte.

Att preventiva system sedan spelar en allt större roll och också har en betydligt högre potential än exempelvis fysiskt inre och yttre skydd är ett annat resonemang. En bil som inte krockar och dessutom förhindrar rattfylleri, trötthet, avåkningar, kollisioner med människor, vilt och andra fordon och dessutom ser till att folk använder bältet är alltid säkrare än utan sådant teknologi. Och där är effekten hög oavsett det är monterat i en småbil eller i en SUV (men troligtvis något högre i den lilla bilen)

Så en liten bil med preventiva system är inte lika säker som en stor bil med motsvarande andel preventiva system. Det är ett faktum som det krävs en tokstolle för att förneka.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-09 11:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag säger som förut, många olyckor hade kunnat undvikas om man bytte ut airbagen i ratten mot en spjutspets.
Att förse folk med en kokong där man inte märker omgivningens skiftanden gör folk avtrubbade.

Uppdaterat: 2023-02-09 11:54

Mäkinen, ett lika effektivt förslag kom på 1960-talet när man byggde om vägar för väldiga pengar för att få bort farliga backkrön och kurvor.
Förslaget gick ut på att göra alla skarpa kurvor och backkrön trefiliga med kraftiga murar mellan.
Slutsatsen var att alla som hade för vana att köra om på dessa ställen skulle utplåna sig själva på kort tid!

Uppdaterat: 2023-02-09 12:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tänkte inte att någon ska utplånas utan mer att det ska vara tydligare att det finns risker med bilkörning.

Uppdaterat: 2023-02-09 18:36
EnannanRobban skrev:

Jag kan fortsatt sakna en mindre bil som har alla funktioner och val som oftast bara finns i större och med ”premium” bilar.
Även om det skulle innebära att den skulle kosta liknande en större bil.

+100

Uppdaterat: 2023-02-10 16:12
A.L skrev:

Att småbilar skyddar sämre än stora är ett fysikaliskt faktum som är applicerbart på den absolut överväldigande majoriteten av händelser i trafiksystemet.
Den stora bilen klarar kollisioner mellan fordon bättre (oavsett massa hos den man möter) avåkningar, vilt samt också oskyddade trafikanter.

Så en liten bil med preventiva system är inte lika säker som en stor bil med motsvarande andel preventiva system. Det är ett faktum som det krävs en tokstolle för att förneka.
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2023-02-10 16:14
L. Mäkinen skrev:

Jag tänkte inte att någon ska utplånas utan mer att det ska vara tydligare att det finns risker med bilkörning.

Mäkinen, det var nog vad förslagsställaren också ansåg, men tyckte det kunde vara ett val för föraren!

Uppdaterat: 2023-02-10 18:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre