Vi Bilägares forum

Nypremiär, 300-avsnitts-jubileum och långkörarpodd, allt i ett!

Nypremiär, 300-avsnitts-jubileum och långkörarpodd, allt i ett!

Avsnitt 300: Toppar och floppar från årets biltester. Efter 20 000 mil i årets långtestbilar kan vi nu säga vilken som är bäst. En av bilarna klarade dessutom året helt utan problem och oplanerade verkstadsbesök och det är inte den du tror! Hur bra är Volvos året-runt däck? Vi har mätt! Det blir provkörning av elbilen Ora Cat och vi avslöjar den verkliga anledningen till att podden tystnade under tre månader.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-23 14:00

Kommentarer

Helgesson har rätt, det var 40 000 kr i miljöbilsbonus fram till juni 2018. Därefter 60 000 kr, fram till senaste höjningen 2022 när det blev 70 000 kr.

Angående köer vid snabbladdare så är min observation att många har tecknat "billiga" abonnemang, ex Elli, vilket (nästan) ger ett billigare kWh-pris än för hemmaladdning - det i kombination med den ökande mängden elbilar skapar mer beläggning på laddplatser eller nära på köer. Nu byggs det ju nya snabbladdare för glatta livet, så på sikt blir det ju bättre. Bara i år har det öppnats 750 nya CCS-ladduttag på 211 platser i Sverige!

Uppdaterat: 2022-12-23 17:00
Power to the people

Staten ska inte subventionera några produkter. Det är det som är hål i huvudet eller hålet där pengarna rinner iväg. Ingen pratar om elcykel subventionen längre för den var misslyckad.

Uppdaterat: 2022-12-23 16:09

Subvention eller inte det kan ju diskuteras, men när man skall jämföra bilar så kan man som motorjournalist jämföra hur man vill. Man behöver inte ta hänsyn till utrustningsnivåer, servicekostnader, skatter eller drivmedelskostnader. Jag är helt säker på att att Skodan är billigare än MG4, men ingen gigantiskt skillnad efter att man tagit in allt i beräkningen. Sitter man sedan med solpaneler, laddar på rätt tider och har rätt laddabbonemang så kostar ju elen nästan ingenting. Jag har själv hämtat min elbil den sista november, och har sedan dess en kostnad för el på ca 7 kr/mil, vår 208:a med minsta möjliga motor är dyrare per mil i bensin.

Uppdaterat: 2022-12-23 18:49

Olle Olsson, tackar! Bra sagt!!.. hålet i huvudet har återförsäljarna som håller för högt pris. Jag tycker också biltillverkarna gör modeller idag med för mycket teknik som kostar mycket pengar. Gör modellerna mer "modulära" så att man kan enkelt uppgradera senare om man så önskar. Vi måste få ut mer prisvärda modeller som hela folket har råd att köpa, inte dessa lyxprodukter som presenteras i nuläget.

Uppdaterat: 2022-12-23 19:00
hx30 skrev:

Olle Olsson, tackar! Bra sagt!!.. hålet i huvudet har återförsäljarna som håller för högt pris. Jag tycker också biltillverkarna gör modeller idag med för mycket teknik som kostar mycket pengar. Gör modellerna mer "modulära" så att man kan enkelt uppgradera senare om man så önskar. Vi måste få ut mer prisvärda modeller som hela folket har råd att köpa, inte dessa lyxprodukter som presenteras i nuläget.

Tyvärr så tror jag inte att det går att bygga modulärt, och uppgradera i efterhand. I sådana fal så kommer man att göra som det redan görs i några modeller. Man bygger med all utrustning och så får man hyra utrustningen istället, den modellen är jag inte mycket för. Bättre att betala från början, än att ha månatliga kostnader för funktioner som finns i bilen.

Uppdaterat: 2022-12-23 19:13
EasyMan skrev:

Subvention eller inte det kan ju diskuteras, men när man skall jämföra bilar så kan man som motorjournalist jämföra hur man vill. Man behöver inte ta hänsyn till utrustningsnivåer, servicekostnader, skatter eller drivmedelskostnader. Jag är helt säker på att att Skodan är billigare än MG4, men ingen gigantiskt skillnad efter att man tagit in allt i beräkningen. Sitter man sedan med solpaneler, laddar på rätt tider och har rätt laddabbonemang så kostar ju elen nästan ingenting. Jag har själv hämtat min elbil den sista november, och har sedan dess en kostnad för el på ca 7 kr/mil, vår 208:a med minsta möjliga motor är dyrare per mil i bensin.

Ja, 1,30 kr dyrare per mil på min Skodan att köra 2600 kr mer per år för 2000 mil/år men tänkt bilvärde under 200.000 kr för småbil bensin jämför över 400.000 kr för billigast MG4 måste tänka på värdeminskning kraftigt sjunker för har inte råd att byta ny elbil nästa 5 år till igen ny elbil.

Uppdaterat: 2022-12-23 19:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

EasyMan skrev:
Subvention eller inte det kan ju diskuteras, men när man skall jämföra bilar så kan man som motorjournalist jämföra hur man vill. Man behöver inte ta hänsyn till utrustningsnivåer, servicekostnader, skatter eller drivmedelskostnader. Jag är helt säker på att att Skodan är billigare än MG4, men ingen gigantiskt skillnad efter att man tagit in allt i beräkningen. Sitter man sedan med solpaneler, laddar på rätt tider och har rätt laddabbonemang så kostar ju elen nästan ingenting. Jag har själv hämtat min elbil den sista november, och har sedan dess en kostnad för el på ca 7 kr/mil, vår 208:a med minsta möjliga motor är dyrare per mil i bensin.

Ja, 1,30 kr dyrare per mil på min Skodan att köra 2600 kr mer per år för 2000 mil/år men tänkt bilvärde under 200.000 kr för småbil bensin jämför över 400.000 kr för billigast MG4 måste tänka på värdeminskning kraftigt sjunker för har inte råd att byta ny elbil nästa 5 år till igen ny elbil.

Handlar ju bara om hur du ser det ;)
1,30 Kr/mil, servicekostnader som är mycket högre. Skatter? 360 Kr/år för en elbil. Och så får du parkeringsvärmare och annat som inte finns med i de 150 000 kronors skodan. Så dessa bilar är ju inte jämförbara utrustningsmässigt.
Det enda jag ber om är att likvärdiga bilar med likvärdig utrusning jämförs. Då är prisbilden en annan för Skodan :)
Och jag hittar ingen Skoda Fabia att bygga för 150 000 Kr, den jag hittar börjar på 233 000 Kr, så dessutom är jämförelse felaktig även på den punkten.

Uppdaterat: 2022-12-23 19:38
EasyMan skrev:

GF skrev:
EasyMan skrev:
Subvention eller inte det kan ju diskuteras, men när man skall jämföra bilar så kan man som motorjournalist jämföra hur man vill. Man behöver inte ta hänsyn till utrustningsnivåer, servicekostnader, skatter eller drivmedelskostnader. Jag är helt säker på att att Skodan är billigare än MG4, men ingen gigantiskt skillnad efter att man tagit in allt i beräkningen. Sitter man sedan med solpaneler, laddar på rätt tider och har rätt laddabbonemang så kostar ju elen nästan ingenting. Jag har själv hämtat min elbil den sista november, och har sedan dess en kostnad för el på ca 7 kr/mil, vår 208:a med minsta möjliga motor är dyrare per mil i bensin.
Ja, 1,30 kr dyrare per mil på min Skodan att köra 2600 kr mer per år för 2000 mil/år men tänkt bilvärde under 200.000 kr för småbil bensin jämför över 400.000 kr för billigast MG4 måste tänka på värdeminskning kraftigt sjunker för har inte råd att byta ny elbil nästa 5 år till igen ny elbil.

Handlar ju bara om hur du ser det ;)
1,30 Kr/mil, servicekostnader som är mycket högre. Skatter? 360 Kr/år för en elbil. Och så får du parkeringsvärmare och annat som inte finns med i de 150 000 kronors skodan. Så dessa bilar är ju inte jämförbara utrustningsmässigt.
Det enda jag ber om är att likvärdiga bilar med likvärdig utrusning jämförs. Då är prisbilden en annan för Skodan :)
Och jag hittar ingen Skoda Fabia att bygga för 150 000 Kr, den jag hittar börjar på 233 000 Kr, så dessutom är jämförelse felaktig även på den punkten.

Ja, det stämmer står idag från 233.200 kr och finns bara en version med DSG lådan.
Modellår har jag 2019 och är låg fordonsskatt 578 kr/år.
Nya Fabia modellår 2023 är det fordonsskatt 5974 kr/år.
Jag får behålla 1 år till om den inte hitta bra annars vänta 2 - 3 år ev kommer nya bättre.

Uppdaterat: 2022-12-23 20:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Svenska elbilar har aldrig varit subventionerade... -bilhandlarna höjde priset med bonusen och för kunden blev det ett nollsummespel.

Uppdaterat: 2022-12-23 20:14

När statens subventioner kickar in händer normalt följande. Priserna går upp på totalen. I många fall ökas efterfrågan pga kunden upplever en prissänkning. ROT o RUT bra exempel där timlöner på några månader dubblerade, efterfrågan fördubblades vilket gav en explosion av lycksökarbolag m usla arbetsvillkor där grundtaktiken var att fakturera vitt o betala stora delar svart. Ca 75% konkurs inom ett år så i praktiken omöjligt hävda garanti när arbete ofta utfört av personal utan rätt kompetens. Sen plockar man ut lönegaranti er, kör samma upplägg igen....o igen. Ytterst svårt för en seriös aktör att klara sig få de flesta branscher körda idag, de oseriösa dominerar och de goda krafterna som trots allt finns är helt i händerna på att politikerna behöver ge myndigheterna o marknaden bättre möjligheter för att överleva. Sen måste du och jag också göra klokare val för att minska möjligheterna för en oseriös aktör, gör noggrann research när du köper en tjänst el vara. Konsumentmakt är en viktig faktor här, vilket samhälle vill du göda?

Uppdaterat: 2022-12-24 10:50

vv.13 har rätt, våra skattepengar hamnade i andra länder och regler fick ändras. Folk hittar alltid nya vägar för att nå runt lagstiftningen. Subventioner missbrukas alltid, så enkelt är det och det snedvrider hela marknaden.

Uppdaterat: 2022-12-28 09:46