Vi Bilägares forum

Minskad dubbdäcksanvändning kopplas till halare vägar

Minskad dubbdäcksanvändning kopplas till halare vägar

Statens väg- och transportinstitut (VTI) och Skanska slår i en gemensam rapport fast att många körbanor är för hala. Nu vill forskare undersöka om det finns ett samband mellan detta och en sjunkande användningsgrad av dubbdäck hos bilister.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-11 15:37

Kommentarer

Väl att jag tar mitt samhällsansvar och ser till att minska halkan genom att köra med väldubbade däck!

Uppdaterat: 2023-01-11 16:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma här. Å andra sidan är dubbat det enda vettiga där jag bor. Oftare ishalka än packad snö.

Uppdaterat: 2023-01-11 17:09

Axa - dor inte du och jag i samma stad ? Då skulle jag säga att sällan varken ishalka (på de något större vägarna) eller packad snö. Men visst - undantagsvis på riktiga småvägar och ovanlig väderlek.

Uppdaterat: 2023-01-11 17:19

Pi
Det gör vi. Men jag bor utanför stan och har lite grusväg att köra. Har varit isgata senaste dagarna innan regnet. Sedan kör jag en del långväga på fritiden där det är säkrast med vinterdäck.

Uppdaterat: 2023-01-11 18:24

Är det dessa gränsvärden som gör vår asfalt så grov och bullrig?

Uppdaterat: 2023-01-11 18:44

Jag läste för många år sen att dubblösa däck är lika bra som dubbade på dubbriven is...

Uppdaterat: 2023-01-11 18:53
L. Mäkinen skrev:

Jag läste för många år sen att dubblösa däck är lika bra som dubbade på dubbriven is...

Hahaha den var bra L.Mäkinen!

Uppdaterat: 2023-01-11 18:56
Apex skrev:

Är det dessa gränsvärden som gör vår asfalt så grov och bullrig?

Asfalten är grov och för att den innehåller en stor andel stenmaterial med högt slipvärde. Dvs slitstark hård sten som skall stå emot slitaget från dubbdäck. Normalt sett är det 12mm makadam och bitumen i slitlagret på högtrafikerade vägarna. Det blir polerar under sommaren av all lastbilstrafik och är tänkt ruggas på vintern av vinterdäcken, men inte slitas ut och därför krav på mycket hårt stenmaterial.
När nu andelen dubbdäck minskar så ruggas inte ytan upp.
I sydligare länder har du annat recept på slitlagerasfalten. Mindre stenstorlek och en annan siktkurva och hårdare bitumen. Det ger en slät och ”tystare” asfalt.

Uppdaterat: 2023-01-11 20:24

Apropå slitage.
Ni som åkt av färjan i Visby kanske vet att man antingen kan åka rakt fram ut genom grindarna för färd på leden runt Visby, eller ta vänster och första höger uppför en ganska brant backe för att komma in i Visby.
Den backen asfalterades i september när jag var där. Nu när jag åkte uppför den vid nyår var det spår ner till gamla asfalten i den filen man åker uppför. 4 månader höll den asfalteringen.

Uppdaterat: 2023-01-11 21:07
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Är det dessa gränsvärden som gör vår asfalt så grov och bullrig?

Asfalten är grov och för att den innehåller en stor andel stenmaterial med högt slipvärde. Dvs slitstark hård sten som skall stå emot slitaget från dubbdäck. Normalt sett är det 12mm makadam och bitumen i slitlagret på högtrafikerade vägarna. Det blir polerar under sommaren av all lastbilstrafik och är tänkt ruggas på vintern av vinterdäcken, men inte slitas ut och därför krav på mycket hårt stenmaterial.
När nu andelen dubbdäck minskar så ruggas inte ytan upp.
I sydligare länder har du annat recept på slitlagerasfalten. Mindre stenstorlek och en annan siktkurva och hårdare bitumen. Det ger en slät och ”tystare” asfalt.

Tack för klargörandet. Du har bra koll, antar att du jobbar med ”väg och vattenbyggnad”.

Synd att det behöver vara så. Min morfar i Serbien äger en Fiat 1300. På vägarna där nere är den är tystare än Farsans XC70 och brorsans Porsche Cayenne är på svenska vägar.

Uppdaterat: 2023-01-11 23:00

Apex
Vägarna i Serbien är släta som en babyrumpa.

Uppdaterat: 2023-01-11 23:22
Axa skrev:

Apex
Vägarna i Serbien är släta som en babyrumpa.

Haha ja det vet jag. Har kört några tusen mil på Serbiska vägar. Det är bra grepp på varma sommardagar och alla bilar är tysta. Men halt så fort det regnar lite.

Uppdaterat: 2023-01-12 00:00

Har kört dubbfritt i nästan 30 år och det har fungerat bra, tiotusentals mil. Gör en miljöinsats genom att inte riva upp partiklar och slita sönder vägbanan.

Uppdaterat: 2023-01-12 05:59

Det vi vet sedan tidigare är att ungefär 20-30 procent av bilarna behöver ha dubbdäck för att även friktionsdäcken skall ha möjlighet att fungera optimalt

Tar man bort dubbdäcken helt blir det såphalt, vilket erfarenheterna från andra länder visar. Därför behöver vi ha en viss andel bilar med dubbade däck i trafiken.

På så vis innebär de dubbade däcken en positiv extern effekt då de förbättrar framkomlighet och säkerhet för både andra bilar, gång- och cykeltrafikanter.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-12 08:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Japp, tacka oss med dubbdäck alla ni som kör på dubbfria "friktionsdäck"!

Uppdaterat: 2023-01-12 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dubbelpost

Uppdaterat: 2023-01-12 09:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja så är det faktiskt Nisse. Friktionsdäckens effekt är beroende av att det finns dubbdäck som ruggar upp ytan.

Annars får vi polerade vägbanor, något man lättast märker vid stoppljusen där varma motorer smälter snön när bilarna står stilla för rött ljus och som sedan blir till is när det fryser på (när trafiken rör sig igen) och därefter poleras av dubbfria däck.

Så vill du hjälpa dina medtrafikanter i halkan så skall du rivstarta vid alla rödljus!

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-12 09:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag hjälper alltid till.
Stark motor och dubbdäck river fint =)

Uppdaterat: 2023-01-12 10:52

Ja, tack så mycket det ger mina dubbfria bättre grepp. Alla nöjda.
Synd bara att dubbdäck ger ett enormt slitage på våra vägar.

Uppdaterat: 2023-01-16 07:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

Japp, tacka oss med dubbdäck alla ni som kör på dubbfria "friktionsdäck"!

Beror ju helt på var i Sverige man bor. Med allra mest barmark med torr eller våt asfalt är dubbfria däck långt bättre än dubbdäck.

Uppdaterat: 2023-01-15 20:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Hackenbush skrev:

Ja, tack så mycket det ger mina dubbfria bättre grepp. Alla nöjda.
Synd bara att dubbdäck ger ett enormt slitage på våra vägar.

Ja slitaget finns säkert, men i jämförelse med det enorma slitage som den stora mängd tradare utsätter våra vägar för blir det nästan försumligt.
Och hur kommer det att bli när alla tunga flodhästar till elbilar med vikter upp till 3 ton kommer ut på våra vägar?
De betalar ju inte för sitt slitage.

Uppdaterat: 2023-01-16 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre