Vi Bilägares forum

Volvochefens lösning på viktproblemet: Kortare räckvidd

Volvochefens lösning på viktproblemet: Kortare räckvidd

Jim Rowan vill att batterierna ska bli mindre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-26 07:40

Kommentarer

Jag vet inte vad Volvo stoppar in i sina bilmodeller?, men de väger oftast flera hundra kilo mer än konkurrenternas motsvarande bilmodeller i samma storlek. De borde kunna minska ner vikten i själva konstruktionen utan att för den del behöva minska så mycket på batteristorleken.

Uppdaterat: 2023-01-26 08:21

Det skulle ju kunna sluta designa bilar lika aerodynamiska som ladugårdsdörrar...

Bara en tanke.

Uppdaterat: 2023-01-26 09:09

Hur många är det som verkligen behöver släpa runt på en jättestor EX90 eller motsvarande jätteSUV? En lösning för att minska batteristorleken och bilarnas tyngd är att bilägare inte köper större bilar än de verkligen behöver.

Uppdaterat: 2023-01-26 09:12

Lol 30kWh i en EX90, kommer knappt ut från parkeringen innan man behöver ladda. Får dra ett släp med en dieselgenerator på långresor.

Uppdaterat: 2023-01-26 10:53

Det ser ut som man oftast köper bil efter plånbok, ju fetare sedelbunt desto större bil, om man behöver det och det är funktionellt och praktiskt är knappast en del i kalkylerna, speciellt inte som de med mycket klöver väljer att bo nära storstäder med motorvägar där stora bilars många praktiska nackdelar nästan aldrig märks.

Uppdaterat: 2023-01-26 10:54
Apex skrev:

Lol 30kWh i en EX90, kommer knappt ut från parkeringen innan man behöver ladda. Får dra ett släp med en dieselgenerator på långresor.

Ja, 30 kWh är väl ungefär vad BMW och Mercedes stoppar i sina laddhybrider.

Uppdaterat: 2023-01-26 10:59

Snittbilen rulla ynka 1100 mil/år, 3 mil/dag = i verkligheten behövs inte speciellt stora batterier.

MEN, vad dagens elbilar helt saknar är modulära batterier så att räckvidden kan anpassas bättre till bilägares olika behov, vilket för en och samma bilägare dessutom kan variera över tid.

Vad som behövs är 3-4 batterihållare, och 3-4 batterikassetter -lätt monterbara av bilägaren om så önskas. Då kan bilägaren sälja/köpa batteri, nytt eller begagnat och enkelt anpassa elbilen utefter behovet, säg 30-60-90 mils räckvidd... eller 20-40-60-80... -med för bilägaren vid var tid optimerat batteri så vinner man väldigt mycket -klimatet, resurser, prestanda, ekonomi.

Om en av mina kassetter degraderar så byter jag den enkelt, t ex mot en fabriksrenoverad "original" (som t o m kan ha bättre celler/prestanda med tiden). Min gamla kassett går till effektiv fabrik i Kina för renovering/uppdatering.

Är man riktigt smart ser man till att batterikassetterna passar i fler olika modeller, fler olika bilmärken. En Volvo-kassett passar till både EX30 & EX90 samt till Polestar, -självklart!

ps. med det här upplägget slipper vi även rena idiot-saker som att ett batteri till en MG kostar dubbelt så mycket som bilens nypris...

Uppdaterat: 2023-01-26 11:59
Apex skrev:

Lol 30kWh i en EX90, kommer knappt ut från parkeringen innan man behöver ladda. Får dra ett släp med en dieselgenerator på långresor.

Långresor? Jag har 5 mil till Arlanda och det borde väl 30 kWh klara av, kan man tycka.

Uppdaterat: 2023-01-26 12:07

"Men Jim Rowan ser också mindre batteripaket som en möjlig lösning, trots att det skulle innebära kortare räckvidd.

– Så fort du har infrastrukturen på plats är räckvidden inte längre ett problem, säger han till Which Car, och menar att en batterikapacitet på 100 kWh ofta är onödigt mycket."

Haha, vi har i många årtionden haft låååång räckvidd med våra fossilbilar OCH en mycket bra tankningsinfrastruktur. Jag tänker då inte gå bakåt i utvecklingen och springa ut och in med en sladd stup i kvarten.

Uppdaterat: 2023-01-26 12:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Om man har effektivare drivlinor kan man ha mindre batterier med bibehållen räckvidd. Vissa lyckas med det, andra inte.

Uppdaterat: 2023-01-26 15:40

Problemet är att VolvoCars inte har förmågan att utveckla lätta konstruktioner med bra aerodynamik. Man planerar för en press att gjuta stora karosseridetaljer, vilket indikerar att man kommer gå över mot mer aluminium som kommer lätta konstruktionerna något. Lotus kanske kan bidra med kunskap för lättare konstruktioner ?

Uppdaterat: 2023-01-26 19:35
J.L skrev:

Lotus kanske kan bidra med kunskap för lättare konstruktioner ?

Tyvärr gick ju Lotus under, så det som Geely köpt är ju bara namnet.

Uppdaterat: 2023-01-26 21:28

J.L, Volvo vill inte göra sina bilmodeller lättare.. deras signum säkerhet skulle inte fungera längre. Mycket av säkerheten ligger i att vara tyngre än den man krockar med. Volvo ville inte sänka vikten på sin första elbil, de tyckte 2350 kg var det den skulle väga. Idag är den lättaste Volvo modell du kan köpa 2 ton, detta skall du jämföra med tex XC70 som vägde ca 1750 kg när den kom ut.. och var väl den tyngsta modellen för sin tid.

Uppdaterat: 2023-02-03 22:37

Du har fel.
Som vanlig är du förblindad av din avsky för SUV.
De kan inte göra bilarna lättare. Svårt och dyrt

Uppdaterat: 2023-02-05 10:29
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Du har fel.
Som vanlig är du förblindad av din avsky för SUV.
De kan inte göra bilarna lättare. Svårt och dyrt

+100

Uppdaterat: 2023-02-05 12:42

Då är ju företaget dödsdömt om de inte kan konstruera och beräkna längre.

Uppdaterat: 2023-02-05 13:16
motorcykelentusiasten skrev:

Du har fel.
Som vanlig är du förblindad av din avsky för SUV.
De kan inte göra bilarna lättare. Svårt och dyrt

Ja det är väl Volvos akilleshäl. Dom kan inte, eller vill inte.
T.ex den betydligt större Hongqi E-HS9 väger ett par hundra kilo mindre, likaså BMW iX, om än är den något kortare.

Uppdaterat: 2023-02-05 13:30