Vi Bilägares forum

Peugeot, Citroën och Opel återkallar 680 000 bilar

Peugeot, Citroën och Opel återkallar 680 000 bilar

Stellantis måste gå ut med en jätteåterkallelse för att fixa ett problem med bromsarna i flera populära modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-30 09:40

Kommentarer

Det var det jag misstänkte. När Opel dök upp i koncernen så började kvaliten sjunka....

Uppdaterat: 2023-01-30 09:49

Märklig fel beskrivning, är väl snarare kamremmen som är av undermålig kvalitet som inte tål olja! Släpper partiklar som täpper till silen till oljepumpen som i sin tur inte kan ge motorn ett tillräckligt högt oljetryck, följderna är inte roliga. Undrar vad de gör åt detta? Byter motorer på nära 700000 bilar??! För det är väl den lilla 1,2 puretech-motorn det gäller.

Uppdaterat: 2023-01-30 11:12
Thomas E-berg

Den ofelbara PSA motorn som vunnit så många pris för bästa motor, där kvalitet inte var något man tog med i bedömningen.
Nu när Opel kom med i koncernen har man lärt sig att det ska vara kamaxelkedjor, så nu är den omkonstruerad med kedja.

Uppdaterat: 2023-01-30 12:34

Varför måsta kamremmen vara i kontakt med oljan överhuvudtaget? Bäst är kamkedja, som givetvis alltid är i kontakt med oljan. Jag har en långmilare med 37 000 mil på mätaren avställd över vintern i ena uthuset. Samma kedja som när bilen var ny. Noga med oljebytena, dock, för att kedjan ska stå sig. Och i det här fallet heter medicinen de mest påkostade oljorna från Castrol eller Mobile.

Uppdaterat: 2023-01-30 15:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Dessa plåtschabrak!

Står mer på verkstaden än rullar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-30 20:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
N-iklas skrev:

Den ofelbara PSA motorn som vunnit så många pris för bästa motor, där kvalitet inte var något man tog med i bedömningen.
Nu när Opel kom med i koncernen har man lärt sig att det ska vara kamaxelkedjor, så nu är den omkonstruerad med kedja.

Men VAG bytte från kedja till rem, vilket är bäst?

Uppdaterat: 2023-01-30 20:59

Den enkla sanningen är nog att det inte finns nån lösning som är "bäst" i alla sammanhang, 40-talisten.

Uppdaterat: 2023-01-31 09:41

Jo, det är helt klart att kedja är bäst, men det förutsätter att konstruktionen är rätt utförd och att oljebyten sker enligt föreskriven plan.

Att VAG bytte till rem berodde på att bönräknarna ansåg att det skulle medföra allt för stora kostnader med en omkonstruktion av motorn, trots att det inte var särskilt mycket, men det blev billigare med rem.
Och rem behöver inte vara en dålig lösning, det finns bilar som gått mer än 30000 mil med originalremmen, det är oftast tiden som är begränsande.
Eftersom remmen är en polymer produkt bryts den ner av uv-strålning och värme och därför byggs den in så väl som möjligt och ett sätt är att låta den vara inbyggd i motorn, i oljebadet precis som kedjan.
Men jag tror inte att remmen i PSA-motorn har fel kvalitet, det är nog snarare ett konstruktions-tillverkningsfel som gör att remmens kanter nöter mot en styrning.

Uppdaterat: 2023-01-31 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - det är ju trots allt inte bara VAG som haft problem med kamkedjor så att utnämna den lösningen som den bästa i alla lägen är nog i mina ögon inte självklart. Sen finns det ju olika aspekter - bl a ljud/oljud ifrån aktuell lösning så allt är kompromisser.

Uppdaterat: 2023-01-31 11:18

Pi, som jag skrev tidigare så är kedjan bäst, men det förutsätter rätt konstruktion och framför allt att skötselföreskrifter följs!
Ljud och rassel från kedjan är en signal på att det är dags för åtgärder och då finns en chans att rädda motorn.
En fräsch kedjetransmission rasslar inte.
Det här är problemet med kamrem, den varnar aldrig, den kan se hur bra ut som helst och ändå gå av efter hundra mil och då blir det sallad av motorn.
Remmen är av organiskt material och därför påverkas den mer av luft, temperatur och strålning och därför åldras den, men helt olika var den används och i vilken miljö,.
Därför är det ofta viktigare att byta rem efter antal år än efter körda mil.
Det finns väldigt tåliga remmar, men de är dyrare och används inte i bilmotorer.

Uppdaterat: 2023-01-31 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min uppfattning är att rem är överlägset kedja. Mer effektivt och enklare underhåll.

Uppdaterat: 2023-01-31 20:05

Dagens kedjor i motorer ser inte ut som förr, tänk cykelkedja.
kuggarna på dreven är mindre, kedjan ligger mer PÅ kuggarna än I kuggarna.
Den nyare typen av kedja har högre precision, men oxå lättare att kugga över om den inte är spänd nog.
De motorer som haft problem, har haft problem med smörjningen (dålig konstruktion, man trodde stänksmörjning skulle funka) För klen kedja (färre länkar än andra) Dålig spännanordning (VAG utan backventil) Och dåligt material i spänn/löp skenor.
Frågar ni mig är en bra rem som sitter bra till för att byta det bästa. Man behöver inte dra alla kablar, slangar o rör framför kamremskåpan som många tillverkare gör idag. Viktigt är oxå kvalitén på spännrullar och ev hydraulisk spännare. Vissa tillverkare har bevisat att man kan göra dessa saker av allra högsta kvalite, så det inte behöver bytas stup i kvarten. Vattenpumpen drivs lämpligtvis med en annan rem eller med el.
I ämnet så har man hittat på en lösning som inte fungerar, men inte kunnat testa det över lång tid i verklig användning, köra en motor i labb 24" mil och säga att remmen håller är inte samma sak.
Som det mesta annat idag när det gäller plast och gummimaterial, tror jag själva remmen är problemet.

Uppdaterat: 2023-02-01 00:00

Kedjan i Opels sista 3-cylindriga motorer var av en helt ny typ som inte liknar de gamla alls, speciellt framtagen för att gå tyst vad jag förstått.
De har också en kedjedriven balansaxel i oljetråget rakt under motorn.

Om någon gör ett dåligt jobb så kan det knappast tas om argument för att också ifrågasätta ett bra jobb.

Opel började med Kamaxelrem 1982 och slutade med det på alla nykonstruerade motorer från 1997, man insåg att det bara var till besvär.
Det dröjde innan de blev perfekta igen, men när de väl blev det har inget fel rapporterats på någon, ännu.

Att aldrig behöva göra något med motorn är underbart, den bara går i evighet utan jobb eller kostnader.
På min gamla Omega från 1991 är tändstiften från 1996, och inget tyder på att de behöver bytas än.
Om man byter bil ständigt som alla tycks göra... så är det klart man sällan besväras av att tvingas byta rem och därför inte tycker det är något att klaga på.

Uppdaterat: 2023-02-01 12:52

N-iklas - hur långt har din berömda Omega gått ?

Uppdaterat: 2023-02-01 14:16

Förmodligen ett antal hundratusen mil och helt utan reparationer eller åtgärder, till följd av en rad otroliga förmågor hos både producenten som inte minst föraren.;-)

Så fungerar det i en grandios värld. Där blir ofta dikt verklighet;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-01 14:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Enligt välrenommerade källor så rullar den berömda Omegan bara på natten vissa sommardygn, så föraren slipper ha med andra bilister att göra och så att den berömda plyschklädseln aldrig bleks.
Fast...det finns ett rykte om att bussningarna till krängningshämmaren är bytta till biltema...

Uppdaterat: 2023-02-01 17:57

Nördigt om Opel Omega, så man undrar om N-iklas skrivit texten?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega

Uppdaterat: 2023-02-01 18:29

Inte alls otänkbart, 40-talisten.

Uppdaterat: 2023-02-01 19:39

Pi och 40-talisten. Det behöver ni väl inte fundera på ens. Är exakt samma språkbruk som N-iklas använder i dessa spalter när det handlar om Opel.
Så författaren bakom texten om Omegan är otvivelaktigt vems penna (tangentbord) det kommer från.

Uppdaterat: 2023-02-01 20:47

Lite utanför ämnet.
Min dotter har köpt en BMW 120 som nu Valvetronicmotorn gett upp på (en elmotor som styr ventilernas öppningshöjd) Så jag plockade av ventilkåpan i kväll för att byta den.
Under kåpan bland kamaxlar och ventiler var det väldigt rent o fint.
Tidigare ägare har varit noga med service, men inte på BMW, utan på mindre verkstäder som haft det goda omdömet att byta olja varje år oavsett hur långt bilen gått, som kortast 300 mil, som längst 1.200 mil, så den har fått ny olja 17 gånger på 18 år och har idag gått 17.700 mil.
I kamkedjan som är ett problem på dessa motorer, finns inget glapp alls, kamaxlar mm ser ut som nytt.
Om bilen hade servats enligt intervall på BMW hade den fått ny olja 6 gånger, men ny bromsvätska 9 gånger.

Uppdaterat: 2023-02-02 00:13

Omega 3000 med en motor från bortre järnåldern har kedja. Men 2,0 har en rem, en rem som funkar fint och är ganska enkel att byta, spänns med en excentrisk vattenpump, vilket gör att man alltid måste byta pumpens packning, ny packning medföljer när man köper kamrems kit.
Kamremslösningen på efterföljande motorgenerationer var katastrofalt dålig, intervallen sänktes flera gånger från först 12" mil ner till 6000 mil, men på vissa motorer höll den inte ens det.
När man öppnar kamremskåpan på en sån, förstår man varför den inte håller.

Uppdaterat: 2023-02-02 00:27

Detta handlar alltså om dålig oljekvalitet. Så det är leverantören av oljan som brustit i sin kvalitetskontroll. Men givetvis vill de som avskyr franska bilar hävda att motorn är felkonstruerad och att Stellantis motorbyggare brustit.

Uppdaterat: 2023-02-03 18:15
Raphael skrev:

Detta handlar alltså om dålig oljekvalitet. Så det är leverantören av oljan som brustit i sin kvalitetskontroll. Men givetvis vill de som avskyr franska bilar hävda att motorn är felkonstruerad och att Stellantis motorbyggare brustit.

Ja, en motor som inte tål motorolja är felkonstruerad. Men det är ingen Fransk företeelse, Volvo har ju oxå blivit tvingade att sänka sträckan för sin rem i olja. Ha en rem i motorolja är ingen bra ide. Rem i olja är inget problem, det har funnits sen urminnes tider, men ha den tillsammans med motoroljan som blir skitig, utspädd och upp till 130 grader varm låter inte vettigt.

Uppdaterat: 2023-02-04 00:26
Raphael skrev:

Detta handlar alltså om dålig oljekvalitet. Så det är leverantören av oljan som brustit i sin kvalitetskontroll. Men givetvis vill de som avskyr franska bilar hävda att motorn är felkonstruerad och att Stellantis motorbyggare brustit.

PSA har under lång tid haft problem med den här remmen som går i oljebad, den klarar inte ens det rekommenderade bytes intervallet utan att börja lösas upp och ofta hamna i oljepumpens grovfilter, har mkt lite med oljekvaliteten att göra och även om det gjorde det så är det rent uselt att inte göra den " fail safe" så att den tål vanligt förekommande oljor. Tydligen är remmens kvalitet förbättrad under senare tid för att bättre klara vanliga motoroljor. Och jag gillar sedan långt tillbaka Peugeot men det här är riktigt dåligt av dem!

Uppdaterat: 2023-02-04 08:27
Thomas E-berg

Och apropå Fransmän så felsökte jag en Dacia Logan 0,9 tce -15 idag. Den behövde ny kamkedja. Ilen har gått 15" mil. Många filmer på Youtube och massa delar att köpa skvallrar om att det inte är ett ovanligt problem.
Renaultmotorn om nån inte vet det.

Uppdaterat: 2023-02-04 19:49

Rikard,
Hade den regnummer som slutade på 666?

Uppdaterat: 2023-02-04 20:37

Tänk vad mycket mindre mekaniska problem det är med elbil...
Mer mjukvarufel, men dessa kan man fixa efterhand

Uppdaterat: 2023-02-05 11:14
Gillar kurvor och rondeller

Mc, det kan ju bli problem med lilla batteriet när det blir kyligt och då står man där!
Det har vi ju läst om i en annan tråd.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

..och en bil består ju inte bara av en motor och växellåda - det finns mycket annat som kan krångla också.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:09

Saabnisse
Förvisso, men en del tillverkare tar höjd för detta och installerar ett kraftigare batteri.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:29
L. Mäkinen skrev:

Rikard,
Hade den regnummer som slutade på 666?

Nä, 637 tror jag det var.

Uppdaterat: 2023-02-05 13:37

Till Dacians fördel så verkar kedjan relativt enkel att byta om det inte vore för en liten sak.
Filmer svallar om att det är gliskenorna helt i plast som ger upp, det finns kit med kedja och förstärkta skenor att köpa.
Det finns även kit med alla drev och oljepumpskedja.
Man kan plocka allt enkelt utan att röra oljetråget, men pumpkedjan går inte att lyfta från dreven utan att lossa oljepumpen, så man måste riva tråget iaf. De båda kedjorna har ett gemensamt drev som inte går att byta utan att få bort pumpkedjan.
Man skulle vilja riva och kolla innan man beställer delar, och se om dreven behöver bytas, eller om det räcker med skenor.

Uppdaterat: 2023-02-05 13:47

Jo, en annan typisk Fransk sak.
Det finns ett verktyg för att låsa vevaxeln. Det bygger på att man tar bort växellådan för att låsa startmotorns kuggkrans !!!
Man har sett smartare lösningar på det problemet.

Uppdaterat: 2023-02-05 13:52