En fem år gammal budgetdator – det får den som slår till på en ny GMC eller Polestar. Det kan bli problem om några år när bilen ska uppdateras, skriver Erik Söderholm.
En fem år gammal budgetdator – det får den som slår till på en ny GMC eller Polestar. Det kan bli problem om några år när bilen ska uppdateras, skriver Erik Söderholm.
Kommentarer
Precis som jag misstänkte så finns det mer datorkraft i valfri iPhone än i infotainmentsystem på bilar som kostar 500k+.
Dessa ligger inte ens på samma nivå som den snart 8 år gamla iPhone 6s.
Håller med. Jäkligt märkligt. Det kan ju inte innebära någon större kostnad för tillverkarna att använda bättre dator/processorer.
Långsamma utvecklingsprocesser samt att använda billigaste möjliga. Problemet är att de hamnar i bristsituation när last time buy infinner sig och processorn blir obsolete. Hur många av tillverkarna av ånglok och ångamaskiner finns kvar ?
Väldigt bra poäng med artikeln. Det förklarar varför så många infotainmentsystem "laggar" eller är sega t.ex. på navigationen redan när bilen är ny.
Det är ju under all kritik att en ny dyr bil inte ska kunna ha en dator för några tusenlappar i alla fall.
Eftersom infotainment delen i moderna bilar som Polestar och andra som kör Android är en så viktig central funktion i bilen så håller jag med skribenten att man bör fläska på en aning så att systemet känns snabbt och smidigt när bilen är ny och förhoppningsvis kan göra det många år senare också, men är det segt redan från början p.g.a. klen hårdvara, så kommer det bara bli värre med tiden.
Det är uselt att en bil kanske blir mer eller mindre oduglig redan om kanske tio år!
Precis vad jag befarat. Minns min besvikelse över min första ”smartTV” som inte hade de mest naturliga funktioner som ny och det blev bara värre med åren. Köpte ny 5år senare och samma fenomen verkar uppstå på den.
Planen verkar vara att kränga ut nya bilar till leasingmarknaden för att sen lämna andrahandsägarna i sticket.
Leasingbolagen kan ju dock inte sälja bilarna för mer än vad andrahandsägarna är beredda att betala.
Läxan borde vara att köpa en bil med knappar och spakar för de viktiga funktionerna. Navigering m.m. gör man från telefonen med Android Auto.
Helt klart ett problem att datorer/infotainment har en helt annan livslängd än resten av bilen. Håller nog egentligen med masterplanner ovan att det bästa egentligen är att separera så mycket det går mellan infotainment och själva bilen. Men det skapar ju andra problem med integration mellan de två delarna.
En lösning skulle kunna vara att bygga in själva "datorn" som en modul som man lätt kan dra ut från sitt fack, ungefär som man drar ur en bladeserver från sin slot om någon har koll på vad jag menar?
I alla fall, då hade man kunnat byta ut den delen i framtiden till något kraftigare om mer kräm krävs utan att bända upp interiören och dra om kablar osv och heller inte behöva besöka verkstad som med Tesla när ägarna där har uppgraderat.
De kinesiska tillverkarna tävlar om vem som har kraftigast processor och det är ett av de större försäljningsargumenten i Kina just nu. Ofta har de både en och två av de allra senaste chip:en som används i mobiltelefoner.
https://www.scmp.com/tech/big-tech/article/3185177/chinas-ev-makers-choose-qualcomm-cockpit-chip-amid-nations-push-tech
https://www.chinadaily.com.cn/a/202208/29/WS630c4e75a310fd2b29e74c57.html
https://inf.news/en/tech/96af02aaed01725f5f772c7325eb09f1.html
Europeerna hänger på om än lite sent:
https://www.theregister.com/2023/01/05/qualcomm_automotive_soc_ces/
Li auto har tex två qualcomm 8155.
https://jw.ijiwei.com/n/823329
Kinabilarna använder mycket ofta denna flaggskeppsprocessor som är amerikansk!
Och ändå så är det processorerna från Apple som faktiskt presterar överlägset bäst.
Jo men Apple säljer inte sina processorer så det är ointressant.
V8
Det är sant. Men man önskar att Apple hade närmare samarbete med utvalda biltillverkare.
Om man har en utbytbar processor för att få mer kraft när bilen åldras så kvarstår ju problemet med att få den att jobba ihop med alla hundratals slavar som dagens bilar är nerlusade med.
Jag undrar om det finns något intresse av att göra nya datorer tillräckligt bakåtkompatibla för att täcka bilens mekaniska livslängd.
Det är hittills Tesla som haft lättast att byta processor så jag misstänker att andra biltillverkare tar efter.
Lätt skulle jag inte säga. Görbart ja, men den måste ju lämnas in på verkstad för det.
Det smarta hade varit att bygga en modul som går att dra ut. Sedan sätta in en ny modul som man köpt av Tesla och sedan bara sätta in den i samma slot. Gjort på en halv minut. Sen kanske bilen skulle behövt nån tid på sig att konfigurera om något, men för ägaren hade det varit otroligt smidigt.
Det här med slavdatorer som är kopplade till CPUn verkar inte många här vara införstådda med.
Huvudsaken tycks vara att få så mycket extra krut som möjligt, men till vad nytta om inte övrigt som är installerat är anpassat?
en vanlig dator är ju ute efter tre år och behövs bytas. Borde vara samma sak i bilen om man vill hålla sig uppdaterad.
Inte direkt, så var det kanske långt tillbaka i tiden eller om man jagar högsta prestandan på de modernaste spelen, men för saker som surf, kartor, streaming av video och musik i hög kvalitet krävs ingen ny dator. Jag har visserligen 2st för mig själv hemma varav den ena är en Mac mini från 2018, alltså snart 5 år gammal och den har lika bra prestanda idag som den hade då, ja sett till vad jag använder den till då.
Förf spelade jag spel på den också med ett externt grafikkort kopplat till den, men det kortet gick sönder och spelar nu mest bara på Xboxen ändå, så för resten av användningen så går det urmärkt med en 5 år gammal dator.
Men ska tilläggas att den hade ju rätt bra prestanda 2018 till skillnad från bilarna där tillverkarna inte sätter in bra prestanda från början. Hade dom gjort det så att hårdvaran kostade i alla fall över 5000, gärna 10 000, så skulle det hålla ett bra tag.
Har en iMac från 2013. Funkar fortfarande finfint. Inte de mest grafiktyngda nya programmen. Men Apple har inga ”vanliga” datorer.
Håller jag inte med om, min jobbdator av märke Lenovo är 4 år nu och hänger med super i alla behov jag har av den. Räknar med minst 2 år till på den om den inte ger upp av nån anledning. Enda som blivit sämre sen den var ny är batteritiden när man jobbar utanför "dockan".
Ser vi lite historiskt så byttes ofta jobb-datorerna efter ungefär 3 år men numera kan jag tänka mig att intervallet utökats till kanske 4--5 år. Men mycket beror ju på vad kunderna använder sina datorer till - är det t ex beräkningsintensiva applikationer och höga krav på snabb grafik så är dom nog inte så långlivade i just den rollen ännu idag.
Man kanske är nöjd med vad man har när man inte vet något annat men när jag bytte förra året märkte jag framförallt hur mycket snabbare den nya datorn är, sysslar lite med 3D-grafik och där behövs lite krut men även vanliga sysslor är märkbart snabbare.
Har en stationär Dell från 2012 med Core i7 och SSD-disk som fungerar utmärkt fortfarande. Det enda jag fått byta är grafikkortet som pajade. Enda "kruxet" är att den inte går att uppgradera till Windows 11, men det är ju ingen förlust.
För bärbara datorerna märks åldrandet mer när tekniken har förbättrats senaste 10 åren - energisnåla komponenter, batterier, vikt, högupplöst display med mera...
Ja det är det här med uppgraderingar, där finns ju en gräns.
Har en padda från 2013, men var tvungen att skaffa en ny Air och trots att den gamle fungerar utmärkt fortfarande så märker man verkligen skillnaden i fart plus det nya som man inte visste man behövde.
Men jobbdatorn börjar bli lite hispig ibland, som Gaston skriver går det hyfsat i dockan, men utanför vill den snart ha lite påfyllning.
Än så länge fungerar det med alla slavar, men snart räcker den inte till för att matcha de datorer som kräver allt mer från huvudgatorna.
Och det var vad jag menade med att det kanske inte räcker med en ny CPU i en gammal bil om den inte är kompatibel med slavarna.
Köpte en maxad MacBook 16 Pro. Otrolig prestanda. Kommer var snabb många år. Billigare i längden att maxa ut och behålla länge.
Och så höjer man priset saftigt men vad gör det för de "blinda" Polestarfantasterna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.