Vi Bilägares forum

Provkörning: Jeep Avenger (2023)

Provkörning: Jeep Avenger (2023)

Mångas tankar om vad som kännetecknar en Jeep ställs på ända med nya Avenger. Den går på el, är enbart framhjulsdriven och kommer aldrig att säljas i USA.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-09 15:40

Kommentarer

En ny elbil i B-segmentet, det är inte ofta! Klart intressant, men priset...

Uppdaterat: 2023-01-09 15:50

Den kommer som 4-hjulsdriven senare med extra elmotor för bakaxeln.
Visades upp som koncept på Paris-salongen. Kan utgöra grunden för en Fiat Panda XL Cross.
Nya motorn och det nya batteriet finns även i DS3 E-Tense från 2023 modell, kommer troligtvis till Peugeot e-2008 och Opel Mokka-E inom kort.

Uppdaterat: 2023-01-09 16:56

Jag gillar inte att körriktningsväljaren är en rad av knappar, jag föredrar en spak eller vippreglage. Trycka på en knapp för D, R osv känns inte naturligt. Nu måste man leta fram knappraden och trycka på rätt knapp. En spak eller vipp-brytare är ju bara vippa med handen. Man behöver inte kolla på reglaget ens.
Men bra den har bakrutetorkare till skillnad från flera nya kineser. Det behövs i svensk vinter.

Uppdaterat: 2023-01-09 19:32

Hmm, förbrukningen då? Vad är den?

Uppdaterat: 2023-01-10 11:59

Förbrukningen är 15.8 kWH per 100 km, eller 1,58 kWH per mil. Enligt WLTP blandad körning/genomsnitt.

Uppdaterat: 2023-01-14 11:04

Jeep har ju ingen prishistorik i Sverige för denna modell som man måste förhålla sig till så vi får väl hoppas att den blir attraktivt prissatt.

Uppdaterat: 2023-01-14 11:07

Det är den fullutrustade 1st edition som kommer först, sen kommer billigare versioner.

Uppdaterat: 2023-01-14 12:51

1,58 kWh är lägre än för Ora Cat 300 som har en genomsnittlig förbrukning på 1,67 kWh enligt WLTP, trots Orans mjukare formgivning och lägre höjd och därmed lägre luftmotstånd. Det visar på en synnerligen energieffektiv drivlina i Jeep.

Uppdaterat: 2023-01-15 08:57

Jeep har värmepump, bakrutetorkare och Apple CarPlay/Android Auto. Allt detta saknas i Ora Cat. Dessutom brukar Stellantis utrusta sina elbilar med Michelin, GoodYear eller Continental däck.
Ora Cat kommer till Sverige med Giti-däck. Giti är en Indonesisk tillverkare som i Sverige är mest kända för lågprisdäcket GT Radial som säljs av Vianor.

Uppdaterat: 2023-01-15 09:06

När det rådde kaos för ett par år sen på däckmarknaden och däcken man var i bevåg att beställa (på nätet) såldes slut innan man hann fylla i uppgifterna så blev det att chansa på Giti sommardäck för mig. Måste säga att jag blev positivt överraskad, tysta och behagliga. Ser inte heller ut att nötas mer än andra däck jag haft. För en gångs skull en chansning som gick hem. :)

Uppdaterat: 2023-01-15 10:25

Ora Cat är utrustade med Giti Comfort, inte Synergy H2 som är betydligt bättre. Synergy H2 är ett acceptabelt däck i tyska tester. Inte premium, men håller acceptabla greppnivåer för ett mellanklassdäck. Comfort är ett billigare däck, mer komfortinriktat och komforten har gått ut över våtgreppet och rullmotståndet där däcket inte alls är bra.
Att sälja en elbil med ett lågprisdäck med högt rullmotstånd bara för att ha så lågt pris som möjligt, det kan man kritisera.

Uppdaterat: 2023-01-17 12:42

Just det, det var Synergy H2 jag köpte. Åtminstone nåt med H2...

Uppdaterat: 2023-01-17 13:29