Vi Bilägares forum

”Hos Mazda är det helt klart ingenjörerna som bestämmer”

”Hos Mazda är det helt klart ingenjörerna som bestämmer”

På sätt och vis är det synd om Mazda – men hatten av åt de kluriga ingenjörslösningarna, skriver Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-20 06:50

Kommentarer

Ingenjörerna bestämde på Saab också. Så gick det som det gick...

Uppdaterat: 2023-01-20 07:24

Jag är kluven inför det där. Å ena sidan vill jag inte att alla bilar ska vara stöpta i samma form, men å andra sidan törs jag inte köpa alltför konstiga bilar eftersom de ska säljas sen.

Uppdaterat: 2023-01-20 08:22

Problemet är väl att du kan ha hur fina, smart och underbara tekniska lösningar som helst men om de inte säljer är du rökt. Är nog hälsosamt att blanda in marknadsavdelningen i utvecklingsgruppen även på Mazda, om de nu vet vad marknaden önskar sig vill säga. Själv har jag aldrig ägt någon Mazda men har ett gott öga till dem tack vare deras klurighet, men det räcker tydligen inte, jag köper ju inte deras bilar för det. Så uppenbarligen saknas det något i deras budskap. Ändå har jag ägt svenska, amerikanska, franska, tyska, italienska bilmärken, varför då inte en Mazda?

Uppdaterat: 2023-01-20 09:54

Det är naturligtvis naivt att tro att det är utvecklingsingenjörerna som bestämmer hur de produkter som ska säljas ska vara utförda.

Varje företag med en egen utvecklingsavdelning måste ta hänsyn till det som i militära samband kallas TTEM, alltså marknadsanpassning, teknik, ekonomi och materielanpassning.

Inget företag som ska ha en chans att fortleva klarar sig utan en marknadsanpassning och det är inte produktkonstruktörerna som gör den, de kommer in i ett senare skede.
Därefter kommer bönräknarna in och stryper den del av utvecklingen som anses medföra för höga kostnader.
Sedan kommer nasarna in och har åsikter om förändringar och det medför minst ett varv tillbaka till konstruktörer och bönräknare.

Det är en väldigt omständlig procedur som ska genomföras för att få fram en produkt som är konkurrenskraftig, den måste skilja sig tillräckligt från konkurrenterna för att vara intressant, men inte för mycket, då blir den för vågad.

Uppdaterat: 2023-01-20 10:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Mazdas fall tycker jag personligen valet av wankeln vara för vågad, det finns säkert bättre alternativ.
Men vi får se vad utlåtandet blir när den kommer på marknaden, men någon storsäljare blir det inte.

Uppdaterat: 2023-01-20 10:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr är det oftast så att ingenjörerna vill konstruera en bil på ett sätt, men så kommer inköpsavdelning och pressar priserna till priset av lägre kvalitet på delarna. Det gäller att "spara spara" enligt dem, fast det ger lägre kvalitet.

Uppdaterat: 2023-01-20 17:13

Elbil med räckviddsförlängare? Den går ju bara 8,5 mil på el! Det var inte mycket till elbil det. Om Mazdan ska kallas ”elbil med räckviddsförlängare” så kan alla vanliga laddhybrider också kallas för det.

Uppdaterat: 2023-01-22 12:41