Först ut i 2023 års upplaga av Vi Bilägares långtest är elbilen Kia Niro EV – en populär storsäljare som nu kommit i ny generation.
Först ut i 2023 års upplaga av Vi Bilägares långtest är elbilen Kia Niro EV – en populär storsäljare som nu kommit i ny generation.
Kommentarer
Måhända var 2022 ett tråkigt år när det gäller bilar, men 2023 års teststall, som man kan hitta i tidningen är ju otroligt ointressant! Ny Niro är ju en besvikelse, är det ens en ny modell eller bara en gräslig facelift på den gamla i stil med "nya" Leaf? Och tyvärr är ju de andra 4 bilarna också rena sömnpillren!
Sen har jag funderat på en sak - hur kommer det sig att Vi Bilägare slutat med bilar från Stellantis i sitt test (senast 2017)?
I sig har de ju rätt ointressanta bilar, men ändå? Om man dessutom kan ha med Dacia Duster 2 gånger och ogilla den båda gångerna?
Kia niro ev 2023 har ju takrails av plast, fick ni rails av metall eller takbågar som ska skruvas i taket?
Tråkigt att man inte uppgraderat laddhastigheten och räckvidden något på den nya Niron.
Och hoppas man sneglat lite mer på dom euroepiska bilarna hur dom löst inställningar på bilens valmöjligheter.
Den gamla E- Niron 17-22 får man ju sitta och trycka på 7 knappar och dessutom kladda på skärmen innan man kan köra iväg då inställningar ramlar tillbaka till fabriksinställningarna så fort man kliver ur bilen.
Och att dom flyttat farthållaren till vänster sida så man slipper vifta med den vilande högerarmen i tid och otid.
Och ett höjd justerbart armstöd på högra sidan om föraren som vettiga bilar har vore ju också fint.
@mso 1000 - att bilar inte kommer ihåg valda inställningar mellan körningar är verkligen uselt och borde verkligen uppmärksammas mer av Vi bilägare!
mso 1000 - du saknar din Octavia förstår jag...:)
Ja jag har varit nära kökrock när autohold försvunnit till defalt och främre parksensorer blivit inaktiva.
Helt sjukt dåligt.m på Niro.
Har jag aktivt valt en inställning skall den vara aktiv tills JAG väljer något annat. 😢
Ja den var bättre på allt förutom att den inte var elektrisk.
Men det är bara bita ihop i tre år. 😊
Fick åka o fräscha upp minnet av e-Niro o passade på testa lite nytt!
Testat Mg4 och BYD Atto3 (suv’en)
Som ref kördes även tidigare testade E-Niro (2023) och A-klass hybrid
MG4 skön att köra och prisvärd 415k men inte så fantastisk som alla säger.
BYD tyst och lyxig men konstig körställning. Bra stereo. 530k
E-Niro helt ok givet priset. Märks att de har tillverkat elbilar länge. 500k
A-klass solklart bäst infotainmentsystem, logiskt diskret. Bullrigast av de fyra. Harmonisk. 500k för den uppdaterade 2023, 450 för 2022 lagerbilar. Inte prisvärt.
De hade inte BYD Han som demo, men några stod i butiken. Lika fin som på elbilsmässan.
Jag hade för 500k, köpt en C-klass 300 hybrid. Beställning till sommaren för 518k
https://www.hedinbil.se/bilar/5294748/pb-nc-mercedes-benz-c-klass-2022
Den intressantaste BYD ska komma i Mars sa de på mässan, BYD Seal.
Ja den verkar lovande.
Och troligen även Dolfin, en mindre o billigare bil.
Som jag förutspått, BYD är på G rejält !!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.