Bara början, det kommer mer. Folk vill inte betala fantasipriser för bilar och biltillverkare har missbrukat sin ställning. Det kommer att sluta med att försäljningen dalar eller att de möter marknaden med rimliga priser. Luften i luftslottet med utlåning håller på att gå ur, och någon måste nu betala räkningen för alla stora krediter. Antagligen kommer de rika undan denna gången också, så har det varit i många krascher förr. Det kommer bli ett spännande 2023 där kunden kommer stå väldigt långt ifrån företagen och deras prissättning. Upplever att idag sätts priserna utifrån vad kunderna kan tänka sig att betala...och nu kommer de upptäcka den sidan av myntet.
Tillsammans med lågkonjunktur kan det bli fyndläge under 2023, för den som har pengar kvar efter att elräkningen är betald. Det känns bra att ha knappt ett år kvar på leasingkontraktet, och dessutom klara sig utan bil några veckor utan problem, det borde finnas en del att välja på i höst!
Det är väl likadant vid alla realisationer oavsett det gäller Kina eller hos oss i
Sverige.
Går jag och köper en vara för X kronor är det väl svårt att få rabatt i efterhand om den reas efter en vecka?
Uppdaterat: 2023-01-11 16:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det är väl likadant vid alla realisationer oavsett det gäller Kina eller hos oss i
Sverige.
Går jag och köper en vara för X kronor är det väl svårt att få rabatt i efterhand om den reas efter en vecka?
Det är väl likadant vid alla realisationer oavsett det gäller Kina eller hos oss i
Sverige.
Går jag och köper en vara för X kronor är det väl svårt att få rabatt i efterhand om den reas efter en vecka?
Håller med!
Bilaffärer har ju aldrig varit några "investeringar" senaste åren har varit extrema i och med att värdeminskningen varit mycket låg på elbilar genom utbudsbrist. Ska jag stämma Volvohandeln när jag åkte Volvo och de ständigt återkommande kampanjerna med rejäla prissänkningar som sänkte begagnatpriserna ?Har tappat miljoner på värdeminskningen.
Håller helt och hållet med. Men folk verkar tro att elbilar inte skall ha något värdefall. Tillsammnas med nära 0 i ränta och en bostadsmarkand som vaggat in folk i att alla priser bara ökar har väl skapat en perfekt storm.
Sålde själv familjens primära bil för några veckor sedan. Nu när man letar ersättare så slås man av hur dåligt skick många nyare bilar är i, och även hur mycket vissa handlare vill ha i avans samt hur lite "markanden" ipso facto handlarna vill hålla uppe priserna. MG ZS EV är väl ett praktexempel, men även Volvo och andra kör med samma förhållninssätt. 3 år gamla bilar, som sålts med miljöbonus och haft ett slutpris på 20-40 mer än det de vill ha i försäljningspris idag.
Lägger man 10% lägre bud än utsatt så hånskrattar de, med bilar som stått i hallen i 8 månader.
Kommentarer
Det var ju minsann en spännande artikel om Tesla.
Men jag trodde det var Agent 007 som ser rött.
Bara början, det kommer mer. Folk vill inte betala fantasipriser för bilar och biltillverkare har missbrukat sin ställning. Det kommer att sluta med att försäljningen dalar eller att de möter marknaden med rimliga priser. Luften i luftslottet med utlåning håller på att gå ur, och någon måste nu betala räkningen för alla stora krediter. Antagligen kommer de rika undan denna gången också, så har det varit i många krascher förr. Det kommer bli ett spännande 2023 där kunden kommer stå väldigt långt ifrån företagen och deras prissättning. Upplever att idag sätts priserna utifrån vad kunderna kan tänka sig att betala...och nu kommer de upptäcka den sidan av myntet.
Tillsammans med lågkonjunktur kan det bli fyndläge under 2023, för den som har pengar kvar efter att elräkningen är betald. Det känns bra att ha knappt ett år kvar på leasingkontraktet, och dessutom klara sig utan bil några veckor utan problem, det borde finnas en del att välja på i höst!
Ja, även jag avvaktar intressanta "bud" kommande år...:)
Det är väl likadant vid alla realisationer oavsett det gäller Kina eller hos oss i
Sverige.
Går jag och köper en vara för X kronor är det väl svårt att få rabatt i efterhand om den reas efter en vecka?
saabnisse - vissa företag har ju en "prisgaranti" som gäller bl a detta men det är ju inte alla företag.
Precis så är det - inget att gnälla över
Håller med!
Bilaffärer har ju aldrig varit några "investeringar" senaste åren har varit extrema i och med att värdeminskningen varit mycket låg på elbilar genom utbudsbrist. Ska jag stämma Volvohandeln när jag åkte Volvo och de ständigt återkommande kampanjerna med rejäla prissänkningar som sänkte begagnatpriserna ?Har tappat miljoner på värdeminskningen.
Håller helt och hållet med. Men folk verkar tro att elbilar inte skall ha något värdefall. Tillsammnas med nära 0 i ränta och en bostadsmarkand som vaggat in folk i att alla priser bara ökar har väl skapat en perfekt storm.
Sålde själv familjens primära bil för några veckor sedan. Nu när man letar ersättare så slås man av hur dåligt skick många nyare bilar är i, och även hur mycket vissa handlare vill ha i avans samt hur lite "markanden" ipso facto handlarna vill hålla uppe priserna. MG ZS EV är väl ett praktexempel, men även Volvo och andra kör med samma förhållninssätt. 3 år gamla bilar, som sålts med miljöbonus och haft ett slutpris på 20-40 mer än det de vill ha i försäljningspris idag.
Lägger man 10% lägre bud än utsatt så hånskrattar de, med bilar som stått i hallen i 8 månader.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.