Vi Bilägares forum

Britishvolt förväntas ansöka om konkurs: ”Väldigt synd”

Britishvolt förväntas ansöka om konkurs: ”Väldigt synd”

Engelska företaget Britishvolt som hade storslagna planer på en jättefabrik för elbilsbatterier förväntas ansöka om konkurs.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-17 12:29

Kommentarer

Tror intresset att köpa ett sånt företag i England är lågt nu.
De som vill tjäna pengar på batterier ska tillverka dom i USA nu då det ges stora bidrag där nu efter nyår.

Uppdaterat: 2023-01-17 15:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Dyr energi och utanför de stora tullunionerna, då blir det tufft!

Uppdaterat: 2023-01-17 16:27
gmogmo skrev:

Dyr energi och utanför de stora tullunionerna, då blir det tufft!

Ytterligare ett offer för Brexit! Åtminstone en bidragande orsak.

Uppdaterat: 2023-01-17 17:04

Rätt åt dem när de skulle krångla med Brexit. Skicka dem tillbaka till stenåldern!

Uppdaterat: 2023-01-18 02:12
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det är verkligen trist om de går i KK med tanke på att varje extra kWh batteri kommer att behövas i omställningen till elbilar så jag hoppas verkligen att det ordnar sig med köpare, produktion och nya finansiella muskler.

Uppdaterat: 2023-01-18 09:21

När det finns en sund affärsmodell i botten så brukar ju en konkurs inte innebära slutet, utan att någon ny tar över, som har kunnat köpa upp konkursboet till förmånligt pris. Tråkigt för de ursprungliga investerarna, bara.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:36

Så går det när man lämnar EU. En viktig läxa för de som förespråkar en ”Swexit”. Byggs massa batterifabriker inom EU nu. T ex Stellantis bygger 4 stycken.
Kundunderlaget för en brittisk fabrik är för litet. De skulle bara leverera till Jaguar, LandRover och ett fåtal andra som producerar fordon i Storbritannien.

Uppdaterat: 2023-01-18 18:54

Raphael, varför då? De skulle ju kunna leverera in till EU också. Bara för att man gått ut EU betyder det inte att man inte kan handla med andra länder som är med i EU.

T.ex. har vårt företag köpt headset från England i säkert 10 år eller mer från ett stort företag där. Trots att de gått ur EU så köper vi fortfarande från samma företag då de är nästan halva priset mot att köpa samma headset i Sverige. Visst, tar lite längre tid med frakten, men har man framförhållning så funkar det.

Uppdaterat: 2023-01-19 07:06
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Raphael, varför då? De skulle ju kunna leverera in till EU också. Bara för att man gått ut EU betyder det inte att man inte kan handla med andra länder som är med i EU.
T.ex. har vårt företag köpt headset från England i säkert 10 år eller mer från ett stort företag där. Trots att de gått ur EU så köper vi fortfarande från samma företag då de är nästan halva priset mot att köpa samma headset i Sverige. Visst, tar lite längre tid med frakten, men har man framförhållning så funkar det.

Tull på allt ger så dyra batterier att ingen kommer vilja köpa.

Uppdaterat: 2023-01-19 08:30
Zäta3 skrev:

bejje skrev:
Raphael, varför då? De skulle ju kunna leverera in till EU också. Bara för att man gått ut EU betyder det inte att man inte kan handla med andra länder som är med i EU.
T.ex. har vårt företag köpt headset från England i säkert 10 år eller mer från ett stort företag där. Trots att de gått ur EU så köper vi fortfarande från samma företag då de är nästan halva priset mot att köpa samma headset i Sverige. Visst, tar lite längre tid med frakten, men har man framförhållning så funkar det.

Tull på allt ger så dyra batterier att ingen kommer vilja köpa.

Gäller samma om de tar batterierna, lägger på en lastbil/båt och kör över till EU och har ett lager där som de säljer från?

Problemet med EU och England har i alla fall det företag jag snackade om löst genom att ha lager i EU som de skickar från, så leveransproblemen har gått ner i alla fall.

Uppdaterat: 2023-01-19 08:54
- Peugeot e-208 GT 2022

Ur ren tullsynpunkt lär det inte vara nån skillnad, bejje. I båda fallen för man ju in varor ifrån ett icke-EU-land till ett EU-land och finns det tull på varorna så blir nog resultatet likadant. Däremot blir det lite enklare för t ex en slutkonsument att handla mellan EU-länder i st f ifrån ett land utanför EU - bl a avseende moms/VAT-hanteringen.

Uppdaterat: 2023-01-19 09:01

Storbritannien räknas som tredje land efter Brexit. Handel fungerar som med tex USA, Kina eller Indien. Förutom eventuella skillnader i moms ska hänsyn tas till tullavgifter och administration kring detta.

Som privatkonsument är det inte så stor skillnad mot att handla från tex USA. För företag innebär det ökade kostnader.
En del brittiska företag har flyttat sin verksamhet till EU för att inte tappa konkurrenskraft.

Uppdaterat: 2023-01-19 09:40

Axa - ,men det är en klar skillnad att som privatperson handla ifrån EU-länder jämfört med länder utanför EU.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:39

Precis. För att förtydliga, det är idag ingen skillnad mellan att handla från UK eller tex USA.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:43

Exakt Axa - och att handla ifrån t ex Norge fungerar ju i princip på samma sätt som ifrån t ex USA. Även om det finns enstaka företag i Norge med relativt mycket handel med Sverige som förenklat detta väsentligt.

Uppdaterat: 2023-01-19 10:47

Ja Norge är besvärligt. Vårt företag finns över hela världen, men den del jag jobbar med är "region" Norden med dessa länder. Vi har förr i tiden köpt t.ex. datorer i Sverige och skickat till vårt kontor i Norge, men var tvungen att sluta med det för det tog sådan vansinnig tid med tullen och det var krångel hit och dit med pappersarbete så det blev ohållbart, så vi var tvungen att börja köpa dom i Norge istället vilket blir dyrare.

Uppdaterat: 2023-01-19 11:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Vissa brittiska företag etablerar filialer i EU för att underlätta för konsumenter. En del brittiska e-butiker skickar varan från lager i EU-land.

Uppdaterat: 2023-01-19 12:10

Producerar man utanför EU kommer man i något läge behöva betala tull. Ju mer kompletta produkter man för in desto högre tullsats för att kompensera att man inte skapar värde inom unionen.
En fabrik i Storbritannien behöver ha lägre omkostnader för att kunna konkurrera i EU med produkter som är skapade där. Ganska självklart egentligen.

Jag har en japansk leverantör som tidigare haft sin europeiska omlastning utanför London dit allt har kommit för den europeiska marknaden och spridits till hela kontinenten. Efter Brexit har den flyttats till Nederländerna så inte godset behöver passera gränser flera gånger. Nu har britterna enbart ett kontor och själva godshanteringen sköts av en extern partner, dvs minus några arbetstillfällen i UK.

Uppdaterat: 2023-01-19 13:36