Vi Bilägares forum

Varför är det så dyrt att serva bilen?

Varför är det så dyrt att serva bilen?

Varför kostar det så mycket på Mazdas egna verkstäder, undrar en läsare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-04 05:00

Kommentarer

Det är ju jättelätt att förklara. Kunderna kommer tillbaka med samma fabrikat trots priserna.

Uppdaterat: 2023-01-04 08:45

Många kunder ifrågasätter inte kostnaderna, speciellt timpriserna... de är skyhöga. När jag ägde en fossilt driven bil gick jag till märkesverkstaden EN gång, första och sista gången. Vem vill betala 7000 kr för något som kostar ca 3500 kr i verkligheten.

Uppdaterat: 2023-01-04 09:58

Det kostar lika mycket att serva bilen som man själv vill... -det är inga hemligheter, utan man kan fråga INNAN man köper bilen.

Uppdaterat: 2023-01-04 17:35

Okunskap och lathet kostar generellt!
Gemene henn vet ju ingenting om motorer/mekanik idag!
Rent generellt byttes vid ”stor service”
* Motorolja
* Oljefilter
* Luftfilter, (motor)
* Kupéfilter
* Från & till även tändstift, (bensin/E85 motorer)
Det är allt, materialkostnad 1300-1500kr!
Tar ungefär 30-45 minuter att utföra.
Sedan görs (ibland), en okulärbesiktning av läckage, motor/bromsar, att lampor fungerar och att vindrutetorkare är ok….
Vill man inte eller helt enkelt inte kan detta. Då gnuggar såklart verkstäder sina händer!!

Uppdaterat: 2023-01-04 17:37
Flygaralex

Är väl inte dyrt hos Mazda?
3-3.5k för min Miata.
VW Up fixar jag själv.

Uppdaterat: 2023-01-05 10:42
Gillar kurvor och rondeller

Även i vår stad så har Mazda hållit högst rimliga servicepriser - kanske beroende på att det är en fristående handlare som inte styrs uppifrån ?
Köper man nytt så kan det ofta vara en hygglig affär att teckna serviceavtal dock var detta osedvanligt dyrt när svågern tecknade det till sin nya Yaris för ett par år sedan. Fast Toyota har ju aldrig varit billiga när det gäller service så det kanske man inte skall bli förvånad över.

Uppdaterat: 2023-01-05 10:56

Biltillverkarna håller ägarna i ett strypgrepp genom att kräva att serviceprogram följs för att garantin ska gälla.
Enda möjligheten är väl att välja med fötterna.
Såvitt jag vet finns väl bara en tillverkare som inte kräver serviceprogram.

Uppdaterat: 2023-01-05 12:40

Fast om man inte har serviceprogram så är det troligt att det slår tillbaka mot tillverkarna. Hur skulle det bli ifall man överlät det åt konsumenten helt och hållet? Förmodligen skulle majoriteten inte göra service alls och alla skador därav skulle anmälas som reklamationer. Samt gnäll om att tillverkaren inte tar ansvar.

Konsumenterna gnäller när tillverkarna tar ansvar och när de inte tar ansvar. En fördel med serviceprogram är att ingen är tvingad att följa det.

Uppdaterat: 2023-01-05 12:47

Frågan är också hur försäkringsbolagen ställer sig till utebliven service den dag man t ex vill nyttja sin maskin skadeförsäkring ?

Uppdaterat: 2023-01-05 13:28
Pi skrev:

Frågan är också hur försäkringsbolagen ställer sig till utebliven service den dag man t ex vill nyttja sin maskin skadeförsäkring ?

Vill man nyttja maskinskadeförsäkringen så krävs dokument på rekomenderad service intervall.

Annars riskeras nedskrivning av summan eller utebliven utbetalning från försäkringsbolaget.

Uppdaterat: 2023-01-10 11:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Läste först nu artickeln.

Årlig service 9400 på en Mazda 6 2016.
Killens tidigare Mazda 3 kostade bara 5000:- för årlig service 🥺🥺.

Säger bara Fytusan så hemskt och nej tack till en Mazda.

Uppdaterat: 2023-01-11 00:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Går väl inte att avgöra om det är billigt/dyrt med den servicekostnaden. Finns ingen redogörelse för vad som servas och byts.
Är inte ovanligt att en service på en bil passerar tio tusen. Helt beroende på vad som ligger i serviceplanen.

Uppdaterat: 2023-01-11 12:04

Fast rent krasst - hur mycket grejor byter man normalt om vi inte talar om service vid typ 15.000--20.000 mil ?
Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter, bromsvätska, tändstift, ev växellådsolja ? Men sällan vid samma tillfälle. Så en vanlig service där notan slutar på +10.000 kr är i mina ögon en rätt högt prissatt service.

Uppdaterat: 2023-01-11 12:17

Basservice på min Fabia görs för 1895:- idag

Uppdaterat: 2023-01-11 13:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Så är det för flera märken Hacken efter att garantitiden utgått. Men då är det i regel bara oljebyte och filterbyte. T ex har Kia motsvarande upplägg.

Uppdaterat: 2023-01-11 13:26

Japp, så är det Pi men det är ok för mig. Min bil har nu gått strax över 2000 mil.

Uppdaterat: 2023-01-11 13:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Fast rent krasst - hur mycket grejor byter man normalt om vi inte talar om service vid typ 15.000--20.000 mil ?
Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter, bromsvätska, tändstift, ev växellådsolja ? Men sällan vid samma tillfälle. Så en vanlig service där notan slutar på +10.000 kr är i mina ögon en rätt högt prissatt service.

Exakt det du nämnde där har ju vittnats om kostar en bra bit över 10.000kr bla på flera av VAG:s bilar.

Uppdaterat: 2023-01-11 17:50

Guran - men de byts inte vid samma service utan i regel utspritt över flera servicetillfällen. Den dyraste service jag haft på nån VAG-bil låg på ca: 5000 kr - dyrt nog i o f s.

Uppdaterat: 2023-01-11 19:10
Pi skrev:

Guran - men de byts inte vid samma service utan i regel utspritt över flera servicetillfällen. Den dyraste service jag haft på nån VAG-bil låg på ca: 5000 kr - dyrt nog i o f s.

Beror väl på när den ”rörliga” servicen infaller, är väl både tid och mil som avgör hos VAG? En bekant audiägare med DSG låda vet jag betalt de summor, jag nämnt, vid service.
Är inte alls ovanligt vill jag påstå.
Men när jag körde BMW kostade servicen 0kr, men var så klart dyrt att byta bil efter tre år 😉

Uppdaterat: 2023-01-11 20:29

Byta oljor i dsg växellådor och fördelningsväxlar etc i 4wd brukar dra upp priset rejält på en service.

Min dyraste service på Octavian 2018 var 5-6 tusen vid 6000 mila servicen men då ingick 3 svindyra tändstift som inte ens var nötta.

Annars vart annat år/3000 mil snett under 3000:- för oljebytes och inspektion.

Men TS klagade ju på trean tidigare som kostade 5000:-

Nja det är dyrt med bil och man bör nog ringa runt innan man beställer.

Och guran det var väl knappast noll kronor på BMW-n när 6000 mil passerats utan det är väl då dom tog in en rejälare service summa misstänker jag.
Eller jag vet 😊

Uppdaterat: 2023-01-11 21:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Haft flera VAG bilar och inte haft de summor som nämns. Har oftast hamnat runt 3000 eller 6000 kr beroende på ifall det varit lilla eller stora servicen. Iofs har jag sluppit större service inkluderat DSG.

Uppdaterat: 2023-01-11 21:17
mso 1000 skrev:

Och guran det var väl knappast noll kronor på BMW-n när 6000 mil passerats utan det är väl då dom tog in en rejälare service summa misstänker jag.
Eller jag vet 😊

Jo det var det, jag bytte bil innan jag skulle serva på nytt då jag kör ca 3000mil/år. Så under de närmare sex år jag körde BMW betalade jag 0kr i service. Så vad det skulle kosta på 9000mil service vet jag inte. Men fick förmånen att köra komfortabel 5-serie BMW.
Båda jag ägde kostade mig ca 32kr/mil totalkostnad, inkl kapitalkostnad.

Uppdaterat: 2023-01-11 21:32

Idag kostar nog BMW-servicen efter vad jag kan se redan ifrån det första servicetillfället om man skall tro vad som skrivs. Sen kan man givetvis teckna serviceavtal precis som för andra bilmärken.

Uppdaterat: 2023-01-12 10:51

.

Uppdaterat: 2023-01-12 10:52
Pi skrev:

Idag kostar nog BMW-servicen efter vad jag kan se redan ifrån det första servicetillfället om man skall tro vad som skrivs. Sen kan man givetvis teckna serviceavtal precis som för andra bilmärken.

Ja dom skippade den ”fria servicen”
Var så klart inbakat i priset från början, så nog fick man betala för det, men nu är det som du säger borta.

Uppdaterat: 2023-01-12 11:18