Vi Bilägares forum

Uselt år för Teslas aktie – fortsätter störtdyka

Uselt år för Teslas aktie – fortsätter störtdyka

2022 ser ut att bli ett riktigt uselt år för Teslas aktie. Investerare kritiserar Elon Musk för att lägga för mycket tid på sitt Twitterköp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-28 10:17

Kommentarer

Verkligheten börjar komma ifatt. Tesla, oavsett hur man ser på bolaget, vare sig som biltillverkare eller Tech-bolag har en aktiekurs som är rejält överprisad. 2022 har aktien gått från hypade 400 USD till stax över 100 USD.
Borde egentligen ned ytterligare en 50 USD för att bli mer realistiskt sett till andra biltillverkare, och även tech-bolag.

Ser man däremot 5-10 år framåt så är det guldläge nu att köpa Tesla-aktier, även om de går ner ytterligare under 2023. I långa loppet kommer de troligen gå upp till över 400 USD igen, i alla fall sett till hur alla F-R trycker pengar under nuvarande administartion (eller S gjorde under 2019-2021)

Uppdaterat: 2022-12-28 11:39

Musk har även sålt av Tesla-aktier för att finansiera Twitter-köpet, och när det på kort tid kommer ut en massa aktier på marknaden så går priserna på aktierna ner. Fullt normalt. Sen har ju Tesla även investerat i kryptovalutor och de har sjunkit under 2022 så det är också det ett ekonomiskt bakslag för Tesla.

Uppdaterat: 2022-12-28 11:48

Det har väl varit tämligen uppenbart att aktien varit riktigt hajpad och nu kommit ner till mer anständiga nivåer. "Finns inga träd som växter till himlen" även om bolaget är ledande i tillväxt och produktionsteknik för tillfället.

Uppdaterat: 2022-12-28 12:09

Aktien har varit väldigt övervärderad, så det är inte några märkvärdigheter.. det som dock är frågan nu är hur länge de orkar hålla konkurrenterna på avstånd för Kina kommer rusande nu och Tesla är inte längre ensamma om att tillverka elbilar. Jag är lite förvånad att Tesla kunde ha marknaden under så många år helt ensamma utan att de andra tillverkarna brydde sig? I dessa allt mer dystra tider borde det vara självklart att tillverka någon billigare "folkets elbil", men ingen biltillverkare verkar ha några planer på detta? Men vi väntar och se, snart är orderböckerna tomma och det går inte längre att sälja dyra lyxbilar.

Uppdaterat: 2022-12-28 12:25

Det går inte så bra för Tesla. I USA rabatterar dem modellerna med ganska mycket. Det verkar inte fungera. Tesla har blivit paria.
Aktien kanske vänder uppåt när Elon försvinner från företaget.

Uppdaterat: 2022-12-28 12:28
J.L skrev:

Det har väl varit tämligen uppenbart att aktien varit riktigt hajpad och nu kommit ner till mer anständiga nivåer. "Finns inga träd som växter till himlen" även om bolaget är ledande i tillväxt och produktionsteknik för tillfället.

Ääähhh, nja. Inte produktionsteknik va? Där är man knappast ledande i branschen. Men du menade nog något annat.

Däremot har man ju varit duktiga på att positionera elbilen som ett alternativ till traditionella bränslen och visat att det går att åka i en eldriven prestigebil på ett nästan lika effektivt sätt som en vanlig BMW,MB,Audi eller Lexus. Laddnätverket var där en riktigt klok och avgörande prioritering.

Men i takt med att världens övriga tillverkare lägger om sin strategi och där det dessutom kommer mängder med nya producenter från Kina lär priser och lönsamhet på Tesla att pressas ned. Då sjunker också aktien.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-28 12:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi kanske kommer att få se reklam och annonser även från Tesla?

Uppdaterat: 2022-12-28 13:05

Vem kopieras av gammelbilföretagen ? Jo Tesla kopieras, VW, kinesiska VolvoCars mfl, anammar effektivt produktionssätt. Vad kopierar de ? Vem har beställt en stor press för aluminiumgjutning av bakvagnar till Torslanda ? Vem har de största pressarna för närvarande? Design for manufacturing genom färre detaljer, Tesla. Med nuvarande teknik gör en SUV närmare 3 ton och Tesla kan göra motsvarande till 2 ton. Sen kan man tycka subjektivt vad man vill om bilarna, vilket AL är bra på.

Uppdaterat: 2022-12-28 14:16

Större moduler vid bilbygget riskerar ju samtidigt att kraftigt påverka reparationskostnaderna när något till slut fallerar. Så där finns det nog en intrikat balansgång - i alla fall för oss bilister som själva betalar bil-kalaset.

Uppdaterat: 2022-12-28 14:49

J.L. Fast nu pratar du mer om enskilda tekniska lösningar än ett produktionsteknisk system.

Stora pressar, komponentgemenskap, skallfördelar osv med mera är inget nytt eller ens unikt för Tesla utan har varit uppe på agendan allt sedan 70-talet. Där ligger fortfarande Toyota på första plats med sin resurssnåla produktion (som även Tesla anammat) .

Att det finns grader av subjektivitet i analyserna ser vi tydligt här i trådarna, såsom att Teslor är överepresenterade i olyckor med dödlig utgång och där föraren inte kunnat hindra sitt TV-spel från att löpa amok.
Ett faktum som J.L inte vill kommentera eftersom han tar det som en personlig förolämpning - trots att det alltså är något så trivialt som lite pressad plåt som vi pratar om...

Hur många människor skall behöva dö på grund av att Tesla inte utvecklat sina system ordentligt J.L?

Sedan (för att fortsätta på Pi:s resonemang) är det ingen hemlighet att Teslor inte är de mest tillförlitliga vagnarna ute på vägarna. De inte bara kör på andra bilar utan har en tendens att uppvisa allehanda småfel i högre grad än andra, med stora potentiella garantikostnader för koncernen som konsekvens. Eller vad säger J.L. Finns det några sådana samband (så kan vi en gång för alla reda ut vad ett samband är för något, J.L vägrade nämligen att bemöta den frågeställningen i den andra tråden)?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-28 15:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

I de fall Teslorna löpt "amok" ligger fylla, dumhet med mera bakom. Om förarna agerat som förare med körkort hade de levt. Hur många har dött i konsekvenserna av dunderklumpar från AL.s favoritbilföretag ? Du är allt rolig AL, skulle jag bli förolämpad av dina påhopp ? Ser det snarare som lustifikationer från en reaktionär farbror.

Uppdaterat: 2022-12-28 15:04

AL det är enklare att bygga nya tip topp moderna fabriker från början. I och med att bilindustrin är konservativ sker inte mycket ändringar utan en bakvagn består av 100- tals plåtbitar, vilket nu Tesla visat går att göra i ett litet fåtal detaljer pressgjuten aluminium. Men kinesVolvoCars är väl fortfarande "top notch" att producera personbilar :-)

Uppdaterat: 2022-12-28 15:08

Volvo håller precis på att installera en megacastingmaskin l Göteborg och dessutom byggs en batterifabrik där.

Tesla har fula modeller som börjar bli gamla så det är nog en anledning förutom billigare konkurrenter.

Sedan skulle jag knappt våga köpa en Tesla med deras nya structural battery pack, helt omöjligt att reparera. Lär bli saftiga försäkringspremier framöver…

Uppdaterat: 2022-12-28 16:17

Billigt att bygga för tillverkaren men kan bli oerhört dyrt att underhålla för bilägaren. Kan tillämpas på billiga produkter men på grejor som kostar typ +700.000 kr så känns det som fel väg att gå - för bilköparen i vart fall.

Uppdaterat: 2022-12-28 16:46
J.L skrev:

I de fall Teslorna löpt "amok" ligger fylla, dumhet med mera bakom. Om förarna agerat som förare med körkort hade de levt. Hur många har dött i konsekvenserna av dunderklumpar från AL.s favoritbilföretag ? Du är allt rolig AL, skulle jag bli förolämpad av dina påhopp ? Ser det snarare som lustifikationer från en reaktionär farbror.

Ja det var uppgifter som jag är ganska säker på att NHTSA och Tesla skulle vilja veta mera om. Kan J.L inte delge oss denna milt uttryckt revolutionerande information så kan jag vidarebefordra den direkt till NHTSA:s utredning.

Sanningen är att Tesla är gravt överrepresenterad bland olyckor där deras självkörande funktion varit aktiv innan olyckan. Men tesen är att det finns någon fördröjning i systemet som gör att när föraren själv vill ta kontrollen över bilen så blir den okontrollerbar. Det är i de situationerna som bilarna kört in i betongbarriärer på motorvägar, kraschat in i polisbilar, kört på människor och löpt amok. Det har inget med fylla att göra eftersom alla de fallen är bortrensade i statistiken.

Vilka som dött av dunderklumpar kan jag inte riktigt bemöta eftersom jag inte vet vilka som avses. Men om det är Volvo du tänker på så är nivåerna väldigt nära noll, till och med lägst på marknaden.

Ifråga om fabriker osv har J.L nog missförstått ämnet produktionsteknik en hel del. Man smäller inte bara upp en fabrik och så vips är man ledande på produktionsteknik.

Tvärtom tar det decennier att utveckla, producera och systematisera de olika processer som ingår i ett industriellt arbetssätt. Och Toyota är ledande där - till och med så skickliga att deras metod fått ett eget universellt namn (TPS) och varit föremål för omfattande studier från världens ledande universitet. Teslas arbetssätt är härlett direkt därifrån, om än inte lika effektivt med tanke på alla fel hos produkterna.

Kan detta verkligen ha undgått J.L i hans påstådda kopplingar till industrin? Förvisso hade han missat produktivitetsvariabeln, som uttrycks i stort sett i varenda avtal. Men J.L jobbar nog inte riktigt på den nivån;-). Men ännu mer förvånande är att J.L tycks ha missat vad produktionsteknik är i sina påstådda ingenjörsstudier. Men de var nog inte på den nivån heller;-). Man brukar ju förstå vad ett samband är då…

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-28 17:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L
Teslas produktion ör totalt överlägsen Toyotas idag!
En Tesla går vansinnigt mycket fortare att producera än en Toyota och Toyotas kvalitet är idag inte bättre än någon annan bil.

Uppdaterat: 2022-12-28 19:11

Tesla har inte kraftiga rabatter. De höjde först priserna för att senare ge rabatter. Det är fortfarande en nettohöjning samtidigt som konkurenterna börjar leverera.

Uppdaterat: 2022-12-28 19:31
V8-Power skrev:

A.L
Teslas produktion ör totalt överlägsen Toyotas idag!
En Tesla går vansinnigt mycket fortare att producera än en Toyota och Toyotas kvalitet är idag inte bättre än någon annan bil.

Fast felfrekvensen är väl knappast lägre hos Tesla än Toyota?

Men det finns ju i årsredovisningen om man har tid att kolla.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-28 20:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som sagt - att använda större moduler kan ge effektivare produktion men knappast billigare underhåll för ägarna av dessa bilar.

Uppdaterat: 2022-12-28 20:25
A.L skrev:

V8-Power skrev:
A.L
Teslas produktion ör totalt överlägsen Toyotas idag!
En Tesla går vansinnigt mycket fortare att producera än en Toyota och Toyotas kvalitet är idag inte bättre än någon annan bil.

Fast felfrekvensen är väl knappast lägre hos Tesla än Toyota?
Men det finns ju i årsredovisningen om man har tid att kolla.
MVH AL

Nej felfrekvensen kanske inte är lägre men just nu tjänar dem 8 gånger så mycket per såld bil som Toyota och produktionstiden nedåt hälften.

Uppdaterat: 2022-12-28 20:53

Ja det är rimligt. Men det mått jag söker efter är garantikostnaderna. De har förvisso ökat även för Toyota (närmare 1,7%) men spontant är jag ganska säker på att Tesla i alla fall ligger på det tredubbla.

Och det är inget bra betyg åt produktionsapparaten.

MVHAL

Uppdaterat: 2022-12-28 21:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man kan gissa och påstå saker AL men det lyser igenom rejält att du inte vet så mycket om produktion och produktionsteknik. Traditionell bilindustri konstruerar och pressar priser på underleverantörerna och slutmonterar. Tesla konstruerar för produktion och tillverkar av mer halvfabrikat i egen regi och därigenom få en mycket effektiv slutmontering. Jag kan inte omvända dig, AL och få dina ögon att öppnas för den samtid vi lever i nu och med den omställning som sker-skett i bilindustrin där gamla sanningar inte gäller. De problem som biltillverkare har med reklamationer beror ofta på att underleverantörerna prispressas och dåligt utprovade lösningar i produktion-konstruktion. För att hänga på din gissningslek AL tror jag inte att Tesla har särskilt hög reklamationskostnad sannolikt i Toyotas härad, mycket tack vare OTA.

Uppdaterat: 2022-12-28 21:58

Intressant tes J.L. Så ett par hundra döda är alltså ingen kostnad? Det får stå för dig.

Att underleverantörer (OEM) pressas inom både fordons- som komponentindustrin är känt sedan tidigare. Det finns till och med metoder för det (VAVE exempelvis). Detta gäller givetvis också för Tesla som inte producerar allt in house (som för övrigt är en Toyota-princip).

Dock gjorde jag en snabb sökning på google efter worldwide Auto warranty expenses och där finns det ett stöd för dina påståenden. Tesla med flera elbilar (där kineserna ligger långt under Tesla) har låga garantikostnader. Men den troliga orsaken är att det finns en eftersläpning i statistiken. En Tesla som säljs idag går ju förhoppningsvis inte sönder redan imorgon, utan under en längre period.

Av det skälet har Tesla bunkrat upp rejäla resurser i en garantifond - enligt uppgifter i tio års tid och på samma sätt som Toyota alltid gjort (som ju tidigare ägde bolaget). Man förväntar sig tydligen att något skall haverera över tid och tar höjd för det (kanske därifrån man skall betala bilarna som kör över folk?).

Men jag var uppenbarligen dåligt uppdaterad på Teslas produktionsteknik och garantikostnader, så jag förstår nu bättre vad du menar med produktionstekniken J.L. Tack för att du visade mig.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20221006.html

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-29 00:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Döda är väl inga stora kostnader?, bara stoppa dem i kistan och kremera... värre är det väl om man blir svårt skadad för livet och kräver ständig vård, där kan vi snacka mycket pengar. Mycket görs idag av robotar, så kvalitet beror nog idag mer på själva materialen man använder. Jag menar, Franska bilar förr i tiden ramlade sönder.. man snackade om "måndags exemplar" osv, det ser inte ut så idag. Men det där brukar bara bita sig i svansen, tar man genvägar brukar du få åtgärda sakerna efteråt. Toyota har varit duktiga genom åren att se till att misstag inte upprepas, man lägger stor vikt av att analysera och täppa till hålet för att slippa samma problem igen. Angående Tesla har jag mest hört att de inte haft god passform när kaross delarna monteras, vilket ger glipor och allmänt dåligt intryck. Kina kopierar mest vad andra gjort, det har de varit duktiga på under väldigt lång tid men det brukar oftast betyda sämre kvalitet men det lägger man inte så stor fokus på, bara de får sälja massor är de nöjda med detta.

Uppdaterat: 2022-12-29 09:55

Vargen: Ett dödsfall värderas inom samhällsekonomiska sammanhang till någonstans 30-40 miljoner kronor, men det gäller i Sverige. Vilket pris man sätter i USA där huvuddelen av Teslorna kört över människor och in i andra bilar (eller i alla fall där detta har observerats och samlats enligt en systematik - det är troligt att det finns ett stort mörkertal på global nivå https://www.expressen.se/tv/nyheter/teslabilen-utreds-efter-plotslig-vansinneskorning-/) kan se annorlunda ut.

Så med det tio dödsfall som man hittills kunnat visa (från år 2021 när mätningarna påbörjades) och där Teslas Autopilot varit aktiv så rör sig kostnaden om cirka 400 miljoner kronor. Men det är egentligen en grav underskattning eftersom det inte går att värdera ett liv i pengar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-29 12:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

:-)

Uppdaterat: 2022-12-29 12:53
A.L skrev:

Vargen: Ett dödsfall värderas inom samhällsekonomiska sammanhang till någonstans 30-40 miljoner kronor, men det gäller i Sverige.
MVH AL

Hur räknas detta ut, vad ingår?
Uteblivna skatteintäkter eller?

Uppdaterat: 2022-12-30 08:12
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

A.L skrev:
Vargen: Ett dödsfall värderas inom samhällsekonomiska sammanhang till någonstans 30-40 miljoner kronor, men det gäller i Sverige.
MVH AL

Hur räknas detta ut, vad ingår?
Uteblivna skatteintäkter eller?

Ja, intressant fråga. Det finns säkert många personer där samhället skulle tjäna 30-40 milj om de blev överkörda...skralt sett.

Uppdaterat: 2022-12-30 14:46

+70 och gängkriminella skulle spara en del är min gissning.

Uppdaterat: 2022-12-30 20:12
V8-Power skrev:

+70 och gängkriminella skulle spara en del är min gissning.

Nazist?

Uppdaterat: 2022-12-30 21:47

Realist…

Uppdaterat: 2022-12-31 06:32
V8-Power skrev:

Realist…

Om det är några som har betalat för sig och inte tärt på samhället så är det +70 personer. Så din realism kan du ta och stoppa upp där bak.

Uppdaterat: 2022-12-31 10:54

Den numera vanliga åldersdiskrimineringen i Sverige visar sig tydligen även i dessa spalter.
+100 på ditt inlägg, Christer !

Uppdaterat: 2022-12-31 11:06
Pi skrev:

Den numera vanliga åldersdiskrimineringen i Sverige visar sig tydligen även i dessa spalter.
+100 på ditt inlägg, Christer !

Ja, pensionärerna har byggt upp vårt välstånd. Var de som lyfte oss efter WW2 till en industri-nation!
Hårt arbetande och lojala. Hatten av!
Det finns inget mer lönsamt (skattemässigt för ett land) än de som jobbar många år.
Dyrt är initiala kostnader som skola/vård mm de första levnadsåren.
Sedan dyrt igen då de gått i pesion, men de har då jobbat ihop för sin pension.

Dagens problem är dock att så många inte jobbar. Det kostar pengar NU och sedan då de passerat 65år, kostar de dessutom pension.
Kommer gå åt skogen med alla sociala skyddsnät. Pengarna kommer inte räcka.

Uppdaterat: 2022-12-31 19:32
Gillar kurvor och rondeller
Rikard skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
A.L skrev:
Vargen: Ett dödsfall värderas inom samhällsekonomiska sammanhang till någonstans 30-40 miljoner kronor, men det gäller i Sverige.
MVH AL
Hur räknas detta ut, vad ingår?
Uteblivna skatteintäkter eller?

Ja, intressant fråga. Det finns säkert många personer där samhället skulle tjäna 30-40 milj om de blev överkörda...skralt sett.

Ja, men nu tror jag in AL menade just det...

@AL, kan vi få en djupare insikt från dig i ämnet?

Uppdaterat: 2022-12-31 12:14
Gillar kurvor och rondeller

Hur vore det att försöka hitta tillbaka till trådens ämne?

Uppdaterat: 2022-12-31 13:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Christer skrev:

V8-Power skrev:
Realist…

Om det är några som har betalat för sig och inte tärt på samhället så är det +70 personer. Så din realism kan du ta och stoppa upp där bak.

Det var ju inte det som det handlade om utan framtida kostnader.

70+ betalar inte så mycket i skatt utan kostar istället så inga 30-40miljoner där.

Men skit samma jag är snart där också.

Uppdaterat: 2022-12-31 13:05

Hur vore det att försöka hitta tillbaka till trådens ämne?
Teslas aktie gick faktiskt upp med 8% nyligen!

Uppdaterat: 2022-12-31 13:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Troligen tillfällig uppgång.

Uppdaterat: 2022-12-31 13:14

Tesla har inte lika tydliga fördelar mot konkurrenterna längre. De som inte är tekniknördar tycker nog att de får en lika bra produkt av firman där de alltid har köpt bil.

Uppdaterat: 2022-12-31 14:09
L. Mäkinen skrev:

Tesla har inte lika tydliga fördelar mot konkurrenterna längre. De som inte är tekniknördar tycker nog att de får en lika bra produkt av firman där de alltid har köpt bil.

Vänta bara.
Kolla vinsten per Teslabil vs alla andra elbilar!
BYD gör liiiite vinst per elbil.
Resten förlust i olika grad.

Tesla o BYD ökar som tusan!
Men tyskarna ökar knappt inget.
Nu kommer andra kinatillverkare starkt.

Vaf tror du händer om Tesla och kinatillverkarna sänker priset = konkurrera ut andra.

De tillverkar elbilar extremt effektivare o billigare.
Och…kryper närmare tyskarna i förfining.

Uppdaterat: 2022-12-31 17:02
Gillar kurvor och rondeller

Tillägg:
På elbilsmässan var det extremt tydligt.
Kinamärkerna hade bra pris och bra känlsa & design.
Blir tufft för resten!

Japanerna är borta och nu kommer Ford starkt med!
Kolla vad de har på Gång.

VW säljer dåligt i Kina och USA…

Uppdaterat: 2022-12-31 17:07
Gillar kurvor och rondeller
V8-Power skrev:

Christer skrev: nazist?
V8-Power skrev:
Realist…
Om det är några som har betalat för sig och inte tärt på samhället så är det +70 personer. Så din realism kan du ta och stoppa upp där bak.

Det var ju inte det som det handlade om utan framtida kostnader.
70+ betalar inte så mycket i skatt utan kostar istället så inga 30-40miljoner där.
Men skit samma jag är snart där också.

Du har nog inte förstått det svenska pensionssystemet om du anser att vi som jobbat sedan vi var 16 år och betalt in våra pensionsavgifter i minst 50 år, skall anses som tärande och där det vore en vinst om vi kördes ihjäl. Säger bara "skäms ta mig fan"!

Uppdaterat: 2022-12-31 18:11

Ok!

Uppdaterat: 2022-12-31 19:17

Instämmer, Christer. Och själv betalar jag nog mera i skatt än många yngre.

Uppdaterat: 2022-12-31 23:04

Jag förvånas över att så många verkar glädjas över att Teslas aktie ”rasar”, vilket egentligen inte är så underligt, det är ju normalt i det läge vi befinner oss i.
Men just Tesla verkar vara något man antingen ska älska eller hata och det kanske är det konstigaste.
Själv skulle jag inte köpa någon, men det beror främst på att jag inte behöver en bil i den prisklassen, det finns annat jag kan lägga mina skattade pengar på.
Men jag kan erkänna att jag inte trodde på Tesla för tio år sedan, jag gav den max två år sedan skulle den vara borta.
Jag är glad över att jag hade fel och jag tror att Tesla tvingat många konservativa bilfabrikanter att riva sitt glesa hår och tänka om.
Utan Tesla hade nog elbilsutvecklingen varit minst fem- tio år senare än nu.

Uppdaterat: 2022-12-31 23:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt vissa uppgifter har de producerat 440000 bilar sista kvartalet 2022 och det är enormt kraftig ökning på ett år så visst borde marknaden mättas speciellt som det är modeller som ser likadana ut många år.
De behöver skapa fler modeller och ändra utseende om de ska få avsättning för den produktionskapacitet de nu har.

Uppdaterat: 2023-01-01 07:40

saabnisse - det är väl snarast att den aktien, jämfört men i stort sett alla andra "klassiska" biltillverkare - har haft en häpnadsväckande hög värdering. Och nu när konkurrensen blir allt hårdare så är det väl högst naturligt att värderingen av aktion sjunker ordentligt och "normaliseras" - inte minst i skenet av att deras modellprogram börjar bli lite till åren.

Uppdaterat: 2023-01-01 09:27
V8-Power skrev:

Enligt vissa uppgifter har de producerat 440000 bilar sista kvartalet 2022 och det är enormt kraftig ökning på ett år så visst borde marknaden mättas speciellt som det är modeller som ser likadana ut många år.
De behöver skapa fler modeller och ändra utseende om de ska få avsättning för den produktionskapacitet de nu har.

De säljer allt de tillverkar, så uppenbarligen inser köparna att de fortfarande är överlägsna.
Och deras svagheter (detaljkvalitet och komfort) blir bättre hela tiden.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:02
Gillar kurvor och rondeller

Eftersom Tesla börjat "prisdumpning" på en del marknader så kanske ändå inte orderböckerna är helt fulla fortsättningsvis ? Och dom har såvitt jag förstått betydligt högre tillverkningskapacitet än vad som idag utnyttjas.

Uppdaterat: 2023-01-01 19:36