Vi Bilägares forum

Nu startar vinterns största räckviddstest med 29 elbilar

Nu startar vinterns största räckviddstest med 29 elbilar

Vi Bilägare deltar i norska NAF:s stora räckviddstest av totalt 29 olika elbilsmodeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-01 10:10

Kommentarer

Är enklare att följa testen live på Motors site.
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

Uppdaterat: 2023-02-01 11:10

Intressant start. De bespottade kineserna presterar riktigt bra de första 50 kilometrarana
Och MB EQE 300 har föga förvånande en rejäl överförbrukning, stämmer bra med det ägarna rapporterar: 35% över WLTP gör att dom leder skamligan.

Uppdaterat: 2023-02-01 11:17

Typiskt en "motortidning" som inte har reportrar som har någon erfarenhet av elbilsägande!
Ni blåser under hetsen mot större och större batterier. Vansinnigt ur miljösynpunkt!
Som elbilsägare de senaste fyra åren begriper jag att jag understundom måste ta en paus och ladda bilen. Så har det varit hela mitt billiiv, sedan 1970-talet. Jag har aldrig missat att tanka bilen.
Om vi bilförare kan lära oss att hantera en elbil med ett mindre batteri och om elbilskatten var rejält högre för stora tunga och energislukande högbyggda elbilar kanske vi kan fortsätta ha råd att ha privatbilar att köra runt i.

Uppdaterat: 2023-02-01 17:22

Elon - om du avser ViB så har dom genom åren kört flera elbilar i sina långtester. Och den Tesla M3 man körde härom året fick fortsätta efter långtesten så helt utan kunskaper är dom nog inte. Samma gäller säkert den norska organisationen som anordnar denna test.

Uppdaterat: 2023-02-01 17:27

Ehm, oavsett vad man tycker om stora batterier handlar testet främst att mäta verklig räckvidd, i det här fallet i minus 7, mot WLTP.

Själv tycker jag förbrukningssiffrorna är mer intressanta. Enyaq presterar tyvärr som förväntat och är en besvikelse. Undrar vilken mjukvara de kör på?

Uppdaterat: 2023-02-01 18:04

Axa, jag tror inte det handlar om mjukvara. Det är hårdvaran det handlar om. Kolla på MB EQE, den är på samma nivå som Enyaq. Av Tyskarna är det BMW som klara att bygga energieffektiva elbilar av existerande ICE, ingen överraskning. Att Tesla är bäst är heller ingen överraskning. Men jag blir mest imponerad av hur fort kineserna, som dömts ut på detta forum, på några år lanserar flera riktigt bra bilmodeller.
Och som förväntar presterade Toyota/Subaru dåligt, lika dåligt som VAG:s modeller, men de blir det inte samma skriverier om. Undrar hur illa det skulle gått för 4wd modellen. KIA/Hyundai presterar som förväntat (i alla fall enligt mina erfarenheter)

Uppdaterat: 2023-02-01 19:56

Snoid
Mjo, hårdvaran spelar roll men även mjukvaran kan ha betydelse. Det finns hyfsat bra redovisningar kring skillnaderna mellan 3.0 och mjukvaran innan.
Men oavsett mjukvara verkar det som att Enyaq inte är energieffektiv vintertid. Konstigt då den presterar bra på sommaren.

Ja, föga överraskande är Tesla bäst. Även i4 presterar bra, trots att det är en ombyggs ICE.

Ja, några kineser imponerar…i det här momentet. Sedan är ju förbrukningssiffrorna lite väl höga för flera.

Uppdaterat: 2023-02-01 20:14

Men de kineser som förbrukar mycket ström är ju rejält stora.
Annars tycker jag dom lärt mycket väldigt fort och fått fram energieffektiva bilar. Så vi lär stå inför stora förändringar i bilbranschen kommande år.
Jag kan mycket väl köpa en kinesisk elbil nästa gång.

Uppdaterat: 2023-02-01 21:01

Snoid
Nåja. Strömlinjeformade BYD Han och Nio ET7 imponerar inte särskilt. Däremot verkar flera MG modeller prestera bra.

Jag kommer nog ha min Enyaq i några år så det är ju svårt att veta exakt vilken modell som skulle kunna vara aktuell för en annan. Det kommer ju nytt hela tiden.
Någon kines blir det definitivt inte. Jag kommer antagligen sikta mot en BMW.

Uppdaterat: 2023-02-01 22:29

Tror som Guran att när det gäller förbrukningen har nog inte nån mindre skillnad i programvaran så stor betydelse utan det är nog huvudsakligen hårdvaran och inte minst hur lätt bilen tar sig genom luften som betyder nåt. Och Teslorna är rätt "hala".

Uppdaterat: 2023-02-01 22:32

Vadå inte imponerar. ET7 och Byd Han överförbrukar betydligt mindre än MB EQE och Skodan. Handlar väl om jämförelsen med WLTP. Du försöker bara förneka att Kineserna faktiskt på kort tid klarat bygga elbilar som är riktigt bra och bättre än de gamla tillverkarna klarar av. Både Han och ET7 är ju 5 meters bilar med enorm prestanda och spritar till 100 på under 4 sekunder. Så förstår inte varför dom inte skulle imponera, båda förbrukar i nivå med Skodan….
Så klart är Tesla i en egen klass, efter det prestanda kineserna. Av testen att döma är det endast BMW av de Tyska som har presterar bra.

Uppdaterat: 2023-02-01 22:50

Snoid
Kolla förbrukningen. För att vara hala kineser så imponerar det inte såsom Tesla. Det är bra men inte imponerande.
Sedan vet jag inte varför du jämför med Skoda. Jag vet vad den går för och den är inte bra i det testet.

Sedan handlar val av elbil inte enbart om hur de presterar i ett räckviddstest. Det kommer inte bli kinesiskt elbilsmärke oavsett. Det finns ingen anledning. Det finns andra alternativ.

Uppdaterat: 2023-02-01 23:16

Axa, förbrukningen är väl som alla andra bilar i testet, enda undantaget är som vanligt Teslas bilar.

Uppdaterat: 2023-02-02 08:15

Snoid
Ja, därav min kommentar om att det är bra men inte mer än så.

Uppdaterat: 2023-02-02 08:21
Axa skrev:

Snoid
Ja, därav min kommentar om att det är bra men inte mer än så.

Och bra duger gott. De har i alla fall på kort tid lanserat många bilar.
Se bara på uppdaterade MG ZS, på några år har man fått till en bil som går långt, är billig och absolut kommer vara konkurrenskraftig.
Sen om alla dom där med ”lyxambitioner” kommer överleva är så klart en annan fråga. Det kan ju inte finnas plats för alla i det segmentet.

Uppdaterat: 2023-02-02 08:30

Snoid
Ja, MG som numera väl räknas som etablerad lyckas bra i testet.

Uppdaterat: 2023-02-02 08:35