Vi Bilägares forum

Wankelmotorn snurrar igen i Mazda MX-30 R-EV

Wankelmotorn snurrar igen i Mazda MX-30 R-EV

En laddhybrid som ingen annan – med wankelmotor som alstrar ström. Mazda MX-30 R-EV är försenad men snart här.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-13 13:42

Kommentarer

Rätt pris på den nu så är jag sugen.

Uppdaterat: 2023-01-13 14:11

Totalt idiotiskt. Bygg en riktig elbil istället.

Uppdaterat: 2023-01-13 15:43
V8-Power skrev:

Totalt idiotiskt. Bygg en riktig elbil istället.

När till och med någon med som kallar sig V8-power kommer fram till detta så inser man hur otroligt feltajmad denna bil är....

Mazdas dagar som fristående biltillverkare är räknade.

Uppdaterat: 2023-01-13 16:03

Jag gillar Mazda för att de vågar vara annorlunda bland likgiltiga, likartade biltillverkare.
Jag har följt utvecklingen av Wankelmotorn sedan tidigt 60-tal och har fått ta del av de många svårigheter som funnits och som gjorde att i princip alla licenstagare gav upp.
I dag är det bara Mazda som återstår tillsammans med ett par mindre tillverkare av småmotorer.
Och det är inte underligt, motorn ser enkel ut med få delar, men det är en svårtillverkad motor, därför dyr och den har få fördelar mot en konventionell fyrtaktsmotor.
Men Mazda påstår att de löst problemen med bränsle och oljetörst, de har en ny typ av tätningar, vi får väl se hur de klarar slitaget, det har alltid varit ett stort problem.
Jag tror att det är något av en gimmick att Mazda fortsätter med Wankel, man vill visa att man lyckats där så många givit upp, men det kostar och man måste ta bra betalt för den här bilen och då är ju frågan om den går att sälja i tillräckligt antal för att bli lönsam.
Jag tvivlar.
Men jag har stor respekt för att de vågar och hoppas att de lyckas.

Uppdaterat: 2023-01-13 18:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant, betydligt bättre än dagens laddhybrider med en vanlig ICE drivlina med en elmotor. Här lär det bli en elbil med en ”generator”
Betydligt bättre

Uppdaterat: 2023-01-13 20:15
Mr Snoid skrev:

Intressant, betydligt bättre än dagens laddhybrider med en vanlig ICE drivlina med en elmotor. Här lär det bli en elbil med en ”generator”
Betydligt bättre

Det har ju både Honda och Toyota, men med en betydligt effektivare Atkinsonmotor.
Men det ska bli intressant att se hur Mazda klarar oljeförbrukningen.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ska gå att radera dubbelpost.
Enligt vad jag fått reda på jobbar man på det, men ännu går det inte.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Intressant, betydligt bättre än dagens laddhybrider med en vanlig ICE drivlina med en elmotor. Här lär det bli en elbil med en ”generator”
Betydligt bättre

Det har ju både Honda och Toyota, men med en betydligt effektivare Atkinsonmotor.
Men det ska bli intressant att se hur Mazda klarar oljeförbrukningen.

Ja men den driver ju ”traditionellt” . Som jag fattat
Mazdan går på konstant varvtal och har ingen koppling till drivhjulen
”Wankelmotorn har förfinats av Mazda i över 50 år och är den perfekta bensinmotorn för att underhållsladda ett batteri i ett fordon som uteslutande drivs av en elmotor. Den kombinerar fördelarna med att vara kompakt och nästan vibrationsfri och eftersom den inte driver hjulen direkt, kan den alltid köras inom det bästa belastningsområdet för optimal effektivitet.”

Uppdaterat: 2023-01-13 21:34

Vansinnigt!
Tyngre, kommer bara 85km på el och är komplex.
Varför?

Uppdaterat: 2023-01-14 00:50
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Intressant, betydligt bättre än dagens laddhybrider med en vanlig ICE drivlina med en elmotor. Här lär det bli en elbil med en ”generator”
Betydligt bättre

Det har ju både Honda och Toyota, men med en betydligt effektivare Atkinsonmotor.
Men det ska bli intressant att se hur Mazda klarar oljeförbrukningen.

I vilken Toyota?

Uppdaterat: 2023-01-14 07:37
motorcykelentusiasten skrev:

Vansinnigt!
Tyngre, kommer bara 85km på el och är komplex.
Varför?

Är det inte mindre komplext att ha en motor och generator än en motor med växellåda och en elmotor som på något vis skall samordnas med detta. Jag skulle vilja påstå att det är mindre komplext.

Uppdaterat: 2023-01-14 08:30
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Vansinnigt!
Tyngre, kommer bara 85km på el och är komplex.
Varför?

Är det inte mindre komplext att ha en motor och generator än en motor med växellåda och en elmotor som på något vis skall samordnas med detta. Jag skulle vilja påstå att det är mindre komplext.

Innan fanns MX-30 med eldrift.
Nu el + fossilmotor = mer komplext såklart

Uppdaterat: 2023-01-14 08:47
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Vansinnigt!
Tyngre, kommer bara 85km på el och är komplex.
Varför?
Är det inte mindre komplext att ha en motor och generator än en motor med växellåda och en elmotor som på något vis skall samordnas med detta. Jag skulle vilja påstå att det är mindre komplext.

Innan fanns MX-30 med eldrift.
Nu el + fossilmotor = mer komplext såklart

Än en elbil ja, men för att vara en laddhybrid, som den marknadsförs som, är det väl ändå en mindre komplex lösning.
Så jag trodde det var en ”traditionell” laddhybrid du avsåg.
Men verkar vara törstig, bensintank 50l, räckvidd 600km enl Mazdas beräkningar

Uppdaterat: 2023-01-14 08:51

Guran, Honda Civic drivs alltid med elmotorn och med Atkinsonmotorn, som har den bästa verkningsgraden av alla motorer och som laddar en generator, men får möjlighet att driva med bensinmotorn vid jämn fart.
Det är alltså både parallell och seriell hybrid vilket även Toyotas lösning är, även den med Atkinsonmotor, men med lite annan utformning.
Mazda MX-30 R-EV är enbart seriell där wankelmotorn enbart driver generatorn.
Det är helt klart att den har betydligt högre bränsleförbrukning, en av wankelmotorns nackdelar är den låga verkningsgraden och det har man jobbat på i femtio år!
Man får ner förbrukningen just genom att låta den gå med konstant varv, men den kommer inte ner till en Atkinsonmotor.
En annan nackdel med wankelmotorn är slitaget och det hör ju ihop med bränsleförbrukningen.
Mazda utlovar tre års garanti och ytterligare sju års funktionsgaranti och då kan man ju tro sig skyddad mot motorras, men om man läser garantivillkoren är det som vanligt lite luddigt, där framgår att garantin inte omfattar normalt slitage.
Och det var just det, vad är normalt slitage på en wankelmotor?
Det var det som knäckte NSU där motorerna slets väldigt snabbt.
Men en av fördelarna med Wankeln är den låga vikten, EV-R väger bara ca 130 kg mer än EV, naturligtvis också beroende på mindre batteri, men hade den haft en konventionell motor kanske den varit ytterligare 50 kg tyngre.

Jag förundras ändå över valet av wankelmotorn, jag förstår att Mazda gärna vill ha den kvar för att bevisa att det var enbart de som lyckades lösa de flesta problemen med konstruktionen.
Det är mest en gimmick!
Mazda hade en kompressormatad tvåtaktsmotor under utveckling och jag tror det vore ett lämpligare alternativ som laddmotor.

Uppdaterat: 2023-01-14 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett stort problem med wankelmotorn är att den använder förlustoljesmörjning precis som en äldre tvåtaktsmotor.
För att komma till rätta med den höga oljeförbrukningen har man ständigt, för varje generation, förbättrat tätningarna och till just den här motorn har Mazda ett helt nytt keramiskt material i listerna.
Det ska bli intressant att se vad det gör åt oljeförbrukning och livslängd.

Det som är lite märkligt är att man har samma pris 415900:- för båda modellerna, jag trodde wankeln skulle bli betydligt dyrare, men det ligger naturligtvis en besparing i det mindre batteriet.

Uppdaterat: 2023-01-14 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har åkt ett antal mil med elbil med räckviddsförlängare senaste dagarna och i den hade det varit skönt med ett mindre skramligt motorljud. Levc använder en Volvotrea som generator. Låter inte vackert.

Uppdaterat: 2023-01-15 22:05

L.Mäkinen, på just den punkten är ju wankeln överlägsen och det ska bli intressant att se om ljud och vibrationsfrihet kan uppväga alla nackdelar.

Uppdaterat: 2023-01-16 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

L.Mäkinen, på just den punkten är ju wankeln överlägsen och det ska bli intressant att se om ljud och vibrationsfrihet kan uppväga alla nackdelar.

De lägger nog till konstgjort motorljud via högtalarna, så att ICE-bilistena känner sig hemma och inte blir nervösa...

Uppdaterat: 2023-01-16 11:50

Tror jag inte behövs!
Så tyst kommer den inte att vara.

Uppdaterat: 2023-01-16 11:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mazda hemsida skriver 600km räckvidd. Om el inkluderas så är förbrukningen 0,97l/mil, om inte 0,83l/mil och alltså 685km räckvidd. Med 50 liter bensintank är det dåliga siffror. Tror att Nissan har lanserat en liknande med en av deras vanliga motorer som generator. Rent allmänt så gillar jag konceptet med ett större batteri och en liten backupmotor/generator eftersom alla andra tillverkare idag gör ju tvärtom.

Uppdaterat: 2023-01-16 16:21

Mazda hemsida skriver 600km räckvidd. Om el inkluderas så är förbrukningen 0,97l/mil, om inte 0,83l/mil och alltså 685km räckvidd. Med 50 liter bensintank är det dåliga siffror. Tror att Nissan har lanserat en liknande med en av deras vanliga motorer som generator. Rent allmänt så gillar jag konceptet med ett större batteri och en liten backupmotor/generator eftersom alla andra tillverkare idag gör ju tvärtom.

Uppdaterat: 2023-01-16 16:21

Nissan Qashqai har bensinmotor som är generator som laddar batteriet till elmotorn. Men provkörningar indikerar hög förbrukning och marginellt lägre än mildhybriden.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-nissan-qashqai-e-power-2022

Uppdaterat: 2023-01-18 09:42

Nissan artikeln;
”Motor: Elmotor som drivmotor, max effekt 190 hk, max vridmoment 330 Nm. Generator i form av trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo och variabel kompression, volym 1 497 cm3.

Batteri: 2,1 kWh”

Med ett så litet batteri har de helt tappat poängen. Där har Mazda gjort mer rätt. Och Nissan har stoppat in en av deras befintliga bensinmotorer vilket är overkill som generator.

Jag tror att räckvidd 400km på el + 200km bensin(liten tank) skulle täcka alla scenario där el är prio och lättast möjliga generator finns där som säkerhet i bakgrunden.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:39

hybrid87, det vore naturligtvis en bra variant, men jag har ett annat förslag som inte heller finns.
Eftersom många inte har dagliga körsträckor som överstiger 100 km så skulle ju ett batteri för 200 km vara mer än nog och den möjligheten finns ju redan med både Honda-e och Mazda MX-30.

Men så kan ju kravet uppstå att någon gång behöva åka längre än batteriet tillåter och för att slippa långa laddpauser var 200 km, som ju kan vara ännu tätare vintertid, är det naturligtvis bra med en räckviddsförlängare.
Men den är ju faktiskt onödig den mesta tiden bilen används.
Idealiskt vore en plug-in modul som kan leasas eller köpas allt efter behov.
Modulen kunde utgöras av en laddgenerator med bränsletank alternativt ett extra utbytbart batteri.
Då skulle vikt och kostnader för elbilar kunnat hållas nere betydligt.

Det fanns en gång möjlighet till att nyttja en variant i Frankrike där Zoë kunde förses med ett litet släp med räckviddsförlängare, men det vore helt klart trevligare med en insticksmodul.

Uppdaterat: 2023-01-18 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - ungefär lika realistiskt som att vi skulle få en batteristandard för elbilar..:)

Uppdaterat: 2023-01-18 11:28

Nja inte riktigt, en gemensam batteristandard kommer nog att dröja, om den överhuvudtaget är genomförbar. Möjligen om spåmannen A.L. får rätt om endast tre återstående tillverkare i framtiden.
Men en insticksmodul vore helt realistisk för en enskild tillverkare, men givetvis endast om man får en modell som säljer i större antal och den skulle då kunna anpassas även till andra modeller.
Men jag håller med, viljan att samarbeta är ju inte så stor.

Uppdaterat: 2023-01-18 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, bra ide. Typ som en modulär bil, där man kopplar in det man behöver, generator, extrasäten i släp?

Jag tror att det är svårt med innovation eftersom ledarskapet i företag inte vill ta risker, utan bara följa andra. Här borde åtminstone VAG göra mer eftersom de har pengar, istället för att lansera ett nytt märke, och tionde alternativet till en Golf.

Uppdaterat: 2023-01-18 12:21

Härligt med ännu en tillverkare som verkar förstå helheten, på samma sätt som tex Bmw I3 med sin Rex-motor.
Rejält smart, då man på detta sätt kan använda ett mindre batteri, samtidigt som det med råge täcker snittpersonen i Sveriges dagliga resor på el, men när man behöver åka längre så har man hjälpmotorn som tar en hela vägen.

Skulle gärna se att fler gick denna vägen. Istället för det som sker på el-fordon idag, genrellt, får större och tyngre batterier. Ta ex EX90 med 111kW batteri, istället borde man gå ned på 40 kW och en liten motor med fasta varvtal (för att förlänga livslängden) så blir bilen lättare, billigare att tillverka och rejält mer miljövänlig än att maxa blodsbatterier från Kongo.

Uppdaterat: 2023-01-19 14:05

Fast just MX-30 hade ju redan ett litet batteri som nu krympt till ett ännu mindre batteri - känna tveksamt i relation till den som det verkar rätt törstiga motor som driver generatorn. Känns som att en bättre väg att vandra hade varit att öka kapaciteten på batteriet en del och skippa Wankel-motorn, Dessutom lär man förlora de skattefördelar som en elbil har i värt land när den förändras till en laddhybrid. Tror tyvärr inte på nån försäljnings-succé - i alla fall inte i vårt land.

Uppdaterat: 2023-01-19 15:28

Isoderlund, det får mig tänka på andrahandsvärdet på rena elbilar framöver, när den 6,8 åriga garantin på batterierna löpt ut och den måste bytas. Får mig minnas en artikel för ett tag sen där Tesla S ägare fick en nota på 250 tusen för batteribyte så han brände upp sin bil istället. Onödigt tänkte han som redan betalat över en miljon på bilen. Vill biltillverkarna att elbilarna likt, iphone, skrotas när batteriet dör?(fel det också).

Vill någon köpa en 10 årig begagnad 700 tusenkronors elbil för 200-400 tusen och sedan lägga in nytt batteri för 200 tusen?

Uppdaterat: 2023-01-19 16:18

Har du egen erfarenhet av batteri-byten i elbilar, hybrid87 ? Eller talar vi om en skröna som du gärna sprider vidare ?

Uppdaterat: 2023-01-19 16:43

Här är artikeln:
https://www.dagensps.se/motor/han-sprangde-sin-tesla-model-s-blev-varldsnyhet/

Har fler källor om det behövs. Sen var det en fråga till andra som kan motargumentera. Att bara säga att der är skröna är inget argument. Jag är redo att lyssna och ändra mig.

Uppdaterat: 2023-01-19 17:17

Nej har ingen elbil

Uppdaterat: 2023-01-19 17:18

Det finns nog väldigt många exempel på dyrbara fel på drivlinor på ICE-bilar så att ta just detta fall som nån form av intäkt för att mer eller mindre alla elbilar är värdelösa efter 6--8 år är nog att dra detta lite för långt. Sen var det en gammal Model S (2013 års modell - ingen nysåld till finländaren så knappast att han betalat "över en miljon") och enligt artikeln skulle ett nytt batteri kosta drygt 200.000 kr. Givetvis inte alls bra men detta innebär ju inte att alla elbilar drabbas av liknande fel.

Uppdaterat: 2023-01-19 17:28

Pi, det är väl samma skatt på rena elbilar och laddhybrider, 360:- har jag för mig.
Och när det gäller wankeln har vi ju inga siffror än, men hittills har ju den motorn varit avsevärt törstigare än andra typer, ska bli intressant att se vad Mazda har lyckats med.
Personligen tror jag på den här ide’n men med en lien lätt överladdad tvåtaktare eller en liten atkinson, som laddmotor.

En annan sak som jag tycker är perfekt med litet batteri och elmotor är, förutom viktbesparingen, möjligheten att komma vidare vid soppatorsk mitt ute i ingenstans.
Med en ren batteribil blir det jobbigt, men med en laddgenerator räcker det med en liten bränsledunk.

Uppdaterat: 2023-01-19 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - det beror väl på utsläppsnivån hos laddhybriden enl WLTP-mätcykeln. Tycker dock att Mazda förstört denna bil i o m halveringen av ett redan tidigare "litet" batteri.

Uppdaterat: 2023-01-19 18:48

Pi, ursäkta mig för de mindre faktafelen, kom direkt från minnet och artikeln var ett tag sedan jag läste.

Här kommer en annan artikel om batteriproblem, kundens batteri dog plötsligt under garantitid:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/tesla-model-s-rackvidd-kraftigt-forsamrad-efter-batteribyte/

Jag är teknikentusiast och älskar alla typer av motorer. Men batterier är ett stort frågetecken ur ett längre perspektiv. Som många vet började tesla med Panasonics 18650 batterier i elbilarna, vilket är laptop-batterier. Hur väl fungerar en 10-12 år gammal laptop, och är den driftsäker? Tesla har sedan ändrat storlek på batterier och varierat med olika katodtyper, men är samma lithium-ion fortfarande idag.

”Sist vill jag referera en sista artikel; Även om själva elen är billig, kan fel på elektronik och batterier bli mycket dyra och även Sverige upplever ökande efterfrågan på begagnade vanliga bränslebilar, särskilt registrerade före 1 juli 2018.”
https://newsvoice.se/2021/05/byta-till-branslebil-trend/

Uppdaterat: 2023-01-19 19:17

Var och en har rätt att tro och tycka vad man vill, hybrid87. Sen skall du vara medveten om att det finns olika kvalitetsnivåer även på 18650-celler och en stor skillnad jfr en laptop eller andra enkla konsumtionsprodukter är övervakningen av cellerna både under laddning och urladdning.

Uppdaterat: 2023-01-19 19:20

Pi. det är möjligt, men jag vet att Superben kostar 360:- och jag tror inte Mazdan blir dyrare-

Uppdaterat: 2023-01-19 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du kan givetvis ha rätt saabnisse men räckvidden på Mazdan antydde lite hög förbrukning vilket kan påverka skatten negativt.

Uppdaterat: 2023-01-19 19:41

Pi, ja det är ju bara räckvidden som har angetts hittills och den verkar ju inte tyda på en låg förbrukning.
Det är nog som jag trodde från början, wankeln är något av en gimmick för Mazda och man kanske anser att nackdelen med hög förbrukning uppvägs av fördelarna.
Men jag tvivlar.
Men jag ser fram mot en provkörning.

Uppdaterat: 2023-01-19 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hybrid87 skrev:

Nej har ingen elbil

Som motvikt kan du läsa om denna Tyska gubben som kört 170.000 mil med sin Tesla S.
https://carup.se/han-har-kort-170-000-mil-i-sin-tesla-sa-mar-batteriet-i-kylan/

Uppdaterat: 2023-01-19 20:29
saabnisse skrev:

Pi, ja det är ju bara räckvidden som har angetts hittills och den verkar ju inte tyda på en låg förbrukning.
Det är nog som jag trodde från början, wankeln är något av en gimmick för Mazda och man kanske anser att nackdelen med hög förbrukning uppvägs av fördelarna
Men jag tvivlar.
Men jag ser fram mot en provkörning.

Benägen att hålla med dig, batteri skulle varit lika stort som i elbilen och en mindre bensintank. Motorn verka ta ca en liter per mil så det hade fint räckt med 20l tank och samma batteristorlek. Nu blir ju bilen en laddhybrid och inte en elbil med räckviddsförlängare. Bra laddhybrider har MB, mer än 10 mil på el och en dieselmotor.

Uppdaterat: 2023-01-19 20:35

2013-14 av Tesla Model S har sämre batteripack än senare modeller. De är inte reparerbara i samma grad (om de alls är det).

Uppdaterat: 2023-01-19 22:13

Ni pratar mycket om den höga förbrukningen på MX 30 R-ev, runt en liter/ mil. Varför är förbrukningen då enligt Mazda på deras hemsida ynka 0,1 l/ mil.... dom uttrycker det som 1L/100 km. CO2 utsläpp 21 g.

Uppdaterat: 2023-01-20 13:38

Beror nog bara på testcykeln - vilket lika gärna skulle kunna vara 0,0 l/mil om man bara kör på batteriet. Säger inget om förbrukningen när batteriet är tomt.

Uppdaterat: 2023-01-20 13:47
nicke88 skrev:

Ni pratar mycket om den höga förbrukningen på MX 30 R-ev, runt en liter/ mil. Varför är förbrukningen då enligt Mazda på deras hemsida ynka 0,1 l/ mil.... dom uttrycker det som 1L/100 km. CO2 utsläpp 21 g.

Vem pratar om det? Bara någon som gissar, den finns ju inte att prova än, så den förbrukningen är skitsnack. Folk med i3 REX är nog lämpade att svara, har för mig (glömt) att 9 liter gav ca 15 mil. Så säger vi 0.7 l/mil och då är det ju om man behöver nyttja det, man kommer ju att ladda i de flesta fallen, men visst lika stort batteri som elversionen hade väl inte varit så dumt.

Uppdaterat: 2023-01-23 06:33

skarj, med tanke på fjuttbatteriet som bara tillåter drygt 80 km utan hjälp av laddmotorn måste man nog räkna med att MX30-R kommer att jämföras med en konventionell laddhybrid och med erfarenhet av wankelmotorns låga verkningsgrad blir nog bränsleförbrukningen ganska hög.
Och eftersom den delvis använder sig av förlustoljesmörjning ökar kostnaderna ytterligare.

Uppdaterat: 2023-01-23 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

https://ourworldindata.org/grapher/carbon-intensity-electricity

Någon som kan förklara för mig hur detta med elbilar, hybrider skall rädda oss ifrån mer koldioxidutsläpp? Frågan är om inte mindre fossilt drivna bilar släpper ut mindre om man ser det ur ett globalt perspektiv. Vi använder allt mer energi, och jag tror kärnkraften är det enda som verkligen kommer att göra skillnad, och då måste det göras globalt.. inte i ett fåtal länder. Alternativet är att kastas tillbaka 300 år i tiden.. och sluta göra aktiviteter som medför utsläpp.
I Sverige gör det stor skillnad, ren energi.. låga utsläpp.. men i Kina, Indien, USA och Australien tjänar vi inte mycket på att elektrifiera fordonen.. såvida inte utsläppen minskas radikalt när vi omvandlar energin (tillverkningskedjan).

Uppdaterat: 2023-01-23 10:35

Tankvolymen är 50 liter och ingen gissning. Gå in på mazda.se och bygg bilen, välj motor och läs tekniska detaljerna.

https://www.mazda.se/bygg-din-mazda/MAZDA%20MX-30/5WGN/

Uppdaterat: 2023-01-23 18:45