Vi Bilägares forum

Hyllas världen över – men Sverige blir utan Toyota Prius

Hyllas världen över – men Sverige blir utan Toyota Prius

Efterfrågan på nya Prius är för liten, och Toyota i Sverige väljer att fokusera mer på suvar och crossovermodeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-19 10:40

Kommentarer

Så bara för att ett tidigare utförande inte sålde tillräckligt bra på slutet så låter man bli att importera den helt nya, betydligt mycket attraktivare modellen... Ja,ja - "The Toyota Way"...

Uppdaterat: 2022-12-19 11:17

Varför talar man om Sverige när vi gått med i EU -europas inre gemensamma marknad?

Det låter en smula förlegat med landsunika beteenden, sortiment, priser osv.

Uppdaterat: 2022-12-19 11:37

Även om man är med i EU så har de olika marknaderna olika kundprofiler, önskemål och klimat. Och de olika länderna i EU har stora inbördes ekonomiska skillnader som påverkar priserna på produkter som erbjuds.
Länderna i EU har inte gemensam ekonomisk politik.
Det är skillnader på skatter, lönenivåer, hyror, kostnader, välfärdssystem osv som givetvis påverkar priserna.
Sverige har förhållandevis höga löner och lönekostnader jämfört med övriga EU. Och det driver upp priserna eftersom företagen behöver högre inkomster för att betala löner och lönekostnader.

Uppdaterat: 2022-12-19 12:04

Pi, skall vi vara ärliga.. tror jag även om den är betydligt snyggare så kommer ingen att köpa den modellen, tyvärr. Hade priset varit "rätt", tror jag den hade haft en chans... men slaget är redan förlorat då SUV kommer vara det som säljer. Det negativa i denna utveckling som råder, är att det rätt snabbt glöms bort hur effektiva vanliga bilar var.. vi accepterar snabbt högre förbrukning, mer utsläpp osv. Beviset på det jag säger är att annars hade väldigt många åkt runt i en snål Prius, eller andra modeller som också är allmänt snåla men det är inget folk prioriterar, speciellt idag när de vet att allt fler åker runt i en 2 ton tung SUV. Det funkar liksom inte säkerhetsmässigt. En annan aspekt jag också tänkt mycket är dessa sidokollisioner, att sitta i en lägre bilmodell när det kommer en SUV från sidan är inte roligt med tanke på att saker hamnar uppe i din huvudhöjd. När det blir en viss mängd SUV's på vägarna går det inte att rulla tillbaka utvecklingen. Du kan bara titta ut på gatan där du bor, snart är alla bilmodeller höga, stora och tunga.

Uppdaterat: 2022-12-19 12:14

Jag undrar hur många som väger in säkerhet, när de väljer bil? Alltså, olyckor är väl bara något som händer andra? ;)

Uppdaterat: 2022-12-19 12:20

Problemet med Vargens resonemang är att han har fått för sig att det finns en olyckstyp i trafiksystemet och det är när två fordon frontalkrockar med varandra.

Fakta säger att antalet förolyckade har gått ned från 274 år 2011 till 173 stycken år 2021. Och detta trots att trafikarbetet ökat med 20%. Den största sänkningen av dödsolyckor ligger hos personbilarna, kopplat till högre säkerhetskrav.

Men men, Vargens argument har ju inget med analys av verkligheten att göra utan handlar om fanatism.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-19 12:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Problemet med Vargens resonemang är att han har fått för sig att det finns en olyckstyp i trafiksystemet och det är när två fordon frontalkrockar med varandra.
Fakta säger att antalet förolyckade har gått ned från 274 år 2011 till 173 stycken år 2021. Och detta trots att trafikarbetet ökat med 20%. Den största sänkningen av dödsolyckor ligger hos personbilarna, kopplat till högre säkerhetskrav.

+100
Men men, Vargens argument har ju inget med analys av verkligheten att göra utan handlar om fanatism.
MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-19 13:48

Med tanke på komponentbristen i världen och problemen i distributionskedjorna är det fullt logiskt att Toyota prioriterar (eller ska det vara Priusierar? 😎) de marknader där de bedömer att kundunderlaget är som störst för Prius.

Uppdaterat: 2022-12-19 13:54

Såg ett reportage ifrån elbilsmässan i Göteborg (hos AMS) och där spekulerades det om att mera "normala" bilar var på återgång bl a beroende på energieffektiviteten. Så vem vet - vi kanske får se "normala" bilar igen...:) Det skulle vara trevligt.

Uppdaterat: 2022-12-19 15:14

Nya Prius är helt annorlunda än förra modellen, snygg, snabb och samtidigt ekonomisk. Den skulle kunna lyfta Toyotas image från att ha "tråkiga bilar för tråkiga människor," till något statusmässigt helt nytt och fräscht.

Uppdaterat: 2022-12-19 15:25

Håller med dig Pi. En bil utan lågprofilsdäck och sportchassi och med vettig ljudisolering.

När får vi se en sådan på marknaden?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-19 15:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tråkigt om den inte kommer till Sverige.

Uppdaterat: 2022-12-19 17:03

Med rätt prislapp hade den sålt bra i Sverige, Toyota Sverige borde tänka om.

Uppdaterat: 2022-12-19 17:21
Pi skrev:

Såg ett reportage ifrån elbilsmässan i Göteborg (hos AMS) och där spekulerades det om att mera "normala" bilar var på återgång bl a beroende på energieffektiviteten. Så vem vet - vi kanske får se "normala" bilar igen...:) Det skulle vara trevligt.

100 + på det.

Uppdaterat: 2022-12-19 17:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
A.L skrev:

Håller med dig Pi. En bil utan lågprofilsdäck och sportchassi och med vettig ljudisolering.
När får vi se en sådan på marknaden?
MVH AL

Du kan väl kolla på Ioniq 6. 225/55R18 och ett sportchassie får du titta i stjärnorna efter.

Uppdaterat: 2022-12-19 18:11

Bagageutrymmet var tydligen inte så bra på Ioniq 6 så har man såna behov går den nog tyvärr bort. Annars intressant och tydligen mycket längre räckvidd på samma batterikapacitet jfr syskonet Ioniq 5.

Uppdaterat: 2022-12-19 18:58

Ioniq6 kommer bli rejält dyr så den går bort direkt av den anledningen (förutom gräsligt ful och dåligt bagage)

Uppdaterat: 2022-12-19 19:20
V8-Power skrev:

Ioniq6 kommer bli rejält dyr så den går bort direkt av den anledningen (förutom gräsligt ful och dåligt bagage)

Så du har fått info om det Svenska priset?

Uppdaterat: 2022-12-19 19:49
Pi skrev:

Bagageutrymmet var tydligen inte så bra på Ioniq 6 så har man såna behov går den nog tyvärr bort. Annars intressant och tydligen mycket längre räckvidd på samma batterikapacitet jfr syskonet Ioniq 5.

Bagaget lider väl mest av en klassisk sedan lucka. Storleken tror jag nog räcker väl för målgruppen för bilen.

Uppdaterat: 2022-12-19 19:50

Har målgruppen för just denna bil ett ovanligt litet behov av bagageutrymme, Guran ?

Uppdaterat: 2022-12-19 20:05
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Ioniq6 kommer bli rejält dyr så den går bort direkt av den anledningen (förutom gräsligt ful och dåligt bagage)

Så du har fått info om det Svenska priset?

Svenska och brittiska priser brukar stämma överens bra så ca 700000:- för den fyhjulsdrivna med 77kWh

Uppdaterat: 2022-12-19 20:11

Synd att Priusen inte kommer till Sverige, ännu mer synd att den inte förpackas som ren elbil - kunde ha blivit ett köp...

Uppdaterat: 2022-12-19 20:17
Power to the people

Ioniq 6 pris kan man såklart spekulera över, tydligt vid elbilsmässan i Göteborg var dock att de inte vill upprepa samma säljsuccé/misstag som med "femman".

Uppdaterat: 2022-12-19 20:23
Power to the people

Skönt att slippa se den på våra svenska vägar!

Uppdaterat: 2022-12-19 20:51
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:
V8-Power skrev:
Ioniq6 kommer bli rejält dyr så den går bort direkt av den anledningen (förutom gräsligt ful och dåligt bagage)
Så du har fått info om det Svenska priset?

Svenska och brittiska priser brukar stämma överens bra så ca 700000:- för den fyhjulsdrivna med 77kWh

Ja det är också vad jag gissar på för en 4wd Advance, ca 70kkr lägre för Essential och RWD. Har för mig det kostar 35+35 kkr för dom två tillvalen på Ioniq 5

Uppdaterat: 2022-12-19 20:56

Fast jag skulle nog säga att det är ett ganska bra pris jämfört med konkurrenterna. För övrigt är det inte väl inte så många i den storleken och formatet. Typ Tesla 3 bara.

Uppdaterat: 2022-12-19 21:21
Axa skrev:

Fast jag skulle nog säga att det är ett ganska bra pris jämfört med konkurrenterna. För övrigt är det inte väl inte så många i den storleken och formatet. Typ Tesla 3 bara.

Exakt, dyrt eller mindre dyrt är enkom upp till den som ämnar köpa bilen att värdera. Jämförelsevis kommer den troligen ligga i det lägre prissegmentet för likvärdiga bilar.

Uppdaterat: 2022-12-19 22:54

Snoid
Jag skulle iallafall hellre ta en 6:à före en 3:a. Alla gånger. :-)
Seriöst. Finns väl inte många elbilar med det formatet? Och då räknar jag inte med kineserna. Kan bara komma på Tesla. Iofs EQE men den kanske är större? Och betydligt dyrare.

Uppdaterat: 2022-12-19 22:58
Axa skrev:

Snoid
Jag skulle iallafall hellre ta en 6:à före en 3:a. Alla gånger. :-)
Seriöst. Finns väl inte många elbilar med det formatet? Och då räknar jag inte med kineserna. Kan bara komma på Tesla. Iofs EQE men den kanske är större? Och betydligt dyrare.

Varför räknar du bort de Kinesiska ?
Tesla byggs i Kina, Volvo byggs i Kina, Polestar byggs i Kina, MB byggs i Kina ja även BMW. Du får nog skaffa dig ett torp och en nordsvensk häst att frakta dig med om du vill undvika Kinesiska produkter.

Uppdaterat: 2022-12-20 08:00

Kanske vi skall försöka återgå till det denna tråd handlar om nämligen nya Toyota Prius...

Uppdaterat: 2022-12-20 09:06

Nej varför det Pi, då har tråden spårat ur fullständigt från det normala :)
Men jag stämmer in i kören om att jag tror att Toyota Sverige bommar fullständigt på att inte ta in nya Prius.
Jag själv skulle faktiskt kunna tänka mig en sådan, klart renast och snyggast av Toyotas nuvarande bilar

Uppdaterat: 2022-12-20 09:34

Ja, det känns på nåt vis som att Toyota Sverige själva är rädda för att namnet Prius kommer att avskräcka eventuella köpare. Men jag tror som sagt att de bedrar sig själva i detta. Sen beror det ju givetvis också på vad priset skulle bli - det kanske är där orsaken ligger...

Uppdaterat: 2022-12-20 09:39

Snoid
Jag menade de kinesiska märkena. Om jag nu ska förtydliga. Men ja, jag håller mig bort från kinesiskt så långt det går. Men den nya Prius hade ju varit intressant, om inte annat för att provköra.

Uppdaterat: 2022-12-20 11:24

Varför ta en Prius när Corolla finns?

Designen ?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-20 12:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Ja, det känns på nåt vis som att Toyota Sverige själva är rädda för att namnet Prius kommer att avskräcka eventuella köpare. Men jag tror som sagt att de bedrar sig själva i detta. Sen beror det ju givetvis också på vad priset skulle bli - det kanske är där orsaken ligger...

Varför skulle namnet Prius avskräcka? Är det skämmigt att köra Prius? Man ser ofta 2:a gen Prius, så ägarna verkar gilla bilen, namnet till trots...

Uppdaterat: 2022-12-20 12:25

Bra begåvningsreserven! …Det går ju att skriva något om trådens ämne trots allt ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-20 12:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Bra begåvningsreserven! …Det går ju att skriva något om trådens ämne trots allt ;-)
MVH AL

Ja, tänk om du kunde skriva utan invektiv? Det vore också ett framsteg, men jag är skeptisk till att du mäktar...

Uppdaterat: 2022-12-20 12:50

Du menar som den självgode?

Men det var i alla fall jordens största sten i glashuset i tråden här intill så låt det bli en lärdom för denna gång:-)

Nu åter till Prius. Varför lanserar inte Toyota den som helt eldriven? Då får den ju en ny plats i sortimentet utan kanabilism på andra modeller från märket.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-20 12:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

40-talisten
Bemöda dig inte. Det är som att argumentera med MAGA-tokstollar eller nostalgiska kåkfarare.

Uppdaterat: 2022-12-20 13:25
A.L skrev:

Nu åter till Prius. Varför lanserar inte Toyota den som helt eldriven? Då får den ju en ny plats i sortimentet utan kanabilism på andra modeller från märket.
MVH AL

En anledning kan vara att det trots alla elbilentusiaster faktiskt finns de som tycker att en fossil bil passar bättre.
Och det finns många länder där det är betydligt bekvämare med en fossilbil än en elektrisk.
Det är inte bristande kunskaper som gjort att Toyota ligger lågt med rena batteribilar.
Det är ren marknadsanalys.

Uppdaterat: 2022-12-20 13:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där tror jag du har en god poäng Saabnisse. Är det något Toyota är duktiga på så är det marknadsanalys.

Samtidigt så tror jag att storskaliga produktionen gör att man tappar i precision, d.v.s på marknader där omställningen går snabbt så har man missat tåget. Prius är ett bra exempel på det. Hypermodern och nyskapande en gång i tiden, idag en relik...

Så jag tror att Toyota gjort ett misstag genom att inte förse den med annat än laddhybridteknik (i Sverige). Hybriddrivlinan finns ju numera i nästan alla bilar från företaget, så man borde kunna svara på den efterfrågan med befintliga modeller.

I vilket fall, för svensk del tror jag bilen hade kunnat slå sig in i elbilsegmentet med en renodlad eldrivlina. Nu tappar man per definition hela marknaden istället och dessutom en av hörstenarna i varumärket, vilket knappast kommer gynna framtiden för märket.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-20 13:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

40-talisten
Bemöda dig inte. Det är som att argumentera med MAGA-tokstollar eller nostalgiska kåkfarare.

Ja du vet ju enligt egen utsago och egen erfarenhet vad det innebär att hänga i de kretsarna, bokstavligt talat.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-20 13:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Varför ta en Prius när Corolla finns?
Designen ?
MVH AL

Prius i det här utförandet ser åtminstone ut att ha fått utvecklas i vindtunnel. Det gör inte Corolla.
Med godtagbar ljudisolering kunde den ha varit intressant.

Uppdaterat: 2022-12-20 19:38
Axa skrev:

Snoid
Jag skulle iallafall hellre ta en 6:à före en 3:a. Alla gånger. :-)
Seriöst. Finns väl inte många elbilar med det formatet? Och då räknar jag inte med kineserna. Kan bara komma på Tesla. Iofs EQE men den kanske är större? Och betydligt dyrare.

Sulle du se och klämma på en 6'a skulle du inte skriva det.
Gjorde just det på elbilsmässan och den var skitful live, superplastig inne och kass bagage.
Extrem besvikelse.

Ingen trängsel runt den inte!
Vilket säger en del...

Uppdaterat: 2022-12-20 20:17
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Snoid
Jag skulle iallafall hellre ta en 6:à före en 3:a. Alla gånger. :-)
Seriöst. Finns väl inte många elbilar med det formatet? Och då räknar jag inte med kineserna. Kan bara komma på Tesla. Iofs EQE men den kanske är större? Och betydligt dyrare.

Sulle du se och klämma på en 6'a skulle du inte skriva det.
Gjorde just det på elbilsmässan och den var skitful live, superplastig inne och kass bagage.
Extrem besvikelse.
Ingen trängsel runt den inte!
Vilket säger en del...

Ja det är mest troligt inte en bil som träffar det svenska folkets önskemål på en bil. Lär troligen inte komma många till Sverige. Kanske inte någon, skulle gissa på att den Danska generalagenten har det lite tufft. Den enda modellen som finns att beställa i Sverige av Hyundai modellprogram är Bayon.

Uppdaterat: 2022-12-20 20:37

Nej, jag har inte klämt på den. Men är det så mycket sämre än Ioniq 5?

Uppdaterat: 2022-12-20 21:17
motorcykelentusiasten skrev:

Sulle du se och klämma på en 6'a skulle du inte skriva det.
Gjorde just det på elbilsmässan och den var skitful live, superplastig inne och kass bagage.
Extrem besvikelse.
Ingen trängsel runt den inte!
Vilket säger en del...

Skulle säga att den som var utställd i Göteborg klassades som förproduktionsexemplar. Håller med om färgen, den gjorde sig inte bra i det ljuset. Helst skulle de haft en ljusare färg för att det skulle bli lite mer harmoni i linjerna. De mörka färgen gjorde att hela bakpartiet försvann...

Uppdaterat: 2022-12-20 21:40
Power to the people
Axa skrev:

Nej, jag har inte klämt på den. Men är det så mycket sämre än Ioniq 5?

Inte i mitt tycke, men den gråa/ljusa plasten invändigt var inte supersnygg.. dock förproduktions-ex.

Uppdaterat: 2022-12-20 21:42
Power to the people
Axa skrev:

Nej, jag har inte klämt på den. Men är det så mycket sämre än Ioniq 5?

Jag skulle gissa på att det är en förseriebil.
Men Ioniq5 är onekligen plastig om man känner och klämmer.
Inte på något vis i paritet med den MB jag hade innan. Plastig plast på många ställen, men i det hela ungefär vad man kan förvänta sig av en bil inom det lägre prissegmentet. Det man dagligen använder och ser är däremot helt ok och bra för att vara en Hyundai. Skulle tro att Ioniq 6 kommer bli lika dan. Någon stans måste kostnaderna nere.

Uppdaterat: 2022-12-20 21:42
Axa skrev:

Nej, jag har inte klämt på den. Men är det så mycket sämre än Ioniq 5?

Jag hade förväntat mig bättre än 5 men ack.
Man tycker de borde ha lärt sig något.

Uppdaterat: 2022-12-20 22:31
Gillar kurvor och rondeller