Vi Bilägares forum

Mazda MX-30 pausas efter fel i typgodkännandet

Mazda MX-30 pausas efter fel i typgodkännandet

En byråkratisk miss tvingar Mazda att sätta leveranserna av elbilen MX-30 på tillfällig paus.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-26 12:40

Kommentarer

Otroligt konstigt byggd elbil där ägarna inte vågar köra 10 mil till grannkommunen en kylig vinterdag.

Uppdaterat: 2022-12-26 15:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, Ja den har lite kort räckvidd, synd på en annars riktigt trevlig bil.
Men nog tar du dig till grannkommunen även vintertid.
Men du kanske har många bekanta som är strandsatta med sina MX30?
Men den borde gå ca 15 mil vintertid, så kan dom ladda i grannkommunen så är det ju inga problem 😉

Uppdaterat: 2022-12-26 16:02

Bilen är inte en långfärdsbil men väldigt trevlig för den de passar. Har du kört den, mso 1000 ?

Uppdaterat: 2022-12-26 16:03
Pi skrev:

Bilen är inte en långfärdsbil men väldigt trevlig för den de passar. Har du kört den, mso 1000 ?

Håller med dig Pi. En jäkla trevlig bil. Välbyggd, fräscha kvalitetsmaterial i interiören och tyst och komfortabel.

Uppdaterat: 2022-12-26 16:07

Jo jag har kört och iofs fin bil med miserabelt baksäte med galet dåligt insteg där bak och jag och har två bekanta som har dom som pendlingskörning.

En säger att han vågar inte köra en 10 mils sträcka till grannkommunen mitt i vintern.
Det måste betraktas som dåligt.

Uppdaterat: 2022-12-26 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000- det behöver inte ha med bilen att göra, jag har en bekant med en gammal Volvo som inte heller törs köra tio mil mitt i vintern.

Uppdaterat: 2022-12-26 17:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Bilen är inte en långfärdsbil men väldigt trevlig för den de passar. Har du kört den, mso 1000 ?

Håller med dig Pi. En jäkla trevlig bil. Välbyggd, fräscha kvalitetsmaterial i interiören och tyst och komfortabel.

Har exakt samma intryck efter vårens provköörning.
Hade tänkt köpa en (var nära) men sansade mig pga räckvidden.
Säljaren sa räkna med 10mil på vintern. Tyckte det stämde rätt bra efter provkörningen

Uppdaterat: 2022-12-26 18:09
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Bilen är inte en långfärdsbil men väldigt trevlig för den de passar. Har du kört den, mso 1000 ?
Håller med dig Pi. En jäkla trevlig bil. Välbyggd, fräscha kvalitetsmaterial i interiören och tyst och komfortabel.

Har exakt samma intryck efter vårens provköörning.
Hade tänkt köpa en (var nära) men sansade mig pga räckvidden.
Säljaren sa räkna med 10mil på vintern. Tyckte det stämde rätt bra efter provkörningen

10 mil med småkörning stämmer nog. Men i ett svep så lär den komma ca 15 mil på 37,5 kWh batteri.
Min går 32 mil på 73kWh batteri. Mazdan är mindre och lättare.

Uppdaterat: 2022-12-26 18:18

15mil utan marginaler eller 10mil med lite tung gasfot, nej tack.
Jag insåg att det aldrig skulle funka.
Jag gillar att acca och köra aktivt.
Köper hellre en i3s. Bakkrafs, starkare motor och kommer nästan dubbla sträckan.
Hade funkat som stadsbil.
Men avvaktar, de är inte prisvärda.
Prisras då Kinabilarna kommer

Uppdaterat: 2022-12-26 18:54
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

15mil utan marginaler eller 10mil med lite tung gasfot, nej tack.
Jag insåg att det aldrig skulle funka.
Jag gillar att acca och köra aktivt.
Köper hellre en i3s. Bakkrafs, starkare motor och kommer nästan dubbla sträckan.
Hade funkat som stadsbil.
Men avvaktar, de är inte prisvärda.
Prisras då Kinabilarna kommer

Ja det är ju akillesen för MX30, den saknar fortfarande räckviddsförlängaren det finn plats för framme under huven.
Men jag är tveksam till att det skulle bli ett prisras enkom på Kinabilar.
Däremot kommer köparna acceptera Kinabilar på samma vis som japaner och därefter sydkoreaner.
De flesta skiter fullständigt i om bilen är tillverkad i Kina.
Den diskussionen skulle jag tro mest är på internetforum där sk. idealister säger sig bojkotta allt från Kina.

Uppdaterat: 2022-12-26 19:00

Jag har en. En klockren andrabil. Den kommer, med min körning, en bit över 20 mil på sommaren och har kört 18 mil i minusgrader utan att vara helt tom.
Visst, som långfärdsbil är den usel men för lokaltransporter perfekt.
Man sparar en hel del pengar och miljö på att inte köra runt med några hundra kilo batterier som används 3 ggr om året (som de flesta elbilar…)

Uppdaterat: 2022-12-26 19:07

Enligt lokala Mazdahandlaren får den med förlängare mindre batterikapacitet. Minns inte siffrorna han nämnde.

Uppdaterat: 2022-12-26 20:37
L. Mäkinen skrev:

Enligt lokala Mazdahandlaren får den med förlängare mindre batterikapacitet. Minns inte siffrorna han nämnde.

Ändå mindre ? Den har ju redan nu batteri som en laddhybrid.

Uppdaterat: 2022-12-26 20:58

En Wankel som förlängare? Mazda har jobbat med Wankelmotorn i många år, men den har aldrig blivit ett allvarligt alternativ till vanliga bensinmotorn. Plats finnes säkert under den onödigt stora motorhuven, men hur blir det med wankelns dokumenterat höga bränsletörst? Tillförlitlighet, servicebehov? Det hade nog varit enklare och billigare om Mazda hade satsat på en "riktig" elbil istället.

Uppdaterat: 2022-12-26 21:25
40-talisten skrev:

En Wankel som förlängare? Mazda har jobbat med Wankelmotorn i många år, men den har aldrig blivit ett allvarligt alternativ till vanliga bensinmotorn. Plats finnes säkert under den onödigt stora motorhuven, men hur blir det med wankelns dokumenterat höga bränsletörst? Tillförlitlighet, servicebehov? Det hade nog varit enklare och billigare om Mazda hade satsat på en "riktig" elbil istället.

Kan ju vara så att en wankelmotor funkar bra, den är kompakt och kanske funkar bra på konstant varvtal för att driva en generator.

Uppdaterat: 2022-12-26 21:35
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
15mil utan marginaler eller 10mil med lite tung gasfot, nej tack.
Jag insåg att det aldrig skulle funka.
Jag gillar att acca och köra aktivt.
Köper hellre en i3s. Bakkrafs, starkare motor och kommer nästan dubbla sträckan.
Hade funkat som stadsbil.
Men avvaktar, de är inte prisvärda.
Prisras då Kinabilarna kommer

Ja det är ju akillesen för MX30, den saknar fortfarande räckviddsförlängaren det finn plats för framme under huven.
Men jag är tveksam till att det skulle bli ett prisras enkom på Kinabilar.

Jag skrev "Prisras då Kinabilarna kommer"
Såklart andra tvingas följa med. Vänta o se. När detta sker får vi se

Uppdaterat: 2022-12-26 21:38
Gillar kurvor och rondeller
40-talisten skrev:

Tillförlitlighet, servicebehov? Det hade nog varit enklare och billigare om Mazda hade satsat på en "riktig" elbil istället.

Medhåll, vansinne idag att utveckla hybrider

Uppdaterat: 2022-12-26 21:40
Gillar kurvor och rondeller

Fast det finns väl ingen MX-30 ännu i produktion med räckviddsförlängare - eller? Bilnasare snackar ibland lite mera än dom har belägg för.

Uppdaterat: 2022-12-26 23:08

Nej det finns ingen MX-30 i produktion med räckviddsförlängare, men Mazda har ju själva släppt ryktet att MX-30 ska komma med en wankeldriven generator, förmodligen mest för att få uppmärksamhet, man bör ju komma ihåg att av alla hundratals experiment från mängder av tillverkare så var det endast Mazda som lyckades någorlunda med denna återvändsgränd till motor, som ju har avsevärt fler nackdelar än fördelar.
En räckviddsförlängare som ju inte går konstant bör hellre vara försedd med en konstantvarvsgående enkel och lätt motortyp, t.ex. en insprutad tvåtaktare med slutet vevhus.
Men då blir det väl en hybrid, beroende på generatorns storlek.
Både Honda och Toyota har ju den varianten med enbart elmotor som drivmotor, litet batteri och förbränningsmotordriven generator som laddar när det behövs.

Uppdaterat: 2022-12-27 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men man kan ju fråga sig vad som är vettigast, ett batteri med ca 40 kWh som ger ca 150 km räckvidd vintertid, eller ett batteri på ca 80 kWh som ger 300 km räckvidd alternativt det lilla batteriet kombinerat med en bensin/sprit/gaseldad ombordgenerator som tillsammans ger 300 km räckvidd.
Alltså ett större, dyrare och tyngre batteri, eller ett lättare, billigare batteri plus en lätt billig motorgenerator?

Uppdaterat: 2022-12-27 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror inte kunderna är mogna för denna räckviddslösning med motorgenerator. BMW:s lösning till sin elbil blev ingen succé, dyr, krävde service som en bensinbil, försvann till sist. Mazda skulle enkelt lösa räckvidden på MX-30 med ett större batteri, kunderna accepterar merkostnaden för tryggheten att kunna köra hela vägen.

Uppdaterat: 2022-12-27 10:14

saabnisse, skall vi spekulera eller hålla oss till verkligheten? Jag tror många vill ha 80 kwh.. men egentligen behöver de nog inte mycket mer än 40. Jag har idag 40 i min bil, och visst du kommer 20 mil på sommaren, ca 15 mil på vintern. Men hur många gånger har jag haft problem med detta batteri? Noll gånger.. eftersom du 99% av tiden inte överskrider räckvidden av vad bilen klarar av. Personligen tror jag ca 65 kwh är "sweet spot", här får du tillräcklig räckvidd men får ändå ned vikten på bilen. Och skulle man idag göra vanliga personbilar med denna storleken av batteri hade de kunnat få ca 40 mil på sommaren, eller ca 30 mil på vintern (jag pratar då om en mellanklassbil modell 4,6 meter, ca 1700 kg och ca 1,50 meter hög).

Uppdaterat: 2022-12-27 10:22

Räckviddsförlängare.
Tre gånger så många felkällor och tre gånger mer servicebehov och dyrare service.

Som norrlänning och ren elbil så är nog minimibehovet kring 65 kWh batteri även om 90% är i stadsmiljö.
Plötslig kyla och ibland långa avstånd och en bil i familjen kräver nog minst 25-30 mil även på vintern.
Och att alltid kunna kliva in i varm och isfri bil.
Jag gillar det.

Uppdaterat: 2022-12-27 12:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MX-30 R-EV ska presenteras i Bryssel i mitten av januari.
Wankelmotorn har många fördelar som gör den bra för att driva en generator. Den vibrerar mindre än en kolvmotor. Ska den gå på ett konstant varvtal är det lättare att få porttiderna rätt och då kan man minska utsläppen jämfört med en kolvmotor.

Uppdaterat: 2022-12-27 13:15

Nej Mäkinen, wankelmotorn är det största stolpskottet som funnits inom förbränningsmotorutvecklingen.
Om den varit något att satsa på hade naturligtvis många av jättarna som köpt licenser fortsatt med utvecklingen, men enbart Mazda fortsatte och lyckades delvis.
Det finns billigare, effektivare och miljövänligare alternativ till en konstantvarvsgående laddgenerator, wankel är och förblir en Mazdagimmick!

Uppdaterat: 2022-12-27 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Där är vi helt oense. Wankel passar perfekt där vikten och volymen är viktiga. Som drivkälla till en generator får man helt andra driftfall än som vanlig bilmotor. Att de inte används i bilar stoppar inte utvecklingen när de används i mer kritiska applikationer som drönare.

Uppdaterat: 2022-12-27 20:29

I en drönare har man varken krav på energieffektivitet eller livslängd och man struntar fullständigt i utsläpp.
Friktionsförlusterna i en wankel är för stora, tillverkningskostnaderna är för höga, bränsle och oljeförbrukningen är för hög och livslängden alldeles för kort.
Det är anledningen att ingen tillverkare fortsatt utvecklingen.
Ingen, mer än en liten grupp hos Mazda som faktiskt lyckats förfina den så att den nästan kan konkurrera med en konventionell motor.
Men en enkel tvåtakt eller fyrtaktsmotor går att få mer effektiv än en wankel till en lägre kostnad och skulle man ha wankelmotorns begränsade livslängd som måttstock skulle en sådan också bli väldigt enkel och billig i tillverkning.

Uppdaterat: 2022-12-27 21:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har en wankelmotor något överskott på varmt kylvatten att värma kupén på vintern eller blir det ytterligare en flopp för Mazda att vi i Norden har krav på varm bil.

Uppdaterat: 2022-12-29 08:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, det är ju en elbil som redan har ett komplett värmepaket. Så förstår inte varför det skulle bli ett problem att få varmt i bilen?

Uppdaterat: 2022-12-29 08:42

mso, precis som Guran skriver behöver det inte medföra några problem, men även om bilen skulle drivas enbart av wankelmotorn skulle den kunna alstra tillräckligt med värme för att värma kupén.
Wankelmotorn har sämre verkningsgrad än en konventionell kolvmotor främst genom läckage och större friktion så den avger mer värme.
De stora nackdelarna med wankeln är lågt vridmoment vid låga varvtal, kortare livslängd och högre förbrukning än en kolvmotor, men inget av det skulle egentligen spela någon roll vid generatordrift.
Och som Mäkinen skrev tidigare är den väldigt vibrationsfri som konstantvarvsgående.
Men den är dyr i tillverkning och dyr att reparera och jag tror att en anledning till att Mazda skulle välja wankel är att de som enda motortillverkare lyckats ganska bra och att de vill framhålla just det och låta det bli en gimmick i försäljningssammanhang.

Uppdaterat: 2022-12-29 09:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En teori jag läst om valet av Wankel är att den är lätt att konvertera för att gå på vätgas eller andra bränslen än just bensin. I Japan finns det fortfarande folk som tror att vätgas är svaret på alla frågor.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:41

Så kan det säkert vara, många fordonstillverkare i Japan satsar på vätgas som energilager, flera har ju allt från bränsleceller till olika typer av ICE under utveckling och några har ju kommit till en mindre produktion.
Men ännu dröjer det till det blir lönsamt och ännu är infrastrukturen inte tillräcklig.
Innan man kan utnyttja vätgas på ett effektivt sätt krävs en kostnadseffektiv energikälla t.ex. fusion, men innan den blir verklighet kommer det dröja väldigt länge.

Uppdaterat: 2022-12-30 08:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Betydligt vettigare med en laddmotor typ i3 än plug-in enligt mig, så får hoppas att Mazda lyckas och att fler hakar på, sedan är bakdörrarna ren idioti på mx30.

Att driva wankelspåret kanske är OK om den blir väldigt kompakt och tyst, en motorcykelmotor som i BMW är lite som att ha en gräsklippare i bilen, men det går säkert att förfina, en 15-20 literstank är lagom, 9 liter som hos BMW är lite litet, i kombo med ett 30 kWh batt som är kompakt.

Har i dagsläget 64 kWh i elbilen, värdelöst som långkörningsbil, helt fantastiskt som pendlarbil, men skulle lika gärna kunna ha 30 kWh som pendlingsbil, för långkörning på vintern skulle 100 kWh fylla behovet. Förbrukade 30 % av batt senast det var ordentligt kallt under körning av drygt 3 mil med ett stopp på kvantum (och förvärmning i 7-8 min på jobbet innan avfärd), helt värdelöst enligt mig. Detta innebär att man inte kan räkna med att komma speciellt långt i praktiken i ordentligt vinterväder. På sommaren har jag kommit 40 mil drygt.

Jag vidhåller att elbilar är optimala för pendling, men då duger att relativt litet batteri och priset kan hållas ner, men kör man längre ibland krävs att man har 2 bilar, min uppfattning är alltså att en räckviddsförlängare kan vara något som gör elbilar brukbara som ensam bil i hushåll och som ensambil där längre körning är något man sysslar med mer än 1 gång/år. Priset måste hållas på en rimlig nivå relativt "vanlig" bil, samt billig service på den lilla generatordrivarmotorn.
Annars kvarstår liten billig elbil endast för pendling och en "vanlig" andra bil för längre resor, behöver inte vara ny såklart.

Främst i städer som elbilar kommer till sin rätt, även där inga avgaser märks tydligast, så gynna små billiga elbilar, lägg 40000 kr på bilar med ett pris på max 200000 kr. Det tror jag på, fyll upp städerna och pendlingskörarna med dessa bilar så märks nog minskningen av utsläpp i städerna.

Uppdaterat: 2023-01-01 07:55

En "elbil" med räckviddsförlängare är ju ofta i myndigheternas ögon inte längre en elbil så då måste man nog också fundera på detta - t ex om de skall vara tillåtna att köra i zoner där bara elbilar tillåts ?

Uppdaterat: 2023-01-01 09:34

Helt riktigt, det är ju därför kraggen till i3 hade så liten tank, den skulle egentligen endast användas i nödfall, ungefär som ett nödhjul till reservhjul.
Samma sak gäller ju tyska gasbilar som har en väldigt liten bensintank, den ska ju bara användas vid start och i nödfall.
Men en elbil med räckviddsförlängare är ju ändå en elbil och det vore ju inte särskilt svårt att se till att enbart köra på el i elbilszoner.
Samma sak gäller ju även laddhybrider, så länge de går med batteri är det ju elbilar.
Här borde nog myndigheterna tänka till.

F.ö. är skarj inne på något vi har varit inne på tidigare, elbilar rustas med stora, tunga och dyra batterier för att få en önskvärd räckvidd som kanske för många bara utnyttjas ett par gånger om året, de flesta dagliga resor kanske bara är ett tiotal mil!
Här vore ju en laddgenerator ett utmärkt komplement till ett litet batteri.
Kanske kunde den utgöras av en insticksmodul som kan hyras vid de tillfällen man behöver längre räckvidd?

Uppdaterat: 2023-01-01 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
skarj skrev:

Har i dagsläget 64 kWh i elbilen, värdelöst som långkörningsbil, helt fantastiskt som pendlarbil, men skulle lika gärna kunna ha 30 kWh som pendlingsbil, för långkörning på vintern skulle 100 kWh fylla behovet. Förbrukade 30 % av batt senast det var ordentligt kallt under körning av drygt 3 mil med ett stopp på kvantum (och förvärmning i 7-8 min på jobbet innan avfärd), helt värdelöst enligt mig. Detta innebär att man inte kan räkna med att komma speciellt långt i praktiken i ordentligt vinterväder. På sommaren har jag kommit 40 mil drygt.
Jag vidhåller att elbilar är optimala för pendling, men då duger att relativt litet batteri och priset kan hållas ner, men kör man längre ibland krävs att man har 2 bilar.

Nu kommer säkert "elbilsmaffian" hoppa på dig, då du inte tokhyllar elbilens långfärdsförmåga...

Men jag tackar dig för att du är realist.
Det tjänar alla på.

Uppdaterat: 2023-01-01 18:53
Gillar kurvor och rondeller

Nåja, jag äger ingen elbil men för mig skulle ändå 64kWh räcka bra för mina årliga 2000 mil. Det som avhåller är främst prisnivåerna och leveranstiderna - och lite att jag hittills inte hittat nån modell som skulle passa som hand i handske men sånt är ju "förhandlingsbart"...:)

Uppdaterat: 2023-01-01 19:31

Mc
Nu är du löjlig. De flesta håller ju med om att en ICE klarar långfärd bättre än en elbil. Men på er låter som att det är omöjligt att åka långfärd med elbil.
Jag har iofs större batteri än skarj men det har funkat att åka längre sträckor även på vintern.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:37

Axa - du kanske har behov av längre än 1 min "pissepaus" på 100-milafärden...:) Det har i alla fall jag och hustrun.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:48

Just kallstart vintertid kräver mycket "bränsle" av både el- och avgasbilar. Lägg därtill korta turer där man inte drar nytta av den initiala uppvärmningen.
Men 25-30% minskad räckvidd med kall, icke-förvärmd bil vid låga minusgrader får anses vara normalt med den tekniken vi har idag.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:55
Power to the people

Pi
Jo, behovet ökar med åldern. ;-)
Åker jag längre så brukar jag stanna efter ca 30 mil oavsett ifall det är elbil eller fossilbil. Antingen är det pisspaus, matpaus eller sträckpaus. Ibland dyker det upp något intressant som man ändå vill stanna till vid.

Summa summarum. Vill man långköra och väljer ICE så förstår jag helt klart valet. Som sagt, det går att åka långfärd med elbil också. Men då ska man ju självklart välja en elbil som passar för långfärd.

Uppdaterat: 2023-01-01 20:07
Axa skrev:

Mc
Nu är du löjlig. De flesta håller ju med om att en ICE klarar långfärd bättre än en elbil. Men på er låter som att det är omöjligt att åka långfärd med elbil.

Jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Sluta nu.
Bara att det inte funkar (ännu) för mig o min familj, till vettiga pengar.

Räckvidden i en EQS för 500k med komfort som min E-klass = jag hade köpt en elbil direkt! Trots att det hade inneburit tydliga begränsningar i vårt resemönster.

Uppdaterat: 2023-01-01 20:11
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Nåja, jag äger ingen elbil men för mig skulle ändå 64kWh räcka bra för mina årliga 2000 mil. Det som avhåller är främst prisnivåerna och leveranstiderna - och lite att jag hittills inte hittat nån modell som skulle passa som hand i handske men sånt är ju "förhandlingsbart"...:)

Pi. Eftersom du inte köpt någon elbil än skulle jag råda dig att avvakta nåt år till.
Inbillar mig att då finns det fler vettiga modeller och mindre buggar i systemen och mindre dåliga lösningar.

Jag kan få ett anfall emellanåt på e-nirons dåliga lösningar och buggar även om man vänjer sig.
Och som elbil är den helt okey med räckvidd på sommaren.

Uppdaterat: 2023-01-01 21:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Pi skrev:
Nåja, jag äger ingen elbil men för mig skulle ändå 64kWh räcka bra för mina årliga 2000 mil. Det som avhåller är främst prisnivåerna och leveranstiderna - och lite att jag hittills inte hittat nån modell som skulle passa som hand i handske men sånt är ju "förhandlingsbart"...:)

Pi. Eftersom du inte köpt någon elbil än skulle jag råda dig att avvakta nåt år till.
Inbillar mig att då finns det fler vettiga modeller och mindre buggar i systemen och mindre dåliga lösningar.
Jag kan få ett anfall emellanåt på e-nirons dåliga lösningar och buggar även om man vänjer sig.
Och som elbil är den helt okey med räckvidd på sommaren.

Det finns redan i dag väldigt mycket bättre elbilar än din gamla E-Niro så det är en ganska dålig måttstock för dagens elbilar. Den är ju av en äldre generation, Kia har ju EV6 en toppenbil samman med sitt halvsyskon Ioniq 5.

Uppdaterat: 2023-01-01 21:55

Guran Vad jag menade var mer att om man inte vill lägga ut typ 650000:- ++ eller låna upp då kan det vara klokt att avvakta.
Elbilarna i lägre prisklass och batterier under 65 har sina brister i dag.

Och visst E-Niro är en tragiskt gammal omodern bil och frågan är väl om den nya är bättre.
Det har väl iofs farthållaren på rätt sida ratten vad jag förstår. 😊

Uppdaterat: 2023-01-01 22:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har kört E-Niro och givet pengarna är gamla o nya prisvärda. Ok inte bäst men inte heller lika dyra!
Är ingen slump de säljer som tusan. Mest sålda elbilen i sverige under vissa perioder eller i toppen...säger väl allt.

Uppdaterat: 2023-01-01 23:14
Gillar kurvor och rondeller

Mc, ja visst får man mycket elbil för slanten det råder ingen tvekan till det.

Uppdaterat: 2023-01-01 23:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kia gör det bra med E Niro som har låg förbrukning. Men den är ganska dyr utan bonusen och ifall man inte hittar någon som har bra rabatter.

Uppdaterat: 2023-01-01 23:25
mso 1000 skrev:

Guran Vad jag menade var mer att om man inte vill lägga ut typ 650000:- ++ eller låna upp då kan det vara klokt att avvakta.
Elbilarna i lägre prisklass och batterier under 65 har sina brister i dag.
Och visst E-Niro är en tragiskt gammal omodern bil och frågan är väl om den nya är bättre.
Det har väl iofs farthållaren på rätt sida ratten vad jag förstår. 😊

Ja i dagsläget så kan det kanske vara det. Men samtidigt så tycker jag allt du din vana trogen överdriver en del.
Du kan t.ex köpa dig en Cupra Born, årets testbil en ViB, den är ju både betydligt modernare och snyggare än den E-Niro du jämför med. Och framförallt kostar den inte 650.000kr +++

Uppdaterat: 2023-01-01 23:44

Det är tydligen dags att påminna om att den här tråden handlar om Mazda!
Det finns en allmän tråd om elbilar.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/elbilar-pa-marknaden

Uppdaterat: 2023-01-02 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre