Vi Bilägares forum

”Jag vägrar acceptera biltillverkarnas fula ursäkt”

”Jag vägrar acceptera biltillverkarnas fula ursäkt”

Att kunna uppdatera bilens mjukvara över nätet får inte användas som en ursäkt för att leverera en bil som inte fungerar, enligt Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-30 06:30

Kommentarer

Det där är helt riktigt. Bilföretagen har blivit lika usla som mjukvaruföretag alltid har varit. Man skickar ut halvfärdiga produkter för uppdatering lite hipp som happ under hela produktens livstid.

Uppdaterat: 2022-12-30 09:40

Mjukvara är inga enkla saker, och mer teknik i bilen innebär väldigt mer utvecklingskostnader och antagligen fler buggar och säkerhetshål. Det har blivit lite för mycket teknik på kort tid. Fokus borde läggas på viktigare saker, och bara se till att de viktigaste säkerhetsfunktionerna för att undvika olyckor funkar och lägga allt annat på is. Vi behöver inga "självkörande" bilar, inte just nu .. tiden är inte mogen för det.

Uppdaterat: 2022-12-30 10:13

Det var ju inledningsvis väldigt mycket kritik mot mjukvaran i ID3. Förmodligen befogad kritik. Dock är jag imponerad över att det knappt finns buggar i nuvarande mjukvaruderivatet i Enyaqen.

Uppdaterat: 2022-12-30 10:58

Axa, vad förbrukar din Enyaq nu på vintern, är det mycket mer än på sommaren? Jag var lite intresserad av att köpa den, men när jag såg de stora hjulen blev jag inte direkt imponerad. Sedan verkar hela modellen utstråla "slöseri med energi". Så jag har inte ens provkört den.

Uppdaterat: 2022-12-30 11:21

Hx
Som jag skrivit tidigare. Kallare än -5 drar upp förbrukningen rejält vid kortare sträckor. Nu när det är strax över nollan så är det inte långt från sommar förbrukning. Dock ska man ha med sig att det blir större laddförluster vintertid.

Uppdaterat: 2022-12-30 11:52

”Vi beklagar verkligen att ägarna upplever dessa buggar och det är något vi jobbar hårt på att lösa. I en kommande mjukvaruuppdatering hoppas vi kunna åtgärda detta.”

Det har Microsoft sagt i 20 år vid precis varje större uppdatering, förvisso... i betydligt större omfattning nu, än 2003, men orsaken är den samma som med bilen, när det var klara funktioner var det också enklare att hålla hög kvalitet, ju mer komplicerat det blir desto fler blir också felen.

Om bilar fortfarande hade samma utrustning och gammalt hederligt elsystem som 1986, skulle felen reduceras som ett jordskred.

SÅ precis som med 93 % av alla existerande problem i samhället generellt, är det självförvållat.

Jag har aldrig problem med min dator eller bil eftersom jag ger fingret åt alla "nya kockar" som ska lägga sina långa näsor i blöt.

Uppdaterat: 2022-12-30 14:14

Jag kan inte minnas att jag skulle drabbats av nån allvarlig bugg i någon version av Windows. Inte heller när jag använde DOS. Däremot har jag aldrig kommit till rätta med någon version av Linux, jag testade ett tag alla tänkbara distributioner men det var alltid nåt som krånglade och blev trött på det hela. Och såklart uppdaterar jag Windows regelbundet, inga problem.

Uppdaterat: 2022-12-30 15:25

Jag är fortfarande nyfiken på vilket operativsystem N-iklas har i sin dator...

Uppdaterat: 2022-12-30 15:26

Jorå, det hände ofta att man drabbades av blåskärm med de första versionerna av Windows.

Uppdaterat: 2022-12-30 15:32

Troligen Windows 95, 40-talisten...:)
Men för att vara seriösa så håller jag med L West. Kör mest ChromeOS och där har jag som jag kommer ihåg aldrig upplevt några problem. Givetvis bör alla uppdatera eftersom en stor del av uppdateringarna är säkerhetsrelaterade.

Uppdaterat: 2022-12-30 15:36

Jo nån bluescreen har man väl upplevt för jättelänge sen, kunde ofta bero på dåliga sektorer på hårddisken. Tack Axa för att du friskade upp mitt minne! :)

Uppdaterat: 2022-12-30 18:13

West
Jo, orsaken till blåskärm kunde ju bero på allt möjligt. :-)

Uppdaterat: 2022-12-30 18:23
Axa skrev:

West
Jo, orsaken till blåskärm kunde ju bero på allt möjligt. :-)

Ja t.ex. A.L

Uppdaterat: 2022-12-30 18:57

Microsoft lyckades få blåskärm vid presentationen av Win98, men folk köpte ändå.

Uppdaterat: 2022-12-30 19:02

Men detta med bluescreen är ju tämligen långt tillbaka i tiden - i alla fall när det var vanligt. Och ofta beroende på bl a RAM-minnet.

Uppdaterat: 2022-12-30 19:29

Mäkinen
Haha. Ja just det. Det hade jag glömt.

Pi
Ja, jag tänkte närmast på 3.11, 95 och 98. Ibland hände det ju att man laddat ner korrupta filer och dålig programvara. :-)

Uppdaterat: 2022-12-30 19:46
L. Mäkinen skrev:

Microsoft lyckades få blåskärm vid presentationen av Win98, men folk köpte ändå.

Ja för att Win98 var kanonbra jämfört med allt annat.

Uppdaterat: 2022-12-31 10:57
Gillar kurvor och rondeller
L. Mäkinen skrev:

Det där är helt riktigt. Bilföretagen har blivit lika usla som mjukvaruföretag alltid har varit. Man skickar ut halvfärdiga produkter för uppdatering lite hipp som happ under hela produktens livstid.

Eller så anlitar man proffs på mjukvaru-utveckling!
Det finns många mjukvaruföretag som "kan hantverket".
Är en myt att mjukvaruföretag = skickar ut halvfärdiga produkter

Att utveckla EN applikation som är buggfri är relativt enkelt för ett proffs, men sedan ska denna funka ihop med 50st andra applikationer...som utvecklas SAMTIDIGT...och alla 51st vara bakåtkompatibla med tidigare versioner då kunderna inte alltid uppgraderar dessa 51st samtidigt...
Och såklart sitter kunderna på OLIKA hårdvaror!

Allt ovan finns det lösningar för.
Är det som är en del i "hantverket".

Sedan tillkommer flera dimensioner utöver ovanstående: ska funka globalt (olika regelverk o lagar), olika språk, tidzoner, olika valutor mm.

Som sagt, man behöver inta bara superduktiga programmerare utan en dröse seniora ledare i bolagstoppen som "kan hantverket".
Att gått ut Chalmers mekanik-linje och jobbat 30år i fordonsbranschen är HELT fel kompetens.
Men det är ju de som sitter i traditionella bilföretag världen över.

Tesla däremot, de seniora kommer från mjukvaruutvecklingsföretag - DÄR är skillnaden!

Uppdaterat: 2022-12-31 11:13
Gillar kurvor och rondeller

Webläsaren Explorer var integrerad i Win98, och orsakade mycken blåskärm. Explorer gick inte att avinstallera, men det fanns hackade Win98 utan "the big guy" att ladda hem. Win98 blev då både liten (en fördel med dåtidens små hårddiskar), snabb och tillförlitlig. Minns att jag som pc-tekniker försökte övertala ledningen att installera denna Win98-version i företagets datorer, men det var trögt som vanligt...

Uppdaterat: 2022-12-31 11:17

MCE,
Jag har hittills aldrig råkat på en programvara av något slag som var färdig vid leverans. Det är alltid säkerhetsproblem eller något som inte gör det som var tänkt.

Uppdaterat: 2022-12-31 14:04

Ja Mäkinen - är det nån som påstår att dom kan producera 100 % ofelbar programvara så ljuger dom - eller så är det ett väldigt trivialt program. Oavsett hur mycket man testar så kan man ge sig f-n på att det är nåt fel-fall man missat. Men grundliga tester minimerar ju trots allt problemen.

Uppdaterat: 2022-12-31 14:10
motorcykelentusiasten skrev:

L. Mäkinen skrev:
Det där är helt riktigt. Bilföretagen har blivit lika usla som mjukvaruföretag alltid har varit. Man skickar ut halvfärdiga produkter för uppdatering lite hipp som happ under hela produktens livstid.

Eller så anlitar man proffs på mjukvaru-utveckling!
Det finns många mjukvaruföretag som "kan hantverket".
Är en myt att mjukvaruföretag = skickar ut halvfärdiga produkter
Att utveckla EN applikation som är buggfri är relativt enkelt för ett proffs, men sedan ska denna funka ihop med 50st andra applikationer...som utvecklas SAMTIDIGT...och alla 51st vara bakåtkompatibla med tidigare versioner då kunderna inte alltid uppgraderar dessa 51st samtidigt...
Och såklart sitter kunderna på OLIKA hårdvaror!
Allt ovan finns det lösningar för.
Är det som är en del i "hantverket".
Sedan tillkommer flera dimensioner utöver ovanstående: ska funka globalt (olika regelverk o lagar), olika språk, tidzoner, olika valutor mm.
Som sagt, man behöver inta bara superduktiga programmerare utan en dröse seniora ledare i bolagstoppen som "kan hantverket".
Att gått ut Chalmers mekanik-linje och jobbat 30år i fordonsbranschen är HELT fel kompetens.
Men det är ju de som sitter i traditionella bilföretag världen över.
Tesla däremot, de seniora kommer från mjukvaruutvecklingsföretag - DÄR är skillnaden!

Helt enig !

Uppdaterat: 2022-12-31 14:22

"Gör klart bilen först – sedan kan uppdateringarna vara en positiv överraskning istället för ett nödvändigt ont."
Här måste fokus ligga. En bil är ingen dator som kan bättras på. Den måste fungera.

Uppdaterat: 2022-12-31 14:26
L. Mäkinen skrev:

MCE,
Jag har hittills aldrig råkat på en programvara av något slag som var färdig vid leverans. Det är alltid säkerhetsproblem eller något som inte gör det som var tänkt.

Rätt, så är det.
Men skillnaden mellan blåskärm och småbuggar är monumental.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:24
Gillar kurvor och rondeller
Axelman skrev:

"Gör klart bilen först – sedan kan uppdateringarna vara en positiv överraskning istället för ett nödvändigt ont."
Här måste fokus ligga. En bil är ingen dator som kan bättras på. Den måste fungera.

Hårvaran är i förhållande till mjukvaran enklare att "göra klar". Mjukvaran behöver optimeringar och rättningar, där navigationen är ett bra exempel som "aldrig blir klar".

Uppdaterat: 2023-01-02 05:55
J.L skrev:

Hårvaran är i förhållande till mjukvaran enklare att "göra klar". Mjukvaran behöver optimeringar och rättningar, där navigationen är ett bra exempel som "aldrig blir klar".

Att kartan ändras är acceptabelt, men att navigationen inte fungerar som tänkt är inte OK. Det är önskvärt att få vägnätet anpassat på skärmen, men att den plötsligt svartnar och startar om eller visar något som för tankarna till ett kalejdoskop är bara för dåligt.

Uppdaterat: 2023-01-02 10:03

Man behöver nog både programmerare, mekaniker och framförallt användare. T.ex. för att stänga av stol- och rattvärmare behöver jag klicka 6 gånger längst ner på skärmen under tiden jag kör på min V60 från 2019. Döda-vinkelvarnare varna inte om jag kör 15 km fortare än bilen i min dödavinkel, varför det? Har jag en bil i min dödavinkel ska det varnas, alltid! Finns flera såna exempel där utvecklare/programmerare har tänkt lite för mycket. Där behöver dem hjälp av andra kompetens för att se hela bilden.

Uppdaterat: 2023-01-03 10:56

Provade några nya bilar igår och inte ens säljaren visste hur man slår på sätesvärmaren (på MG4). Jag letade 5min så säljaren kom ut och undrade om något var fel...
Aseatiska bilar har dessa basala funktioner lite överallt och ändrar position mellan olika modeller så man lär sig aldrig att "så funkar det i märke XXX".
Detsamma gäller förövrigt många aldra funktioner, stereo, klima, navi mm. Katastrofdålig ergonomi.

Uppdaterat: 2023-01-03 11:24
Gillar kurvor och rondeller
swejch skrev:

Man behöver nog både programmerare, mekaniker och framförallt användare. T.ex. för att stänga av stol- och rattvärmare behöver jag klicka 6 gånger längst ner på skärmen under tiden jag kör på min V60 från 2019. Döda-vinkelvarnare varna inte om jag kör 15 km fortare än bilen i min dödavinkel, varför det? Har jag en bil i min dödavinkel ska det varnas, alltid! Finns flera såna exempel där utvecklare/programmerare har tänkt lite för mycket. Där behöver dem hjälp av andra kompetens för att se hela bilden.

Borde väl vara som på V90 jag hade, kan inte minnas det var så många tryck.....
Annars trycker du en gång på röstknappen på ratten utan att släppa ratten och ber den stänga av så är det klart. Men såklart, då kan du inte gnälla så mycket....

Uppdaterat: 2023-01-03 12:42
Gaston skrev:

swejch skrev:
Man behöver nog både programmerare, mekaniker och framförallt användare. T.ex. för att stänga av stol- och rattvärmare behöver jag klicka 6 gånger längst ner på skärmen under tiden jag kör på min V60 från 2019. Döda-vinkelvarnare varna inte om jag kör 15 km fortare än bilen i min dödavinkel, varför det? Har jag en bil i min dödavinkel ska det varnas, alltid! Finns flera såna exempel där utvecklare/programmerare har tänkt lite för mycket. Där behöver dem hjälp av andra kompetens för att se hela bilden.

Borde väl vara som på V90 jag hade, kan inte minnas det var så många tryck.....
Annars trycker du en gång på röstknappen på ratten utan att släppa ratten och ber den stänga av så är det klart. Men såklart, då kan du inte gnälla så mycket....

+100
Men vissa tycker det är skämmigt att använda röststyrningen.

Uppdaterat: 2023-01-03 12:48
Christer skrev:

Gaston skrev:
swejch skrev:
Man behöver nog både programmerare, mekaniker och framförallt användare. T.ex. för att stänga av stol- och rattvärmare behöver jag klicka 6 gånger längst ner på skärmen under tiden jag kör på min V60 från 2019. Döda-vinkelvarnare varna inte om jag kör 15 km fortare än bilen i min dödavinkel, varför det? Har jag en bil i min dödavinkel ska det varnas, alltid! Finns flera såna exempel där utvecklare/programmerare har tänkt lite för mycket. Där behöver dem hjälp av andra kompetens för att se hela bilden.
Borde väl vara som på V90 jag hade, kan inte minnas det var så många tryck.....
Annars trycker du en gång på röstknappen på ratten utan att släppa ratten och ber den stänga av så är det klart. Men såklart, då kan du inte gnälla så mycket....

+100
Men vissa tycker det är skämmigt att använda röststyrningen.

Har försökt med röststyrning och den funka sådär. Ibland går det ibland inte. Där är faktiskt det nya systemet på dem nya Volvo bilarna klart mycket bättre.

Uppdaterat: 2023-01-03 13:15

Jag provar röststyrning i de olika bilar jag kör. Hittills har jag fått önskat resultat vid ett tillfälle.

Uppdaterat: 2023-01-03 13:50