Är villa, vovve, Volvo passé? Vår granskning av bilarna som köps av privatpersoner visar att 2020-talets Svensson har bytt smak.
Nya siffror: Kia på väg ta över som svenskarnas nya favorit
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-01 07:20
Kommentarer
Vadå att Svensson bytt smak. Det är väl snarare Volvos ”premiumabitioner” med högt pris och fokus på förmånsbilsmarknaden som gett detta resultat. Svenson vill så klart inte slanta upp de pengar som krävs för en Volvo. Då blir valet en betydligt billigare KIA som uppfyller samma transportbehov.
Om nu privatpersoner skulle köpa en bil i Volvos prisnivå så tror jag dom heller lägger dom pengarna på någon av de tre Tyska premiumtillverkarna.
Det var länge sen Volvo var folkbilen...
Jag hade en jobbarkompis på 1960-talet som åkte Amazon.
När han med stora uppoffringar och mycket knog lyckades bygga en villa krävde hustrun att det skulle bytas bil.
På garageuppfarten stod nu en ny Mercedes, "Volvo är till för pöbeln" sade hustrun!
Det var då det!
Garageuppfarten är bra ställe att signalera status och rikedom. Den fina bilen kan ingen missa. Under vår tid i villa var vi den enda på gatan som använde garaget till att härbärgera bilen i. Men vi hade förstås ingen premiumbil att glänsa med på uppfarten...
Håller med Snoid.
Volvo har hamnat i det knepiga läget att vara för dyra för att vara folkliga, men för folkliga för att kännas premium...
Fullt begripligt. Kia bygger bra och prisvärda bilar som folk har råd med.
Jag med, Volvo har prisat upp sig till en nivå de inte inte klarar att leverera på. För dyrt och för dåligt.
Synd då Volvo tidigare var BRA och prisvärda.
Nejdå, väldigt många privatpersoner som köper bil i Volvos prisnivå väljer inte alls de tre tyska premiumtillverkarna. Om du läser tabellen i artikeln ser du att antalet Volvo sålda till privatpersoner är nästan lika många som Audi, BMW och MB tillsammans .
Uffeh
Vi vet ju dock inte ifall privatköparna valt bort Volvo till förmån för tyskarna. Man skulle ju dock kunna anta att med tanke på Volvos prissättning blir det onekligen lättare att gå över till en tysk.
Uffeeh. Nu är dom nästan lika många förr var Vovoköparna i klar majoritet.
Finns så klart den hårdnackade skaran som alltid kört Volvo.
Så jag vidhåller att Volvo misslyckats med sin intention. Fokus i Sverige på förmåns/personal bilar. Dom prisvärda bra bruksbilar är ett minne blottors till de Tyska premiumbilarna eller för den skull Lexus når de inte upp.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.