Vi Bilägares forum

Teslas varumärke ökar kraftigt – men Volvos rasar

Teslas varumärke ökar kraftigt – men Volvos rasar

Teslas varumärke har ökat 44 procent i värde på bara ett år. Ändå blir elbilstillverkaren brädad av en kinesisk utmanare när det gäller tillväxttakt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-23 06:30

Kommentarer

Volvo måste ha modeller som är billigare, folk vill inte hyra en bil för 8000-10000 kr/mån eller betala överpriser för en ganska normal bil modell. Sedan tror jag de måste ta tag i problemet med att deras modeller är ineffektiva och tunga, att släpa runt på större batterier motverkar effektivt längre räckvidd och förtjänsten med större batterier är liten. Men väldigt många biltillverkare verkar inte förstå att mindre batterier i kombination med effektivare modell är bättre än något klumpigt, tungt med större batteri. Tesla har lyckats göra effektiva och aerodynamiska bilmodeller och när de nu sänker priset blir det en svår kombination att slå. Sedan vet jag inte varför biltillverkare håller kvar SUV karossformer, den är minst effektiv och inte framtiden. Både tillverkarna och kunderna fattar ju detta.. men ingen vågar säga sanningen utan det blir då en "crossover" som sedan i princip är hur en vanlig bil såg ut innan. Ingen tjänar på att sitta högre upp i takt med alla bilarna blir lika höga.. då har alla blivit förlorare! Vinsten med att sitta högre upp försvann och den där "sikten" alla snackar om är "gone!".

Uppdaterat: 2023-01-23 09:45

hx30, det finns en anledning till att sitta högre som du glömmer trots att den påtalats flera gånger.
Många äldre vill ha ett bekvämt in och ursteg och slippa krypa ner i ett säte.
Men det här har absolut inte med att Volvos varumärke att göra, det gäller generellt, utan en förklaring till att det finns många som vill ha högre bilar.

Uppdaterat: 2023-01-23 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, märkligt att detta med högre bilar exploderat senaste 10 åren, innan var det ingen som klagade över detta.. har du någon bra förklaring till det? Speciellt Volvo's högre modeller är ju så höga att man måste kämpa för att komma upp i sätet, det tror jag inte gamla människor tycker är bättre, än att sänka sig ner i sätet. MPV modeller är perfekta när det gäller in/ur steg, de har större (läs högre dörrar) än vanliga bilar och SUV modeller vilket gör det enkelt att komma in och sätta sig. MPV har också inte så långt ner till marken, så att lyfta benen upp i bilen eller när man skall gå ur bilen, sätta ner fötterna blir lättare. Hade jag blivit så gammal, att det är svårt att sätta sig i bilen hade jag skaffa mig en MPV, för det är bästa och enklaste för ur/in steg. Alternativet annars hade nog varit något som Leaf .. en något (ca 5 cm högre) vanlig bilmodell, och absolut ingen SUV.

Uppdaterat: 2023-01-23 11:14

Att BYD ökar är inte förvånansvärt -med bilar i 200.000 -klassen, som t ex Atto 3 så lär det gå undan. Nu släpper de även BYD Seagull, en smart elbil för låga Usd 8.860...

Att BYD försöker göra lyxbilar av sina budgetbilar här i lilla Sverige enbart med extremt överdrivna priser är inget som påverar BYD's succé på övriga marknader som är betydligt större.

BYD Seagull blir sannolikt Atto 2 här, och då troligen till priser runt 499.000 kr om Hedin får bestämma...

https://carnewschina.com/2023/01/18/byd-seagull-ev-spied-in-china-in-cute-pink-color-price-starts-at-8860-usd/

Uppdaterat: 2023-01-23 11:18

hx30,
Att folk inte frågade efter det kan bero på att de inte testat tidigare. Folk har en tendens att köpa "samma som förra gången" av olika anledningar. Jag har haft kollegor som alltid har kört Volvo för att det är den bästa bilen som finns. De har inte testat något annat så hur de skulle veta det övergår mitt förstånd.
Volvo har provat att sälja alla möjliga karossformer (utom MPV, såvitt jag minns) och de fokuserar på det som säljs med högst marginal. Allt annat vore vansinne.

Uppdaterat: 2023-01-23 11:20

Tycker synd om dessa människor, de flesta är antagligen "flock djur" och bildar sig ingen egen uppfattning antar jag? För mig är det ganska enkelt, allt har för och nackdelar.. så jag tenderar att välja att ha flest fördelar ... nästan som ett poäng system. Det skall mycket till, för att jag skall välja något som har uppenbara nackdelar, om det bara finns få fördelar. MPV tycker jag tyvärr har försvunnit, det är en väldigt bra kompromiss mellan högre förbrukning och mer lastutrymme. MPV är också väldigt smidiga att köra, lasta och att ta sig in/ur. SUV kan jag inte finna några som helst fördelar med.. vad skulle det vara som slår tex en MPV eller vanliga bil modeller? Förr i tiden var SUV något som verkligen kunde köras utanför vägen, framkomlighet som var själva kompromissen .. men idag ser man dessa fjasko SUV modellerna och de kan inte köras upp för en vanlig backe på vintern, vilket medför i princip bara nackdelar med denna karosstypen.

Uppdaterat: 2023-01-23 11:34

För mig som inte är så lång så stämmer hx30's inlägg om problemen att ta sig i och ur Volvos SUV-modeller helt - det är definitivt inte bekvämt. Men det betyder ju inte att alla har samma problem som jag. Sen håller jag också med om att mera MPV-liknande modeller oftast är bekvämast att ta sig i och ur. Hade en Golf SV tidigare och det är nog för mig den allra bekvämaste bilen att ta sig i och ur av alla jag testat.

Uppdaterat: 2023-01-23 11:43

hx30, märk väl att jag inte nämnt något om någon modell eller fabrikat, endast att det är bekvämare att sitta högre och att ta sig in i och ur en högre bil och som Pi skriver var ju Golf SV perfekt där och jag förundrades jämt när jag gick från S90 till Swift hur bekväm den senare var att träda in i.
Ändå är det en småbil, men med höga dörrar och det gäller för övrigt även Yaris, ändå är de inte speciellt höga.

När det gäller varumärke så har jag erfarenhet som är liknande Mäkinens och jag har två grannar som är övertygade att Volvo leder all utveckling och andra ligger efter och enbart gör andra klass varianter på deras lösningar.
Ungefär samma villfarelser som när vissa nationalistiska lärare i grundskolan, eller folkskolan som det hette på den tiden, inbillade ungarna att Sverige fortfarande var en stormakt, vi hade ju sluppit kriget och det tack vare arvet från hjältekonungen Karl II.
?

Uppdaterat: 2023-01-23 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet för VolvoCars varumärke är inte främst SUVarna. VolvoCars har tappat sin identitet med en oklar varumärkesstrategi och framförallt ett grumligt kinesiskt ägande. Volvo AB bör ta tag i frågan och starkt överväga det delade varumärket i och med att kopplingen till Kina är mycket negativ för traditionella "premiumkunder". Att ingå i en koncern som stöttar Putin och kriget i Ukraina spär på eländet. VolvoCars får helt enkelt lämna tillbaka varumärket och döpa om bilarna till Polestar, som är Geelykoncernerns varumärke och som de kan få sköta hur de vill.

Uppdaterat: 2023-01-23 17:03

Kanske beror Volvos tapp på att man halkar efter i elektrifieringen?

Uppdaterat: 2023-01-23 18:56

hx30, sluta detta ständiga tjat om SUV!
Du har fått oräkneliga förklaringar till varför de säljer bra.

Uppdaterat: 2023-01-24 06:12
Gillar kurvor och rondeller

Tillräckligt många måste ha en viss attraktion till ett varumärke där fler attraheras av detta där Tesla, ökar och färre med VolvoCars, minskar. Bara subjektivt emotionellt styrt.

Uppdaterat: 2023-01-24 06:18

Tips från coachen J.L; kolla ägarstrukturen i AB Volvo

;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-24 10:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Helt korrekt AL Geely är den näst största ägaren med 15-20 % av rösterna, dock har de inte styrelserepresentation, vilket vi får hoppas att de aldrig får.

Uppdaterat: 2023-01-24 22:02
J.L skrev:

Helt korrekt AL Geely är den näst största ägaren med 15-20 % av rösterna, dock har de inte styrelserepresentation, vilket vi får hoppas att de aldrig får.

Det stämmer väl inte.
Geely Holding (Kina) äger 82% av Volvo Cars (som äger Polestar: utvecklas i Göteborg, produceras i Kina)

Uppdaterat: 2023-01-24 22:38
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Helt korrekt AL Geely är den näst största ägaren med 15-20 % av rösterna, dock har de inte styrelserepresentation, vilket vi får hoppas att de aldrig får.

Bra att googla ibland;-)

Så nu återstår frågan hur du tänker dig att AB Volvo skall bryta sig loss från personbilarna? Förutom att det inte går rent tekniskt så lär inte den näst största ägaren i AB gå med på det med tanke på sitt ägarskap i personbilarna

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-24 23:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns aktieböcker i alla AB:n där informationen finns. Angående beslut om varumärket är jag säker på att styrelsen kan besluta i frågan där Geely inte är representerade. Skulle det bli ett bolagsstämmobeslut är Geely i minoritet, och beslutet skulle kunna tas med positivt bifall.

Uppdaterat: 2023-01-25 06:04

Skulle det bli en bolagsstämma där en sådan fråga kommer upp skulle förslaget röstas ned, av uppenbara skäl.

Om AB Volvo skulle köpa varumärket från Volvo personvagnar- om ens möjligt- skulle priset vara så enormt att det skulle bli nej

Dessutom är det inte juridiskt möjligt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-25 21:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Varumärkesbolaget Volvo Trademark Holding Aktiebolag ägs till lika delar av Volvo AB och Volvo Personvagnar och omsätter nästan 30 miljoner kronor. Bolagets uppgift ska äga, vidmakthålla, skydda och bevara varumärket Volvo och övriga immaterialrättigheter som bolaget äger, samt att licensiera rättigheterna. Tveksamt att kineserna uppfyller kraven i detta genom ekonomiskt stöd genom Geely till terroriststaten Ryssland. Det skulle innebära att Volvopersonvagnars andel ska erbjudas Volvo AB genom hembud i och med att de skadar varumärket.

Uppdaterat: 2023-01-26 19:28