Vi Bilägares forum

Stor återförsäljare av Peugeot och Citroën i konkurs

Stor återförsäljare av Peugeot och Citroën i konkurs

Arlandastad Bil norr om Stockholm har ansökt om konkurs, uppger branschorganisationen MRF:s tidning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-24 13:48

Kommentarer

De kanske skulle ha bemödat sig med att prata med kunder som kom in i hallen. Vem vet, det kanske hade hjälpt för att sälja något.

Uppdaterat: 2023-01-24 15:32

Inte förvånande. Finns inga bilar att leverera till kunderna, dvs inga intäkter och en krävande GA på det. Kan inte bli annat än detta resultat. Och vi kommer garanterat att få se fler återförsäljare som får stänga ner verksamheten. Detta är bara början. Tveksam att så värst många har nått kapital kvar att leva av.

Uppdaterat: 2023-01-24 16:30

Fast med tanke på konjunkturens utveckling inom Europa så står det nog inte på innan det faktiskt finns bilar att leverera men köparna blir nog istället lite färre. Lika illa det - minst.

Uppdaterat: 2023-01-24 16:36

Problemet har även varit att transportlogistiken fallerat, vilket vi kunnat läsa om på denna site. Dvs det har funnits bilar, men inte biltransporter som fraktat dom till kunderna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusentals-fabriksnya-peugeotbilar-fast-leveranserna-drojer

Uppdaterat: 2023-01-24 17:11

Peugeot och Citroën är väl knappast de mest intressanta märkena på marknaden idag. Finns mycket annat jag hellre skulle lägga pengarna på.

Uppdaterat: 2023-01-24 18:22

Skitmärken som försöker att kosta som en Tesla (well well) i listpris, elbilar alltså, inte undra på om ingen vill köpa, backar man ett år hade Peggy rätt vassa priser på privatleasing, men nu börjar den marknaden att kallna helt, kostar dessutom halvdana bilar lika mycket som trevligare kärror och dessutom för inte länge sedan legat betydligt lägre i pris...ja jag förstår om man inte är intresserade av dessa märken.

Som sagt, så är detta knappast den sista återförsäljaren att kasta in handduken, ligger i tiden dessutom att märkena själva börjar kränga utan mellanled.

Uppdaterat: 2023-01-24 18:56

"Den slopade elbilsbonusen en spik i kistan" Ja visst är det enklare att skylla på regeringen
när man bygger en ny skrythall och försöker sälja bilar som inte finns.

Uppdaterat: 2023-01-24 20:02
Draxon skrev:

"Den slopade elbilsbonusen en spik i kistan" Ja visst är det enklare att skylla på regeringen
när man bygger en ny skrythall och försöker sälja bilar som inte finns.

Det är väl så att Generalagenten ställer krav på hur bilhallen skall se ut för att återförsäljaren över huvud taget skall få sälja märket. Så det är ingen skrythall utan troligen ett krav från KW Bruun för att dom skall få sälja Peugeot.

Uppdaterat: 2023-01-24 20:08

Den slopade bonusen för elbilar har fått privatleasingpriserna att fördubblas. Bonusen betalades ut till privatleasingföretaget som ägare av bilen, och de i sin tur anpassade leasingavtalets prissättning efter bonusen. Nu när bonusen inte finns har priserna gått upp. Det gäller inte bara Peugeot.
Även de kinesiska märkenas privatleasing har gått upp m.m.
Att regeringen tog bort bonusen dödar marknaden för privatleasing. Och privatleasingen var bilbranschens största inkomstkälla.

Uppdaterat: 2023-01-24 22:13

Privatleasing var väl framförallt finansbolagens största inkomstkälla.
Bilhandlarna vet jag har sämre marginaler på privatleasing och säljarna lägre provision. I alla fall på Peugeot som artikeln handlar om.

Uppdaterat: 2023-01-25 08:30

Men med färre privat-leasade bilar så får ju försäljarna också sälja färre för jag gissar att få av de som leasat till "bonus-dopade" priser väljer att KÖPA motsvarande bilar nu. Men allt är i dagsläget gissningar - om några månader har vi nog ett mera pålitligt svar.

Uppdaterat: 2023-01-25 09:39