Vi Bilägares forum

Mazda CX-60: Felmatchad laddhybrid

Mazda CX-60: Felmatchad laddhybrid

När vi tar redaktionens nya laddhybrid på långresa blir nackdelen med en hög suv med bardvalsgrill och bensinmotor tydlig.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-03 07:00

Kommentarer

Man ska nog matcha över en längre period än att göra stickprov.
En liter per mil tre gånger per år är inte säkert att det ger påverkan totalt över tid.

Uppdaterat: 2023-02-03 09:20

Fast det skriver dom ju också - att förbrukningen säkert kommer att minska när det blir mera "normal" användning. I slutet på året har vi facit. Men det illustrerar ju rätt väl hur mycket körmönstret styr förbrukningen i speciellt laddhybrider.

Uppdaterat: 2023-02-03 09:28

Det är likadant med elbilar. Både förbrukning och elkostnad varierar ganska mycket under ett år. Det intressanta är vad snittförbrukning och snittkostnaden blir över ett år.

Uppdaterat: 2023-02-03 09:33

Fast förbrukningen och inte minst kostnaden för förbrukningen varierar ju mycket mera i en laddhybrid beroende på körmönstret än i en "ren" elbil. Så det gäller som vanligt att ha koll på ens eget körmönster när man väljer vad man skall åka runt i.

Uppdaterat: 2023-02-03 10:15

Vad är vinsten med en SUV laddhybrid? Mer resurser för att tillverka denna modellen istället för en vanlig kombi modell med samma utrymmen och lastförmåga. Klimatmässigt är detta "bogus".

Uppdaterat: 2023-02-03 10:22

Pi
Förvisso, körmönster och väder påverkar dock i allra högsta grad elbilens förbrukning.
Men här tänkte jag närmast på allt gapande om de höga elpriserna och dess påverkan på elbilsägandet.
Bränslepriser varierar ju inte lika kraftigt sett över ett år.

Uppdaterat: 2023-02-03 12:38

Precis som många redan konstaterat, så blir användningsområdet för en laddhybrid mindre och mindre i takt med att elbilarna och laddmöjligheterna blir bättre, åtminstone så länge de byggs med full fossil drivlina istället för en enkel bensindriven elgenerator.

Den som kör så korta sträckor till vardags att det lilla batteriet räcker, kan ju hitta en billigare ren elbil.

Även för den som då och då gör långresor är det bättre att köpa en elbil med lite större batteri och snabbladdningsmöjlighet.

Den som ett par gånger per år kör långt in i skogen där det inte finns laddmöjligheter hyr väl bil för dessa resor, istället för att dimensionera sin egen bil efter så få resor.

Den som mest kör långt in i skogen utan laddmöjligheter kör väl mycket billigare med en ren fossilbil, ev. mildhybrid.

Uppdaterat: 2023-02-03 16:19

Att Mazda gör samma plump konstruktion som törstiga outlander.

Undra om Mazda har förvärmning av cupen eller om det är iskall bil som gäller.

Uppdaterat: 2023-02-03 19:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
hx30 skrev:

Vad är vinsten med en SUV laddhybrid? Mer resurser för att tillverka denna modellen istället för en vanlig kombi modell med samma utrymmen och lastförmåga. Klimatmässigt är detta "bogus".

För femtioelfte gången, för att få ett bekvämt insteg och kunna köra det mesta på el i vardagen.
Enda minibussen som är laddhybrid som jag känner till är BMW 2-serie och den har inget lastutrymme att ha hunden i.
Alla är inte stöpta i samma form.
Hittills har vår Grandland dragit ungefär en dl mindre per mil än Octavian vi hade innan och jag förväntar mig att det blir större skillnad när det blir varmare.

Uppdaterat: 2023-02-03 19:20
L. Mäkinen skrev:

hx30 skrev:
Vad är vinsten med en SUV laddhybrid? Mer resurser för att tillverka denna modellen istället för en vanlig kombi modell med samma utrymmen och lastförmåga. Klimatmässigt är detta "bogus".

För femtioelfte gången, för att få ett bekvämt insteg och kunna köra det mesta på el i vardagen.
Enda minibussen som är laddhybrid som jag känner till är BMW 2-serie och den har inget lastutrymme att ha hunden i.
Alla är inte stöpta i samma form.
Hittills har vår Grandland dragit ungefär en dl mindre per mil än Octavian vi hade innan och jag förväntar mig att det blir större skillnad när det blir varmare.

Alla räknar vi väl med att varje gång vi byter bil så är förbrukningen lägre!

Uppdaterat: 2023-02-03 19:44

Nja, förbrukning är inte enda parametern som avgör vad jag byter till.

Uppdaterat: 2023-02-03 20:08
L. Mäkinen skrev:

Nja, förbrukning är inte enda parametern som avgör vad jag byter till.

Nej, först en bil som uppfyller sina krav (storlek, dragförmåga mm) sedan en bil man trivs i.
Nu har hustrun o jag bara en 16åring hemma så vi behöver inte en brutalstor bil som förr, då vi skulle ha 3 barnstolar och två barnvagnar...plus plats för kompisar.
Kanon att nu köpa bilar man BARA ska trivas i.

Uppdaterat: 2023-02-05 10:28
Gillar kurvor och rondeller
mso 1000 skrev:

Att Mazda gör samma plump konstruktion som törstiga outlander.
Undra om Mazda har förvärmning av cupen eller om det är iskall bil som gäller.

Står i artikeln att det finns PTC-element för förvärmning av kupén.

Uppdaterat: 2023-02-06 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

mso 1000 skrev:
Att Mazda gör samma plump konstruktion som törstiga outlander.
Undra om Mazda har förvärmning av cupen eller om det är iskall bil som gäller.

Står i artikeln att det finns PTC-element för förvärmning av kupén.

Vad jag vet så brukar ett ptc element bara vara ett komplement till ordinarie värmesystem under drift.

Väldigt tveksamt om det går att förvärma bilen före avfärd fast laddsladden är ansluten.

Uppdaterat: 2023-02-06 10:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
saabnisse skrev:

mso 1000 skrev:
Att Mazda gör samma plump konstruktion som törstiga outlander.
Undra om Mazda har förvärmning av cupen eller om det är iskall bil som gäller.

Står i artikeln att det finns PTC-element för förvärmning av kupén.

Vad jag vet så brukar ett ptc element bara vara ett komplement till ordinarie värmesystem under drift.

Väldigt tveksamt om det går att förvärma bilen före avfärd fast laddsladden är ansluten.
Men Mazda kanske har förstått behovet i nordiskt klimat.

Uppdaterat: 2023-02-06 10:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000,
Jag föreslår att du läser artikeln.
Där står "Laddhybrider hanterar kyla olika. CX-60 kan värma kupén med ett elektriskt PTC-element utan att behöva starta motorn."

Uppdaterat: 2023-02-06 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Förvärmning och värme under färd behöver inte finnas för att det ena gör det. En del laddhybrider skapar bara värme genom förluster i en avgasmotor, andra gör det via PTC eller värmepump, men även om den funktionen finns är det inte säkert att man kan aktivera värmen på en stillastående bil utan gubbe i närheten.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:40

Jag bryr mig inte om hur laddhybrider skapar värme, jag hänvisade till vad som står i artikeln!

Uppdaterat: 2023-02-06 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - men det stod faktiskt inte att man kunde förvärma kupén.

Uppdaterat: 2023-02-06 12:14

Pi- hur tolkar du det här då?
Ur artikeln,
"En kall morgon i Jämtland ville inte bilen starta på första försöket. Om det var för att jag varit för flitig med förvärmning via bilens app eller om växelspaken inte stod på P utan blev lämnad i R (svårtydlig kuliss där jag klantat mig flera gånger) och sedan tjuvdragit ström vet jag inte. När bilen väl kom igång lyste motorlampan i två dagar. Kvällen innan det bokade verkstadsbesöket hos Alanders i Östersund slocknade den av sig själv."

Uppdaterat: 2023-02-06 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Nisse du kanske har rätt.

Uppdaterat: 2023-02-06 14:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

OK saabnisse - hade väl också fuskat med genomläsningen. Läste på annat ställe och gjorde en annan tolkning. Så du har säkert rätt.

Uppdaterat: 2023-02-06 18:32

Ja man vet ju inte säkert, men ingen är väl så korkad att man förvärmer bilen med bilens eget batteri utan att ha den nätansluten?

Uppdaterat: 2023-02-06 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja man vet ju inte säkert, men ingen är väl så korkad att man förvärmer bilen med bilens eget batteri utan att ha den nätansluten?

Uppdaterat: 2023-02-06 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan man väl göra om man parkerat där det inte finns laddstolpe, och man ändå vill sätta sig i en varm och isfri bil.

Uppdaterat: 2023-02-06 20:51

Så korkad är jag. I princip dagligen värmer jag bilen innan jag ska hem från jobbet.

Uppdaterat: 2023-02-06 20:55

Ja, det är ju jag som tänker lite snett.
Ursäkta!
Givetvis går det ju att använda bilens driftbatteri för uppvärmning och då belastas ju inte 12V-batteriet.
Och det kanske är så det gått till vid händelsen i artikeln?

Uppdaterat: 2023-02-06 22:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre