80-åriga Ragnar Hagen fick en chock när han fick veta vad en ny nyckel till hans Jaguar I-Pace kostar.
Jauguarnyckeln gick sönder – ny kostade 25 000 kronor
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-23 13:48
80-åriga Ragnar Hagen fick en chock när han fick veta vad en ny nyckel till hans Jaguar I-Pace kostar.
Kommentarer
Smidig lösning, herregud.. är de helt inkompetenta som designar bilar? Det borde införas mycket mer lagstiftning på området att kunna underhålla och göra service på bilarna till rimliga priser. Vi måste hushålla med resurserna.
Men nog måste det väl från fabriken gå att programmera modulen för åtminstone en tredje nyckel (reservnyckel) som en märkesverkstad ska kunna plocka ut från tillverkarens huvudkontor?
En bekant hämtade ut två nya nycklar till en 20 år gammal Mercedes. Inga konstigheter. Nycklarna kostade 3 600 kronor och skickades upp från Stuttgart, där varje bils unika kodning förvaras i en databas. När märkesverkstaden hade kollat upp bilens dokumentation samt rättmätiga ägare, överförde folket i Stuttgart kodningen till de nya nycklarna och skickade sedan upp dem. Det "krångligaste" var att min bekant var tvungen att åka till märkesverkstaden med sitt pass.
Kanske har Ford nått liknande ??
Vi fick lämna in och programmera om låsningen i våra gamla Transiter (skåpet gick att öppna med knapp vid inbrott i låst bil)
Verkstaden sa när jag hämtade bilen "var rädd om nycklarna, det går inte att programmera in nya nu"
Igen får man väl konstatera att Tesla gör det lättare att vara bilägare.
Normalt används telefonappen för att låsa upp bilen. Men ibland måste man ändå använda nyckelkortet.
Vill man ha ett nytt kort så kostar det hos Tesla 35dollar. Och man kan programmera det själv!
Engelsk bil vs Tysk bil, vad hade ni väntat er?
Varför tror ni jag aldrig ägt en engelsk eller fransk bil...
Tesla är SÅÅÅ långt före alla andra. Synd att de inte kan bygga in Spitzenklasse som MB och BMW ! Där tappar de mig.
Å andra sidan, skjutsade in dottern till centrum och passerade några bilhandlare på väg till gymmet.
Några korta intryck:
Opel Mokka Höga insteg, plastigt
Puga konstig ratt, knepig design inne, olika modeller har olika inredning, rörigt.
Volvo XC40 och V60 helt ok
Citroen eC4 hemsk inne, möjligen slagen av c3 rörigt och förvirrat inne
Mazda cX60 wow dagens överraskning. de har snygg inredning, allt sitter där det logiskt bör sitta och känslan är bra
Hyundai helt ok! De kommer starkt med fina inredningar
Ioniq 5 grovyxat inne, hemsk vx-spak, skitful mittkonsol vars mugghållare sticker upp, dörrhandtag man blir bara förbannad. Noll ergonomi.
De hade en Tesla 3 stående i en hall, den slår frassarna, Ioniq och Opel rakt av i inredning, men inte Mazda, Hyundai och Volvo
Just ja en C-klass fanns det i hallen. Sådär, allt snyggt o prydligt, bra känsla och skitsköna stolar. En annan klass.
Men när jag satte mig i min E-klass och åkte hem slår det mig hur väldigt nöjd jag är med den. Värt varje krona extra.
Miata baspris med 2.0 kostar nu 367k - va fan! Sanslös prisökning.
En beggad stod utanför av min modell för 275k, jag köpte min för FEM år sedan för 226k inkl gratis första service. Sjukt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.