Vi Bilägares forum

Volvo Cars medger kvalitetsproblem i fabriken

Volvo Cars medger kvalitetsproblem i fabriken

Hög arbetsbelastning i den belgiska fabriken och global komponentbrist har lett till problem med kvaliteten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-21 09:20

Kommentarer

"brist på halvledare” - Har naturligtvis ingen möjlighet att påverka en sak som kvaliten.

Däremot de extremt dåliga arbetsförhållanden som bilindustrin erbjuder numera som mest liknar slaveri där raster minimeras och all "trevlighet" i arbetsmiljön avskaffas med argumentet att "effektivisera arbetstiden", tvinga arbetarna att arbeta konstant för att öka "produktiviteten" och till detta ständigt hota arbetarna med de kan bli av med sitt arbete om de inte accepterar dåliga villkor och slaveri, innebär oundvikligen att det inte finns någon vilja eller något engagemang för att göra ett bra jobb mer än precis så mycket att man inte får anmärkning.

Det är robotar och datorer som står för kvalitet i dagens tillverkning, det som arbetare gör går inte att lita på alls eftersom de blir så illa behandlade av företaget att de inte har minsta intresse att anstränga sig.

Jakten på maximal vinster för företaget har vida passerat sådant som en strävan efter kvalitet som numera bara är tomma ord ingen bryr sig ett skvatt om, vare sig tillverkare eller kunder, som bara köper nya bilar, har dem i max tre år och sedan struntar fullkomligt i om de rasar ihop efter det.

Billig tillverkning, billiga arbetare, kort livslängd och ingen som bryr sig någonstans.
Ett samhälle på väg utför.

Uppdaterat: 2022-12-21 10:12

Med tanke på att Volvo tydligen har svårt att rekrytera "bilarbetare" så ligger det nog nåt i N-iklas inlägg ovan - i alla fall i delar av inlägget.

Uppdaterat: 2022-12-21 10:32

Minns när jag var på studiebesök på Volvo i Torslanda för ca 20 år sedan. Vi gör 48 bilar i timmen sa representanten. Men det ska upp till 60. Vid frågan hur sa han: öka effektiviteten. Alltså med samma modellserie.

Uppdaterat: 2022-12-21 11:08

Tror inte det jobbar många på bandet som har kommit upp i femtioårsåldern. Tempot är för högt. Och slitsamma arbetspositioner.

Uppdaterat: 2022-12-21 11:10

Och ja, det är inte endast hos bilindustrin som kraven ökar/ökat. Finns många ställen där rasthörnor osv tagits bort då de ej bidrog till "värde för kunden". Har nästan 40 år som anställd inom industrin så man har sett mycket komma och gå. Och mycket sällan har det blivit bättre.

Uppdaterat: 2022-12-21 11:15
Pi skrev:

Med tanke på att Volvo tydligen har svårt att rekrytera "bilarbetare" så ligger det nog nåt i N-iklas inlägg ovan - i alla fall i delar av inlägget.

Slutklämmen är något extrem, ja, men nödvändig, det behövs hårda ord för att väcka reaktioner och tankar, normalt reflekterar ingen över vart allt är på väg fören man sitter där... och undrar vad som hände??? och då är det så dags...

Uppdaterat: 2022-12-21 13:27

Bolaget har ett antal problem för att upprätthålla sin trovärdighet, kinesiskt 82 % ägande med kinesiska staten i bakgrunden (fiende till väst). Ett produktsortiment som ligger helt fel, tunga energikrävande tanks, oförmåga att utveckla bilar som är tekniskt framstående, främst vikt och energikonsumtion samt instabila mjukvaror som orsaker problem för ägarna. Vikande orderbok samt en lågkonjunktur. Inget bra för AMF, Skandia mfl pensionssparare.

Uppdaterat: 2022-12-21 20:21

Är det någon mer än jag som kommer att tänka på Chaplins ”Moderna tider” från 1936?

Uppdaterat: 2022-12-21 21:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jorå. Och den visades på linjärteve för inte så länge sedan. En favoritfilm.

Uppdaterat: 2022-12-21 23:44

Det är klart att komponentbristen påverkar kvaliteten på slutprodukten. För att överleva köper alla biltillverkare komponenter som inte kommer via de vanliga kanalerna och ibland med en annan specifikation än den som skulle ha använts, inte nödvändigtvis medvetet.
Ska man köpa en bil för att ha länge tror jag att man bör undvika årgång 22 och 23.

Uppdaterat: 2022-12-22 07:27