Vi Bilägares forum

Provkörning: Nio ET7 (2022)

Provkörning: Nio ET7 (2022)

Produkter från Kina har haft en viss billighetsstämpel. Stora lyxsedanen Nio ET7 sätter fördomarna på skam. Bilen kostar en miljon och är först med batteribyte.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-28 13:20

Kommentarer

Alltså, bilarna blir bara större och större. Bilen är mer än 5 meter lång.. hur skall man parkera en sådan pjäs? Bilarna blir också högre (oftast), bredare och tyngre. Är det inte dags att göra bilar lite mer förnuftiga, och rimliga?

Uppdaterat: 2022-12-28 13:27

Dyrare bil och bättre kvalitet, är den bättre än MG på att skicka data till Kina också? Dags att låta KTH se över vad och hur den kommunicerar?

Uppdaterat: 2022-12-28 19:17

Snygg bil med ett profil som får den ”svenska” kinesen att se ännu klumpigare ut.
Skulle kunna tänka mig en beställning, men backade när jag såg ratten!

Uppdaterat: 2022-12-28 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi A5 i profil

Uppdaterat: 2022-12-28 20:52

Ja, jag skrev ju att den var snygg!

Uppdaterat: 2022-12-28 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja, jag skrev ju att den var snygg!

Du kan väl köpa en ny rund sportratt på Biltema 😂
Hade jag på min Golf 1.

Uppdaterat: 2022-12-28 21:08

Hade jag på en 99a, Peugeot trampbilsstorlek, ingen servo och det var då jag fick mina enorma armmuskler!
Men jag tror inte splinesen passar, de kinesiska sitter på tvären har jag hört.

Uppdaterat: 2022-12-28 21:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märklig matematik angående batterier och körlängd:
100 kWh->50 mil
150 kWh ->100 mil

Känns ju inte speciellt troligt...

Uppdaterat: 2022-12-29 07:38

skarj- de kanske räknar med att det inte går åt så mycket energi när man fått upp farten?

Uppdaterat: 2022-12-29 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, den där ratten ser ut att komma från en liten poppig Citroen, inte en lyxlimpa.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:18

Hx30 finns ju många elbilar i B och C-segmentet som absolut kan kallas för folkliga, och fler kommer. De är inte stora lyxbilar. Jeep Avenger, suv i B-segmentet, börjar levereras till våren. Fiat kommer med en 600 electric, som en lite större 5-dörrars version av 500, ersätter Punton och blir i B-segmentet. Kommer under 2023. En ny Panda är på gång, visas troligen hösten 2023 med leverans från 2024. Den blir den billigaste elbilen i Fiats-segment.
Citroën kommer med en ny C3, även C3 Aircross, med elektrisk drivlina. Visas under 2023 med leverans från 2024.
Renault har en 4 och 5 EV på gång och som blir billigare än Mégane E-Tech. Ersätter Zoë i B-segmentet. 4 blir en cross-over och 5 en vanlig halvkombi.
Det är rätt mycket på gång i mindre storlekar och lägre priser än lyxlimos från Kina.

Uppdaterat: 2022-12-29 11:05

Nåja - när dessa mindre bilar väl kommer så får vi väl se hur "folkliga" priserna blir. Stellantis hittillsvarande elbilar har ju inte varit alltför aggressivt prissatta i Sverige.

Uppdaterat: 2022-12-29 11:17
Pi skrev:

Nåja - när dessa mindre bilar väl kommer så får vi väl se hur "folkliga" priserna blir. Stellantis hittillsvarande elbilar har ju inte varit alltför aggressivt prissatta i Sverige.

Fick grunna en stund på, om "aggressivt" betydde högt eller lågt pris...

Uppdaterat: 2022-12-29 11:24

Normalt brukar man anse att "aggressiv prissättning" är ett relativt lågt pris - typ när MG introducerade elbilen i Sverige för en lease-kostnad på 1995 kr/mån.

Uppdaterat: 2022-12-29 12:33

Tre fel med denna Nio.
1. Löjligt litet bagage
2. Snygg plast att se på inuti men tar man på den känns den riktigt billig
3. Priset, priset, priset oavsett om man köper eller hyr.

Uppdaterat: 2022-12-29 12:56

Raphael, en vanlig mellanklass modell räcker för mig. Typ 4,6 meter lång. Tvåhjulsdrift duger.. och ett batteri på ca 60 kWh räcker nog långt om modellen är hyfsat effektiv (typ ej SUViferad). Men på något märkligt sätt, är detta inget som biltillverkare vill tillverka idag!?

Uppdaterat: 2023-01-16 15:52
hx30 skrev:

Raphael, en vanlig mellanklass modell räcker för mig. Typ 4,6 meter lång. Tvåhjulsdrift duger.. och ett batteri på ca 60 kWh räcker nog långt om modellen är hyfsat effektiv (typ ej SUViferad). Men på något märkligt sätt, är detta inget som biltillverkare vill tillverka idag!?

Och du väljer fortfarande att ignorera Model 3 SR+ som vi flera gånger sagt matchar mer eller mindre precis det du fortsätter tjata om och påstår ingen vill tillverka.....

Uppdaterat: 2023-01-16 23:23

Plus på den Gaston! Model 3 passar inte alla, men väldigt många.

Uppdaterat: 2023-01-17 13:17
Power to the people

Ja Tesla 3 är ju ett alternativ även för mig nu!
Otroligt prisvärd.
Y ännu mer prisvärd iof men jag har svårt för höga bilar.

Uppdaterat: 2023-01-17 17:48
Gillar kurvor och rondeller

Klarar man sig med bagageutrymmet i Model 3 så är en LR av senaste modell en jädrigt prisvärd bra elbil som har riktigt bra räckvidd och är betydligt bättre än många fördomsfulla säger.

Uppdaterat: 2023-01-17 22:58

Det största problemet med bagageutrymmet i Model 3 är väl själva luckan - hade bilen istället varit av s k hatchback-typ så hade den säkert passat flera. För volymen i sig är väl inte så liten vill jag minnas.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:44

Ett problem med M3 är väl komforten i baksätet, men där sitter man förstås inte när man kör så det är ju inget problem för föraren.

Uppdaterat: 2023-01-18 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ett problem med M3 är väl komforten i baksätet, men där sitter man förstås inte när man kör så det är ju inget problem för föraren.

Ja, BMW M3 är också förarens bil... :)

Uppdaterat: 2023-01-18 11:47