Efter många turer och en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden får Volkswagen ID.3-ägaren Roger Wiberg äntligen rätt. Nu har han fått fyra nya däck till sin elbil.
Efter många turer och en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden får Volkswagen ID.3-ägaren Roger Wiberg äntligen rätt. Nu har han fått fyra nya däck till sin elbil.
Kommentarer
"inte ens på den betydligt tyngre Hyundai Ioniq 5 han också äger och som är betydligt tyngre"
Tungt! Nu vet vi med tyngd att den betydligt tyngre Hyundai Ioniq 5 är betydligt tyngre än den id3 som inte är betydligt tyngre än den betydligt tyngre som är betydligt tyngre.
XD
När jag hämtade ut min id3 så noterade jag att däcksmönstret var 5mm. Då, skulle bilen lämnas tillbaka med minst 4mm mönsterdjup (privatleasing). Jag påtalade att det är en omöjligt, då jag dessutom avtalat 6000mil. I underlaget som jag läst på innan avtalet skrevs på så stod det klart och tydligt att "det är möjligt att köra avtalade mil med däcksuppsättningen den levereras med" och inte behöva ersätta däcken innan återlämnadet.
Sedemera ändrades det till 3mm mönsterdjup.
När jag kontrollerade däcken efter 3800mil ( har också kört med vintersäck såklart ) så hade alla fyra däcken 3mm.
I augusti fick jag lägga på mina odubbade vinterdäck...
Jag har en sommar kvar med bilen.
Nu skall jag kontakta återförsäljaren igen, med detta ARN-beslut.
Dålig säkerhet är minst lika illa som slitage.
Skulle inte våga köra, en meter, med sådana däck.
Kan vara dåliga däckmärken. Bättre annan däckmärken med har hög kvalitet och minsta däckslitage.
Det är inte dåligt däck eller däckmärke här. Bridgestone är en premiumtillverkare av sommardäck och brukar hamna högt i tester.
Men VW monterar inte standard Bridgestone. Utan detta är däck som Bridgestone tagit fram tillsammans med VW utifrån VWs kravspecifikation. Och uppenbart är det en kravspecifikation som inte är anpassad efter svenska vägar. Bra att han fick nya däck.
Har de specialdäck på sina elbilar?
5mm är ju skitkass
Har du verkligen bommat detta?? Bridgestone verkar vara i särklass sämst och ID bilarna levereras tydligen med olika däck ä, nästan som ett lotteri. Eller om det är beroende på storlek på däck vet jag inte.
Men 1800mil är ju jättebra, har rapporterats om hälften innan däcken var slut. Och till råga på allt så punkterar dom i tid och otid.
Igen, detta handlar om VWs kravspecifikation. Ett standard Brudgestone har medellivslängd, inte lika slitstarka som Michelin utan mer som Continental och bättre än kinesiskt lågpris som t ex Maxxis. Detta visar tester i Tyskland där de mäter slitage.
Bridgestone på VW ID är inte ett standarddäck utan specialframtaget för VW utifrån VWs kravspecifikation.
Det är inget ovanligt med att biltillverkarna ställer specifika krav på däck och däcktillverkarna specialtillverkar. Ofta är det slitstyrkan som sänks till förmån för andra egenskaper eftersom däck alltid är en kompromiss. Och här har tydligen VW haft extra önskemål på lågt rullmotstånd samtidigt som däcken ska vara komfortabla, tysta.
Redan Gislaved på sin tid tog fram däck speciellt för Volvo. De var lite mjukare än andra. Detta var på 70-talet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.