Komponentbristen gör att Audi och Volkswagen säljer elbilar utan värmepump i Kanada, något som flera läsare uppmärksammat. I Sverige finns dock fortfarande värmepumpen kvar – än så länge.
Komponentbristen gör att Audi och Volkswagen säljer elbilar utan värmepump i Kanada, något som flera läsare uppmärksammat. I Sverige finns dock fortfarande värmepumpen kvar – än så länge.
Kommentarer
Så smart att ta bort värmepumpen på de bilar som är tänkta att säljas i kallare klimat, att man kanske tar bort den för bilar i sydeuropa, eller södra amerika (typ Texas och Florida) är väl en sak, men Kanada har ju liknande om inte bistrare väder vintertid än vad vi har i Sverige.
Ja, man kan tro att Kanada är ett vinterland. Men när jag var där och jobbade, hade hyrbilarna varken vinterdäck eller stolsvärme. Hyrbilsfirman (Hertz) fick in EN bil med vinterdäck som vi kunde byta till, då vi skulle upp i bergen med snö.
Nä, Kanada är inget vinterland, så varför behöver de en värmepump ;)
Det är väl tillvalet som de tagit bort?
Det är väl sannolikt färre som bockar i det tillvalet i varmare länder.
En värmepump gör inte mycket nytta vid låga temperaturer.
Den är mest värdefull mellan -5 och +15.
Saabnisse, min luftvärmepump som värmer huset ger 2,2 tillbaka på 1 kWh in vid -15 grader. Pumparna har blivit bättre och bättre i kyla.
Sedan vid +3 ökar det till ca 3 ggr input för att öka gradvis till 5-6.
Det innebär inte att det är den pumpen som bönräknarna monterat i elbilen.
Här tror jag att saabnisse har helt rätt i sitt senaste inlägg.
I Enyaq/MEB används värmepumpen för att reglera temperatur både i kupén och för batteriet. Utan pumpen behöver elementet ensamt göra jobbet. Det finns en del tester ute på nätet där de jämför med och utan pump.
Vad gäller förbrukning så blir det något lägre förbrukning. Framför allt blir kupén snabbare varm och batteriet kommer snabbare upp i optimal arbetstemperatur med pump. Möjligen förlänger även pump livslängd på batteriet och minskar degradering men det är bara min gissning.
Axa - du har säkert rätt där men att den skulle vara speciellt effektiv i lite lägre temperaturer tror jag liksom saabnisse inte. Sen kanske den ändå är att föredra av andra orsaker.
Värmepumpen i MEB heter tydligen R744. Hittar artiklar som visar att pumpen är effektiv. Ett test visar att COP är 2,8 vid -15.
Axa, om så är fallet är det ju utmärkt, men jag tillåter mig att tvivla.
Min erfarenhet av luftvärmepumpar är att de sällan håller vad som lovats och varje år kommer nya som är avsevärt bättre än tidigare årgångar.
Det visar sig att det sällan stämmer, men det finns bra aggregat och det finns skräp.
Det är väl utmärkt om VW tar bort värmepumpen då de skapar möjlighet för folk att bryta avtalet och köpet -när plånboken krymper kanske det inte är så aktuellt med ny bil längre....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.