Vi Bilägares forum

Eluppvärmda bälten räddar liv och förlänger räckvidden

Eluppvärmda bälten räddar liv och förlänger räckvidden

En bältesspecialist har tagit från eluppvärmda säkerhetsbälten. Det ökar inte bara bekvämligheten, utan också elbilarnas räckvidd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-12 19:30

Kommentarer

Javisst och naturligtvis ska det vara elvärmd fartpedal som förlänger accelerationen och elvärmd bromspedal som förlänger bromssträckan!
Det finns tydligen ingen hejd på alla dumheter som går att hitta på.
Jag har kört med bälte i över femtio år, men inte sjutton har jag saknat värme i det.

Uppdaterat: 2023-01-12 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag föreslår obligatorisk körsång i bilen så att man håller värmen bättre.
Kombineras det dessutom med knipövningar av slutmuskeln så blir det ännu bättre.

Många fina och märkliga "lösningar" för att dölja hur omogen och direkt dålig batterifordon är ute i verkligheten.

Varför inte också lagstifta om att när riktiga bilar ska tankas så måste de stå stilla i minst tre timmar bara för att pöbeln ska fortsätta att tro att det faktiskt finns snabbladdare till de hjulförsedda batteridildosarna :-)

Uppdaterat: 2023-01-12 23:13

Nisse o Dunder:
Vad tillför era kommentarer?

Uppdaterat: 2023-01-13 07:55

Swenssions, vad tillför ett uppvärmt bilbälte?
Blir batteribilsförare så mycket mer frusna än de som kör ICE-bilar?
De flesta batteribilar har väl fullt tillräcklig värme utan att det ska monteras några hittepågrejer för att påstås ge ett par mil extra.
Tänk efter, hur mycket värmer ett par pälsfodrade hängslen vid kyla?

Uppdaterat: 2023-01-13 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så mer saker som drar ström ökar räckvidden?

Uppdaterat: 2023-01-13 08:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nisse:
Jag har inte testat pälsfodrade hängslen vid kyla så där kan jag inte uttala mig, kan / har du testat?

Vad gäller mer lokal värme mot kroppen kan det mycket väl medföra att den omgivande luften i kupén kan ha lägre temperaturer för att den upplevda komforten ska kännas likadan dvs vi får en energibesparing som istället kan användas för framdrift istället. På samma sätt som en varm ratt / säte.ger varma händer och rumpa som betyder att man kan sänka temperaturen i kupén med ett par grader som istället används till elmotorn.

Är detta en orimlig tes?

I vår elbil gör vi precis så full värme i säte och ratt och ca 18 grader i kupén men i förbränningsbilen gör vi tvärt om eftersom där har man ett automatiskt överskott av värme från motorn.

Uppdaterat: 2023-01-13 09:27

Swenssons, det här är trams, bara en dumhet för att blåsa bilägare på pengar, men det spelar knappast någon roll jag tror inte det kommer till utförande.
Ett bälte värmer inte som en värmd ratt, där har man ju bar hud (förutom fint folk i fina bilar som kör med vita handskar), men det är ju väldigt ovanligt att köra med bar överkropp.
Dessutom har bältet en väldigt liten verksam yta jämfört med ett uppvärmt säte.
Fundera på om du skulle vara villig att lägga flera tusen extra för ett varmt bälte.

Uppdaterat: 2023-01-13 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som elbilsägare tror jag inte heller på den här idén om uppvärmda bilbälten. Sedan finns det inga hinder att i en elbil ha så varmt man önskar. Förbrukar lite mer.

Annars tycker jag att rattvärme och sätesvärme är behagligare.

Uppdaterat: 2023-01-13 10:57
saabnisse skrev:

Swenssions, vad tillför ett uppvärmt bilbälte?
Blir batteribilsförare så mycket mer frusna än de som kör ICE-bilar?
De flesta batteribilar har väl fullt tillräcklig värme utan att det ska monteras några hittepågrejer för att påstås ge ett par mil extra.
Tänk efter, hur mycket värmer ett par pälsfodrade hängslen vid kyla?

Exakt, värmeapparaten i elbilen drar inte speciellt mycket ström när bilen är varm. Jag har en mätare i min som visar räckvidd med och utan påslagen värme, skulle aldrig falla mig in att avvara komforten för tre fyra mil längre räckvidd då det är kallt. Bilen har fullt tillräcklig räckvidd så jag slipper frysa.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:49

15% är nog snarare 1,5%..är det inte lättare att ställa in så att bilen blir varm när elsladden siter i? På hemresan får man istället frysa lite om man inte vill slösa energi på ta el ifrån batterierna.

Uppdaterat: 2023-01-14 12:31

Nisse:
Jag har inte testat ”pälsfodrade hängslen” så därför kan jag inte uttala mig om dess värmefaktor men likväl inser jag att värmda bälten ökar komforten och minskar värmebehovet i kupén, precis som en eluppvärmd ratt gör.

Uppdaterat: 2023-01-17 06:45

Själv kan jag bara använda sitsvärmen en stund, blir snabbt för varmt. Elvärmda bälten direkt mot överkroppen skulle kännas rent obehagligt. Nå, dessa bälten lär väl inte bli verklighet...

Uppdaterat: 2023-01-17 08:23
40-talisten skrev:

Själv kan jag bara använda sitsvärmen en stund, blir snabbt för varmt. Elvärmda bälten direkt mot överkroppen skulle kännas rent obehagligt. Nå, dessa bälten lär väl inte bli verklighet...

Du har inte kommit på att man ofta kan reglera värmen i flera steg? ;) Minns förr när det var hyfsat nytt med stolsvärme och en del bara hade av eller på, eller som Saab 99 där du inte fick välja själv om den skulle vara av eller på. Då kunde det bli för varmt....

Uppdaterat: 2023-01-17 08:46

Henrik - gissar att 40-talisten kör en Toyota...:)

Uppdaterat: 2023-01-17 08:59
Pi skrev:

Henrik - gissar att 40-talisten kör en Toyota...:)

Stämmer bra det! På min 11-åriga riskokare är det värme på eller av.

Uppdaterat: 2023-01-17 09:28
40-talisten skrev:

Stämmer bra det! På min 11-åriga riskokare är det värme på eller av.

Du skojar? På en bil från 2011?! Minst 3 steg på värmen har det vart på alla bilar jag haft av modellår 00 och nyare iaf skulle jag säga.....säkert på några äldre med.

Uppdaterat: 2023-01-17 09:46

När jag ägde Toyota (några år in på 2000-talet) så var just elsätena en funktion som kändes mer eller mindre eftermonterad - stor skillnad jfr t ex VW vid samma tid.

Uppdaterat: 2023-01-17 10:04
Gaston skrev:

Du skojar? På en bil från 2011?! Minst 3 steg på värmen har det vart på alla bilar jag haft av modellår 00 och nyare iaf skulle jag säga.....säkert på några äldre med.

Hustrun gillar att ha värmesitsen på för det mesta, kanske det finns någon termostat som efterhand reglerar ner värmen. Men jag kommer inte så långt, stänger av, jag är het av naturen, haha!

Uppdaterat: 2023-01-17 11:33

Numera är det väl både "Hi" och "Lo" som gäller för stolsvärmen på Toyotorna... ;-)

Uppdaterat: 2023-01-17 15:15
Power to the people

Förmodligen Grosser - för mera än 2 lägen bjuder dom antagligen inte på.

Uppdaterat: 2023-01-17 15:23
Pi skrev:

Förmodligen Grosser - för mera än 2 lägen bjuder dom antagligen inte på.

Efter en mycket översiktlig research verkar det som att bz4x är den enda moderna Toyotan som erbjuder stolsvärme (och kyla) i 3 steg.

Uppdaterat: 2023-01-17 16:55
Power to the people

Men hallå, det är väl inte första April idag?

Uppdaterat: 2023-01-18 11:35

Jag missade tyvärr denna trevliga tråd när den var färskvara. Den väcker vissa frågor, främst vad som är tvärt om till full värme i stolen och 18 grader i kupén !?

Uppdaterat: 2024-02-25 10:55