Vi Bilägares forum

Tanka HVO100 i dieselbilen: Detta ska du tänka på

Tanka HVO100 i dieselbilen: Detta ska du tänka på

En ny bokstavskombination har dykt upp på macken. HVO100 är den fossilfria dieseln som lovar lägre utsläpp för vanliga dieselbilar. Men det finns viktiga saker att känna till innan du tankar HVO.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-23 06:20

Kommentarer

Dyrare, sämre, miljöskadande - men koldioxidreligiöst halal!
Ja, detta måste ju vara framtidens bränsle. "100" står för 100 % dygdesignalerande.

Uppdaterat: 2021-08-30 03:17

I en tidigare artikel så kunde man läsa att 44% av HVO100 som tankas i Sverige innehålla PFAD och palmolja. Dessa har högre klimatpåverkan än fossil diesel på grund av regnskogsskövlingen. Hade önskat att det framgick i artikeln var man kan tanka HVO100 som inte innehåller PFAD och palmolja. Någon som känna till en sådan lista?

Uppdaterat: 2021-10-11 11:09

Neste uppger på sin sida att man inte använder palmolja i sin HVO 100 (Neste MY Förnybar Diesel) som säljs eller har sålts på den svenska marknaden, men däremot PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) och det är en av mer än 10 råvaror man kan använda.

Preem skriver på sin sida: "Sedan länge har Preem tagit avstånd från palmolja och den kampen fortsätter. Under 2020 förekom det ingen PFAD i Preems totala försäljning".

Alltså borde HVO 100 som säljs av Preem vara fri från både palmolja och PFAD. Men det kan ju ändå vara bra att fråga företaget om hur läget är just nu.

Uppdaterat: 2021-10-11 23:15
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

För info så finns det idag två lev av HVO som inte innehåller PFAD eller palmolja.

Det är Ecopar och Preem.

Jag tankar i första hand Ecopar pga den är minst skadlig för miljön med markant minskade utsläpp av partiklar bla. Fördelen med Ecopar är att de har en extra försäkring som täcker ev problem med motorn som ev skulle kunna härledas till deras HVO.

Preems HVO tankar jag i nödfall då jag av någon anledning ej kan tanka Ecopar.

Jag kör en Passat Variant 2019 TDi FWD DSG och har kört ca: 2000 mil på HVO utan problem. Min förbrukning är ca: 0,45 i snitt och jag kommer ca: 140 mil på en tank.

Med vänlig hälsning,

///M

Uppdaterat: 2021-10-12 14:07
runnersmike skrev:

Jag tankar i första hand Ecopar pga den är minst skadlig för miljön med markant minskade utsläpp av partiklar bla. Fördelen med Ecopar är att de har en extra försäkring som täcker ev problem med motorn som ev skulle kunna härledas till deras HVO.

Vilken variant av Ecopar kör du på? Finns ju EcoPar Bio (fossilfritt) och EcoPar A (tillverkat av fossil naturgas).

Uppdaterat: 2021-10-13 23:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Hej John2008,

Jag kör på Ecopar B - som är deras HVO variant och det har funkat mkt bra som sagt. Innan körde jag på Ecopar A (innan deras HVO utan PFAD/Palmolja hade släppts).

Ecopar A är mkt effektiv och beroende på fordon så får man ca: 5-10% lägre bränsleförbrukning. Jag hade tidigare en Tiguan Allspace TDi 190HK AWD - och jag märkte att jag kom längre på Ecopar A jämfört med ex Preems diesel.

Med vänlig hälsning,

///M

Uppdaterat: 2021-10-14 10:30
runnersmike skrev:

Hej John2008,
Jag kör på Ecopar B - som är deras HVO variant och det har funkat mkt bra som sagt. Innan körde jag på Ecopar A (innan deras HVO utan PFAD/Palmolja hade släppts).
Ecopar A är mkt effektiv och beroende på fordon så får man ca: 5-10% lägre bränsleförbrukning. Jag hade tidigare en Tiguan Allspace TDi 190HK AWD - och jag märkte att jag kom längre på Ecopar A jämfört med ex Preems diesel.
Med vänlig hälsning,
///M

Om målet är att komma långt på en tank så skall du väl tanka ”Blankdiesel”

Uppdaterat: 2021-10-14 11:38

Hej Guran,

Nja, målet är kanske en kombo :)

Komma långt och köra på HVO.

Med vänlig hälsning,

///M

Uppdaterat: 2021-10-14 11:54

Jag tankar HVO100 i min båt med Volvo Penta diesel. Förra året blandade jag 50/50 vanlig diesel/HVO100 men i år har jag bara tankat HVO100 hela sommaren. Har inte gjort någon jämförelse på förbrukningen, men allt har funkat perfekt. VP dieselmotorer är godkända för HVO100.

Uppdaterat: 2021-12-01 16:26

Märkligt med texten "BILARNA SOM KLARAR HVO100" över listan med bilar, när det inte direkt handlar om det, utan vilka bilar som tillverkaren godkänner för HVO100.

Uppdaterat: 2021-12-06 04:28
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Precis ALLA dieselmotorer oavsett märke och ålder fungerar utmärkt på ren HVO100.

Uppdaterat: 2021-12-06 09:21
Swenssons skrev:

Precis ALLA dieselmotorer oavsett märke och ålder fungerar utmärkt på ren HVO100.

Har du garanti på bilen och tankar HVO100 trots att den inte är godkänd för det och tillverkaren kan påvisa att det blivit problem tack vare det, får du bekosta allt själv. Dock har jag aldrig hört att det verkligen hänt, men möjligheten finns att det kan bli så.

Uppdaterat: 2021-12-07 01:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Vem tankar HVO-100 när literpriset är nästan 30kr. Det är dött precis som Ulf Svahn förutspådde redan när den utdaterade artikeln skrevs.

Uppdaterat: 2022-05-11 12:52

Hej! Jag tankar på Preem, där kostar HVO ca: 26,8 och med rabatt så blir extrakostnaden ca: 125 kr per tank. Med vänlig hälsning, Mikael

Uppdaterat: 2022-05-11 12:54

Bristande formulering:
Isuzu-pickup från 2017 är näst senaste generationen.

Uppdaterat: 2022-05-11 13:48

Många Åkerier använder Hvo100 men efter 1.81:-/litern skattesänkningar på bensin/diesel och samma pris på Hvo100 lär mest företag tanka detta och undantag finns alltid.

Uppdaterat: 2022-05-11 15:23
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

Många Åkerier använder Hvo100 men efter 1.81:-/litern skattesänkningar på bensin/diesel och samma pris på Hvo100 lär mest företag tanka detta och undantag finns alltid.

Tror du många åkerier fortfarande tankar HVO100?
Jag gissar på att dom i stället fyller på med blankdiesel, det har högre energi innehåll, ger lägre förbrukning och högre effekt från motorn.
En möjlighet för dom att marginellt sänka kostnaderna för drivmedel, och det är väl de små marginalerna de lever av.

Uppdaterat: 2022-05-11 21:08
Mr Snoid skrev:

Elbil_Vw skrev:
Många Åkerier använder Hvo100 men efter 1.81:-/litern skattesänkningar på bensin/diesel och samma pris på Hvo100 lär mest företag tanka detta och undantag finns alltid.

Tror du många åkerier fortfarande tankar HVO100?
Jag gissar på att dom i stället fyller på med blankdiesel, det har högre energi innehåll, ger lägre förbrukning och högre effekt från motorn.
En möjlighet för dom att marginellt sänka kostnaderna för drivmedel, och det är väl de små marginalerna de lever av.

Har med upphandlingar och göra och kraven på fordon och Co2 utsläpp. Därför Ica i Västerås gått över till Biogas i sina fordon. Hvo100 & AD Blue har använts i lastbilar mycket längre en personbilar iallafall i 7 års tid. Första gången jag kommer ihåg att jag tanka detta i en lastbil då kört i många år. Hybrider och även El lastbilar börjar nu säljas mer och testas nu med flera 64T som borde börja säljas inom 1-2 års tid. 50 mil borde vara möjligt i samma tidsperiod och då kommer ännu mer att säljas

Uppdaterat: 2022-05-12 07:15
Elbilar

Haha, såååå lurade alla är. HVO är inte klimatsmart för 5 öre.. det sänker inte utsläppen alls. Ni som tankar HVO, kan med gott samvete strunta i detta och välja vad ni vill.. rent klimatmässigt spelar det NOLL roll. Vill du sänka utsläppen, då skall du göra andra saker.. sluta flyga, äta mindre kött, köra en liten elbil med låg förbrukning.. och spara på allt där du verkligen kan spara, vatten och el kan du spara som ett exempel. Sluta konsumera varor, reparera och underhålla saker så att de håller längre. Det finns 1000 andra saker att göra än att köra på HVO för att "döva ditt samvete angående klimatet".

Uppdaterat: 2023-01-11 13:15

Underbart Vargen.

Du beskrev just vägen fram till ökade utsläpp

Och det mest ironiska är att du inte verkar förstå varför.;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-11 14:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

HVO är en överbryggningsprodukt fram till 2040 och inget annat.

Uppdaterat: 2023-01-11 14:22
Power to the people

A.L, som vanligt lever du inte i verkligheten.. så du missar den totalt. Men vet du vad, jag bryr mig inte. Ökade utsläpp blir det inte.. för det där 0.1 kretsloppet på ca 80 år är inget som betyder något just nu. Du är nog som de flesta, priserna går upp på bostäderna när räntan går ner.. och tänker inte en framåt en enda dag. Hela världen lever idag "på lånad tid", men någon gång måste räkningen betalas, såväl när det gäller klimatet som lånen på banken.

Uppdaterat: 2023-01-11 14:24

"överbryggningsprodukt", spännande ord... vart hittade du det? HVO är en "hitte-på-produkt" som höjts till skyarna. Och som sagt, de klimatmässiga fördelarna är knappt mätbara och gör ingen skillnad, koldioxiden släpps ut NU och gör skada NU. Det är bra att restprodukter som tex ifrån restauranger mm kan tas till vara och används i nästa led, men klimatmässigt gör det varken till eller från.. allt måste processas, hämtas upp, energi användas osv.. listan kan göras lång.

Uppdaterat: 2023-01-11 16:20
hx30 skrev:

A.L, som vanligt lever du inte i verkligheten.. så du missar den totalt. Men vet du vad, jag bryr mig inte. Ökade utsläpp blir det inte.. för det där 0.1 kretsloppet på ca 80 år är inget som betyder något just nu. Du är nog som de flesta, priserna går upp på bostäderna när räntan går ner.. och tänker inte en framåt en enda dag. Hela världen lever idag "på lånad tid", men någon gång måste räkningen betalas, såväl när det gäller klimatet som lånen på banken.

Det du inte har förstått, trots att jag redan har visat det för dig, är att när man sparar och använder befintliga instrument under längre tid så innebär det en produktivitetsökning. En sådan ger upphov till en högre ekonomisk tillväxt och, per definition, en högre andel utsläpp.

Fenomenet kallas för rekyleffekt och finns väl utrett i litteraturen. Och om Vargen som vanligt inte orkar öppna den så känner han säkert till den industriella revolutionen. Den möjliggjordes tack vare produktivitetsökningen och tillgång på arbetskraft.

Så det är bra att använda bilen länge och att man kan köra längre givet en viss mängd bränsle. Men någon reduktion av utsläppen ger det inte(däremot kan det förstås möjliggöra att stora delar av Afrika kan öka sin konsumtion och det är förstås bra)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-11 18:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

HVO100 är numera så pass dyr att jag tyvärr har slutat tanka det. Vidare kör vi numera ändå mer på el iom köpet av ID3an i september -21.

Uppdaterat: 2023-01-11 23:54

Jag är ägare till en dieselbil . Jag har de senaste åren endast kört 300 mil om året. Detta betyder att jag har låtit bilen mest stått i garaget. Problemet är om man kör så lite så bildas alger i tanken. Sen kan man kanske tycka att det vore billigare att ta TAXI vid de tillfällen. Tidigare innan pandemin användes bilen ( VOLVO XC60 ) för två resor till Italien årligen.

Uppdaterat: 2023-01-16 15:53

PS. När jag kör med ren diesel förbrukar bilen 0,5 liter milen. Kör jag med diesel som innehåller 30% tillsatser är förbrukning vid samma sorts körning är förbrukningen 0,7 liter milen. Alltså 40 % mer. Kan inte förstå poängen med reduktionsplikten !!!!

Uppdaterat: 2023-01-12 10:11

"Ungefär en krona dyrare än vanlig diesel men bränslebolagen tror att priset för HVO100 kommer att höjas ytterligare."
-
I artikeln (som påstås vara uppdaterad 2023-01-12) finns förutom ovanstående felaktiga påstående om ungefär en krona dyrare, även en gammal bild som visar väldigt inaktuella priser på diesel och HVO 100.

Prisskillnaden nu för tiden är långt mer än en krona och brukar vara runt 5-6 kr extra per liter för HVO 100. Aktuellt pris hos Tanka den 2023-01-13 var 24,31 kr/ liter för diesel (B7) och 29,82 kr/ liter för HVO 100.

Uppdaterat: 2023-01-15 21:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, det där är ju en gammal artikel från augusti 2021 som väckts till liv på nytt. Så självklart stämmer inte en siffra i den.

Uppdaterat: 2023-01-15 21:20
hx30 skrev:

Haha, såååå lurade alla är. HVO är inte klimatsmart för 5 öre.. det sänker inte utsläppen alls. Ni som tankar HVO, kan med gott samvete strunta i detta och välja vad ni vill.. rent klimatmässigt spelar det NOLL roll.

Läs gärna på innan du skriver på detta sätt! HVO 100 kan ur ett livscykelperspektiv i jämförelse med diesel, sänka de fossila utsläppen av koldioxid med upp till 90 %. Enligt en del tyckare, får du dessutom mindre pengar över om du tankar HVO 100 och kan därför inte lägga lika mycket på flygresor och annat uppenbart klimatskadligt.

Uppdaterat: 2023-01-15 21:26
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Det du inte har förstått, trots att jag redan har visat det för dig, är att när man sparar och använder befintliga instrument under längre tid så innebär det en produktivitetsökning. En sådan ger upphov till en högre ekonomisk tillväxt och, per definition, en högre andel utsläpp.

Nu är det ju frågan om vilken sorts energikälla man använder och om den är fossil eller inte. I t ex Sverige har växthusgasutsläppen minskat med 33 % mellan år 1990-2021 samtidigt som befolkningen växt med över 20 % och den ekonomiska tillväxten nästan fördubblats.

Uppdaterat: 2023-01-15 21:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
vibilägare2022 skrev:

PS. När jag kör med ren diesel förbrukar bilen 0,5 liter milen. Kör jag med diesel som innehåller 30% tillsatser är förbrukning vid samma sorts körning är förbrukningen 0,7 liter milen. Alltså 40 % mer. Kan inte förstå poängen med reduktionsplikten !!!!

Låter som ett uppenbart fel på själva bilen!

Uppdaterat: 2023-01-15 21:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:
Det du inte har förstått, trots att jag redan har visat det för dig, är att när man sparar och använder befintliga instrument under längre tid så innebär det en produktivitetsökning. En sådan ger upphov till en högre ekonomisk tillväxt och, per definition, en högre andel utsläpp.

Nu är det ju frågan om vilken sorts energikälla man använder och om den är fossil eller inte. I t ex Sverige har växthusgasutsläppen minskat med 33 % mellan år 1990-2021 samtidigt som befolkningen växt med över 20 % och den ekonomiska tillväxten nästan fördubblats.

Och skuldandelen fördubblats. Det är krediter som har blåst upp ekonomin under perioden. Man kallar detta för skulddriven tillväxt.

Lån som skall betalas tillbaka och som nu ger stora effekter på konsumtionen när räntorna ökar.

Men fossil eller inte så var det inte det som var frågeställningen. Vad frågan gällde var konsekvenserna av produktiviteten på utsläpp och ekonomi. Och där vet man att högre produktivitet ger en växande ekonomi och högre utsläpp. Slår du ut det på GDP är det nära på deterministiskt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 12:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”