Vi Bilägares forum

Så klarar elbilarna ”finska frysboxen” med 40 minusgrader

Så klarar elbilarna ”finska frysboxen” med 40 minusgrader

När det blir riktigt kallt kan alla bilar ha svårt att starta. Men de fem elbilarna som ingick i norska elbilsföreningens test klarade utmaningen ganska bra – med vissa undantag.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-04 07:00

Kommentarer

Franskt levererar i finsk kylbox, de är gjorda för nordisk vinter vilket inte kineserna är.

Uppdaterat: 2023-02-04 08:51

Frågan jag ställer mig är varför man envisas med 12-volt när det finns 24 som inte är lika känsligt för spänningstapp?

Batterierna är inte tomma utan djupurladdningsskyddet slår till. Och det är där problemet ligger med 12volt istället för 24,

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-04 09:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är bra att vara test kyla. Ingen för mig som biltillverkaren olika bilmärken sämre kvalitet, komfort, design är Kina, Koreansk och Slovakia

Uppdaterat: 2023-02-04 10:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Den stora frågan är väl snarare varför man inte använder sitt stora enegilager (driftbatteriet) till att underhållsladda det lilla 12V-batteriet ? Det kanske är som skrivs i artikeln att Megane (och BMW) gör detta men varför gör inte alla detta ? Tror inte att en dubblering av spänningen i lågspänningsbatteriet är den saliggörande lösningen utan det är nog snarare att ständigt underhållsladda detta. Sen är en annan fråga varför man egentligen måste ha ett 12V-batteri i en elbil ? Man kan ju "hacka ner" spänningen ifrån driftbatteriet till t ex 12V för de behov som finns av lägre spänning. Resultatet för MG4 är ju rena katastrofen - frågan är vid vilken temperatur som den är oanvändbar när batteriet bara höll drygt 3 V efter denna test. Det måste ju rimligen innebära att det finns nåt som hela tiden "suger ur" detta batteri utan att det underhållsladdas.

Uppdaterat: 2023-02-04 10:31

Testet var bara genomfört till hälften. Minst lika väsentligt är väl hur långt elbilarna sedan kom i 20-25 graders kyla? En fossilbil hade gått lika långt som på sommaren. (Räckviddstestet som refereras till. gjordes enl uppg i minus 5-10 grader. Det är för varmt!)

Uppdaterat: 2023-02-04 10:39
Togga

Fast tester av räckvidden under kyla har det ju gjorts många - bl a den norska under senaste veckan. Denna typ av test har jag personligen inte sett tidigare även om det säkert skett. F ö är ju temperaturer runt 20--25 minusgrader inte speciellt vanliga i vårt land. Och även en ICE-bil drar mera energi under stark kyla även om det inte slår lika hårt som i en eldriven bil - främst beroende på den oerhörda skillnaden i verkningsgrad.

Uppdaterat: 2023-02-04 10:44

I lastbilar kompletterar man 24V-batteriet med en superkondensator när det ska fungera i kalla miljöer.

Uppdaterat: 2023-02-04 10:48

...och den superkondensatorn finns ju redan i alla elbilar...:)

Uppdaterat: 2023-02-04 11:04
Pi skrev:

Fast tester av räckvidden under kyla har det ju gjorts många - bl a den norska under senaste veckan. Denna typ av test har jag personligen inte sett tidigare även om det säkert skett. F ö är ju temperaturer runt 20--25 minusgrader inte speciellt vanliga i vårt land. Och även en ICE-bil drar mera energi under stark kyla även om det inte slår lika hårt som i en eldriven bil - främst beroende på den oerhörda skillnaden i verkningsgrad.

Precis, det beror ju var man bor. I södra Sverige är nog -20° ovanligt. Men när det nu är så kallt en vecka-fjorton dar, är det ju ”härmelit” att elbilen inte går så många mil, även om den startar… ICE-bilen drar nog också lite mer, försumbart, ofta beroende på lastbågar och/eller takbox. Skidåkning du vet även om det är kallt…

Uppdaterat: 2023-02-04 11:28
Togga

Pi skrev
"Sen är en annan fråga varför man egentligen måste ha ett 12V-batteri i en elbil ? Man kan ju "hacka ner" spänningen ifrån driftbatteriet till t ex 12V för de behov som finns av lägre spänning. "

Det är något som jag också undrat över, en spänningsomvandlare till 12V måste vara mindre skrymmande, säkrare och i stora serier billigare än en blyack.
Vad är problemet?

Uppdaterat: 2023-02-04 13:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad bra Fransk Renault Megane klarar sig bra test. Både kina och koreanskt som MG4 och Kia Niro EV klarar inte bra kyla.

Uppdaterat: 2023-02-04 13:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

...och den superkondensatorn finns ju redan i alla elbilar...:)

Den är tyvärr lite känslig för låga temperaturer.

Uppdaterat: 2023-02-04 14:11

Vad hjälper det om en fossilbrännare går längre i sträng kyla när den inte ens startar? Mégane startar iaf, man kommer iväg. Sen får man väl ladda efter vägen. Då har man ändå kommit längre än med fossilbilen som behöver startkablar…

Uppdaterat: 2023-02-04 14:14

Men det fina med elbilar är ju att man kan ha den inkopplad i laddaren utanför ens hus eller laddaren vid hotellet, sen programmerar man in värme och avvisning så är bilen varm och isfri när man kommer.

Uppdaterat: 2023-02-04 14:20
Raphael skrev:

Men det fina med elbilar är ju att man kan ha den inkopplad i laddaren utanför ens hus eller laddaren vid hotellet, sen programmerar man in värme och avvisning så är bilen varm och isfri när man kommer.

Och du har aldrig hört talas om elektrisk motor- och kupévärmare? Märkligt… ( Finns även s.k. bränslevärmare om tillgång till el saknas)

Uppdaterat: 2023-02-04 14:42
Togga

Mäkinen - men nu var det ju inte "superkondensatorns" köldegenskaper som felade utan det gamla blybatteriets. Visst är Li-batterierna påverkade av kylan men de fungerar i de flesta fall men vad har det för betydelse om 12V-batteriet bara ger 3 V (som i MG4)....

Uppdaterat: 2023-02-04 18:18

Pi,
Det jag menade var att vid låga temperaturer skulle en konding kunna ge kräm även om 12V batteriet är trött. Det är svårt för litium också när det är kallt.

Uppdaterat: 2023-02-04 18:55

Mäkinen - fast är det så svår kyla så skulle bilen knappast driva framåt - om den inte ens klarar av att underhållsladda det minimala 12V-batteriet. Så menade jag...:)

Uppdaterat: 2023-02-04 20:04

Men om man får start på en bensinbil, så börjar den genast lada upp batteriet själv, att en elbil startar är ju ingalunda någon garanti för att faran är över, snarare ökar den väl, eftersom batteriet då snabbt kan dräneras på den kraft som finns kvar.

Min Omega startade efter en natt i minus 27, 2009, det är det kallaste någonsin, på 1980-talet testades bilarna för att starta i minus 30 grader, Opels då, övrigas krav känner jag inte till.

Uppdaterat: 2023-02-05 00:10

Under -10 är ovanligt från Göteborg o nedåt kusten till skåne.
Inte mycket kallare i Stockholmstrakten heller.
Inne i landet är det kallare oftarere.
Bott i Kiruna, Luleå, värmland, dalarna, uppland, stockholm, småland, halland med.
Skåne klart varmast, inte ofta snö där.

Uppdaterat: 2023-02-05 08:23
Gillar kurvor och rondeller

Togga, om du har uttag för elektrisk kupévärmare så kan du ladda bilen också så den är fulltankad från start. Men du kan inte fylla på bensin hemma genom eluttaget.

Och även om du inte har ett eluttag hemma så får du en varm och skön elbil utan smutsiga avgaser från miljöboven fossildriven värmare. Och som enkelt slås på genom app:en för bilen i din smartmobil.

Uppdaterat: 2023-02-05 09:42

Raphael - fast det är ännu enklare när man är hemmavid att trycka på fjärrkontrollen till bränslevärmaren för att starta den typ 10 min innan man åker. Givetvis är elvärmen miljövänligare men bilar i allmänhet är ju inte det miljövänligaste sättet att ta sig fram trots allt.

Uppdaterat: 2023-02-05 09:57
Raphael skrev:

Togga, om du har uttag för elektrisk kupévärmare så kan du ladda bilen också så den är fulltankad från start. Men du kan inte fylla på bensin hemma genom eluttaget.
Och även om du inte har ett eluttag hemma så får du en varm och skön elbil utan smutsiga avgaser från miljöboven fossildriven värmare. Och som enkelt slås på genom app:en för bilen i din smartmobil.

Men om man har en fulltankad bil behöver den väl inte fyllas?
Och även om man har tom tank kan man ju hälla bensin i tanken med hjälp av en dunk på ett par minuter.
Har man en elbil utan eluttag hemma spelar det ju ingen roll om man får det varmt och skönt när man ändå inte får igång bilen för att 12 V-batteriet är tomt!

Uppdaterat: 2023-02-05 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkar vara flera i denna diskussion som har åsikter om hur en elbil funkar att använda men helt tydligt aldrig har ägt någon.

Uppdaterat: 2023-02-05 10:19

Det verkar inte som någon reflekterat över att fossilbilar har ett 12 voltsbatteri samt att det suger ur det rejält när bränslevärmare används. Åsikten verkar vara att fossilbilen är överlägsen i -40. Problemet är nog snarast att de överhuvud taget inte startar då.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:15

-40 är inget problem för mina bilar eftersom dom aldrig kommer att befinna sig i den temperaturen. Och jag håller med - det är nog högst tveksamt om/att de startar ö h t.

Uppdaterat: 2023-02-05 14:37

Pi: Jag förstår din synpunkt men menar att ett 24-Voltssystem är att föredra i alla fall

Plockar man ut en viss effekt från ett 12-volt så klarar det inte att leverera lika mycket som ett 24-volt innan djupurladdningsskyddet slår till på batteriet. Och eftersom det är ett blybatteri kan man räkna på detta (Peukerts formel).

Så jag håller med dig om att man behöver en underhållsladdning men menar samtidigt att vid särskilt besvärliga förhållanden när många system skall startas samtidigt (med höga strömspikar etc) så är ett 24-voltssystem att föredra.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-05 16:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - ja, givet allt annat lika så minskar ju strömbehovet till hälften med ett 24V-system kontra ett 12V-system men grunden till problemen är nog ändå all frånvaro av underhållsladdning på flera av bilarna - inte minst MG4 som bara hade runt 3 V spänning efter det kylslagna besöket. Och det batteriet vill jag nog påstå var helt tomt. Och det tyder likaså på ett fundamentalt fel i hela konstruktionen.

Uppdaterat: 2023-02-05 16:59

Jag har för mig att jag läste om att flera biltillverkare jobbade med 48 V i samband med mildhybridsystem för ca femton år sedan.
Men vad hände sedan?

Uppdaterat: 2023-02-05 16:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad jag minns...eller vill minnas...så testades Mercedes i ner till -40 grader...Volvo skulle funka i -50. Detta var på 90-talet har jag för mig.

Uppdaterat: 2023-02-05 17:03

Pi, 3V är ju helt bedrövligt, men gjordes någon uppföljande undersökning?
Det kanske var just det batteriet som var felaktigt eller är de ständigt strömslukande komponenterna i MG 4 så felkonstruerade?

Uppdaterat: 2023-02-05 17:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VW-gruppen har 48 voltssystem i sina "mildhybrider"

Uppdaterat: 2023-02-05 17:06

Men 48V-systemen är ju för drivbatteriet i "mildhybriden" och inte det vanliga 12V-systemet. Så har jag i alla fall fattat det hela.

Uppdaterat: 2023-02-05 17:10

Så är det nog Pi.

Uppdaterat: 2023-02-05 17:11

Vissa nyblivna (?) elbilsägare är som alkoholister som blivit helnykterister. Argumenterar för sin sak (bil) med nästan religiös fanatism. Inget annat är rätt. Ni åker väl inte på semester med flyg? Det vore ju inkonsekvent och dubbelmoral i så fall.

Uppdaterat: 2023-02-05 17:24
Togga
Pi skrev:

A.L - ja, givet allt annat lika så minskar ju strömbehovet till hälften med ett 24V-system kontra ett 12V-system men grunden till problemen är nog ändå all frånvaro av underhållsladdning på flera av bilarna - inte minst MG4 som bara hade runt 3 V spänning efter det kylslagna besöket. Och det batteriet vill jag nog påstå var helt tomt. Och det tyder likaså på ett fundamentalt fel i hela konstruktionen.

Ja 3 volt är inte mycket att hurra för. Då är det som du driver fel på hela konstruktionen (sjunker det så lågt saknas djupruladdningsskydd vilket kommer skada batteriet).

Men det jag ställer mig tvivlande till är hela valet av 12 Volt istället för 24. Jag menar att det sista är att föredra oavsett underhållsladdning eller inte.

Men det bygger förstås på hur många system som man tillåter gå samtidigt och i vilken ordning, d.v.s vad skall det tänkta 12-voltssystemet driva.

Det är ju ofta startströmmarna som ställer till det.

Håller med dig om att underhållsladdning är viktigt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-05 18:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Togga skrev:

Vissa nyblivna (?) elbilsägare är som alkoholister som blivit helnykterister. Argumenterar för sin sak (bil) med nästan religiös fanatism. Inget annat är rätt. Ni åker väl inte på semester med flyg? Det vore ju inkonsekvent och dubbelmoral i så fall.

Vad är det för trams? Att köra elbil handlar ju inte enbart utifrån miljöaspekten, dvs inga utsläpp alls lokalt. TCO är oftast bättre än motsvarande fossil men framför allt är elbil betydligt bekvämare att köra.

Den här artikeln handlar huruvida elbil klarar av extrem kyla. Jag skulle nog säga att det är jämt skägg ifall en bil inte är konstruerad för extrem kyla. Oavsett el eller fossilt bränsle.

Uppdaterat: 2023-02-05 19:03
Axa skrev:

Togga skrev:
Vissa nyblivna (?) elbilsägare är som alkoholister som blivit helnykterister. Argumenterar för sin sak (bil) med nästan religiös fanatism. Inget annat är rätt. Ni åker väl inte på semester med flyg? Det vore ju inkonsekvent och dubbelmoral i så fall.

Vad är det för trams? Att köra elbil handlar ju inte enbart utifrån miljöaspekten, dvs inga utsläpp alls lokalt. TCO är oftast bättre än motsvarande fossil men framför allt är elbil betydligt bekvämare att köra.
Den här artikeln handlar huruvida elbil klarar av extrem kyla. Jag skulle nog säga att det är jämt skägg ifall en bil inte är konstruerad för extrem kyla. Oavsett el eller fossilt bränsle.

Kul att retas lite - men vissa elbilsägare är väldigt PK numera och har inte mycket humor…🥳

Uppdaterat: 2023-02-05 19:53
Togga

Togga,

Om du med PK menar miljötänkande och såna för dig trista saker, så tror jag att de flesta som köper elbil gör det av andra skäl.

Uppdaterat: 2023-02-05 20:07

Togga
Haha ok.
Men 40-talisten prickar nog ganska rätt.
Ska man verkligen vara miljövänlig så ska man inte handla bil alls. Om man nu ändå ska ha bil så anser jag att elbil ändå är att föredra förutsatt att det passar ens körmönster och liv.

Uppdaterat: 2023-02-05 20:23
Axa skrev:

Togga
Haha ok.
Men 40-talisten prickar nog ganska rätt.
Ska man verkligen vara miljövänlig så ska man inte handla bil alls. Om man nu ändå ska ha bil så anser jag att elbil ändå är att föredra förutsatt att det passar ens körmönster och liv.

👍🏼

Uppdaterat: 2023-02-05 22:09
Togga

Apropå det A.L skriver om djupurladdningsskydd - det är faktiskt nåt jag tvivlar lite på att det finns i våra bilar för annat än drivbatteriet i eldrivna bilar. Det skulle kanske kunna fungera för elbilarnas 12V-batteri men knappast för en ICE-bil som har ett väldigt högt ström/effekt-uttag i samband med starten och specifikt vid låga temperaturer. Min spekulation, behöver inte vara en rätta, är att djupurladdningsskydd fungerar bäst när det inte är högt, temporärt urladdningsbehov. Vilket skulle kunna vara fallet i elbilar men inte i ICE-bilar. Men nån annan kanske vet - jag för bara ett resonemang om detta.
Men oavsett - som tidigare konstaterats - så borde kontinuerlig underhållsladdning av lågspänningsbatteriet (12V) vara en standardfunktion på elbilarna. Men så verkar det ju inte vara på alla sådana.

Uppdaterat: 2023-02-06 10:10
Togga skrev:

Vissa nyblivna (?) elbilsägare är som alkoholister som blivit helnykterister. Argumenterar för sin sak (bil) med nästan religiös fanatism. Inget annat är rätt. Ni åker väl inte på semester med flyg? Det vore ju inkonsekvent och dubbelmoral i så fall.

Ja, så är det. Men gå till valfritt Facebook-forum, så hittar du gott om fossilkramare som argumenterar lika fanatiskt, de flesta utan att ens ha ägt en elbil. De allra flesta elbilsägare har ju faktiskt haft en fossilbil tidigare.

Uppdaterat: 2023-02-06 15:49
saabnisse skrev:

Pi skrev
"Sen är en annan fråga varför man egentligen måste ha ett 12V-batteri i en elbil ? Man kan ju "hacka ner" spänningen ifrån driftbatteriet till t ex 12V för de behov som finns av lägre spänning. "
Det är något som jag också undrat över, en spänningsomvandlare till 12V måste vara mindre skrymmande, säkrare och i stora serier billigare än en blyack.
Vad är problemet?

Man använder en 12V kontaktor för att koppla in och ur det stora batteriet. Detta är en säkerhetsdetalj. Utan 12V är det stora batteriet inte inkopplat helt enkelt. Detta vet t.ex. räddningspersonal som kopplar ur 12v innan de börjar göra nått med elbilar. Om du har en elbil eller laddhybrid kan du höra klicket från denna kontaktor då du kopplar in laddningen eller slår på "tändningen". Brukar höras ganska väl.

Uppdaterat: 2023-02-06 16:57

Om det är miljö som gäller så får man promenera. Även ur munnen kommer det koldioxid. Själv cyklar jag men kanske inte vid minus 40. Det absolut bästa är om det finns lite av varje. Lite diesel lite bensin lite el. Då kanske det finns något som alltid fungerar. Undrar just vad E85 reformen har kostat som skulle vara så bra så bra.

Uppdaterat: 2023-02-06 17:57

OK. om ett separat lågspänningsbatteri är ett krav så är det väl bara att se till att det underhållsladdas kontinuerligt. Eller är detta också förbjudet - alltså att underhållsladda lågspänningsbatteriet ifrån högspänningsbatteriet när bilen inte används ?

Uppdaterat: 2023-02-06 18:50