Vi Bilägares forum

Årets bil 2023: Jeep Avenger kör om alla andra

Årets bil 2023: Jeep Avenger kör om alla andra

Volkswagen, Kia och Toyota får se sig slagna när nya elbilsmodellen Jeep Avenger kör om konkurrenterna och lägger beslag på titeln Årets Bil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-13 12:38

Kommentarer

I ett klent startfält med bara höga modeller var det nog inte så förvånade, Jeep har endast tillverkat denna typen av bilmodell under hela sin livstid, skillnaden är att modellen saknar fyrhjulsdrift och använder elmotor. Jag är inte jätteöverraskad över detta, fast man undrar varför inga vanliga bilar är med längre..en utdöende biltyp som i allra högsta grad borde vara levande nu när allt skall drivas med el kan man tycka om sunt förnuft fått råda.

Uppdaterat: 2023-01-13 13:56

Jeep Avenger? Varför det?
Baserad på redan gamla bilar.
Förefaller lyxigare och kanske "bra", men var är det tekniska och funktionella som gör den till en "speciell" bil?
Mycket märkligt val.
Tillverkas i en av Opels, eller ursprungligen GM:s gamla motorfabriker.

Uppdaterat: 2023-01-15 16:10

Jag är inte förvånad. Det är en rimligt prissatt liten bil med ovanligt goda utrymmen pga. formen. Helt nyutvecklad och energisnål elmotor och nytt batteri. Detta är ingen lyxbil. Materialen är enkla, robusta och lättstädade - som det ska vara i en Jeep. Funktionell och praktisk. Vill man ha mer lyx interiört så väljer man uppdaterade DS3 med samma nya motor och nya batteripaket. Men den kostar betydligt mer.
Avenger blir lägre prissatt än Peugeot e-2008, Opel Mokka-e.
De andra var helt enkelt för dyra, och Sydeuropa gillar mindre och billigare bilar mer än i Norden. Därför var ID.Buzz och Nissan vinnare i Norden men Avenger vann i övriga Europa.

Den kommer med 4-hjulsdrift. Konceptbil med elmotor bak visades på Paris-salongen. Räkna med att den presenteras som färdig hösten 2023 med leverans från våren 2024.

Avenger tillverkas i Fiats klassiska fabrik i Tychy, Polen där FSO tillverkade sin version av Fiat 126, som i Sverige kallades ”Polski Fiat”. Fiat tog över fabriken i början av 1990-talet, moderniserade den och tillverkar idag 500 och Panda där.

Uppdaterat: 2023-01-13 18:35

Synd att denna troligen trevliga bil saknar möjlighet att ta med t ex cykeln på cykelhållaren. Eller att köra trädgårdsavfall mm till återvinningen i en lätt släpvagn. Saknar möjlighet till dragkrok. Begränsar flexibel användning.

Uppdaterat: 2023-01-13 19:06
Togga

Kravet på dragkrok för att frakta cykel och köra skräp verkar vara ett nordiskt fenomen. I övriga Europa är det nog bara husvagnsfolket som har det som ett måste vid bilköp, och de väljer bil efter detta kriterium.

Uppdaterat: 2023-01-13 19:58
40-talisten skrev:

Kravet på dragkrok för att frakta cykel och köra skräp verkar vara ett nordiskt fenomen. I övriga Europa är det nog bara husvagnsfolket som har det som ett måste vid bilköp, och de väljer bil efter detta kriterium.

Helt enig i denna slutsats.
Kan väl även lägga till det nordiska behovet av att minst en större vitvara måste rymmas i bagaget också .

Uppdaterat: 2023-01-13 20:02

Fast huruvida bilen är utrustad med dragkrok är en sak. Att bilen inte alls kan utrustas med dragkrok är en annan.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:47
Axa skrev:

Fast huruvida bilen är utrustad med dragkrok är en sak. Att bilen inte alls kan utrustas med dragkrok är en annan.

Varför det? Då väljer man en annan bil om man har det behovet. Men visst har väl ID3 inte möjlighet att ha en dragkrok som kan göra annat än att husera en cykelhållare? Den sålde/privatleasades ändå väldigt bra i Sverige.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:19
Axa skrev:

Fast huruvida bilen är utrustad med dragkrok är en sak. Att bilen inte alls kan utrustas med dragkrok är en annan.

Förmodligen struntar tillverkarna i den lilla minoritet som dragkrokskrävande nordiska bilister utgör. Eftersom småbilar inte kan dra husvagn, så bortfaller behovet av dragkrok enligt övriga bilvärlden. Behovet att frakta cykel och köra trädgårdsskräp lär inte vara ett prioriterat behov när nya bilar lanseras.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:23

Även om jag håller med om att behovet av dragkrok är något överdrivet så kan jag tycka att tillverkarna borde åtminstone möjliggöra för eftermontering av dragkrok. Men visst, det finns alltid andra bilar som erbjuder den möjligheten.

För egen del tycker jag att dragkroken underlättar oerhört cykeltransport så ifall en bil endast klarar det så är det en fördel.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:42
Axa skrev:

Även om jag håller med om att behovet av dragkrok är något överdrivet så kan jag tycka att tillverkarna borde åtminstone möjliggöra för eftermontering av dragkrok. Men visst, det finns alltid andra bilar som erbjuder den möjligheten.
För egen del tycker jag att dragkroken underlättar oerhört cykeltransport så ifall en bil endast klarar det så är det en fördel.

Men du skall väl cykla på cykeln och inte ha den bak på bilen?
De verkliga fanatikerna verkar ha cyklarna på taket.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:46

Angående dragkrok, borde det inte kunna förberedas så att det bara är ca 2000-3000 kr och 5 min jobb för att eftermontera en sådan? Jag menar, det är väl 2023 nu.. hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2023-01-13 21:51

Snoid
Jag cyklar inte lika mycket längre men barnen. Även som barn är det inte alltid kul att cykla hem sent på kvällen i mörker och regn.

Uppdaterat: 2023-01-13 21:53

Jag tror inte att målgruppen som vill ha en liten elbil har intresse sv dragkrok för husvagn, vitvaror eller full last från brädgården. Inte ens en Jeep.

Nissan Ariya däremot har dragkrok och får dra 1 500 kg. Det är en elbil. Större än lill-Jeepen och är väl mer inriktad på hus- och villaägare som målgrupp än lilla Avenger som är en Jeep för storstadsdjungeln.

Uppdaterat: 2023-01-13 22:14

Jeep Avenger är en klart intressant "riktig" elbil i B-segmentet. Men jag skulle föredra bakhjulsdrift, inte för att kunna sladda häftigt i kurvor, utan för att få en snäv vändradie i stadskörning och vid parkeringsmanövrar.

Uppdaterat: 2023-01-13 22:21
Axa skrev:

Snoid
Jag cyklar inte lika mycket längre men barnen. Även som barn är det inte alltid kul att cykla hem sent på kvällen i mörker och regn.

Jag har fraktat cykel en gång, jag fällde sätet och stoppade in cykeln i bagaget då jag skulle cykla en cykeltävling med jobbet 🤪
Troligen enda gången jag haft behovet och kommer inte göra om det.

Uppdaterat: 2023-01-13 22:22

Märkligt att ni som inte har behov av dragkrok försöker övertyga oss som faktiskt har behovet att det är helt onödigt just för att inte just NI har det behovet...
Att många ägare av Toyota-hybrider inte har behovet kan jag förstå för det är ju inte länge sen Toyota började tillåta dragkrok med hygglig dragkapacitet (+750 kg) på sina hybridbilar - men det betyder ju inte att andra inte har behovet. Tänk t ex så många Volvo och VAG-bilar som sålt i detta land med fabriksmonterad dragkrok - tror inte att de flesta valt detta om inte behovet fanns för väldigt många av dessa köpare. Det har ju liksom inte varit helt gratis. För mig personligen skulle säkert Årets bil fungera - om den hade dragkapacitet på minst 750 kg. Så svårt borde det inte vara att tillåta dragkrok på alla dessa relativt starka elbilar även i mindre storlekar när man utan problem löste det med väsentligt svagare ICE-motorer i bilar i samma storleksklass.

Uppdaterat: 2023-01-13 23:52

Jag har behov av dragkrok, men det är inte direkt nån brist på bilar som kan ha det. Jag klarar att undvika bilar som inte kan ha krok om det finns såna.

Uppdaterat: 2023-01-13 23:57

Mäkinen - inte alltför vanligt dock på de mindre och billigare elbilarna. Men på billiga vanliga småbilar går det nästan alltid att eftermontera dragkrok. Sen blir kanske inte max släpvikt så hög men möjligheten finns i alla fall.

Uppdaterat: 2023-01-14 00:03

Stort grattis till Stellantis!

Uppdaterat: 2023-01-14 01:29

Grattis Jeep!

Uppdaterat: 2023-01-14 05:16

Lanseringsversionen, 1st edition, fullutrustad ligger på 39 500 euro. Det kommer billigare versioner senare.

Bra räckvidd och prestanda för ett förhållandevis lågt pris var en av nyckelfaktorerna för vinsten.

En annan nyckelfaktor var en funktionell, praktisk och ovanligt rymlig interiör sett till bilens lilla storlek.

En tredje var det lilla formatet som gör bilen väl anpassad till europeiska stadskärnor.

En fjärde var bilens design som uppskattades av juryn.

Allt detta - värde för pengarna, funktion och design, är alla viktiga faktorer för jurygrupperna att ta hänsyn till.

De övriga bilarna var för stora och för dyra, där ID.Buzz var den enda som riktigt stack ut designmässigt. Men det höga priset och stora storleken gjorde att den inte helt kunde konkurrera med lilla Jeep för rösterna från Mellan- och Sydeuropa.

Uppdaterat: 2023-01-14 08:19

Intressant att ett sånt osexigt tillbehör som avtagbar/infällbar dragkrok vållar sån debatt. Att utrusta bilen med extradyra originella fälgar är kanske roligare för vissa. De syns ju också hela tiden. Men att bilen i det senare fallet blir mer användbar är väl tveksamt, mer än att ägaren kan glänsa lite mer… 🤣

Uppdaterat: 2023-01-14 16:20
Togga

Opel är den enda biltillverkaren som under många år erbjöd infälld cykelhållare i bakre stötfångaren, som med en komplettering kunde frakta upp till fyra cyklar samtidigt, en version som inte han att börja tillverkas, hade en inbyggd laddning för el-cykel.

Trotts att tydligen många vill ha dragkrok för att frakta cykel blev den inte någon större storsäljare.
Förmodligen på grund av dålig marknadsföring som vanligt.

Den utrustningen kom första gången på Corsa 2006 som missade årets bil titeln 2006 med bara 2 poäng.
(Men Corsa valdens till årets bil i Danmark)

Uppdaterat: 2023-01-15 16:28

Med tanke på designen ser inte Jeep Avenger ut att vara speciellt energismart och snål med elen.

Uppdaterat: 2023-01-15 20:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Är den så snabb att den kör om alla andra?

Uppdaterat: 2023-01-16 07:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

John2008, enligt WLTP ligger genomsnittsförbrukningen för Avenger på 1,58 kWh/mil. Att jämföra med den lägre och mjukt rundade Ora Cat/300 som drar 1,67 kWh/mil.
Detta innebär att Avenger har en synnerligen energieffektiv ny motor.

Uppdaterat: 2023-01-17 12:48
Raphael skrev:

John2008, enligt WLTP ligger genomsnittsförbrukningen för Avenger på 1,58 kWh/mil. Att jämföra med den lägre och mjukt rundade Ora Cat/300 som drar 1,67 kWh/mil.
Detta innebär att Avenger har en synnerligen energieffektiv ny motor.

Har någon sett så låg förbrukning i verkligt test på landsväg?
Är tveksam...

Uppdaterat: 2023-01-17 18:28
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
John2008, enligt WLTP ligger genomsnittsförbrukningen för Avenger på 1,58 kWh/mil. Att jämföra med den lägre och mjukt rundade Ora Cat/300 som drar 1,67 kWh/mil.
Detta innebär att Avenger har en synnerligen energieffektiv ny motor.

Har någon sett så låg förbrukning i verkligt test på landsväg?
Är tveksam...

Behöver du inte tveka på.
Inga problem alls att sommartid köra under den förbrukningen landsväg. Det beror helt på vilken snitthastighet du kör i.
Själv har jag lunkat på i 70km/tim och landat då ca 1,4kWh/mil på en sådan tur. Snitt ca 1,7 på sommarhalvåret.
Du kan roa dig med att se på NAF:s drygt 80 testade elbilar, både sommar och vinter
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

Uppdaterat: 2023-01-17 19:36