Vi Bilägares forum

Kina spås slå ut europeiska tillverkare från elbilsmarknaden

Kina spås slå ut europeiska tillverkare från elbilsmarknaden

Kina uppges ha en kostnadsfördel på 100 000 kronor per tillverkad elbil. Europeiska tillverkare klarar inte att matcha det och kommer slås ut från stora delar av marknaden, spår branschanalytiker.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-17 10:11

Kommentarer

Västingenjörer som hjälper fienden har väldigt bra betalt från kineserna men med subventionerade råvaror och halvfabrikat , som ligger i det kinesiska systemet står väst snart schack o kanske matt. Innovationsförmågan hos kinesiska ingenjörer är inte på samma nivå som västerländska på grund av systemet i sig men helt klart har de en hög nivå och stort antal ingenjörer. Med hjälp av västerländska överlöpare är de farligare än någonsin.

Uppdaterat: 2023-01-17 10:56

Märkligt, var är dessa kinesiska modeller i lägre elbilssegmentet? Det mesta som lanseras är dyrare prisklasser.

Vidare, undrar ifall de gjorde analysen innan Teslas prissänkningar.

Uppdaterat: 2023-01-17 11:52
Axa skrev:

Märkligt, var är dessa kinesiska modeller i lägre elbilssegmentet? Det mesta som lanseras är dyrare prisklasser.
Vidare, undrar ifall de gjorde analysen innan Teslas prissänkningar.

Precis, var är bilarna för 250 000 - 350 000 kr?

Uppdaterat: 2023-01-17 13:15
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, med en bra elbil i B-klassen för säg 250.000 kr så vore nog lyckan gjord för den tillverkaren

Uppdaterat: 2023-01-17 13:50

Med billiga bilar så blir som med Google, äger du din data eller har man sålt sin själ? I detta fall med elbilar, har man sålt den till Kinesiska staten?

Uppdaterat: 2023-01-17 17:13

EasyMan - det får gärna vara en tillverkare från annat länd än Kina som erbjuder bra och billiga elbilar. Sen måste man nog i ärlighetens namn påpeka att vi skulle ha svårt att leva idag utan produkter tillverkade i Kina - oavsett att man helst inte vill stödja den regimen.

Uppdaterat: 2023-01-17 18:14
Axa skrev:

Märkligt, var är dessa kinesiska modeller i lägre elbilssegmentet? Det mesta som lanseras är dyrare prisklasser.
Vidare, undrar ifall de gjorde analysen innan Teslas prissänkningar.

De gör det enda smarta, de säljer de svindyra modellerna då de tjänar mer per bil på dessa.
De billiga kommer komma hit efterhand.

Uppdaterat: 2023-01-17 18:26
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Visst är vinst per bil bättre med de dyrare modellerna. Men problemet är konkurrensen. Som europé, tar man ett etablerat europeiskt märke eller en kines för en miljon? Svaret finns i statistiken.

Uppdaterat: 2023-01-17 19:36

Jag tror att man räknar med att fullsmetade kineser ska bana väg för billigare modeller, men jag är inte säker på att det är rätt väg.

Till en del går det nog att jämföra när japanska bilar etablerade sig i västvärlden, men de använde en annan teknik, de satsade på driftsäkerhet.
Ok, det var lite enklare, många europeiska bilar var ju klart sämre, men ändå tog det lång tid och delvis för att de tvingade andra biltillverkare att skärpa sig.

Men den metoden går kanske inte att tillämpa idag, det finns väl inget som talar för att kinesiska bilar är bättre?

Uppdaterat: 2023-01-17 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Min uppfattning är att kinesbilarna i dagsläget är sminkade grisar. En hel del tekniskt lull-lull och i vissa fall bättre interiör materialkvalitet. Men inte bättre elbilar och vad det verkar sämre funktion än andra.

Uppdaterat: 2023-01-17 20:09
Axa skrev:

Mc
Visst är vinst per bil bättre med de dyrare modellerna. Men problemet är konkurrensen. Som europé, tar man ett etablerat europeiskt märke eller en kines för en miljon? Svaret finns i statistiken.

De svindyra kineserna säljer skapligt i Norge

Uppdaterat: 2023-01-17 21:26
Gillar kurvor och rondeller

Jag tittar på statistik för december. Hongqis feta RR-kopia 487 st som bäst säljande premiumkines. Jämför med Audi etron och EQC med ca 1300 ex vardera. Eller iX ca 1200 ex.

Uppdaterat: 2023-01-17 22:10

Fast nästan 500st i en månad är bra många tycker jag

Uppdaterat: 2023-01-17 23:37
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det kan man tycka. Modellen låg väldigt långt ner på försäljningslistan den månaden. Plats 21. Mao en hel del andra elbilar som säljer bättre.

Nu var detta bara en månad och det återstår att se vad som händer framöver. Dock tror jag att intresset för fler av de nykinesisk modellerna kommer dala snabbt även om de initialt säljer bra till de som är villiga att vara försökskaniner.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:07

Jag tror faktiskt tvärt emot dig Axa. Inte många år sedan de Koreanska fabrikaten betraktades med samma inställning du har nu.
De lär snabbt och kundens inställning normaliseras.
Så återkommit fem år. Så får vi se hur det faktiskt blev.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:25

Snoid
Förutsättningen är dock att kinesiska tillverkare lyssnar in vad europeiska marknaden vill ha och anpassar sig. Koreanerna klarade av det. Om kineserna klarar det återstår att se. Jag tvivlar med undantag för enstaka märken.

Uppdaterat: 2023-01-18 15:10

Axa
Jag tror nog Kineserna är betydligt mer lyhörda än du tror. Det finns så klart en anledning till att dom startar med högbygda bilar, för vad är det europeiska marknaden har suktat efter i många år nu?

Uppdaterat: 2023-01-18 17:46

Snoid
Därav min tidigare kommentar om sminkade grisar. Det handlar naturligtvis inte bara vilken typ av modell. Handlar om så mycket annat.

Uppdaterat: 2023-01-18 18:02
Axa skrev:

Snoid
Förutsättningen är dock att kinesiska tillverkare lyssnar in vad europeiska marknaden vill ha och anpassar sig. Koreanerna klarade av det. Om kineserna klarar det återstår att se. Jag tvivlar med undantag för enstaka märken.

MG...Nio...BYD, där har du tre tillverkare som förstått vad en nordeurope' vill ha i en bil.
Design inne o ute. Egenskaper.
Inte i MB och BMW-klass ännu dock.

Uppdaterat: 2023-01-18 18:29
Gillar kurvor och rondeller

MC
Det är inte bara design och lull-lull jag avser. Det är ju så mycket mer än så. Service och reparationer, tillgänglighet av sådana, garantiåtgärder, återförsäljare, konsumentinformation, etc.

Uppdaterat: 2023-01-18 18:56

MC - kolla t ex förra årets MG långtestbil hos ViB - inte många rätt där. Du som säger dig ha provkört så många elbilar borde väl ha märkt av att dom inte är så Europa-anpassade - alltså till de krav vi ofta ställer. Inte ännu i alla fall.
Och så länge många Kina-märken importeras och säljs av Hedin Bil så fladdrar ju varningsflaggan direkt bara av den orsaken. Så nog håller jag med Axa.

Uppdaterat: 2023-01-18 19:16
Axa skrev:

MC
Det är inte bara design och lull-lull jag avser. Det är ju så mycket mer än så. Service och reparationer, tillgänglighet av sådana, garantiåtgärder, återförsäljare, konsumentinformation, etc.

Och därav Teslas stora antal sålda bilar?
Nej de flestas köpare skiter fullständigt i detta, därav ser vi en stor förändring av bilbranschen.
Dom ser på prislappen, varför annars ett helt plötsligt jättestort intresse för att köpa en Tesla, dom har ju inget av det du ramsar upp. Men lika förbannat säljer dom stora mängder bilar, självklart är dom livrädda för Kinesernas konkurrens och snabba framfart, bla därav denna rejäla prissänkning.

Uppdaterat: 2023-01-18 19:28
Pi skrev:

MC - kolla t ex förra årets MG långtestbil hos ViB - inte många rätt där. Du som säger dig ha provkört så många elbilar borde väl ha märkt av att dom inte är så Europa-anpassade - alltså till de krav vi ofta ställer. Inte ännu i alla fall.
Och så länge många Kina-märken importeras och säljs av Hedin Bil så fladdrar ju varningsflaggan direkt bara av den orsaken. Så nog håller jag med Axa.

Hur många kinesiska elbilar har du testat då Pi, tänkte mest på att du ifrågasätter MC:s slutsats?
Själv har jag inte köpt någon men tvivlar inte för en sekund att dom kommer expandera väldigt fort.
Sedan att Hedin Bil är GA för många fabrikat borde väl vara en styrka då dom är jättestora och finns i många byhålor.

Uppdaterat: 2023-01-18 19:31

Inte så många Guran men jag är läskunnig så jag kan läsa vad motorjournalister skriver.

Uppdaterat: 2023-01-18 19:57
Pi skrev:

Inte så många Guran men jag är läskunnig så jag kan läsa vad motorjournalister skriver.

Rekommendera du läser lite Norska tester då. Dom ligger som sagt några år före Sverige.
Ett exempel, förvisso en rejäl bil.
https://elbil.no/den-beste-kineseren-til-na/

https://elbil-och-laddare.se/test-elbil-byd-tang/

Nio ET5 tror jag kan bli riktigt intressant
https://elbil.no/forsteinntrykk-nio-et5/

Uppdaterat: 2023-01-18 20:20

Snoid
Tesla har fördelen med ett utbyggt laddnätverk samt att de har riktigt snåla drivlinor i sina bilar. Sedan har de ju fullständigt misslyckats med konsumentinformation vad gäller autopiloten.

De flesta kineserna kommer se bra ut på pappret men ganska dåliga IRL. Men med det sagt så instämmer jag i att några få kineser kommer överleva Europa. Men att kinesbilar på något sätt skulle ta över och dominera i Europa kommer inte ske.

Uppdaterat: 2023-01-18 20:31

Axa, jag är inte lika säker, jag tror inte kineserna satt in den riktiga stöten än.
Alla kommer inte att finnas kvar av de som försöker nu, men några kommer att anpassa sig till de önskemål som finns här och då blir det nog bistert för vissa europeiska tillverkare.
Men det kan ju också bli ett utökat samarbete eller fler kinesiska uppköp.

Uppdaterat: 2023-01-18 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Snoid
Tesla har fördelen med ett utbyggt laddnätverk samt att de har riktigt snåla drivlinor i sina bilar. Sedan har de ju fullständigt misslyckats med konsumentinformation vad gäller autopiloten.
De flesta kineserna kommer se bra ut på pappret men ganska dåliga IRL. Men med det sagt så instämmer jag i att några få kineser kommer överleva Europa. Men att kinesbilar på något sätt skulle ta över och dominera i Europa kommer inte ske.

Jag har bestämt för mig du tidigare påpekat att Teslas laddnätverk inte längre är en så stor fördel då den till stor del är öppen för alla. Eller har du glömt det? Även har det blivit såpass dyrt att ägarna väljer andra operatörer.
Och du har säkert läst Motors vintertest där en Kines är årets positiva överraskning.
Skulle gissa på att t.ex Stellantis får det lite tufft, dyra och mediokra elbilar.
Varför skulle du välja en sådan framför en Kines ?
Däremot tror jag t.ex MB kommer klara sig bra, de ligger väl längst fram av Tyskarna med sina senaste modeller i premiumsegmentet.
Har du läst denna testen ?
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-mercedes-eqe-300/239665

Uppdaterat: 2023-01-18 20:54

Hur många kinesiska biltillverkare har börjat säljas här senaste åren?
NIO
MG
DFSK
Maxus
BYD
JAC
Ora
Polestar
Xpeng
Aiways
Hongqi

Lynk & Co och Wey har väl bara laddhybrider?

Zeekr dyker väl upp senare i år.

Uppdaterat: 2023-01-18 20:54
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Tesla har fördelen med ett utbyggt laddnätverk samt att de har riktigt snåla drivlinor i sina bilar. Sedan har de ju fullständigt misslyckats med konsumentinformation vad gäller autopiloten.
De flesta kineserna kommer se bra ut på pappret men ganska dåliga IRL. Men med det sagt så instämmer jag i att några få kineser kommer överleva Europa. Men att kinesbilar på något sätt skulle ta över och dominera i Europa kommer inte ske.

Jag har bestämt för mig du tidigare påpekat att Teslas laddnätverk inte längre är en så stor fördel då den till stor del är öppen för alla. Eller har du glömt det? Även har det blivit såpass dyrt att ägarna väljer andra operatörer.
Och du har säkert läst Motors vintertest där en Kines är årets positiva överraskning.
Skulle gissa på att t.ex Stellantis får det lite tufft, dyra och mediokra elbilar.
Varför skulle du välja en sådan framför en Kines ?
Däremot tror jag t.ex MB kommer klara sig bra, de ligger väl längst fram av Tyskarna med sina senaste modeller i premiumsegmentet.
Har du läst denna testen ?
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-mercedes-eqe-300/239665

MB samarbetar med BYD i Kina samt är till 20% ägt av kina (BAIC OCH Geely 10% var). Mercedes sålde ju i praktiken Smart till Geely och nya Smart 1 kommer nog till Sverige, kommer troligen även vara grund för Volvo EX30.

Uppdaterat: 2023-01-18 21:40

Snoid
Jo, kineserna kan öka ägandet i europeiska bilföretag men det jag menar är majoriteten av de nykinesiska märkena som Mäkinen räknar upp.

Men du har rätt angående Teslas laddnätverk. Det är ju till och med öppet för sådan som kör Enyaq.

Ja, det finns många andra jag väljer före en nykines. Vad gäller Stellantis så har de ju Jeep Avenger vilken jag hellre skulle välja än motsvarande kinabil. Vad gäller premium väljer jag alla dagar i veckan en tysk. Helst BMW.

Uppdaterat: 2023-01-18 22:16

Men Axa, hur många nyutvecklade elbilar har BMW lanserat?
I3 var faktiskt nyskapande när den kom, men för dyr ock komplicerad. Blev inte den utvecklingen BMW trodde på. Är väl bara iX som är en från grunden nyutvecklad elbil, eller minns jag fel?
Vag och MB är väl de européer som ligger hyfsat med, stellantis har sin plattform där olika versioner av Peugeot 208 florerar i olika kostymer.
Kineserna har ju massor av modeller som börjar välla in nu. Dyker upp nån ny varje månad.
Japanerna är helt akterseglade.
Men det är oavsett inte vad du eller jag väljer som avgör.
Jag valde att köpa en sydkoreansk denna gången, kan kanske bli en kinesisk nästa gång. Fanns en ingen europeisk inom godtagbar budget som jag ville ha. Så klart hade det varit helt ok med en Taycan, men den var så klart dubbelt så dyr som jag kunde tänka mig.

Uppdaterat: 2023-01-18 22:34

Snoid
Hur menar du själv? Även om i4 inte är en elbil byggd från grunden är den bättre än mycket annat där ute. Tar hellre en i4 än Tesla eller någon kinesbil.

Uppdaterat: 2023-01-18 23:13

Hur jag menar?
Som jag skrev, att BMW bara har en nyutvecklad elbil.
I4 är en konverterad ICE bil med allt det innebär i fråga om efterkonstruktioner och kompromisser. En gigantisk kardantunnel och obefintligt baksäte. Men det är en snygg bil och verkar fungera bra och skulle inte ha något emot att äga en. Men den är ju dyr och troligen beror det på att den är betydligt dyrare att tillverka än en från grunden konstruerad elbil. Skulle gott kunna tänka mig se mer på en Nio ET5.
Det gäller att kunna konkurrerar långsiktigt, det lär man inte kunna göra med ombyggda ICE bilar.

Uppdaterat: 2023-01-19 08:35

Snoid
Jag skulle tro att BMW inte ligger på latsidan vad gäller utveckling av elbilsplattform.
Poängen är BMW konverterat en ICE och ändå gjort bättre ifrån sig än många av de som har en elbilsplattform.

Vi får se vad BMW lanserar framöver men med tanke på vad BMW och MB hittills visat finns ingen anledning att titta efter premiumkineser.

Vad gäller kardantunnel så har man levt med det i alla år, och jag har ännu inte märkt av några fantastiska fördelar med den plana golvet.

Uppdaterat: 2023-01-19 09:53
Axa skrev:

Snoid
Jag skulle tro att BMW inte ligger på latsidan vad gäller utveckling av elbilsplattform.
Poängen är BMW konverterat en ICE och ändå gjort bättre ifrån sig än många av de som har en elbilsplattform.
Vi får se vad BMW lanserar framöver men med tanke på vad BMW och MB hittills visat finns ingen anledning att titta efter premiumkineser.
Vad gäller kardantunnel så har man levt med det i alla år, och jag har ännu inte märkt av några fantastiska fördelar med den plana golvet.

En fördel är att det potentiellt får plats mer batterier och att en tredje person kan sitta bak i mitten utan att behöva slåss om benutrymme med de andra samt att i framdelen av bilen så går det nyttja mer yta mellan stolarna för lagring av saker etc.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:20
- Peugeot e-208 GT 2022

Axa, när det gäller kardantunnel håller jag absolut inte med, jag saknar det plana golvet och främst i framsätet.
Och jag tycker absolut inte om den idiotiska mittkonsolen som finns i alla bilar nu för tiden.
Försök komma till förarplatsen från högerdörren när en idiot har parkerat 10cm från vänstersidan!

När det gäller premiumkineser håller jag med Snoid, jag tror BMW ligger efter och får nog knega för att komma ifatt och ska de behålla sin premiumstämpel krävs nog en skärpning, man är inte premium bara genom att hålla uppe priset.
Både BMW och MB och i viss mån Audi, har ju levt länge på att premiumstämpeln varit fäst vid deras namn, oavsett om produkterna levt upp till klassen och det tror jag kan bli ett problem om det visar sig att helt nya märken kan erbjuda samma egenskaper, men till avsevärt bättre pris.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Om man tycker att BMW ligger efter så finns en hel del tester och recensioner på iX och i4 som talar för det motsatta.

När det gäller utrymmet mellan framsätena så är det i Enyaq ingen skillnad mot tidigare ICE. En konsol avgränsar emellan. Även andra elbilar har konsoler som avdelar.

Vad gäller baksätet så har jag som sagt ännu inte märkt av fördelen med plant golv. Mittsätet är inte bättre än tidigare bilar. Annars är ett problem i många elbilar att det blir mindre fotutrymme undertill framsätet pga batteriet i golvet.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:40

Det är ju i kardantunneln man ska ha batteripacket så man slipper ha det under stolarna. På min Peugeot sitter det en låda där jag brukar lägga vänsterfoten på andra bilar. Vet inte om det har med batteriet att göra, men utan lådan hade jag kunnat sitta lägre=bättre.

Uppdaterat: 2023-01-19 11:51
Pi skrev:

MC - kolla t ex förra årets MG långtestbil hos ViB - inte många rätt där. Du som säger dig ha provkört så många elbilar borde väl ha märkt av att dom inte är så Europa-anpassade - alltså till de krav vi ofta ställer. Inte ännu i alla fall.
Och så länge många Kina-märken importeras och säljs av Hedin Bil så fladdrar ju varningsflaggan direkt bara av den orsaken. Så nog håller jag med Axa.

1/ ja, jag har ju skrivit om att Kinabilar inte har sätesvärme och klima som tyskar/svenskar har. Och andra saker. Men de listade kinabilarna (i mitt inlägg) är VÄLDIGT bra totalt sett.
Men som jag skrev, de har en bit kvar.
2/ Hedin Bil: köpt bilar och servar där, har alltid fått skitbra bemötande och support. De slarvade bort mina vinterdätt till Mercan, fick sprillans nya med exakt den originalfälg och Michelin-däck jag ville ha. Så från 3år gamla och slitna fälgar o däck till helt ny uppsättning. Utan diskussion! "Vi fixar nya, vad vill du ha?" Proffsigt. Ja, själva däcksbytet blev gratis och fick även lånebil.
(i göteborg)

Att köpa en bil från ÅF och serva där, ger vissa fördelar.

Uppdaterat: 2023-01-19 12:19
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Hur menar du själv? Även om i4 inte är en elbil byggd från grunden är den bättre än mycket annat där ute. Tar hellre en i4 än Tesla eller någon kinesbil.

Som jag skrev om för några veckor sedan då jag testade igenom BMW's elbilar. i4 är fantastisk!
i3 var långt före sin tid då den kom, fortfarande riktigt bra! En BIL, till skillnad från andra elbilarna med kass förarmiljö (ergonomi). BMW kan bygga BIL inte bara en del av bilen (el + batteri)

PS
Det svåra är inte att bygga bort "gigantisk kardantunnel och obefintligt baksäte"...det är att bygga en BIL som är bra rakt igenom som man kan köra och trivas med.

Uppdaterat: 2023-01-19 12:27
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Vad gäller Stellantis så har de ju Jeep Avenger vilken jag hellre skulle välja än motsvarande kinabil. Vad gäller premium väljer jag alla dagar i veckan en tysk. Helst BMW.

Har du koll på hur Stellantis och Jeep's bilar håller och hur nöjda ägarna är?
Deras bilar kommer i bottenskiktet på de flesta undersökningar.
Det är påfallande hur ofta jag testat italienska, franska och amerikanska bilar, som haft elfel. Mindre eller större.
Förra året fick ÅF inte igång en Alfa-demo jag skulle testa, som stod i hallen...
Jaja

Uppdaterat: 2023-01-19 12:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Att köpa en bil från ÅF och serva där, ger vissa fördelar.

Det räcker inte hos Hedin här i krokarna. Tyvärr är de alltför stora så de börjar bli svåra att undvika.

Uppdaterat: 2023-01-19 13:41
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Vad gäller Stellantis så har de ju Jeep Avenger vilken jag hellre skulle välja än motsvarande kinabil. Vad gäller premium väljer jag alla dagar i veckan en tysk. Helst BMW.

Har du koll på hur Stellantis och Jeep's bilar håller och hur nöjda ägarna är?
Deras bilar kommer i bottenskiktet på de flesta undersökningar.
Det är påfallande hur ofta jag testat italienska, franska och amerikanska bilar, som haft elfel. Mindre eller större.
Förra året fick ÅF inte igång en Alfa-demo jag skulle testa, som stod i hallen...
Jaja

Jag har ju Stellantisbil, en e-208.
Har inte än haft några problem med den, förra som också var Peugot, men bensin var också helt felfri under de 3 år jag hade den.

Sen finns det ju saker att önska, men som inte är något fel i sig, men som dåligt infotainmentsystem t.ex., men där har dom gjort mycket bättre ifrån sig på de nyaste modellerna av 308 t.ex. med ett helt annat system.

Uppdaterat: 2023-01-19 14:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Det kommer finnas europeiskt kontrollerade/ägda bilkoncerner men vingklippta. Gissar att det kommer bli likt mobil o vitvarubranschen att under skalet är det samma komponenter men säljs under olika varumärken beroende på land o region. Variansen kommer finnas i mjukvaran, tråkigt ? Hur rolig är en knapptelefon ?

Uppdaterat: 2023-01-19 15:13
Axa skrev:

Saabnisse
Om man tycker att BMW ligger efter så finns en hel del tester och recensioner på iX och i4 som talar för det motsatta.
När det gäller utrymmet mellan framsätena så är det i Enyaq ingen skillnad mot tidigare ICE. En konsol avgränsar emellan. Även andra elbilar har konsoler som avdelar.
Vad gäller baksätet så har jag som sagt ännu inte märkt av fördelen med plant golv. Mittsätet är inte bättre än tidigare bilar. Annars är ett problem i många elbilar att det blir mindre fotutrymme undertill framsätet pga batteriet i golvet.

Min bil har ingen konsol, fantastiskt trevligt att ha det öppet och enkelt kan ta sig ut på högra sidan av bilen utan problem. Har man inte haft det så förtsår man inte finessen och hur trevligt det är. Mittkonsolen var det sämsta på min förra GLC, dåligt med plats till högerbenet.

Uppdaterat: 2023-01-19 15:26

Snoid
Jo, jag vet att din saknar mittkonsol. Haft äldre bilar som man med liknande lätthet kunde flytta runt bland framsätena. Men jag kan inte minnas att jag har haft det behovet utom vid enstaka tillfälle på någon tajt stockholmsparkering.
Jag själv sitter bättre med konsol som man kan luta högerknäet emot.

Hur som helst. Tror inte mittkonsol eller inte har jättebetydelse för val av elbil.

Uppdaterat: 2023-01-19 15:58

Kunde inte ha formulerat mig bättre i denna fråga, Axa...:)

Uppdaterat: 2023-01-19 16:15

Jag har kört bilar med och utan mittkonsol.
Jag föredrar att sitta lågt och ombonat = dvs med konsol.
Mysighetkänslan är viktig för mig.
Gillar även att ha mittkonsolen att lägga hela underarmen på - och vid behov, att på den manuvrera navi, volym mm.
Att sträcka sig o peka på en skärm och därmed tappa ögonkontakt på vägen = kass.

Av de bilar jag kört är det bäst ergonomi och funktion i BMW o MB.
Där kan allt jag vill, styras med handen UTAN att se!

Uppdaterat: 2023-01-19 16:16
Gillar kurvor och rondeller

MC - Mazda har väl samma filosofi vad beträffar "skärmstyrningen" - har i alla fall varit så.

Uppdaterat: 2023-01-19 16:41