Vi Bilägares forum

Projektledaren om detaljerna i nya Volvo EX90

Projektledaren om detaljerna i nya Volvo EX90

Med miljonbilen EX90 inleder Volvo en ny era av eldrivna bilar. Modellen har bland annat en ny lasersensor på taket – och sju spolmunstycken!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-21 12:30

Kommentarer

Lansering om drygt ett år. Undrar hur många fler konkurrenter det blir tills dess?
När det gäller verklig räckvidd och förbrukning så gissar jag att det kommer vara betydligt sämre än WLTP. Med andra ord så tror jag det blir en flopp utifrån ett elbilsperspektiv.

Uppdaterat: 2022-12-21 13:37

Du menar alltså att baserat på Axa:s spekulationer om vad Volvos kunder efterfrågar om ett år så blir bilen en flopp och då underbyggt av ytterligare ett antagande om förbrukningsdata

Ja det låter tämligen avgränsat om man frågar mig;-)

Kunder brukar ju normalt sett ha andra preferenser än bara förbrukning, men vad vet jag…

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 13:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

2800 kg, och 60 mil.. kommer de 50 mil skall de nog vara mer än nöjda. Modellen blir inte särskilt användbar om man vill lasta saker, och dra släp.. vikten skenar ännu mer.

Uppdaterat: 2022-12-21 14:32

Jag upprepar mig då det verkar som det är svårt att läsa för begåvningsreserven.
Den kommer att flippa ur ett elbilsperspektiv. Dvs de som har erfarenhet av elbil, de som är någorlunda pålästa och tester kommer rata dess förmågor som elbil. Om den sedan ändå säljer är en annan sak.

Uppdaterat: 2022-12-21 15:09

Så begåvningsreserven kan alltså spå framtida produktfloppar (ändrat till flipp i senaste inlägget) baserat på bilder på nätet.

Det är imponerande på min ära!

Gäller den här förmågan enbart elbilar? Eller sträcker den sig också mot andra områden?

Jag menar aktier borde ju Axa kunna göra sig en förmögenhet på med hjälp av sin påstådda prediktiva förmåga.

Är det måhända så Axa försörjer sig nu när han inte längre är placerad innanför fängelsemurarna?

Om Axa kan hjälpa biltillverkarna att förstå dessa samband så är jag säker på att han får en fin tjänst där, trots avsaknaden av formell akademisk kompetens och ett förflutet innanför murarna som normalt inte är den gängse vägen till en befattning hos biltillverkarna.
;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 16:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror också att EX90 kommer att få svårt att hävda sig.
Naturligtvis kommer det att säljas ett antal, säkert inte många i Sverige, men i USA där Volvo är ett gott namn i vissa kretsar, men faktiskt helt okänt i andra.
Även i Kina kommer det nog att gå hyfsat.
Men ett problem är att den kommer ut på marknaden så sent att den hinner bli frånåkt av betydligt modernare konstruktioner.
Men det är ju inget ovanligt när det gäller Volvo.

Uppdaterat: 2022-12-21 16:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De modeller som Volvo hittills producerat kan ju knappast sägas vara fantastiska elbilar. Finns inget som tyder på att EX90 ändrar på detta. Konkurrenterna tex BMW och MB ligger bra långt före vad ur ett elbilsperspektiv.
Vill man ha en elbil med goda elbilsegenskaper så finns det helt enkelt bättre. Och skiter man i det och vill ha ett fläskigt åk så funkar förmodligen Volvo utmärkt.

Uppdaterat: 2022-12-21 17:07

När det börjar tryta på sakliga argument - då kommer de personliga påhoppen haglande istället, tyvärr. På annat sätt kan man knappast tyda vissa inlägg.

Uppdaterat: 2022-12-21 17:30

Axa, det skulle vara väldigt intressant att du redogör för på vilket vis EX90 skiljer sig från t.ex försäljningssuccén BMW iX (som du inte kan beställa då det är slutsålt) och som gör att det kommer å bli ett sådant fiasko som du förutspår.
Eller är det så att du grundar det på någon form av agg mot Volvo? Har det med din Kinafobi att göra månne?

Uppdaterat: 2022-12-21 17:35

"Tillsammans med bilens åtta kameror, 16 ultraljudssensorer och radarenheter är lidarsensorn ansluten till en av bilens två huvuddatorer."

Två huvuddatorer? Begreppet huvuddator inbegriper att det bara kan vara en dator som är det. Resten är antingen hjälpdatorer eller redundanta datorer.

Uppdaterat: 2022-12-21 17:51

.

Uppdaterat: 2022-12-21 18:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja det är förstås fritt att spekulera vilt om produkter som ännu inte sett dagens ljus och baserat på att man hatar märket.

Jag påstår exempelvis (utan att per definition lägga in värderingar i själva varunamnet) att ersättaren till Skoda Superb blir både en flopp och flipp eftersom dagens modell är rent skräp.

Det finns ju faktiskt någon form av logik i det;-)

Om femton år kommer IPhone släppa en modell som är skräp, och de där LEE-jeansen som jag köpte för fem år sedan som sedan sprack innebär att kommande jeansmodeller från märket också är skräp.

Ja med tanke på hur väl Octavia årsmodell 1960 presterade undrar man hur någon kan köpa en Skoda. Såvida det inte just är på grund av dåtida koppling till planekonomi i Tjeckoslovakien som lockar;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 18:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

När det börjar tryta på sakliga argument - då kommer de personliga påhoppen haglande istället, tyvärr. På annat sätt kan man knappast tyda vissa inlägg.

Ja det är verkligen tråkigt när så sker

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 18:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är givetvis bara gissningar att det kommer att bli tufft för Volvo EX90, men faktum kvarstår ju att Volvo ligger efter när det gäller utveckling av elbilar och även om man nu har en modell som är konkurrenskraftig så kvarstår frågan om den fortfarande är det när den kan börja levereras.
Det tar helt enkelt för lång tid mellan presentation och distribution.
Risken för Volvo är att flera konkurrenter, även om de inte är så många i det här prisläget, kommer att presentera modeller som gör EX90 omodern innan den kan levereras.
Men jag kan ha fel, det har jag ofta.

Uppdaterat: 2022-12-21 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
Givetvis är det gissningar. Men det är gissningar som bygger på deras arbete hittills av elektrifieringen och resultatet som man kan se i deras nuvarande modellprogram.
Och för att understryka, det handlar om EX90 förmodliga förmågor som elbil och i relation till konkurrenterna. Ifall det sedan blir siffermässigt ”försäljningssuccé” enligt Volvomått återstår att se.

Uppdaterat: 2022-12-21 18:48
Axa skrev:

Snoid
Givetvis är det gissningar. Men det är gissningar som bygger på deras arbete hittills av elektrifieringen och resultatet som man kan se i deras nuvarande modellprogram.
Och för att understryka, det handlar om EX90 förmodliga förmågor som elbil och i relation till konkurrenterna. Ifall det sedan blir siffermässigt ”försäljningssuccé” enligt Volvomått återstår att se.

Nu svarade du ju inte på min fråga om vad det var som gjorde den så undermålig jämfört med konkurrenterna. Du duckade så klart frågan. Jag tror inte alls att Volvo legat på latsidan utan kommer presentera en bra elbil. Faktiskt deras första som inte är en konverterad ICE bil.
Men åter till frågan, vari det som presenterats kan du bedöma att de ligger efter och inte kan jämföras med andra elbilar.

Uppdaterat: 2022-12-21 19:11

Snoid
Jag tror inte Volvo (och Polestar) har vad det krävs för att bygga konkurrenskraftiga elbilar. Sedan verkar du missa min poäng. Att Volvo tagit i från tårna vid utvecklingen av denna bil verkar det inte råda tvivel om. Den må ligga i framkant när det gäller sensorer och lidar men hur är det med eldriften? Det är där jag tror att den kommer underprestera jämfört med konkurrenterna.

Uppdaterat: 2022-12-21 19:31

Tycker alltså ingenjör Axa med sin mångåriga erfarenhet av bilprodultion och produktutveckling.

Såvida man inte är synsk är det nog mest frågan om det klassiska märkeshatet här.

Men herregud, vissa gillar inte Volvo, demokrati och yttrandefrihet utan föredrar bilar som producerats enligt femårsplaner och applåderar diktaturer och tvångsarbete.

Andra är lite mer vidsynta och förstår hur ingenjörsmetodiskt arbete går till och inväntar den färdiga produkten. Man kanske rent av ser och förstår att bilen är utvecklad baserat på en definierad efterfråga och utifrån ett tänkt kundpris. Varenda skruv har man räknat på, helt enligt skolboken.

Det är nog mer än vad en viss herre lyckats åstadkomma framför datorn hemma på sin kammare;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 19:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag är benägen att hålla med dig A.L

Uppdaterat: 2022-12-21 19:55

Fortfarande begåvningsreservens främste företrädare?
En modell kan ju sälja bra trots att den underpresterar elbilsmässigt jämfört med konkurrenterna. Ja, man kanske säljer till folk som skiter i ifall det är hög förbrukning och kort räckvidd men den blir inte bättre som elbil ändå. Jag tror, nästan övertygad, att den kommer anses passé 2024 vad gäller elbilsegenskaper.

Uppdaterat: 2022-12-21 19:57

.

Uppdaterat: 2022-12-21 19:58

Det ska bli spännande att se marknadens dom om, när den kommer ut på marknaden. De redan VolvoCars frälsta och som har pengar har säkert redan lagt order. Men de som kommer från premiummärken har nog svårare att övertyga sig om att köpa en kinesisk- svensk bil med dåliga elbilsegenskaper. En högst trolig anledning till den utdragna lanseringen är att bilen helt enkelt inte är klar och fungerar tillräckligt bra för att inte reta upp de första frälsta köparna för mycket.

Uppdaterat: 2022-12-21 20:30

Så om modellen då säljer bra. Hur går det ihop med det tidigare påståendet om att modellen skall floppa?

Eller gäller det utifrån Axa:s definition baserat på en liten simpel Skoda och utifrån en rad gissningar om framtida produktegenskaper hos Volvon? Är det inte lite väl arrogant och självcentrerat?

Är Axa:s definition av elbilsprestanda verkligen representativ för prestigekunden som köper en XC90? Jag vågar säga att så inte är fallet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-21 20:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att J.L. Är väldigt nära vad som gäller.
Volvo har säkert tagit fram en bra bil som i vissa avseenden ligger kanske ligger före konkurrenterna, men gör den det även när den är klar att levereras?

Uppdaterat: 2022-12-21 20:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kort räckvidd och hög förbrukning kommer nog straffa sig i framtiden, om utvecklingen på energisidan håller i sig.

Uppdaterat: 2022-12-21 21:15

Jag tror att utvecklingen på batterisidan kommer att förändra mycket.
De sedan länge omskrivna solidstatebatterierna kan få en koloss som XC90 att tappa flera hundra kg men behålla samma räckvidd.
Kan det vara det som gör att Volvo väntar med den utdragna lanseringen?
De vet säkert mer än vad som offentliggjorts.

Uppdaterat: 2022-12-21 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag tror att utvecklingen på batterisidan kommer att förändra mycket.
De sedan länge omskrivna solidstatebatterierna kan få en koloss som XC90 att tappa flera hundra kg men behålla samma räckvidd.
Kan det vara det som gör att Volvo väntar med den utdragna lanseringen?
De vet säkert mer än vad som offentliggjorts.

Knappast att det är solidstate batterier som lanseringen fördröjs av. Hård- och framförallt mjukvara måste fungera tillräckligt bra för att inte irritera de första ägarna allt för mycket.

Uppdaterat: 2022-12-21 22:25

AL har uppenbarligen lässvårigheter. Påminner om en del intagna jag mötte på anstalterna.
Jag skrev ”Med andra ord så tror jag det blir en flopp utifrån ett ELBILSPERSPEKTIV”.

Vill man ha en fläskig bil oavsett drivlina så kommer den göra pompösa gubbar nöjda. Men om man vill ha en elbil som utmanar konkurrenterna i klassen då blir det flopp tror jag. Vet inte hur svårt det ska förstå för begåvningsreserven.

Uppdaterat: 2022-12-21 23:42
Axa skrev:

AL har uppenbarligen lässvårigheter. Påminner om en del intagna jag mötte på anstalterna.
Jag skrev ”Med andra ord så tror jag det blir en flopp utifrån ett ELBILSPERSPEKTIV”.
Vill man ha en fläskig bil oavsett drivlina så kommer den göra pompösa gubbar nöjda. Men om man vill ha en elbil som utmanar konkurrenterna i klassen då blir det flopp tror jag. Vet inte hur svårt det ska förstå för begåvningsreserven.

Ja jag kan tänka mig att du tagit intryck av dina bekanta på kåken Axa. Er jargong består säkert av djupa och ingående ingenjörsmässiga resonemang, vad vet jag;-). Jag har ju aldrig varit i kontakt med den miljön.

Volvo har mig veterligen utvecklat en elbil. Det är oklart vad Axa avser med dess ”perspektiv” men förutsätter så klart att Volvo gjort sina förstudier noggrant på samma sätt som när den första och andra XC90 togs fram.

Men om jag tolkar Axa rätt så tycks han ha svårt att förstå att den egna värderingen inte nödvändigtvis är universell, utan snarare individuell och en funktion av Axa:s nämnda erfarenheter och kunskaper -han nämner själv att de härstammar från anstalter. Att utgå från den egna nästippen om en bil som man inte kört och ännu mindre känner till anser jag är orimligt. Man kan ju då inte jämföra ens egna preferenser och uppfattningar (”anstalt/elbilsperspektivet”) mot den färdiga produkten.

Det må vara lockande för en bilkonstruktör (eller teamen) att utveckla en bil som de vill ha och som passar in på deras uppfattningar. Men det är ack så verklighetsfrämmande idag. I modern utveckling har man tydlig kravspecifikation att bygga mot som är definierad av marknad och beslutad och prissatt av ledningen (och utvecklingsbudgeten). Och jag är till 99,99% säker på att den inte har med några krav från Axa;s bekanta, då de precis som Axa själv anger inte tillhör den huvudsakliga målgruppen för bilen.

Så jag får inte ihop logiken eller de av Axa uppställda kraven och hur han kan avgöra att en bil som han inte varit i närheten av uppfyller dem. Men det kan ju måhända bero på att man inom Axa:s sfär har en annan syn på bevisföring och logik än hos övriga samhället och bilköpare. (?)
Axa:s personliga uppfattning om ett bilmärke är således inte relevant för att bedöma om en modell floppar, flippar eller blir en framgång. Det kan bara avgöras av köparna som gud förbjude då inte har samma åsikter som Axa. Hör och häpna, men så kan faktiskt vara fallet;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-22 02:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL har uppenbarligen lässvårigheter. Påminner om en del intagna jag mötte på anstalterna.
Jag skrev ”Med andra ord så tror jag det blir en flopp utifrån ett ELBILSPERSPEKTIV”.
Vill man ha en fläskig bil oavsett drivlina så kommer den göra pompösa gubbar nöjda. Men om man vill ha en elbil som utmanar konkurrenterna i klassen då blir det flopp tror jag. Vet inte hur svårt det ska förstå för begåvningsreserven.

VolvoCars har översatt kundkraven till tekniska lösningar på ett dyslektiskt sätt. Hade de ställt frågan om någon vill ha en personbil med en tjänstevikt på nästan 3 ton och med däckkostnad i klass med en lastbil hade kunderna sagt nej. Dessutom blir en tung bil svårkörd i vissa situationer som grusväg eller halt väglag. Logiken med max 180 km per timme kommer fram här då däck som klarar högre hastighet med rätt bärighet blir ännu svindyrare. Det osar flopp och det är nog brapå ett sätt i och med att det blir färre antal tunga dinosaurier ute på vägarna

Uppdaterat: 2022-12-22 06:02

Volvos (äldre) bilar ligger mig varmt om hjärtat, men jag skulle inte lägga mina pengar på en Volvo EX90. Inte för att den är onödigt stor för mig, utan för att jag tycker att bilen är gräsligt ful. Särskilt frontpartiet. EX90 behöver få en ansiktslyftning redan innan den kommer ut på marknaden.

Uppdaterat: 2022-12-22 06:49

Ytterligare en som vet hur bilen kommer att ta marknaden, och åter baserat på egen tro och okunskap än fakta.

Förstudier görs inte via frågeformulär. Det har J.L missuppfattat. De görs via något som kallas för faktoranalys i kombination med kvalitativa insatser och fokus-och kontrollgrupper. Helt enligt den statistiska skolan.

Sedan har inte massan i sig någon påverkan på däckets maximala friktion. Men du kanske menade något annat, vad vet jag.

Men imponerande hur många herrar vi har här på forumet som kan se in i framtiden;-). Antar att ni inte behöver jobba.

Sedan J.L så väntar jag fortfarande på svar i tråden här intill gällande samband. Du försvann snabbt iväg när frågan kom på tal;-). Du kan kanske fråga Axa -som brukar ”glömma tråden” enligt samma metodik - vad ett samband är för något? Han har visserligen fortfarande inte lyckats reda ut hur en segelbåt blir mer lättmanövrerad med kölen uppe i masten;-), men det kommer nog något där snart också;-)

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/expert-elbilar-racker-inte-att-na-klimatmalen?page=2

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-22 07:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min största farhåga (för Volvo = Sverige) är att den inte kan lanseras snabbt nog.
Går fort nu och att komma efter är dåligt!
Tesla, BYD ökar sim produktion hela tiden, wow.
VW-gruppen som ligger (låg?) 3-4 i välden tappar mark och bakifrån kommer resten aav Kinatillverkarna snabbt.

Uppdaterat: 2022-12-22 07:38
Gillar kurvor och rondeller

Min största farhåga (för Volvo = Sverige) är att den inte kan lanseras snabbt nog.
Går fort nu och att komma efter är dåligt!
Tesla, BYD ökar sim produktion hela tiden, wow.
VW-gruppen som ligger (låg?) 3-4 i välden tappar mark och bakifrån kommer resten aav Kinatillverkarna snabbt.

Uppdaterat: 2022-12-22 07:38
Gillar kurvor och rondeller

Det är ju lika märkligt att härskarteknikern AL vet så mycket om en bil som nyligen lanserats och som han knappast provkört själv.

Men det är lätt att fantisera om ingenjörskonst när man börjar bli senil.

Uppdaterat: 2022-12-22 08:26
motorcykelentusiasten skrev:

Min största farhåga (för Volvo = Sverige) är att den inte kan lanseras snabbt nog.
Går fort nu och att komma efter är dåligt!
Tesla, BYD ökar sim produktion hela tiden, wow.
VW-gruppen som ligger (låg?) 3-4 i välden tappar mark och bakifrån kommer resten aav Kinatillverkarna snabbt.

Ja ett problem är tillgänglig kompetens. Volvo har dammsugit marknaden på ingenjörstimmar och ändå tar det tid att få fram de nya modellerna.

Att branschen svänger är mycket tydligt men jag tror att vi kommer se en tillfällig avmattning nu i och med svårigheterna att få tag på ström.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-22 09:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Det är ju lika märkligt att härskarteknikern AL vet så mycket om en bil som nyligen lanserats och som han knappast provkört själv.
Men det är lätt att fantisera om ingenjörskonst när man börjar bli senil.

Världen skall nog vara glad över att du sitter bakom lås och bom, låt oss konstatera det.

Resterande spekulationer om bilar som man inte kört kan bara framtiden utvisa, även om Axa förstås aldrig kommer kunna medge det.

Antar att den typen av oförmåga att erkänna sina fel och brister är en funktion av Axa;s umgänge. Och det gör ju debatterna och det imbecilla beteendet lite enklare att förstå.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-22 09:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

[quote=A.L] skrev:
Att branschen svänger är mycket tydligt men jag tror att vi kommer se en tillfällig avmattning nu i och med svårigheterna att få tag på ström.

Vi får väl göra som kineserna som har brist på petroleum och därför eldar kol för att få el till sina batteribilar.
Jag hörde en miljöivrare som berömde just kineserna för deras elbilssatsning utan att ha en aning om varför.

Uppdaterat: 2022-12-22 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är ju det där med att lägga ner kärnkraften som är signerat tokstollarna

Men nu startar man upp både kol och oljeverk igen så man slipper frysa.

Stenungsund är väl nästa som får hoppas igång nu. Du vet det där verket som föregående regering medvetet lät bli att starta igång eftersom man vill att befolkningen skall frysa för att kunna återfå makten i nästa val.

Så nu tankar vi våra elfordon med olja och kol igen. Gas har ju drivit dem länge (tills Putin kapade ledningarna)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-22 09:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

McTar skrev
"Att de smygs in helt felaktiga "åsikter" I forumet får man tåla.
Men att hävda att kärnkraften har straffskatt tolkar jag som att man inte hängt med, då det togs bort 2017 enligt energiöverenskommelsen - den som M nu hoppat av .
Det var dessutom känt något år innan, så nedläggningen av kraftverket har helt enkelt någon annan anledning."

Kraftverken är ju inte direkt nya och som alla företagsledningar vägs kostnaden för fortsatt drift mot återbetalningstiden och kvarvarande livslängd. Den opålitliga blå bruna sörjan med sin populism är en stor skada för Sverige med avseende på långsiktiga spelregler för basindustrin som skog, stål men även nya näringar som serverhallar-IT. M och S måste bryta detta tokstolleri som pågår och skapa en bred samlingsregering som kan agera professionellt.

Uppdaterat: 2022-12-23 09:15

Haha, skrattade lite när egenskaperna radades upp för EX90.. ja man kan nog säga att denna modellen är mer lik en lätt lastbil än en vanlig personbil. Den gamla XC90 vägde ca 2000 kg, nu har man lagt på ca 1 ton till..tja, jag tror inte på modeller som denna när vikten sprungit iväg så pass mycket. Att Volvo inte själva inser att vikten kommer att vara ett stort problem, eller att bilen också samtidigt är väldig hög. Jag säger inget nu, men jag är väldigt intresserad över vad denna drar på motorvägen.. för det vore katastrofalt om den bara kommer ca 35 mil med det stora batteriet. Många pratar miljö och klimat, och elbilar är en del av lösningen tror många.. men när jag ser dessa allt större och tyngre nya elbilar som lanseras så tappar jag hoppet. Det är verkligen kört..

Uppdaterat: 2022-12-27 10:37

Kört för vad Vargen?

Kom inte dragandes om det vanliga snacket om världens undergång för det visar bara att du likt flertalet skribenter här i trådarna inte förstått vad IPCC visar och var klimatet troligtvis är på väg.

Läs på!

https://www.ipcc.ch/reports/

MV AL

Uppdaterat: 2022-12-27 11:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”