Vi Bilägares forum

Sverigepremiär för Xpeng G9 och P7 – här är priserna

Sverigepremiär för Xpeng G9 och P7 – här är priserna

Xpeng har släppt fler detaljer och svenska priser för suv-modellen G9 och sedanmodellen P7.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-03 10:02

Kommentarer

Som vanligt, "de billiga kinesiska elbilarna" börjar "bara" från 600 000 och uppåt. När ska vi få se något annat från Kina än svindyra elbilar i prisklass med Audi och BMW eller pyttesmå livsfarliga billiga elbilar som inte klarar en krock med en sopkvast och har jättekort räckvidd och ingen teknik alls?

Vad jag vill se är t.ex. småbilar i klass med Peugeot e-208, Zoe, Honda e, etc med priser på 300 000 kr och som faktiskt är ritkiga bilar med riktigt krockskydd, normal nivå av teknik och räckvidd på i alla fall över 30 mil samt kan gå i normala motorvägshastigheter i Europa.

Uppdaterat: 2023-02-03 10:22
- Peugeot e-208 GT 2022

MG4

Uppdaterat: 2023-02-03 11:25
V8-Power skrev:

MG4

Pris 415 000 kr. En bit från bejjes önskade 300 000...

Uppdaterat: 2023-02-03 11:47

Sen skulle säkert MG4 kunna säljas väsentligt billigare om viljan fanns och kunderna var lite mindre villiga att betala höga elbilspriser.

Uppdaterat: 2023-02-03 11:49

Med den prissättningen undrar man vad det är för incitament att välja dessa modeller?

Uppdaterat: 2023-02-03 12:23

Bejje, Xpeng har då aldrig utgett sig för att vara en ”billig Kines”
Dom konkurrerar om köparna i premiumsegmentet

Uppdaterat: 2023-02-03 12:42

Är det meningen att passageraren ska spela dataspel under resan?

Uppdaterat: 2023-02-03 12:54

Passerar hyfsat ofta i Mall of Scandinavia... -noll kunder hos Xpeng, desto fler hos BYD & Tesla... och så lär det uppenbarligen även se ut i fortsättningen.

Uppdaterat: 2023-02-03 13:50
Mr Snoid skrev:

Bejje, Xpeng har då aldrig utgett sig för att vara en ”billig Kines”
Dom konkurrerar om köparna i premiumsegmentet

Ptja... Xpeng P5 ser ut att vara ca 20-25% billigare än en MG ZS i Kina, och inte mer "premium" än så -varför de satte helknasiga, säljstoppande priset 550.000 kr här i Sverige när en MG ZS kostade 415.000 kr kan man ju undra över. Hade Xpeng valt 20-25% lägre insteg (dvs runt 325.000 kr) så hade Xpeng varit ett varumärke i full drift på svenska marknaden.

"Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket" -väldigt träffande på Xpengs valda strategi

Uppdaterat: 2023-02-03 13:58

Kollade KIna-priserna på P5 och ZS Ev och P5 är rätt exakt 10 % billigare än MGn - sen har jag ingen aning om utrustningsnivåer. Men rätt uppseendeväckande att P5 är väsentligt högre prissatt hos oss.

Uppdaterat: 2023-02-03 15:00
40-talisten skrev:

V8-Power skrev:
MG4

Pris 415 000 kr. En bit från bejjes önskade 300 000...

Ja men den säljs endast med stora batteriet och luxury här. Den hade kostat ca 340000:- med lilla batteriet och standard som säljs i tex England.

Uppdaterat: 2023-02-03 18:08
V8-Power skrev:

Ja men den säljs endast med stora batteriet och luxury här. Den hade kostat ca 340000:- med lilla batteriet och standard som säljs i tex England.

€22.990 i Frankrike, med samma bonus vi en gång hade. Lika mkt som en VW Polo kostar, och billigare än en Golf. Inte utan att man undrar hur det hade gått med samma prissättning i Sverige när den lanserades.

Uppdaterat: 2023-02-03 18:46

Så länge välavlönade svenskar villigt betalar över en halv miljon för en enkel elbil, så länge kommer nuvarande prisnivån att bestå...

Uppdaterat: 2023-02-03 20:01
V8-Power skrev:

40-talisten skrev:
V8-Power skrev:
MG4
Pris 415 000 kr. En bit från bejjes önskade 300 000...

Ja men den säljs endast med stora batteriet och luxury här. Den hade kostat ca 340000:- med lilla batteriet och standard som säljs i tex England.

Exakt, Xpeng saluför bara de ”maxade” versionerna i Norden. Men det är så klart roligare att jämföra med billigverisonen.

Uppdaterat: 2023-02-03 20:04

Vem 17 är så dum att hen vill köpa en kinabil???

Uppdaterat: 2023-02-04 09:33
Swenssons skrev:

Vem 17 är så dum att hen vill köpa en kinabil???

Kommer snart inte varabså lätt att välja ngt annat om inte de traditionella tillverkarna vaknar på allvar.

Uppdaterat: 2023-02-04 09:43
Swenssons skrev:

Vem 17 är så dum att hen vill köpa en kinabil???

Eller då vänder du på det.
Vem 17 är så dum så att hen köper en omodern överprisad europé?
Verkar vara däråt tåget går.

Uppdaterat: 2023-02-04 10:03

Några av de traditionella tillverkarna kommer försvinna. Det går inte att konkurrera med företag som är dopade med statliga pengar.

Uppdaterat: 2023-02-04 10:37

Ja, några traditionella kommer att försvinna. Sedan har jag svårt att se hur kineserna ska kunna konkurrera i dyrare prisklass, där xpeng har lagt sig. Däremot finns det bättre utrymme för kineserna att konkurrera i mellanpris och lägre. Men med tanke på hur dåligt MG presterade i frysboxen så är det en bra bit kvar.

Uppdaterat: 2023-02-04 11:14

Axa, det är inte säkert, det finns många som inte har sin bil i frysboxen.

Uppdaterat: 2023-02-04 13:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det är sant. Men det finns flera recensioner som vittnar om kinesiska bilar bristande egenskaper i kyla och vinter.
Det kanske de får ordning på.
Men jag ser fortfarande inga incitament för att köpa kinesiskt i de dyrare prisklasserna.

Uppdaterat: 2023-02-04 13:32

Håller med.

Uppdaterat: 2023-02-04 13:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De gör väl som japanerna och skickar med all utrustning de kan hitta i grundutförande, kryddar med garantier och så får kommunistpartiet ge lite bidrag och då handlar folk.
Ingen tillverkare har råd att missa ett års försäljning och sen är marknaden kinesisk.

Uppdaterat: 2023-02-04 14:09

De med pengar och de som gillar bilar kommer fortsätta köpa dyra europeiska prestigebilar.
Resten, den stora massan europeer kommer köpa utifrån pris = kinabilar.
Se på japsen...senare koreanerna (var inte Kia i toppskiktet på svenska billistan?)...snart Kinabilarna.

Problemet är dock att ska fortsätta köpa dyra europeiska prestigebilar, blir allt färre och färre.
Blir tufft.

Uppdaterat: 2023-02-05 10:59
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

De med pengar och de som gillar bilar kommer fortsätta köpa dyra europeiska prestigebilar.
Resten, den stora massan europeer kommer köpa utifrån pris = kinabilar.
Se på japsen...senare koreanerna (var inte Kia i toppskiktet på svenska billistan?)...snart Kinabilarna.
Problemet är dock att ska fortsätta köpa dyra europeiska prestigebilar, blir allt färre och färre.
Blir tufft.

Problemet är bara att Kinabilarna är inte billiga. Kolla på Nio, kolla på Xpeng med flera.

Uppdaterat: 2023-02-06 08:08
- Peugeot e-208 GT 2022

De är billiga om man jämför med bilar i samma klass.

Uppdaterat: 2023-02-06 08:11
V8-Power skrev:

De är billiga om man jämför med bilar i samma klass.

Kanske billigare om du jämför med andra elbilar och normalt sätt är det väl så man ska jämföra, men elbilar har ju dragit iväg i pris så in i norden och kineserna bara följer efter så klart då de ser att det går att ta dessa höga priser.

Nu sänkte ju dock Tesla tack och lov sina bilar ganska rejält vilket är bra för att pressa ner priserna för andra aktörer också.

Uppdaterat: 2023-02-06 08:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Tesla kommer garanterat snart att skruva upp sina priser igen.
Dom hade inte nått försäljningsmålen pga ökande konkurrens och bilar som är för dyra.

Uppdaterat: 2023-02-06 08:56
Mr Snoid skrev:

Tesla kommer garanterat snart att skruva upp sina priser igen.
Dom hade inte nått försäljningsmålen pga ökande konkurrens och bilar som är för dyra.

Sen är det väl så att Mr Musk får aktieutdelning som är ganska stor om han når diverse mål som är satta. Om han ser att han inte kommer nå dessa mål, så kanske han tycker det är värt att sänka priset och därmed sälja mer för att nå sin utdelning.

Uppdaterat: 2023-02-06 09:05
- Peugeot e-208 GT 2022

EN stor prisförändring kanske kunderna accepterar men knappast återkommande stora ändringar - och inte minst då sänkningar följda av höjningar. Då gissar jag att många kunder drar öronen åt sig och börjar tvivla på köp av det märket. Om man får gissa...:)

Uppdaterat: 2023-02-06 10:17

Om man kommer upp mot miljonen för en elbil så tror jag inte man väljer en kinesisk för en spottstyver billigare och chansar med risk för grisen i säcken. Då tror jag de flesta väljer etablerade märken.

Uppdaterat: 2023-02-06 10:20

Tror du har helt rätt i den frågan, Axa.

Uppdaterat: 2023-02-06 10:25

Håller med, ska det kosta så pass mycket, så siktar man nog på kända märken, kanske Polestar som jag ser som Volvo, Audi, Mercedes etc.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Nja, lägger jag närmare en miljon eller strax över så är Polestar och Volvo borta ur leken. Då är det BMW, MB eller kanske kanske Tesla S som gäller. Men det är ju jag.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:48
Axa skrev:

Nja, lägger jag närmare en miljon eller strax över så är Polestar och Volvo borta ur leken. Då är det BMW, MB eller kanske kanske Tesla S som gäller. Men det är ju jag.

Beror väl på modell. Polestar 2 är knappast värd en miljon, men Tesla Model S är det och Mercedes EQS och kanske nån rejält utrustad BMW. Är ju dock fler Polestar på gång.

Uppdaterat: 2023-02-06 15:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Mindre Kinesiska elbilar idag är Ora liknande Mini electric. Byd Dolphin ska börja och sälja i Sverige har jag hört. Idag är MG4 med stora batteri och luxery utrustning för 415 000 den mest prisvärda i storleks klassen och fullutrustad. Vw ID 3 first edition Max var betydligt dyrare när den lanserades i samma storlek. BYD Atto 3 för 2990:-/mån med 12 månader leasing lär varit bästa erbjudandet innan Miljöpremie försvann förra året. Tesla Model Y rwd för 539 900:- lär sälja riktigt bra i sin storleks klass då många vill ha bakluckan med möjlighet med hundbur och packning och likadant i MG4 så är detta möjligt. Smart Suv vet jag inte priset på i Sverige men passar också in i samma segment. Jeep har en mindre prisvärd Suv också för runt 440K.

Uppdaterat: 2023-02-08 22:57
Elbilar

När får vi se en "riktig" elbil i B-segmentet för max 300 000 kr?

Uppdaterat: 2023-02-09 07:18
40-talisten skrev:

När får vi se en "riktig" elbil i B-segmentet för max 300 000 kr?

Kanske en där du köper bilen, men leasar batteriet :)

Uppdaterat: 2023-02-09 08:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Den frågan ställer jag mig också, 40-talisten. Och om inte de svenska importörerna av Kina-bilar vore så giriga som dom är så skulle vi redan haft sådana bilar på marknaden.

Uppdaterat: 2023-02-09 10:28