Vi Bilägares forum

Kia Niro EV imponerar med lång räckvidd i vintertest

Kia Niro EV imponerar med lång räckvidd i vintertest

Kias elbil imponerar i vintertestet: ”Första bilen som klarar det”

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-19 17:35

Kommentarer

Då ser vi fram emot den läsningen och poddavsnittet. :-)

Uppdaterat: 2023-01-19 19:46
Power to the people

Inte förvånande att Hyundai/KIA är i topp. Dom kan bygga ganska så bra elbilar och ligger helt klart före alla européer i den disciplinen. Sen må så vara att bilarna kan vara lite plastiga. Men bra elbilar kan dom bygga.

Uppdaterat: 2023-01-19 20:44

Jag har en 9mån gammal Hyundai Kona electric. Drivlinan och inredningen är trevliga, men elektroniken blir man konstant motarbetad av. Vägrar byta fram mot back (fortsätter bakåt efter försök till växel byte (knapp) om man inte står absolut still). Måste vänta 3s efter start innan man får rulla. Om man stänger av bilen samtidigt som man öppnar förardörren så piper den konstant. Radion får barnen inte lyssna på när föraren är i butiken. Adaptiva farthållaren ligger för nära för länge när nån byter fil in fammför. Farthållaren bromsar hårt och sent för bilar man kör om. Om man inte benräftar sitt förarnamn inom 2 min från start så är stora skärmen låst resten av färden. Navi har gamla kartor. Laddförlusterna vid 5kW laddning hemma känns stora. Laddboxen mäter att det går åt 70kWh i 64kWh batteriet 5-100% vid +5 ute)

Mycket mer kompis med VAG produkter...

Uppdaterat: 2023-01-19 21:09
attitude skrev:

Jag har en 9mån gammal Hyundai Kona electric. Drivlinan och inredningen är trevliga, men elektroniken blir man konstant motarbetad av. Vägrar byta fram mot back (fortsätter bakåt efter försök till växel byte (knapp) om man inte står absolut still). Måste vänta 3s efter start innan man får rulla. Om man stänger av bilen samtidigt som man öppnar förardörren så piper den konstant. Radion får barnen inte lyssna på när föraren är i butiken. Adaptiva farthållaren ligger för nära för länge när nån byter fil in fammför. Farthållaren bromsar hårt och sent för bilar man kör om. Om man inte benräftar sitt förarnamn inom 2 min från start så är stora skärmen låst resten av färden. Navi har gamla kartor. Laddförlusterna vid 5kW laddning hemma känns stora. Laddboxen mäter att det går åt 70kWh i 64kWh batteriet 5-100% vid +5 ute)
Mycket mer kompis med VAG produkter...

Du har ju en gammal bil.
Laddförlustera när du bara laddar med bara 5kW är så som det är. Du behöver ladda med 11kW för att få minsta möjliga laddförluster.
Skulle tro att nya Niro EV har uppgraderats rejält. Även kommande Kona lär få samma uppdatering.

Uppdaterat: 2023-01-19 21:30

Ehm? 55 mil och ett laddstopp? Måste väl vara fler elbilar som klarar av det?

Uppdaterat: 2023-01-19 21:35

Det är en bra bil men alldeles för långsam snabbladdning 2023.

Uppdaterat: 2023-01-19 21:56
Axa skrev:

Ehm? 55 mil och ett laddstopp? Måste väl vara fler elbilar som klarar av det?

Gäller de elbilar ViB haft i teststallet, och i vinterväglag och i normal fart, dvs inte 90 på 120 väg. Har du inte läst tidigare års tester ??
Finns nog bilar idag där man nära nog kan åka hela resan utan att ladda, men inte på vintern med värme i fart enligt skyltarna.

Uppdaterat: 2023-01-19 22:02

Tycker nog att Renault Mégane E-Tech är en utmärkt och modern elbil med skön komfort - bättre än Hyundai/Kia - och finare interiör. Dessutom är 22 kW AC laddare standard i Sverige förutom DC och är man vid ett köpcenter och gör ärenden ett tag så är 22 kW laddarna i regel billigare att ladda vid än DC laddarna.
En utmärkt elbil i kompakt format. Räknar med att den kommer med i nästa års långtest tillsammans med färska Jeep Avenger.

Uppdaterat: 2023-01-20 07:40

Trevlig bil den nya megane e tech men kommer inte i närheten av min ioniq5 både med hurtigladdning kvalitet och komfort.

Uppdaterat: 2023-01-21 14:00

Mégane E-Tech har lägre pris än Ioniq5, och Ionig5 har inte 22 kW AC-laddning. Dessutom har Mégane bakrutetorkare så den är mer lämpad för svenska väderförhållanden. Och den har marknadens modernaste Infotainment-system med bra kartor och för en bil utmärkt ljudkvalitet i stereon tack vare Harman-Kardon. Den byter låt direkt utan fördröjning.
Det är en mysig och skön bil med sköna stolar, skön fjädring och högkvalitativ interiör. Ligger mycket fint på vägen.
Skulle köpa en själv om det inte vore så att jag väntar på en elektrisk Captur på samma plattform. Men i sin storleksklass är Mégane ett europeisk och modernt premiumalternativ. Men eftersom svenskar har en massa fördomar mot franska bilar lär den inte bli en storsäljare här.
Men M Sverige förstod dess storhet och utsåg den till bästa köp.

Uppdaterat: 2023-01-21 14:35

Jo det där med fördomar och att schabraken blivit bättre har man gått på mer än en gång.

Men som alltid när man ställer en Renault eller PSA-bil på uppfarten så hamnar den ganska snabbt på verkstaden

Något man också ser i data. Ett franskt skrälle brinner oftare än medelbilen, den har fler typfel än medelbilen och den lever jämte italienska bilar kortast på marknaden.

Så det finns ett empiriskt stöd för fördomarna.

Designen då? Jo där tycker jag man lyckas bättre än att få eländet att hålla ihop.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-21 14:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Mégane E-Tech har lägre pris än Ioniq5, och Ionig5 har inte 22 kW AC-laddning. Dessutom har Mégane bakrutetorkare så den är mer lämpad för svenska väderförhållanden. Och den har marknadens modernaste Infotainment-system med bra kartor och för en bil utmärkt ljudkvalitet i stereon tack vare Harman-Kardon. Den byter låt direkt utan fördröjning.
Det är en mysig och skön bil med sköna stolar, skön fjädring och högkvalitativ interiör. Ligger mycket fint på vägen.
Skulle köpa en själv om det inte vore så att jag väntar på en elektrisk Captur på samma plattform. Men i sin storleksklass är Mégane ett europeisk och modernt premiumalternativ. Men eftersom svenskar har en massa fördomar mot franska bilar lär den inte bli en storsäljare här.
Men M Sverige förstod dess storhet och utsåg den till bästa köp.

Megane är mindre, har kortare räckvidd, svagare elmotor och saknar 800-voltsystem som gör att man med Ioniq nästan laddar lika snabbt som man fyller tanken på en fossilbil. Det är klart som fan att den är billigare, allt annat vore konstigt(självmord av Renault) eftersom det är en sämre bil.

Uppdaterat: 2023-01-21 17:02

Fast denna tråd handlade väl inte heller om Megane utan om ViBs långtestbilar. Och i mina ögon är f ö denna Megane klart överprisad i vårt land - det är trots allt en rätt liten bil.

Uppdaterat: 2023-01-21 17:02

Jag kollade med e megane men den kommer inte ens i närheten vad Rafael beskriver. Når jag är ut och resa har jag hellre 232 kw laddning en 22kw.
Bose gör jobben sin og stolar och skärm plus tom tom live gör väldig bra jobb. Märklig jag forholder mig til min ioniq5

Uppdaterat: 2023-01-21 17:33

DC-laddning på Megane är 130 kW. Det räcker gott och väl om man mest laddar hemma och sällan på tur.

Men för övrigt håller jag med om att den är överprisad.

Jag hade nog valt Kian mellan dem två.

Uppdaterat: 2023-01-21 18:16

Elbilstillverkarna bör följa Teslas exempel, och sänka sina priser med 100 000. Det är inte prisvärt att behöva betala nästan en halv miljon för en liten elbil, som i grunden är en fossildito.

Uppdaterat: 2023-01-21 18:22

Vad en bil "i grunden är" bekymrar mig inte så mycket om bilen i sig gör ett bra jobb som elbil - vilket tydligen ViB tycker om nya Niro EV. Sen vet jag ändå inte om den skulle passa mig men uppenbarligen är det en fullt användbar elbil - om än överprisad f n. Flera av ViB-testarna verkade ju vara rätt förtjusta i nya Skoda Fabia trots att det är en bil helt utan elektrifiering.

Uppdaterat: 2023-01-21 18:32

Pi, Niro, och Kona är ju ”i grunden” utvecklade för att ha elektrisk drivlina, laddhybrid, hybrid och ICE. Ioniq fanns väl inte utan någon form av elektrifiering vad jag kan minnas

Uppdaterat: 2023-01-21 19:03

Ja, bra långvidd men desing sämre den nya modellen är avskyvärd på baklampor högre upp sido bakfront och vanlig olika lampor längst ned i stötfångare och emblem KN ☹️

Uppdaterat: 2023-01-21 19:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran - eftersom tråden handlar om Niro EV och 40-talisten talade om fordon som "i grunden är en fossildito" trodde jag han åsyftade trådämnet - d v s Niro EV. Som ju faktiskt finns med en konventionell drivlina även om denna i en av de två varianterna är en "full-hybrid" vilket ju är rätt nära en konventionell bensinmotor-drivlina. Den är hur som helst inte byggd på en dedikerad elbils-plattform. Förstår du nu vad jag menar ? Eller kändes det bara som att du behövde anmärka ?

Uppdaterat: 2023-01-21 19:32
Pi skrev:

Guran - eftersom tråden handlar om Niro EV och 40-talisten talade om fordon som "i grunden är en fossildito" trodde jag han åsyftade trådämnet - d v s Niro EV. Som ju faktiskt finns med en konventionell drivlina även om denna i en av de två varianterna är en "full-hybrid" vilket ju är rätt nära en konventionell bensinmotor-drivlina. Den är hur som helst inte byggd på en dedikerad elbils-plattform. Förstår du nu vad jag menar ? Eller kändes det bara som att du behövde anmärka ?

Nej bara påpeka att den är utvecklad för att ha olika drivlinor inklusive elektriska.

Beträffande Niro så får jag be att ändra mig. Den är bygd på samma plattform som Ioniq, dvs en plattform som inte är en konventionell ICE bil som konverterats utan från grunden utvecklad för att vara elektrifierad.
Men du tror tydligen att jag bara måste anmärka på det du skriver, nej då. Du hade ju fel så kan väl vara bra att korrigera.
Kan även vara så att tack vare att den faktiskt är utvecklad för att vara helelektrisk så funkar den riktigt bra och är snål på strömmen. Både KIA och Hyundai har ju visat att de kan bygga energieffektiva elbilar, Niro och Zoul, Kona och Ioniq.

Uppdaterat: 2023-01-21 20:16

Plattformen som "nya" Niro och kommande Kona är byggda som "electric first", därefter har man gjort anpassningar för hybriddrivlinorna.
Och Gurans minne är korrekt, varken "gamla" Niro eller Ioniq har funnits utan någon form av elektrifiering.

Uppdaterat: 2023-01-21 20:14
Power to the people

Vidhåller att en halv miljon för en elbil i golfklassen är för mycket för "vanligt folk" (ursäkta Guran...). Kanske inte för de flesta på detta forum, men jag tror att åtminstone Pi och Hacken håller med. Priset måste ner 100 000 för att elbilen ska bli folkbil.

Uppdaterat: 2023-01-21 20:38

MG ZS-EV och MG4 ligger där luxury för drygt 400000:-

Uppdaterat: 2023-01-21 20:46
40-talisten skrev:

Vidhåller att en halv miljon för en elbil i golfklassen är för mycket för "vanligt folk" (ursäkta Guran...). Kanske inte för de flesta på detta forum, men jag tror att åtminstone Pi och Hacken håller med. Priset måste ner 100 000 för att elbilen ska bli folkbil.

Du får ju den synnerligen trevliga Mazda MX30 för 415kkr.
Den borde ju räcka väl åt ”vanligt folk” då ”vanligt folk” oftast inte kör så långt, snitt drygt 1000mil/år. Dvs snitt ca. 3 mil/dag eller 21 mil/vecka. Så man klarar sig med att ladda en gång i veckan.

Uppdaterat: 2023-01-21 20:59

Mazdan är den sista bilen jag skulle köpa som elbil, Usel räckvidd, dålig laddning och en interiör som jag avskyr, dessutom idiotiska dörrsystem.

Uppdaterat: 2023-01-21 21:15
V8-Power skrev:

Mazdan är den sista bilen jag skulle köpa som elbil, Usel räckvidd, dålig laddning och en interiör som jag avskyr, dessutom idiotiska dörrsystem.

Ja men den är bekväm att färdas i och somliga skyr kinesiska bilar som pesten. Duger fint för ”vanligt folk” att åka i till Konsum för att handla så snabbladdning blir troligen aldrig av och så är det även för dyrt 🤑

Uppdaterat: 2023-01-21 21:17

Vill man inte ha kinesiskt så fins Fiat 500e och Mini electric som båda fås en bit under 400000:-

1 år gamla VW id 3 går nu att finna från 350000:- med 1000 mil på mätaren också.

Bättre val än Mazdan.

Uppdaterat: 2023-01-21 21:25

Av dom valen så vettetusan om jag ändå inte väljer Mazdan. Den är såpass rymlig och bekväm så mina 192cm har det riktigt bekvämt. Sköna säten. Och ja dumma bakdörrar. Men vad skall man dit å göra.
Betydligt mer ombonad och bekväm än en ID3, den har ju inte ens svankstöd i sina tältstolar.

Men vi kan väl konstatera att det finns ett urval av bilar som faller in under 40-talistens krav på en folkbil åt ”vanligt folk”
Sedan kan tycke, smak och behov avgöra vilken.

Uppdaterat: 2023-01-21 21:49
V8-Power skrev:

Mazdan är den sista bilen jag skulle köpa som elbil, Usel räckvidd, dålig laddning och en interiör som jag avskyr, dessutom idiotiska dörrsystem.

Har du kört den? Väldigt trevlig

Uppdaterat: 2023-01-21 21:51
Gillar kurvor och rondeller

Bara suttit i men det räcker gott, dumt konstruerad och dålig som elbil, spelar ingen roll då längre.

Uppdaterat: 2023-01-21 21:58

Den är väl alldeles ypperlig som elbil för den vars körmönster och behov den passar. Och så ser den ut som en Mazda, och tänk Mazdas bilar gillar jag.

Uppdaterat: 2023-01-21 22:02
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Vidhåller att en halv miljon för en elbil i golfklassen är för mycket för "vanligt folk" (ursäkta Guran...). Kanske inte för de flesta på detta forum, men jag tror att åtminstone Pi och Hacken håller med. Priset måste ner 100 000 för att elbilen ska bli folkbil.

Du får ju den synnerligen trevliga Mazda MX30 för 415kkr.
Den borde ju räcka väl åt ”vanligt folk” då ”vanligt folk” oftast inte kör så långt, snitt drygt 1000mil/år. Dvs snitt ca. 3 mil/dag eller 21 mil/vecka. Så man klarar sig med att ladda en gång i veckan.

21 mil i Mazdan? Möjligtvis med perfekta förhållanden i jämn landsvägsfart. Annars kan man glömma köra 21 mil i den.

Men det är en trevlig bil med en interiör och komfort som slår många dyrare bilar.

Uppdaterat: 2023-01-21 23:08
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Vidhåller att en halv miljon för en elbil i golfklassen är för mycket för "vanligt folk" (ursäkta Guran...). Kanske inte för de flesta på detta forum, men jag tror att åtminstone Pi och Hacken håller med. Priset måste ner 100 000 för att elbilen ska bli folkbil.
Du får ju den synnerligen trevliga Mazda MX30 för 415kkr.
Den borde ju räcka väl åt ”vanligt folk” då ”vanligt folk” oftast inte kör så långt, snitt drygt 1000mil/år. Dvs snitt ca. 3 mil/dag eller 21 mil/vecka. Så man klarar sig med att ladda en gång i veckan.

21 mil i Mazdan? Möjligtvis med perfekta förhållanden i jämn landsvägsfart. Annars kan man glömma köra 21 mil i den.
Men det är en trevlig bil med en interiör och komfort som slår många dyrare bilar.

22 mil sommar och 16,5 mil vinter. Allt enligt NAF:s tester
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Nu har jag inte kollat väderförhållandena, men det är landsvägskörning i skyltad hastighet.

Uppdaterat: 2023-01-22 00:08

15 resp 10 mil är mer realistiskt.
Framkrafs är den största nackdelen enl mig

Uppdaterat: 2023-01-22 07:47
Gillar kurvor och rondeller

AL hävdar alltså att Mégane E-Tech brinner mer än medelbilen och hamnar oftare på verkstaden. Nu är Mégane E-Tech en elbil. AL hänvisar till statistik, men det finns inget empiriskt stöd för att elbilar brinner mer än fossilbilar, tvärtom så finns det stöd för att fossilbilar brinner oftare. Märkligt att AL helt har missat den statistiken. Och Mégane E-Tech är alldeles för ny för att hamna i ngn statistik.
Jag är inne på min tredje renault, har haft 3 Citroën och en Peugeot. Har faktiskt varken haft någon som brunnit eller varit någon verkstadsbil med en massa fel.

Uppdaterat: 2023-01-22 11:21

Mégane finns med 220 hk vilket jag tycker egentligen är alldeles för mycket för en bil på 4,2 meter. Bästa köpet är med 130 hk motorn och 60 kWh batteriet. Den är vad jag skulle välja.
Ioniq 5 har usel laddkurva på vintern, vilket flera tester visar. Den laddar bara snabbt på sommaren.
Genom att Ioniq 5 är en större bil så är den inte lika smidig i stan som en Mégane. Ioniq 5 är klumpig och styrningen är inte lika kvick, lätt och direkt som med Mégane. Mégane är en mycket smidigare bil och därmed bättre. Och Bose är inte lika bra som Harman-Kardon. Jag har Bose i min Captur. Harman-Kardon i Mégane E-Tech är överlägset ljudmässigt.
Méganes röststyrning och kartor är toppmodernt och enkelt.
Stolarna är sköna, som alltid i franska bilar.
Och den har bakrutetorkare så bilen är användbar även på vintern där Ionig5:s bakruta smutsas ner så man har 0 bakåtsikt.
Enda nackdelen med Mégane är att man sitter för lågt i den. Därför väntar jag på en Captur på samma tekniska plattform. Men nya Renault 4 verkar bli en kul bil, så den ska jag också kolla på när den kommer.
Jag håller inte med om att Mégane som den premiumbil den är, är för dyr i Sverige. Men det är 130 hk motorn med stora batteriet som man ska välja. Den är den version som är mest prisvärd och har längst räckvidd. Och mer hk än så behövs inte eftersom Mégane är ovanligt lätt för att vara en elbil.
Ionig5 behöver mer för det är en tyngre bil.

Uppdaterat: 2023-01-22 11:34

MG4 och Ora 300 är billigare än Mégane men också betydligt sämre. Och ingen av dem har bakrutetorkare. Ora har inte ens en värmepump. Infotainmentsystem är dåligt och långt från Méganes toppmoderna system som är samma som Polestar använder, men Polestar är dyrare.
Och stolarna i kineserna är inte bra med avsaknad av svankstöd och obekväm körställning. Och plottriga skärmar för instrumenten med för litet typsnitt.
De är billiga och känns billiga.

Uppdaterat: 2023-01-22 11:40

Raphael.
Nu behöver du allt läsa på lite om Ioniq 5 och hur den laddar på vintern.
2023 års modell har förvärmning, ja även 2022 har blivit uppdaterad. Så den laddar med Max ca 200kW på vintern. Du fyller batteriet från 20-80% (ca 45kWj) på under 20 minuter.

Uppdaterat: 2023-01-22 11:59

Ingen torde stå i valet och kvalet mellan Ioniq 5 eller Megane eftersom storleksskillnaden är rätt avsevärd. Däremot Megane kontra MG 4 är nog en mera relevant jämförelse. Men vidhåller fortfarande att priset är för högt för Megane - i alla fall om man vill ha den hyfsat utrustad och inte sämre än den ICE-bil man troligen kör före bytet. Sen behöver nog Renault som sådant också ha en klar prisfördel för att många skall välja det spåret.

Uppdaterat: 2023-01-22 12:01
Raphael skrev:

AL hävdar alltså att Mégane E-Tech brinner mer än medelbilen och hamnar oftare på verkstaden. Nu är Mégane E-Tech en elbil. AL hänvisar till statistik, men det finns inget empiriskt stöd för att elbilar brinner mer än fossilbilar, tvärtom så finns det stöd för att fossilbilar brinner oftare. Märkligt att AL helt har missat den statistiken. Och Mégane E-Tech är alldeles för ny för att hamna i ngn statistik.
Jag är inne på min tredje renault, har haft 3 Citroën och en Peugeot. Har faktiskt varken haft någon som brunnit eller varit någon verkstadsbil med en massa fel.

Det finns empiriskt stöd för att Renault och PSA brinner oftare än medelbilen. Huvudförklaringen till bränderna är utformningen i elsystemet.

Men det gäller fossilbilarna ja, vilket också gäller felfrekvens som ålder vid skrotning.

Hur elbilarna kommer klara sig och hur länge de kommer att leva kan ingen uttala sig om ännu. Det finns dock tekniker för att göra sådana skattningar också med nya produkter (avseende livslängd och miltal) men i nuläget har vi inga sådana data att tillgå så vi kan uttala oss om det om elbilarna.

Utan som alltid hamnar vi i en diskussion där Raphael vägrar att erkänna fakta och med hjälp av postmodern retorik ämnar förneka det som är uppenbart.

Och jag kan bara tolka det som att det handlar om att Raphael är emotionellt engagerad i plåtschabraken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-22 13:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”