Vi Bilägares forum

Tesla kapar priserna – med upp till 150 000 kr

Tesla kapar priserna – med upp till 150 000 kr

Teslas populäraste modeller blir rejält mycket billigare. Över en natt har priserna sänkts med upp till 150 000 kr.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-13 09:38

Kommentarer

Känns bra att ha väntat på detta.
Mer kommer komma, tro mig!
Kommer bli världens konkurrens inom elbilar.

Uppdaterat: 2023-01-13 18:42
Gillar kurvor och rondeller

En ett år gammal Model 3 än nu nere på 430-440000:- på blocket redan

Uppdaterat: 2023-01-13 18:50

MC
Sorry. Men är det verkligen någon av de kinesiska elbilarna som är skitbra och billiga? Och har de verkligen kommit i massivt antal?

Uppdaterat: 2023-01-13 19:16
Mikael Karlsson1 skrev:

gmogmo skrev:
Mikael Karlsson1 skrev:
Det var väl ganska väntat att det skulle komma prissänkningar efter att bonusen försvann, men kanske inte så mycket och kanske inte först från Tesla.
Enligt Teslas svenska sida så är leveranstiderna nere på under 2 månader för Y och under 3 månader för övriga modeller.
Anledningen till 3 månader för övriga modeller måste vara leveranstiderna med bla sjöstransport.
Så i praktiken mindre än 2 månader från orderläggning till byggnation för alla modeller!
Har de redan byggt bort orderstocken? Det var inte länge sen de också hade betydligt längre leveranstider!
Tänk att när Sverige tar bort bonusen så säker Tesla sina priser i hela världen!
Snacka om att ha storhetsvansinne!

Man verkar ha sänkt något mer i Sverige än övriga Europa för att viss mån även anpassa priserna efter bonusborttagandet.
Jag är väl medveten om att Sveriges betydelse i världen är försumbar även om del politiker tex verkar tro nåt helt annat...

Tror du det.
I Norge har SR sänkts 120.000kr + moms, dvs 150.000kr

Uppdaterat: 2023-01-13 20:04
Axa skrev:

MC
Sorry. Men är det verkligen någon av de kinesiska elbilarna som är skitbra och billiga? Och har de verkligen kommit i massivt antal?

Vidga dina vyer utanför den svenska ankdammen. Ta gärna en tur till Norge så lär du märka viss skillnad på elbilspopulationen.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:09

Nu skall vi se hur trådpolisen Pi reagerar på det uttalandet.

När jag skriver något om den svenska ankdammen blir det en herrans massa skäll från Pi.

Men du klarar dig nog;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-13 20:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Som jag tidigare påpekat, med kinesiska elbilar tänker jag främst på de typiska kinestillverkarna BYD, Xpeng, Nio etc.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:39
Axa skrev:

Snoid
Som jag tidigare påpekat, med kinesiska elbilar tänker jag främst på de typiska kinestillverkarna BYD, Xpeng, Nio etc.

Därför jag säger du behöver vidga sina vyer utanför Västerås eller vad det nu är.
Välkommen till Oslo en vecka.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:43

Snoid
Ehm, eller så tittar man på försäljningsstatistiken.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:54

[quote=Mr Snoid

Tror du det.
I Norge har SR sänkts 120.000kr + moms, dvs 150.000kr[/quote]

Norge är lite speciellt eftersom de inte har moms på elbilar, men skillnaden är ungefär 30kSEK mindre skillnad mellan norska och svenska priser, även om det procentuellt fortfarande är ungefär samma. Och Tesla kanske sänkte ungefär lika mycket, sen gör momsen skillnaden...

Jämförde tex mot Finland där basmodellen av Y blev 10k€ billigare (110kSEK) medan svenska priset blev 150kSEK lägre.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:02
Mikael
Axa skrev:

Snoid
Ehm, eller så tittar man på försäljningsstatistiken.

Det kan du få göra bäst du vill. Men ta gärna en tur till Oslo, se på bilbeståndet och alla kinesiska ShowRooms
Exempelvis så har Voyha ett stort Showroom mellan Nasjonalteatre stasjon och Akers brygge. Rullar runt flera testbilar, riktigt snygg.
Nio, so du även nämner, har sitt showroom på Karl-Johan, granne med Grand Hotel.
Du kan räkna med att den förändring på marknaden som nu sker i Norge även kommer komma i Sverige om några år.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:08
Mikael Karlsson1 skrev:

[quote=Mr Snoid
Tror du det.
I Norge har SR sänkts 120.000kr + moms, dvs 150.000kr

Norge är lite speciellt eftersom de inte har moms på elbilar, men skillnaden är ungefär 30kSEK mindre skillnad mellan norska och svenska priser, även om det procentuellt fortfarande är ungefär samma. Och Tesla kanske sänkte ungefär lika mycket, sen gör momsen skillnaden...
Jämförde tex mot Finland där basmodellen av Y blev 10k€ billigare (110kSEK) medan svenska priset blev 150kSEK lägre.[/quote]
Jo då det är moms på elbilar i Norge. Momsfritt upp till 500kkr sedan moms på överskjutande del. Även en viktavgift har införts i år. Ca 20.000kr för en tvåtons elbil.
Och jag har ganska god koll på vad som gäller i Norge, har jobbat där i drygt 10 år så jag förstår, skriver, läser norska och pratar det hyfsat bra.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:15

Nio gar tagit över Teslas showroom i Göteborg och öppnar snart.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:15

Snoid
Det verkar dock inte som alla showrooms speglar försäljningen…ännu.
De få kinesiska elbilar som rullar är en droppe i havet sett till norska elbilsparken. Men alla kanske rullar i Oslo?

Uppdaterat: 2023-01-13 21:59
Axa skrev:

Snoid
Det verkar dock inte som alla showrooms speglar försäljningen…ännu.
De få kinesiska elbilar som rullar är en droppe i havet sett till norska elbilsparken. Men alla kanske rullar i Oslo?

Var inte många Teslor som rullade i Oslo då jag började jobba där. Själv körde jag BMW 520D F10 på den tiden.
Förändringen går väldigt fort nu AXA, fortare än vad du verkar inse.

Uppdaterat: 2023-01-13 22:27

Snoid
Kanske det. Det är ganska elbilstätt på orten men har ännu inte siktat någon kinesbil förutom en demobil vid ett tillfälle.
Hur som helst har jag fortfarande svårt att se vad med kinesbilarna som lockar. Nu när Tesla sänker priserna så blir det ännu svårare. Om gemene man står inför valet mellan en Tesla och kinesbil, vilken blir valet?

Uppdaterat: 2023-01-13 22:32

Ja då hade jag nog valt en Nio ET7, riktigt snygg bil.
Som jag påpekat, se utanför din ankdamm. De kinesiska bilar som kommer nu är inte några riskokare.
Det finns en anledning till att Tesla nu dumpar sina priser.
Jag har roat mig med att beräkna antalet elbilar i trafiken en vältrafikerad gata i Oslo, Bygdøy allé, ca 50% är elbilar.

Uppdaterat: 2023-01-13 22:57
Axa skrev:

MC
Sorry. Men är det verkligen någon av de kinesiska elbilarna som är skitbra och billiga? Och har de verkligen kommit i massivt antal?

Kolla global försäljningsstatistik så ser du!
Som jag sagt länge nu, vänta bara.
Detta är bara början!

Uppdaterat: 2023-01-14 00:35
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

De underliggande faktorerna för att driva upp elpriserna påbörjades den 1/9-2015 och är signerad tokstollarna. Då höjde man effektskatten på kärnkraft med 17% vilket fick bolagen att avveckla. Detta trots varningar om att det skulle påverka priser och effekt i systemet.
Därefter har stolligheterna fortskridit med sjuka nivåer på skatter på transporter, inskränkningar i möjligheter att investera i ny infrastruktur och som grädde på moset bonus-malus och reduktionsplikt.
Allt detta har gjort transporter dyrare, likväl som att matproduktionen ökat i pris.
Sedan kom pandemin som förstörde utbudet och satte igång en pengakarusell av sällan skådat slag och därefter kriget.
Inflationen hade varit lägre om kärnkraften varit kvar.
Inflationen hade varit lägre om reduktionsplikten inte införts
Inflationen hade varit lägre om inte bränsleskatterna skruvats upp till nivåer långt över vad det finns vetenskapligt stöd för
Och inflationen hade varit lägre om man inte omöjliggjort en normal investeringskalkyl.
Tokstollar alltså
MVH AL

Håller absolut med om att all kärnkraft borde vara kvar samt att mer ska byggas...MEN rent trams att vi inte skulle ha lika hög inflation ändå, det är ju inte så att Sverige är drivande i inflationen, det är inte så att vi inte påverkas av omvärlden och det är inte så att elpriset vore mycket lägre om vi haft högre egen produktion om den inte varit avsevärt högre än möjligheten att sälja den mycket dyrare till andra marknader, endast en avreglering av marknaden fixar priserna till stabilt låga, intresset för det lär vara obefintligt om nu inte alla röstar på V möjligen som i sin tur sedan förbjuder MP. Givetvis skulle V driva upp inflationen genom sin politik i övrigt, så...

Vad som nu behövs är att få upp räntorna ordentligt samt lönerna och acceptera att nuvarande prisnivå inte kommer att gå ner, det är helt enkelt dags för att gilla läget och kanske gå med i Euro illa kvickt för att vi inte ska bli ett fattigland. Vi urhållkas dubbelt, inflation samt valuta, relativt andra länder, ren dumhet, visst kan det rädda jobb ibland och kortsiktigt, men vill vi bli ett lågprisland dit andra semestrar? Inte jag, jag gillar det omvända, höga priser och höga löner där det känns billigt i iprincip alla andra länder.

Uppdaterat: 2023-01-14 07:32

Råvaror till batterier och komponenter är fortfarande dyra. Elbilstillverkarna tar inte ut höga priser för att straffa konsumenter, utan för att de måste det för att gå runt ekonomiskt.
Tesla har stora problem på stora marknader som Kina och är utsatta för hård press.
Elbilar behöver hämta hem dyrare materialkostnader, produktionskostnader och utvecklingskostnader.
Att Tesla rear ut sina modeller liknar datorkriget på 80-talet då flera tillverkare slogs ut för priserna var för låga för att överleva ekonomiskt.

Uppdaterat: 2023-01-14 09:23

Priserna på nya elbilar verkar vara fasta, prutas det inte på priset? På ICE-bilar verkar det tillhöra kulturen att hästhandla om priset. Men icke på elbilar?

Uppdaterat: 2023-01-14 09:51

Allt flera tillverkare tycks ju övergå till fasta, oprutbara priser och det är nog oavsett drivlina.

Uppdaterat: 2023-01-14 09:53

Inflationen minus energipriserna ligger på runt 8%.

Då ingår inte den indirekta effekten på produktionen av varor och tjänster från energi- och oljepriser.

Med kvarstående kärnkraftverk skulle den de svenska elpriserna ligga ungefär på 50 procent av dagens nivåer

Ja, det finns en importerad inflation.

Men nej, höjda löner är att hälla bensin på elden. Lönerna behöver frysas.

Anslutning till en gemensam valuta är inte optimalt under här läget. Det har det aldrig varit utan Sverige har gynnats av att stå utanför Euro

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-14 10:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
40-talisten skrev:

Priserna på nya elbilar verkar vara fasta, prutas det inte på priset? På ICE-bilar verkar det tillhöra kulturen att hästhandla om priset. Men icke på elbilar?

Är väl sällan du kan pruta på en vara där tillgången är lägre än efterfrågan?
Men som Pi påpekar så går fler och fler över till att affärens görs med generalagenten och handlaren endast är en agent som fixar det praktiska

Uppdaterat: 2023-01-14 10:57

Sverige har ökat sin elproduktion med 17% och är Europas största elexportör, tack vare vindkraften. Sverige har Europas lägsta elpriser, tack vare vindkraften eftersom det är ett betydligt billigare energislag än kärnkraft. Ju mer vindkraftverk desto mer vindkraftsel påverkar priset och desto mer sjunker priserna.
Sverige producerar mycket mer el nu än på den tiden vi hade kvar de 4 reaktorer som stängdes pga. för dyr ombyggnad separat härdkylning sett till dessa verks kvarvarande livslängd.
Frankrike har elbrist pga att 25 av 56 kärnkraftverk står stilla - service, reparation och underhåll. Kärnkraftsberoende Frankrike som har fler kärnkraftverk än något annat europeiskt land, är Europas näst största nettoimportör av el.
Tack vare vindkraften är Sverige europas största exportör av el.
Vi producerar alltså betydligt mer el än vad vi behöver för Sverige och de svenska priserna drivs upp av exporten eftersom det är en elmarknad, vi har inte ”Sverigepriser och exportpriser” även om V vill frikoppla den svenska prissättningen från det europeiska marknadspriset.
Eftersom vi redan är Europas största exportör av el och tack vare att vi säljer billig vindkraftsel som gör att vi har lägre priser än kärnkraftsberoende Frankrike, så förstår jag inte varför AL vill höja de svenska elpriserna och exportera ännu mer el med kärnkraft.
Vi är redan nr1 på elexport och tjänar miljarder på billig vindkraftsel.
Jag tror EU marknaden kommer köpa mindre för oss om vi höjer priserna ännu mer pga. dyr kärnkraft.

Uppdaterat: 2023-01-14 11:23
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
MC
Sorry. Men är det verkligen någon av de kinesiska elbilarna som är skitbra och billiga? Och har de verkligen kommit i massivt antal?

Kolla global försäljningsstatistik så ser du!
Som jag sagt länge nu, vänta bara.
Detta är bara början!

Ja, nu var det framför allt Europa och Sverige jag syftade på. Att kinesbilar säljer bra i Kina och Asien är föga förvånande.
Jag fortsätter att vänta bara…

Uppdaterat: 2023-01-14 11:26

Spännande med de som tror att Tesla sänkte sina priser på den internationella marknaden för att den svenska regeringen tog bort elbonusen, men det är ofta samma personer som hävdar att svenska Mp höjde råvarupriserna på olja och fick Putin invadera Ukraina för att höja priset på fossil gas och därmed skapa mer incitament för mer vindkraft i Europa.

Uppdaterat: 2023-01-14 11:27

Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.

Uppdaterat: 2023-01-14 11:58
A.L skrev:

Inflationen minus energipriserna ligger på runt 8%.
Då ingår inte den indirekta effekten på produktionen av varor och tjänster från energi- och oljepriser.
Med kvarstående kärnkraftverk skulle den de svenska elpriserna ligga ungefär på 50 procent av dagens nivåer
Ja, det finns en importerad inflation.
Men nej, höjda löner är att hälla bensin på elden. Lönerna behöver frysas.
Anslutning till en gemensam valuta är inte optimalt under här läget. Det har det aldrig varit utan Sverige har gynnats av att stå utanför Euro
MVH AL

Givetvis ska löner upp, spelar ingen roll om det driver inflationen, tanken att det går att frysa just i detta land är rent ut korkad, vad skulle det leda till förutom att hamna ojälpligt efter anda länders köpkraft? Om man missat att Sverige inte är en isolerad marknad är man ohjälpligt efter, tyvärr, man har missat något fullständigt grundläggande. Det finns bara en väg, ipriserna på tex livsmedel kommer inte att gå ner, genomförda hyreshöjningar till folk kommer inte att återgå, alltså ska inkomsterna upp, spelar ingen roll om det internt i landet driver upp inflationen lite till, bara att kompensera med mer löneökning, alla som påstår något annat står på företagens sida, vilket man givetvis kan, står man på löntagarnas sida är det rent skitsnack att frysta löner hjälper, fullständigt skitsnack, visst det kan kosta jobb, men jobb som inte ger tillräcklig lön är inget att sukta efter. Vill man tillbaka till ett fattigsverige så har du såklart rätt, är det det som du drömmer om?

Källa på att priset skulle halveras med tidigare reaktorer? Somsagt, priset kan endast begränsas av att, 1 det inte finns ett exportintresse. 2. Produktionen överstiger möjligheten till export, annars är det fortsatt en yttremarknad som sätter priset, eftersom man väljer att sälja (exportera) elproduktion, frågan är hur man lyckas missa hur detta fungerar? Du måste få Tyskland och England tex att fylla sitt egna behov av el, då sjunker priset här, att vi kan producera mer hjälper lite...IF hjälper mycket:P

Uppdaterat: 2023-01-14 11:59

El och politik i alla trådar, tackar för mig ett tag.

Uppdaterat: 2023-01-14 12:20
Apex skrev:

Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.

Tänk det misstänker inte jag, samma prissänkning i Norge 120kkr + moms = 150kkr
Förstår inte alla konspirationsteorier om att bonusen skulle pressat upp priset.

Uppdaterat: 2023-01-14 12:48
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.

Tänk det misstänker inte jag, samma prissänkning i Norge 120kkr + moms = 150kkr
Förstår inte alla konspirationsteorier om att bonusen skulle pressat upp priset.

Nej, givetvis är det en global marknad som påverkar Tesla.
Att tro att lilla sverige påverkar hur Tesla sätter priset på en global marknad är rent av dumt.
Samma gäller gas och oljepriser.
Att även tro att kärnkraftsverk inte skulle stabilisera elmarknaden är lika dumt. Där är det bara att titta på hur det VAR innan de lades ned - eller hur det varit då ett/flera är satta ur drift för underhåll under hösten

Uppdaterat: 2023-01-14 13:26
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.

Tänk det misstänker inte jag, samma prissänkning i Norge 120kkr + moms = 150kkr
Förstår inte alla konspirationsteorier om att bonusen skulle pressat upp priset.

Ja, samma prissänkning i Norge som inte heller har någon bonus. Vad är din poäng?

Uppdaterat: 2023-01-14 13:44
Raphael skrev:

Sverige har ökat sin elproduktion med 17% och är Europas största elexportör, tack vare vindkraften. Sverige har Europas lägsta elpriser, tack vare vindkraften eftersom det är ett betydligt billigare energislag än kärnkraft. Ju mer vindkraftverk desto mer vindkraftsel påverkar priset och desto mer sjunker priserna.
Sverige producerar mycket mer el nu än på den tiden vi hade kvar de 4 reaktorer som stängdes pga. för dyr ombyggnad separat härdkylning sett till dessa verks kvarvarande livslängd.
Frankrike har elbrist pga att 25 av 56 kärnkraftverk står stilla - service, reparation och underhåll. Kärnkraftsberoende Frankrike som har fler kärnkraftverk än något annat europeiskt land, är Europas näst största nettoimportör av el.
Tack vare vindkraften är Sverige europas största exportör av el.
Vi producerar alltså betydligt mer el än vad vi behöver för Sverige och de svenska priserna drivs upp av exporten eftersom det är en elmarknad, vi har inte ”Sverigepriser och exportpriser” även om V vill frikoppla den svenska prissättningen från det europeiska marknadspriset.
Eftersom vi redan är Europas största exportör av el och tack vare att vi säljer billig vindkraftsel som gör att vi har lägre priser än kärnkraftsberoende Frankrike, så förstår jag inte varför AL vill höja de svenska elpriserna och exportera ännu mer el med kärnkraft.
Vi är redan nr1 på elexport och tjänar miljarder på billig vindkraftsel.
Jag tror EU marknaden kommer köpa mindre för oss om vi höjer priserna ännu mer pga. dyr kärnkraft.

Mycket fel och missförsånd här.
1/ skilj på energi och effekt.
Ja vi har över året överskott på energi (export av el). Problemet är att då vi behöver effekt (det som faktiskt driver maskiner och gör nytta) saknas det effekt (då det inte blåser) = dyrt som fan då bristsituation råder.
Vid effektöverskott (blåser mycket) = låga eller negativa elpriser som gör att INGEN som producerar effekt tjänar pengar = Kass!
Så vindkraft är kass tämligen ofta.

2/ Om du tror att vindkraft är billig och kärnkraft dyr, studera fakta. Eller läs vad jag tidigare skrivit på forumet.

Uppdaterat: 2023-01-14 14:09
Gillar kurvor och rondeller
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.
Tänk det misstänker inte jag, samma prissänkning i Norge 120kkr + moms = 150kkr
Förstår inte alla konspirationsteorier om att bonusen skulle pressat upp priset.

Ja, samma prissänkning i Norge som inte heller har någon bonus. Vad är din poäng?

Poängen är att du tror att prissänkningen skulle varit 100kkr om vi haft kvar bonussystemet.
Dä av en liknelse med Norge, som har sitt ”bonussystem” med 0% moms. Och där var trotts detta sänkningen motsvarande 150kkr.
Det var poängen.
Och att bilar är dyra i Sverige är väl snarare att tacka den usla svenska valutan för och inte Bonus/Malus.

Uppdaterat: 2023-01-14 14:11

Vi hade en lärare i företagsekonomi i slutet av 1960-talet som påstod att tumregeln för den som prisat ut sig ur marknaden var att sänka priset med dubbelt så mycket som det tidigare överpriset var.

Uppdaterat: 2023-01-14 16:35

De måste gjort en skaplig vinst tidigare om man kan sänka priset 150"
Vi har ju fått höra att biltillverkare inte gör nån vinst på tillverkningen, utan eftermarknaden.

Uppdaterat: 2023-01-14 19:02
Rikard skrev:

De måste gjort en skaplig vinst tidigare om man kan sänka priset 150"
Vi har ju fått höra att biltillverkare inte gör nån vinst på tillverkningen, utan eftermarknaden.

Sänkningen är väl till för att blidka aktieägarna och försöka nå försäljningsmålen som man missat. Skulle gissa på att man säljer med förlust för att nå produktionsmål och på totalen tjäna pengar.

Uppdaterat: 2023-01-14 19:40

Det är väl ÅF som minimal vinst på sålda bilar, och tar in pengarna på service och delar. Tillverkarna ser nog till att med plus på bilarna. Annars skulle de inte fortsätta...

Uppdaterat: 2023-01-14 19:59
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Tesla sänkte givetvis inte sina priser pga att Sverige tog bort bonusen. Men jag misstänker att prissänkningen hade varit 150 000 kr minus bonusen om den fanns kvar = 100 000 kr.
Tänk det misstänker inte jag, samma prissänkning i Norge 120kkr + moms = 150kkr
Förstår inte alla konspirationsteorier om att bonusen skulle pressat upp priset.
Ja, samma prissänkning i Norge som inte heller har någon bonus. Vad är din poäng?

Poängen är att du tror att prissänkningen skulle varit 100kkr om vi haft kvar bonussystemet.
Dä av en liknelse med Norge, som har sitt ”bonussystem” med 0% moms. Och där var trotts detta sänkningen motsvarande 150kkr.
Det var poängen.
Och att bilar är dyra i Sverige är väl snarare att tacka den usla svenska valutan för och inte Bonus/Malus.

Ok, fattar. Ja jag kan mycket väl ha fel, men jag ändå att subventioner av alla slag utnyttjas.

Uppdaterat: 2023-01-14 20:49

Vinnarna är kunderna som tänker köpa el bil.

Uppdaterat: 2023-01-15 19:29
skarj skrev:

A.L skrev:
Inflationen minus energipriserna ligger på runt 8%.
Då ingår inte den indirekta effekten på produktionen av varor och tjänster från energi- och oljepriser.
Med kvarstående kärnkraftverk skulle den de svenska elpriserna ligga ungefär på 50 procent av dagens nivåer
Ja, det finns en importerad inflation.
Men nej, höjda löner är att hälla bensin på elden. Lönerna behöver frysas.
Anslutning till en gemensam valuta är inte optimalt under här läget. Det har det aldrig varit utan Sverige har gynnats av att stå utanför Euro
MVH AL

Givetvis ska löner upp, spelar ingen roll om det driver inflationen, tanken att det går att frysa just i detta land är rent ut korkad, vad skulle det leda till förutom att hamna ojälpligt efter anda länders köpkraft? Om man missat att Sverige inte är en isolerad marknad är man ohjälpligt efter, tyvärr, man har missat något fullständigt grundläggande. Det finns bara en väg, ipriserna på tex livsmedel kommer inte att gå ner, genomförda hyreshöjningar till folk kommer inte att återgå, alltså ska inkomsterna upp, spelar ingen roll om det internt i landet driver upp inflationen lite till, bara att kompensera med mer löneökning, alla som påstår något annat står på företagens sida, vilket man givetvis kan, står man på löntagarnas sida är det rent skitsnack att frysta löner hjälper, fullständigt skitsnack, visst det kan kosta jobb, men jobb som inte ger tillräcklig lön är inget att sukta efter. Vill man tillbaka till ett fattigsverige så har du såklart rätt, är det det som du drömmer om?
Källa på att priset skulle halveras med tidigare reaktorer? Somsagt, priset kan endast begränsas av att, 1 det inte finns ett exportintresse. 2. Produktionen överstiger möjligheten till export, annars är det fortsatt en yttremarknad som sätter priset, eftersom man väljer att sälja (exportera) elproduktion, frågan är hur man lyckas missa hur detta fungerar? Du måste få Tyskland och England tex att fylla sitt egna behov av el, då sjunker priset här, att vi kan producera mer hjälper lite...IF hjälper mycket:P

Ja det kalas för inflationsspiral och den urholkar om något köpkraften. Så nej, höja lönerna är kontraproduktivt. Att däremot öka arbetslösheten är en väg att gå. Det kommer också bli konsekvensen av de höjda räntorna. Men att det skulle gynna löntagarna vet jag inte riktigt hur dunder ihop. Hög Arbetslöshet brukar normalt sett pressa reallönerna.

Angående priserna på el så sätts de inte av EU. Men det stämmer att vi hänger ihop elnätet också på andra marknader. Uppgifter om priserna i Sverige och effekten från nedlagda kärnkraftverk härstammar från Energiforsk. Dock byggde det på en period före kriget så det är sannolikt att uppgiften om 50% är en grav underskattning.

Avslutningsvis så missar både du och Raphael en viktig faktor i det här och det är överföringskapacitet. Det är denna som påverkar priserna inte bara mellan norr och söder utan också mot exportmarknaderna. Det är också denna som gör att vi med hjälp av kärnkraft i söder skulle få väsentligt lägre priser. En konsekvens man märker idag när det blåser (så vindkraften producerar istället för att stå stilla).

Så spänningsfallet i kablarna är avgörande. Det går att beräkna, vilket sällan framkommer i diskussionerna

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 10:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Angående Tesla så är jag övertygad om att man ser en vikande efterfrågan men att den är kopplad till flera faktorer.

Allt från högre konkurrens till skenande energipriser och framtida svårigheter att ö.h.t ladda tror jag ligger bakom beslutet.

Många länder diskuterar redan att begränsa eluttag och så även laddning av bilar. Priserna är många gånger högre. Skälet är att man inte har tillräcklig kapacitet. Och det får nog en viss effekt på en del av bilköparna som därmed kanske avvaktar med sin elbil och väljer en traditionell fossilvagn istället. Det dämpar efterfrågan som därmed får mötas med ett lägre pris.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 14:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja nu får du nog hejda dig lite AL. Med den tillväxt som Tesla haft de senaste åren lägger dom bara i nästa växel, marknadsekonomi. En mardrömssituation hos dina kinesstyrda kompisar i bland annat Göteborg som har en kraftigt underutnyttjad fabrikskapacitet med ett produktportfölj som är otidsenlig och kommande EX90, som behöver en sväng till viktväktarna och en vindtunnel. VAG kan inte leverera ut elbilar där Tesla går in med bättre priser och leveransförmåga. I affärer måste man leverera och snacka mindre.

Uppdaterat: 2023-01-16 15:42

J.L: Marknadsekonomi? Var hittar jag den?

Om du hade orkat läsa på skulle du upptäckt att vi inte har någon marknadsekonomi.

Teslas agerande kommer medföra en högre volym och lägre marginal, förutsatt att efterfrågan kvarstår.

Men så är inte situationen. Allt fler tillverkare kommer in på marknaden med toppmoderna produkter samtidigt som elen blir dyrare och lågkonjunkturen knackar på dörren.

Då har Tesla att välja mellan att sänka priserna (bibehålla volym eller minskad tappet) eller att köra produktionen på halvfart vilket ger förlust.

Jag tror att Tesla valt att bibehålla sin volym för att klara nollpunkten. Alternativtet var helt enkelt dyrare och sämre för aktieägarna.

Tips; håll huvudet kallt och lär dig grundläggande mikroekonomi (brukar ingå i ingenjörsstudierna som du säger dig ha i bagaget). Då blir resonemanget bättre.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 17:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det var en brokig giv. Konkurrensen hårdnar och utvecklingskostnaderna är höga för att inte glömma höga kostnader för avveckling av medarbetare med fel kompetenser. Ett barn förstår att om man gör 10% elbilar till låga TB och man ska ersätta övriga 90 % kommer innebära prövningar av historiska slag. Tesla kan trycka ut bilar i takt som den traditionella bilindustrin bara kan drömma om. Sen kan man tycka vad man vill om produkterna.

Uppdaterat: 2023-01-16 17:53

Dubbelpost.

Uppdaterat: 2023-01-16 18:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men vad bra. Då hade man ju bara kunna fortsätta köra på, eller?

Nej man vet att prövningarna framåt i tiden är stora. Det rör sig både om hot från konkurrenterna som politiska beslut och elransonering.

Då blir man tvungen att sänka priserna för att inte bli stående med tomma fabriker.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 18:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kommer bli tomma fabrikshallar likt padelhallar runt om i världen. Sen får vi se vilka fabriker som kommer få stänga, ju mer politiskt inblandning desto plågsammare.

Uppdaterat: 2023-01-16 18:33

Ja så är det nog.

Men de flesta biltillverkarna världen över har uppbackning av politikerna.

Vissa mer än andra dock.

Att vi står inför ett stålbad är vi överens om. Men det gäller också på sikt där b.la Tesla kommer att försvinna.

På sikt brukar det bli ungefär två eller möjligen tre producenter kvar.

Jag tror de kommer härstamma från Kina, Europa och möjligen USA.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-16 18:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”