Vi Bilägares forum

Slopad miljöbonus – då stiger dieselbilarna i värde

Slopad miljöbonus – då stiger dieselbilarna i värde

Efter två år med extremt höga begagnatpriser har försäljningen återgått till det normala. Slopad miljöbonus har fått månadskostnaden för privatleasing att stiga kraftigt, vilket har gjort Vi Bilägares begagnade dieselbilar eftertraktade.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-12 13:30

Kommentarer

Mycket snack om bonusen och dess effekt. Själv har jag fortfarande svårt att se den ekonomiska fördelen med dieselbil kontra elbil om man har normala årliga körsträckor.

Uppdaterat: 2023-01-12 13:48

Axa - man kan trots allt köpa en rätt hygglig ICE-bil till väsentligt lägre pris än en elbil i motsvarande storlek. I alla fall om man kan tänka sig en begagnad bil. Och i ekonomiskt oroliga tider med hög inflation och ökande räntor så är det nog många som inte riktigt är villiga att på nåt sätt slanta upp +600.000 kr för sin nya bil. Sen är väl den största vinsten med elbil för de som kör långa årliga körsträckor och kanske inte främst för "Svensson" med sina runt 1500 mil/år. Om man bara snackar om de ekonomiska fördelarna med elbil.

Uppdaterat: 2023-01-12 14:10

Pi
Jag tänkte främst på nya bilar. Den lilla ekonomiska fördelen i inköpspris på en diesel äts snabbt upp av driftskostnader och skatter.

Uppdaterat: 2023-01-12 14:30

Jag såg det lite bredare (ICE-bilar) än bara diesel även om artikeln främst handlade om ett par sådana bilar.

Uppdaterat: 2023-01-12 15:56
Axa skrev:

Pi
Jag tänkte främst på nya bilar. Den lilla ekonomiska fördelen i inköpspris på en diesel äts snabbt upp av driftskostnader och skatter.

Lilla ekonomiska fördelen?
Skiljer väl ca 200kkr i pris mellan likvärdiga bilar el kontra ICE.

Uppdaterat: 2023-01-12 16:41

Kikade på MB och GLB vs EQB. Jag föreställer mig att elvarianten är bättre grundutrustad utan att göra närmare undersökning. Och som en forummedlem påpekar, TCO är antagligen till elvariantens fördel.

Uppdaterat: 2023-01-12 16:55

170kkr skiljer det på MB EQA kontra GLA med samma utrustning
Var ungefär samma på Peugeot 2008.
Ökad Kapitalkostnad drygt 10kkr eller 850kr/månad.
För mig som kör 250 mil/månad så blir det väl denna driftkostnad
El 500kWh 1000kr
Bensin 150l 3000kr
Så helt klart fördelaktigt med en elbil :)

Uppdaterat: 2023-01-12 19:21
Mr Snoid skrev:

170kkr skiljer det på MB EQA kontra GLA med samma utrustning
Var ungefär samma på Peugeot 2008.
Ökad Kapitalkostnad drygt 10kkr eller 850kr/månad.
För mig som kör 250 mil/månad så blir det väl denna driftkostnad
El 500kWh 1000kr
Bensin 150l 3000kr
Så helt klart fördelaktigt med en elbil :)

Och hur räknar du?
Anta att du på tre år ska amortera 90k extra pga värdeminskning, dvs 30k per år eller 2,5k/månad.
Tillkommer ränta på 180k som landar på det du angav ca 900kr. Sjunker med resp amortering så låt oss säga 700kr i snitt.
Sammantaget 3200kr i kapitalkostnad.
Dyrt med kapital som förlorar i värde!!

Uppdaterat: 2023-01-12 22:16
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
170kkr skiljer det på MB EQA kontra GLA med samma utrustning
Var ungefär samma på Peugeot 2008.
Ökad Kapitalkostnad drygt 10kkr eller 850kr/månad.
För mig som kör 250 mil/månad så blir det väl denna driftkostnad
El 500kWh 1000kr
Bensin 150l 3000kr
Så helt klart fördelaktigt med en elbil :)

Och hur räknar du?
Anta att du på tre år ska amortera 90k extra pga värdeminskning, dvs 30k per år eller 2,5k/månad.
Tillkommer ränta på 180k som landar på det du angav ca 900kr. Sjunker med resp amortering så låt oss säga 700kr i snitt.
Sammantaget 3200kr i kapitalkostnad.
Dyrt med kapital som förlorar i värde!!

Jag räknade endast på den ca 170kkr högre kapitalkostnaden.
Gjorde så klart ingen TCO beräkning vilket tydligt borde framkommit.
Får se om min nästa bil blir elektrisk. Dom har blivit onödigt dyra, som förövrigt alla bilar. Men det är jäkligt trevligt att köra elbil. Saknar inte den sega dieseln för en sekund, nu finns rejält med kraft tillgänglig med en dutt på högra pedalen, ingen väntan på en turbo som skall varans upp och en dieselmotor som börjar råma för en medioker hastighetsökning.

Uppdaterat: 2023-01-12 22:33

Jag vet inte hur folk tänker? De kollar månadskostnaden för saker och ting, och även där brukar procenten vara inblandad. Det kan få väldigt dåliga konsekvenser när man tänker i dessa banorna. Jag verkar vara den enda personen i detta landet som INTE tycker att bostadspriset skall ha relation till räntan, detta är väldigt kortsiktigt tänkande. Nu får många betala priset för sina irrationella beslut. Samm sak finns på andra områden, folk köper en stor SUV för att de tror de behöver en sådan.. sedan går drivmedelspriserna upp efter några år och sedan är man körd. Och de senaste 20 åren har allt fler handlat på krita, eller leva på-månad-på-månad principen, nästan att man gjort det en sport att inte spara undan en slant varje månad.. utan dessa pengar måste handlas upp så att det inte blir något kvar till nästa lön.

Uppdaterat: 2023-01-13 11:47

En sak till, procenten Helge.. den är inget vidare för vanliga arbetare. Att ha löneökningar i procent istället för absoluta tal i kronor är dåligt för alla utom de rikaste i samhället. Många har undrat varför segregationen ökar i samhället och detta beror mest på löneökningar i procent eller bostadsmarknaden där man tjänar mer på att låta bostaden öka i värde istället för att arbeta. Många är sedan förvånade över allt våld och brott som sker, det är direkta följden av att de rikare blir rikare.. och de fattiga blir fattigare. Blir gapet för stort, leder detta till kriminalitet.

Uppdaterat: 2023-01-13 11:52

Ja du Vargen, du är att bra enveten i ditt gnatande om SUV och hur hemskt detta är.
Men jag håller med dig om bostadspriser och ränta. Är väl vad Ingves tjatat om lika mycket som ditt SUV tjatande. Men det börjar bli dyrt nu med räntor och amorteringar på 3500kr/månad på huslånet. Och till råga på allt att värma 300m2 gammalt timmer och plankhus och ladda bilen för att kunna köra 250 mil, kostade i december närmare 4000kr för 2500kWh ström.
Har blivit helt eländigt och så har säker mjölken blivit dyr också, men det vet jag inget om då jag aldrig köper mjölk…

Uppdaterat: 2023-01-13 21:01
hx30 skrev:

En sak till, procenten Helge.. den är inget vidare för vanliga arbetare. Att ha löneökningar i procent istället för absoluta tal i kronor är dåligt för alla utom de rikaste i samhället. Många har undrat varför segregationen ökar i samhället och detta beror mest på löneökningar i procent eller bostadsmarknaden där man tjänar mer på att låta bostaden öka i värde istället för att arbeta. Många är sedan förvånade över allt våld och brott som sker, det är direkta följden av att de rikare blir rikare.. och de fattiga blir fattigare. Blir gapet för stort, leder detta till kriminalitet.

Klart förvirrat inlägg.
Procent eller aboluta tal, är ju sak samma i slutänden.

Tror du verkligen att företag har sin budget i procent??

Procent är enbart ett sätt att enkelt tydliggöra höjningsutrymmet.

Och att gap leder till kriminalitet är ju bara fel.
Kolla statistik från flera länder!
Personer från vissa länder är extremt skötsamma, andra tvärtom.
Kriminalitet är starkt knutet till kulturer.
Betvivlar starkt att du tex skulle börja begå brott om du tappade halva inkomsten. Eller skulle du?
Fundera på varför!

För att du är uppvuxen med omgivning med: ”håll Sverige rent”, ”allemansrätt”, ”vända andra kinden till”, demokrati, våld är fel…

Uppdaterat: 2023-01-14 09:27
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Intressant. Vad är det för kultur som du tror påverkar kriminalitet?

Uppdaterat: 2023-01-14 11:35
Axa skrev:

Mc
Intressant. Vad är det för kultur som du tror påverkar kriminalitet?

Klansamhällen, kolla offentlig statistik. Tex BRÅ.
Även utanför sverige.

Uppdaterat: 2023-01-15 01:28
Gillar kurvor och rondeller

På vilket sätt menar du att BRÅ har pekat ut att klansamhällen är den orsakande faktorn för kriminalitet? Var det det du menade?

Eller egentligen, vad är det för faktorer som driver på kriminalitet? Socialt och psykologiskt?

Uppdaterat: 2023-01-15 10:13