Vi Bilägares forum

Tesla kapar priserna – med upp till 150 000 kr

Tesla kapar priserna – med upp till 150 000 kr

Teslas populäraste modeller blir rejält mycket billigare. Över en natt har priserna sänkts med upp till 150 000 kr.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-13 09:38

Kommentarer

Ja så är det nog.

Men de flesta biltillverkarna världen över har uppbackning av politikerna.

Vissa mer än andra dock.

Att vi står inför ett stålbad är vi överens om. Men det gäller också på sikt där b.la Tesla kommer att försvinna.

På sikt brukar det bli ungefär två eller möjligen tre producenter kvar.

Jag tror de kommer härstamma från Kina, Europa och möjligen USA.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 18:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tesla försvinna?

De gör 10 ggr så mycket vinst per såld bil som näst bästa fordonstillverkare av det större slaget 2022.

Det tar mindre än halva tiden att producera en Tesla mot en VW bland annat pga gigacasting som Volvo kommer att införa i Göteborg i år.

Uppdaterat: 2023-01-16 21:11

Det är inte bara Tesla som kommer försvinna. Även BMW, MB, Plåtschabraken, Nissan, Mazda-ja i stort sett samtliga bilproducenter utom två eller tre.

Dessa tre kommer att dela på mer än 95% av världens bilproduktion - som f.ö kommer bestå av färre enheter än idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 21:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Surt för den som precis köpt sin Tesla . 🤔
.
.
Och för begagnad-handlare 😳

Uppdaterat: 2023-01-16 21:45

Haha, Saida AL i farten.

Uppdaterat: 2023-01-16 21:50

Tesla skulle ju mycket väl vara en av de tre i A.Ls spådom.

Uppdaterat: 2023-01-16 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känns rimligt att Tesla blir en av de som blir kvar när de som sagt har högst marginaler av alla biltillverkare (utom kanske Ferrari), men de säljer ju så låga volymer av dyra bilar.

Tesla har också mer eller mindre inga lån eller krediter längre medans de gamla stora klassiska tillverkarna som Ford och GM har gigantiska skulder, inga marginaler alls osv. Tesla kan sänka sina priser rejält nu och ändå få marginal kvar och fortfarande fortsätta bygga nya fabriker då de har gott om cash.

De andra kan i princip inte sänka priserna på sina elbilar utan att gå med förlust om de inte redan nu gör det, i så fall ännu mer förlust och mer skulder.

Uppdaterat: 2023-01-17 07:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Den som lever får se! Om MB, BMW går under är nog svårt att tro men osvuret är bäst.

Uppdaterat: 2023-01-17 09:20

Om A.L sagt det så är det så, J.L....:)

Uppdaterat: 2023-01-17 09:56
Pi skrev:

Om A.L sagt det så är det så, J.L....:)

Just det, AL har rätt om allting (enligt honom själv)... :)

Uppdaterat: 2023-01-17 11:38

När var det Tesla skulle sluta sälja bilar och bara tjänsten "transport"? Musk meddelade ju för länge sen att man skulle passa på att handla innan det inte var möjligt.

Uppdaterat: 2023-01-17 12:13

Mäkinen
Jo, det var ju en härlig uppvisning av ”transport” under CES. En radda Teslor som i låg fart körde folk genom en tunnel. Spektaklet pyntades med hallucinogena färger.

Uppdaterat: 2023-01-17 13:33

Finns många skumma ställen i Zurich och beroende på vad man vill se samt anpassar filtren blir världsbilden därefter, som förklaring till kommentarer till ALs självbild.

Uppdaterat: 2023-01-17 13:48

Jag tror Tesla och BYD är två av tillverkarna som kommer klarar sig bra.
De ligger långt före alla andra avseende effektiv R/D och produktionsförmåga. (snabbt och med bra kvalitet)
Båda har även mindre beroenden till underleverantörer.
Vertikal integrering kallas det i branschen. Modeord just nu.

Uppdaterat: 2023-01-17 18:39
Gillar kurvor och rondeller
V8-Power skrev:

Det tar mindre än halva tiden att producera en Tesla mot en VW bland annat pga gigacasting som Volvo kommer att införa i Göteborg i år.

Ska de, SKITKUL !!!
På vilka modeller gör Volvo det?
Är Polestar med på tåget?

Uppdaterat: 2023-01-17 18:40
Gillar kurvor och rondeller

Vet bara att en sådan maskin var på väg till Göteborg, inget mer.

Volvo investerar rätt mycket i Göteborg megacasting är bara en del av det.
Från februari 2022:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/294360/volvo-cars-to-invest-sek-10bn-in-torslanda-plant-for-next-generation-fully-electric-car-production-1

As part of the planned investments, the company will introduce a number of new and more sustainable technologies and manufacturing processes in the plant. These include the introduction of mega casting of aluminium body parts, a new battery assembly plant and fully refurbished paint and final assembly shops.

The investments follow on a recent announcement by Volvo Cars and Northvolt, the leading battery cell company, to invest SEK 30 billion in the development and manufacturing of high-quality, tailor-made batteries for the next generation of pure electric Volvo models.

Both investment plans represent new steps towards Volvo Cars’ ambition to be a fully electric car company by 2030 and reflect the company’s commitment to a long-term future in its hometown of Gothenburg.

“With these investments we take an important step towards our all-electric future and prepare for even more advanced and better electric Volvos,” said Håkan Samuelsson, chief executive. “Torslanda is our largest plant and will play a crucial role in our ongoing transformation as we move towards becoming a pure electric car maker by 2030.”

The introduction of mega casting of aluminium body parts for the next generation of electric Volvo models is the most significant and exciting change implemented as part of the investment package. Mega casting creates a number of benefits in terms of sustainability, cost and car performance during the cars life time, and Volvo Cars is one of the first car makers to invest in this process.

Casting major parts of the floor structure of the car as one single aluminium part reduces weight, which in turn improves the energy efficiency and thereby the electric range of the car. This also allows Volvo designers to optimally use the available space inside the cabin and luggage area, boosting the overall versatility of the car.

Other benefits from mega-casting include reduced complexity in the manufacturing process. That in turn creates cost-savings in terms of material use and logistics, reducing the overall environmental footprint across the manufacturing and supply chain networks.

Uppdaterat: 2023-01-17 18:47

https://www.buhlergroup.com/content/buhlergroup/global/en/media/media-releases/buehler_adds_volvocarstoitsmegacastingcustomers.html

Uzwil (Switzerland), May 19, 2022 – The Swedish premium car brand Volvo Cars has purchased two Carat 840 die-casting cells for its factory in Torslanda, Sweden. The Carat 840, along with Carat 920, Bühler’s largest die-casting solutions, were launched in 2021. These solutions have become very attractive for customers in the automotive industry.

Uppdaterat: 2023-01-17 18:51

Jag trodde ni alla kände till de uppskattningar och prognoser som gjorts av framtidens bilmarknad? Men som vanligt saknar vissa raljanta herrar här i trådarna grundläggande koll och på sedvanligt manér hos den obildade skaran hånar man och vidhåller sin egen dumhet istället för att öppna böckerna och läsa på ;-) .

Den framtida marknaden väntas minska rejält, kopplat till högre miljökrav, självkörande bilar (som kan rulla dygnet runt) samt förändrade transportkrav från kunderna.

Det är irrationellt att sitta och åka ensam i sin bil, i alla fall när det finns teknik som möjliggör att samåkandet kan öka.

Därför finns det beräkningar som gjorts och som visar att framtidens bilar kommer fungera som uppkopplade robotar som man beställer och planerar beroende på resemönster och behov. En förarlös taxitjänst som tack vare att föraren inte existerar och till följd av elektrifiering blir mycket kostnadseffektiv. Detta ger i sin tur minskade behov av dyra vägar och kapaciteten kan minska.

Kvar blir då en bilmarknad om cirka 10 miljoner fordon per år, uppdelat på två eller tre producenter. Den utvecklingen är gängse inom de flesta branscher och omfattar inte bara biltillverkarna. Och nej, det är inte dagens tekniknivå som avgör utan morgondagens.

Tidshorisont? Ja det beror på den tekniska utvecklingen men givet dagens nivå väntas den globala bilmarknaden att sjunka med 23 procent fram till år 2040, eller cirka 50 miljoner fordon. Samtidigt kommer körsträckorna att öka med cirka 65 procent eftersom vi kommer planera våra resor smartare.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-18 14:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L.
Jag tror att det för lång tid kommer att finnas de som tycker om att köra bil aktivt och det visar ju t.ex. Morgan som säljer allt de producerar och även om den är avsevärt moderniserad ger den ett retrouttryck som älskas av sina ägare.
Den framtid du beskriver med uppkopplade robotar som tar dig dit du vill tycker jag verkar fasansfullt tråkig.
För övrigt har ju denna funktion sedan länge gått att få för de som av någon anledning inte vill, kan eller får köra bil, den kallas taxi och är ju lika dyr som din automatiserade framtid.

Uppdaterat: 2023-01-18 14:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

A.L:s framtid kommet inte hända oavsett hur mycket han upphöjer sig själv till skyarna och hånar de andra.
Narcissistiskt drag faktiskt.

Uppdaterat: 2023-01-18 15:37

Jag kan säkert tänka mig att åka i en "robotaxi" i framtiden om det är mycket billigare än Taxi.
Men att åka kollektivt undviker jag till varje pris.

Vägrar åka buss eller tåg och trängas och dra på sig förkylningar och sjukdomar. Att ha en egen bil som man själv kör är frihet. Behöver inte vänta på någon taxi eller robotaxi och passa tider osv utan kan ta bilen när jag vill och köra vart jag vill.

Bilkörandet och bilägandet kommer säkerligen minska om det finns perfekta och billiga robotaxis i framtiden, men krånglar dom eller är för dyra att åka så blir det nog fortsatt bilkörande själv.

Uppdaterat: 2023-01-18 15:43
- Peugeot e-208 GT 2022

Nisse; Jag tror inte att kostnaden för en automatiserade transporter med fordon som kan rulla dygnet runt och där samåkandet via automatisering blir dyrare än idag.

Jag tror på precis motsatsen. Jag tror att med automatiseringen så kan antalet bilar reduceras, infrastrukturen göras mindre och utsläpp med mera reduceras. Dessutom kommer efterfrågan på material att sjunka. Och trots detta kommer rörlighet och resande att öka.

Att några få sedan fortfarande vill köra bil själva är en uppfattning som jag respekterar. Det klart att en sådan effekt finns och bör finnas. Men det blir nog mest ett särintresse (ungefär som idag)

Min uppfattning är att transformeringen kommer att drivas av de lägre kostnaderna. Folk kommer inte köpa en egen bil utan hyra en plats när den behövs. Priset kommer vara helt rörligt och bygga på tillgång och efterfrågan- precis som när man boka en tåg- eller flygbiljett idag.

Den stora vinsten som jag ser det är att varje fordon kan transportera fler människor och dessutom användas dygnet runt. Idag står ju faktiskt huvuddelen av världens fordon stilla mer än vad de rullar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 11:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
V8-Power skrev:

A.L:s framtid kommet inte hända oavsett hur mycket han upphöjer sig själv till skyarna och hånar de andra.
Narcissistiskt drag faktiskt.

Det är inte mina påståenden utan analyser som är gjorda av narcissister på företag som McKinsey, WSP och IHS Markit.

Jag utgick från att begåvningsreserven här i trådarna hade läst dem, men baserat på de hån som kom efter mitt första inlägg hade de missat den informationen.

Så något mer begåvat svar än att det inte kommer att hända och allehanda angrepp på mig när jag försvarar mig mot dåligt uppförande från begåvningsreserven måste väl ändå V8-Power kunna få ihop,eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 11:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

För info så är det sällan McKinsey, WSP och IHS Markit har rätt!

Uppdaterat: 2023-01-19 12:03

Just begrepp som obildad skara och begåvningsreserven tillsammans med övrig attityd var anledningen till att jag skrev narcissistisk läggning om A.L likt en känd amerikansk president.

Uppdaterat: 2023-01-19 12:08

Det är ett annat resonemang.

Det är som bekant inte möjligt att se in i framtiden oavsett man spår klimat, väder eller bilmarknaden. Ja inte ens reglertekniska system jobbar med 100% perfektion

Men att bara förkasta resonemang med att det inte kommer att hända är ju inte särskilt trovärdigt. Och i det stora hela ett ganska dumt sätt att resonera på eftersom det i så fall omöjliggör alla åtgärder. Jämför gärna med IPCC som inte heller kommer att hända.

Men alla får ju tycka som de vill.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 12:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
V8-Power skrev:

Just begrepp som obildad skara och begåvningsreserven tillsammans med övrig attityd var anledningen till att jag skrev narcissistisk läggning om A.L likt en känd amerikansk president.

Ja det gäller att skuldbelägga offret. Ett känt svenskt fenomen som jag just betraktar som obegåvat.

Aldrig reflekterat över varför sådana ord delas ut? Om inte så gå gärna tillbaka och läs innantill.

Där var det en person som svarade på mitt inlägg utan sarkasm och påhopp och det var Saabnisse. Och eftersom han uppför sig på ett vuxet sätt skrev jag också ett normalt svar tillbaka.

Resten av begåvningsreserven agerade baserat på förstånd och begränsningar samt okunskap. Något som är gängse här trådarna tyvärr.

Jag hoppas inte att V8-power vill beblanda sig med det sistnämnda utan kan skriva utan napp och blöja.

Det blir ju trevligare.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 12:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag trodde ni alla kände till de uppskattningar och prognoser som gjorts av framtidens bilmarknad? Men som vanligt saknar vissa raljanta herrar här i trådarna grundläggande koll och på sedvanligt manér hos den obildade skaran hånar man och vidhåller sin egen dumhet istället för att öppna böckerna och läsa på ;-) .
Den framtida marknaden väntas minska rejält, kopplat till högre miljökrav, självkörande bilar (som kan rulla dygnet runt) samt förändrade transportkrav från kunderna.
Det är irrationellt att sitta och åka ensam i sin bil, i alla fall när det finns teknik som möjliggör att samåkandet kan öka.
Därför finns det beräkningar som gjorts och som visar att framtidens bilar kommer fungera som uppkopplade robotar som man beställer och planerar beroende på resemönster och behov. En förarlös taxitjänst som tack vare att föraren inte existerar och till följd av elektrifiering blir mycket kostnadseffektiv. Detta ger i sin tur minskade behov av dyra vägar och kapaciteten kan minska.
Kvar blir då en bilmarknad om cirka 10 miljoner fordon per år, uppdelat på två eller tre producenter. Den utvecklingen är gängse inom de flesta branscher och omfattar inte bara biltillverkarna. Och nej, det är inte dagens tekniknivå som avgör utan morgondagens.
Tidshorisont? Ja det beror på den tekniska utvecklingen men givet dagens nivå väntas den globala bilmarknaden att sjunka med 23 procent fram till år 2040, eller cirka 50 miljoner fordon. Samtidigt kommer körsträckorna att öka med cirka 65 procent eftersom vi kommer planera våra resor smartare.
MVH AL

Har en bergfast tro på självkörande bilar och att det kommer revolutionera vårt sätt att leva och transporteras. Att resursutnyttja hårdvaran högre än i dag kommer leda till ett minskat behov av antal bilar, hur mycket står skrivet i stjärnorna. Vad man kommer kalla den här lösningen är inte uppfunnet än, men det blir ett "klatschigt" ord/förkortning som kommer användas av alla.

Uppdaterat: 2023-01-19 15:27

Tom Tesla börjar ge upp självkörande bilar.
Skulle ni våga åka i mörker på smala vägar utan vägmarkeringar (räcker med att mittmarkering saknas för att de flesta ska få problem) eller på snöiga vägar med en självkörande bil

Uppdaterat: 2023-01-19 16:40

Att få hjälp i dagsljus på stora, fina (och tråkiga) vägar är en sak men inte skulle jag våga mig på det V8 skriver om ovan.

Uppdaterat: 2023-01-19 16:45
V8-Power skrev:

Tom Tesla börjar ge upp självkörande bilar.
Skulle ni våga åka i mörker på smala vägar utan vägmarkeringar (räcker med att mittmarkering saknas för att de flesta ska få problem) eller på snöiga vägar med en självkörande bil

Tesla ger inte upp självkörningen i första taget. Det är ju farligt att köra oavsett autonomt eller själv på smala småvägar utan markeringar, vilket kräver försiktighet.

Uppdaterat: 2023-01-19 17:46

Här håller jag nog helt klart med V8 - har man kört på smala, snöiga vägar så borde man inse att det är långt kvar innan en bil klarar detta helt själv.

Uppdaterat: 2023-01-19 18:22
V8-Power skrev:

Tom Tesla börjar ge upp självkörande bilar.
Skulle ni våga åka i mörker på smala vägar utan vägmarkeringar (räcker med att mittmarkering saknas för att de flesta ska få problem) eller på snöiga vägar med en självkörande bil

Ja det fungerar ju både inom militära, flyg som rymdindustriella sammanhang så varför inte,?

Men jag kan hålla med om att det återstår en del arbete innan det kan göras till ett rimlig kundpris. Och där är vi ännu inte i hamn vilket just Tesla är ett tragiskt exempel på.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 18:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Liiite andra krav på hög navigeringsprecision på en smal, snöig väg kontra ett flygplan i luften....På smala vägen får man knappast missa ens 1--2 dm...

Uppdaterat: 2023-01-19 19:06

Pi: Det finns missiler och vapensystem som kan nå och träffa sina mål med en felmarginal om några centimeter. Det finns automatiserade robotsystem inom logistik, kranar och en del annat som klarar sig utmärkt. Ja faktum är att Stockholms hamnar (och snart Norrköpings) kommer få helautomatiska kranar som skall lasta och lossa båtar. Och det handlar inom bara om att manövrera, utan också om att kunna lasta rätt. Och där rör det sig om mycket små marginaler.

Vi har dessutom bilar inom rymdmiljön som klarar sig utmärkt, trots att där inte ens finns en väg:-)

Så visst är det tekniskt möjligt men fortfarande väldigt mycket dyrare än vad kunden vill betala - just nu.

Är det säkert frågar sig någon? Ja kontra alternativet med människor är det mycket säkert.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-19 19:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, tekniken brukar alltid finnas i extrema produkter men det skall vara ekonomiskt möjlig att implementera i en konsumentprodukt också, A.L. Sen är ändå en noggrannhet på typ 1--2 dm en rätt hög noggrannhet när man inte har nåt att utgå ifrån på den snötäckta vägen.

Uppdaterat: 2023-01-19 19:51

Tar man sin smarta mobil så har den accelerometrar i x, y ,z för några kronor med mycket bra precision, tidigare förunnat militärt bruk och en faktor 1000 dyrare i pris. Teknikutvecklingen inom vision går snabbt framåt och priserna sjunker. Med maskininlärning till exempel kommer det lyckas, återstår att se vem.

Uppdaterat: 2023-01-19 20:16

På SR P1 gick i eftermiddags ett program om AI och där kom en del åsikter om det vi har lämnat över och kan lämna över i framtiden.

Uppdaterat: 2023-01-19 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är inte så säker på att de militära är så träffsäkra heller vid dåligt väder med hårda vindar och snö eller utstörda GPS:er.

Teslas kommentar är ju att de inte ljugit utan faktiskt misslyckats.

Uppdaterat: 2023-01-19 20:20
Pi skrev:

Ja, tekniken brukar alltid finnas i extrema produkter men det skall vara ekonomiskt möjlig att implementera i en konsumentprodukt också, A.L. Sen är ändå en noggrannhet på typ 1--2 dm en rätt hög noggrannhet när man inte har nåt att utgå ifrån på den snötäckta vägen.

Noggrannare än vilken människa som helst således, och dessutom (tvärtemot människan) repeterbart. Reglersystem är duktigare än människan. ESP, ABS osv du vet. Där hade man också motsvarande debatt i början av utvecklingen, framförallt från medelålders och äldre män som alla bromsar bilen bättre och säkrare än elektroniken ;-)

Jag säger inte att det saknas utmaningar. Vad jag säger är att det inte är omöjligt. Men förstås i nuläget mer kostsamt än vad kunderna vill betala.

Men med 4000 allvarligt skadade Och hundratals döda varje år så blir förbättringar snabbt lönsamma också i ekonomiska tal.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-20 10:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

På SR P1 gick i eftermiddags ett program om AI och där kom en del åsikter om det vi har lämnat över och kan lämna över i framtiden.

Ja det är en intensiv debatt, framförallt när det gäller vapen. Terminator ?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-20 05:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
V8-Power skrev:

Jag är inte så säker på att de militära är så träffsäkra heller vid dåligt väder med hårda vindar och snö eller utstörda GPS:er.
Teslas kommentar är ju att de inte ljugit utan faktiskt misslyckats.

Militär använder inte GPS längre (i större utsträckning) Det är därför allmänheten har tillgång till det istället. Och visst finns det störningar som påverkar både system som människor. Därav förändring i risk.

Att Tesla sedan använder köparna som testpiloter är en helt annan diskussion. Nu har man ju i någon mån krupit till korset även om det nog är lång tid kvar innan man tar på sig något ansvar för alla olyckor som deras bilar orsakat(?).

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-20 05:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Tar man sin smarta mobil så har den accelerometrar i x, y ,z för några kronor med mycket bra precision, tidigare förunnat militärt bruk och en faktor 1000 dyrare i pris. Teknikutvecklingen inom vision går snabbt framåt och priserna sjunker. Med maskininlärning till exempel kommer det lyckas, återstår att se vem.

Ja här håller jag helt med dig. Bra formulerat!

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-20 05:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tesla har upptäckt att kunderna förstår - man får vad man betalar för, därav sänkta priser

Uppdaterat: 2023-02-18 11:06